Quest 668

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja tm »

Laalli12 kirjoitti:

... Kestääkö tuo tuollaisena Räyskälän reissun, vai pitääkö ennen sitä yrittää tehdä sille jotain?

Onko lasikuitu murtunut jostain kohtaa, vai ovatko nuo vain pintanaarmuja? Painele koria kevyesti (!) sormilla vauriokohdista, painuuko samalla tavalla ja tuntuuko samalta kuin vieressä oleva ehjä kohta? Tarkista sekä korin ulko- että sisäpuolelta. Näkyykö/tuntuuko korin sisäpinnassa vaurioita?

Jos ovat vain raapaleita ilman lasikuidun murtumista, niin hyvin voi ajaa. Jotain leveää teippiä voi toki vetäistä naarmukohtiin suojaksi, jos kuitujen pinta on hieroutunut rikki.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ja lauantaina radalla varovasti sitten, siinä on niin tiukat kurvit että kinneri nostaa tassua helposti :) Viime vuonna ei kukaan kaatunut, itsellä kävi pari kertaa lähellä...

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllä miusta näyttäs, ett kestää - eihän nuo arvet mene läpi asti? Ja vaikka meniskin eivät vaikuta kinnerin kasassa pysymiseen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti: 29 Heinä 2021, 20:30

Kyllä miusta näyttäs, ett kestää - eihän nuo arvet mene läpi asti? Ja vaikka meniskin eivät vaikuta kinnerin kasassa pysymiseen.

Niinpä. Vain naarmuista oli maininta ja kuvassa ei mikään viittaa murtuneeseen kuituun. Vaurio lienee siis puhtaasti kosmeettinen :wink:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Sitten kun tulee kuituvahinkoja, niin tänne: http://www.nurila.fi/carbon-repair/

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Laalli12 kirjoitti: 29 Heinä 2021, 12:31

Tänään onnistuin ajamaan tällä kyljelleen. Muutama naarmu kinneriin tuli. Miten nuo saisi korjattua? Riittääkö pelkkä maalaus ja mistä sopivaa maalia saa?

On muuten tullut jo melkein 1000 km ajettua, eli Questin kilometrimäärä on lähes tuplaantunut!

Itsellä kun kinneri meni ekan kerran kyljelleen (poistuminen toinen rengas pienen rotvallin päällä) niin ostin 2-komponenttimaalia. Ensin pesin pinnan sitä varten olevilla pesuaineilla, sitten maalasin 2-komponentilla ja lopuksi myllytin käsivaralla. Siitä ei tullut uuden veroista mutta uuden näköinen yli 2m päästä. Kinnerissäni oli 2-komponenttimaali alunperin, ei laminoitua pinnoitetta.

Toisella kaatumiskerralla kun ajoin merkkaamattomaan irti revityn liikennevalotolpan juureen niin tuli hiilikuitumurtumia. Ostin Velomobielilta paikkasarjoja 2 kpl, ja sieltä saatujen ohjeiden mukaan laminoimme sisältä päin paikat (2 kerrosta hiilikuitua, pienempi paikka alimmaiseksi ja isompi päälle) ja Joen Korivärikeskuksella Atso maalasi sen tekijän ammattitaidolla kun kerta meni vakuutukseen työmaamerkintöjen puutteiden vuoksi.

Jos tuo Questin yläosa menee joskus vaihtoon, niin uuden hinta maalattuna on muistaakseni 1400€ + rahti.

Questin kiikkeryyden nyrkkisääntönä pidän, että täyskääntöä ei saa tehdä yli 20km vauhdeissa. Ohessa havainnollistusvideo: https://www.youtube.com/watch?v=V7iLDytRdx0

Hätätilannetta varten kannattaa harjoitella raju käännös maassa olevan eturenkaan suuntaan, ja välitön tillerin keskitys ja jarrutus. Mulla melkein kävi kerran vauhdin kanssa kaato jonka sain pelastettua tämän herran opastusvideon avulla. Videossa tehdään se raju vastakääntö, mutta ei sitä suoristusta jolloin lopputuloksena oli Pilot induced oscillation -tila. https://www.youtube.com/watch?v=vIQgkZPNC9E

Onnea uudelle kinneristille vähän myöhässä, saat multa sen nuorimman manttelin, joka ei kyllä oo tainnut mulla olla vuosiin :P

Quest Carbon -2015

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

rutunen kirjoitti: 02 Elo 2021, 23:13

Questin kiikkeryyden nyrkkisääntönä pidän, että täyskääntöä ei saa tehdä yli 20km vauhdeissa.

MIkähän siinä on, että en ole vielä koskaan saanut edes Milanin etupyörää nousemaan maasta? Olenkohan liian vanha ja ajan liian varovaisesti? Vai olisiko painopisteen korkeudella myös jotain merkitystä asiaan?

Minä ainakin kaahaan Milanilla pohjoisesta Pillistöntien risteyksiin Naaranpajuntielle ja Pillistöntaipaleelle sellaista 35 - 40 km/h, kun takana on hyvä alamäki Asemantieltä... Kas, kuvaa ei saakaan tähän, kun guugle on käynyt kuvaamassa paikat vuonna 2011, jolloin teitä ei ollut vielä rakennettukaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Kerran olen saanut Df:n toisen etupyörän nousemaan, kun vauhtia oli alamäessä yli 60km/h ja ajoin routavajoaman yli. Lähti komeaan pomppuun, mutta onneksi tyhjällä tiellä.
Mun mielestä hankalimpia paikkoja ovat liikenneympyrät. Ne yleensä kaataa voimakkaasti ulospäin, ja autojen kyytiin polkiessa vauhtia on yleensä noin 30-40km/h. Eipä sielläkään tassu tosin ole vielä noussut.
Eniten tiellä potuttaa kanttikivet ja ylijyrkät risteävän tien ja fillaritien liitokset. Niihin tulisi Df:n pohjakyhmyt helposti kolhittua. Olen suojannut ne kaistaleilla alumiinilattoja, jotka on kaksipuoleisella teipillä kiinni, joten maalipinnat ovat ehjiä.

Ehkä mullakin on jo iän puolesta tullut vähän rauhallisuutta polkimiseen, kun tuolla sukkulalla joutuu muutenkin varomaan kaikenlaisia tiellä hortoilijoita. Puuta koputellen eteenpäin..

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Saukki »

ajarmala kirjoitti:

MIkähän siinä on, että en ole vielä koskaan saanut edes Milanin etupyörää nousemaan maasta? Olenkohan liian vanha ja ajan liian varovaisesti? Vai olisiko painopisteen korkeudella myös jotain merkitystä asiaan?

Johtuu varmaan siitä, että et aja Questillä. Quest, varsinkin alkuperäisillä pitkillä jousilla, on varsin kiikkerä. Itse en ikinä ajanut sitä kyljelleen, mutta lähellä oli monta kertaa. Toinen eturengas nousi todella herkästi ilmaan, kun vähän kaartoi liian kovaa. Painopisteen lasku lyhyemmillä jousilla hieman paransi tilannetta, mutta kyllä sillä silti piti hyvin varovasti ajaa tiukat mutkat ja liikenneympyrät.

Quattrovelolla en ole paljon mutkiin jarrutellut.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään tais liikenneympyrässä rengas vähän nousta, nopeutta vain vähän yli 20km/h. Ajoin vähän huolimattimasti pää ja kroppa keskellä tai jopa ulkoreunalla retkottaen, yleensä yritän kurvissa liimautua sisäkurviin ja kallistan päänikin samaan suuntaan. Semmonen tuntuma, ettei niin herkästi nostas rengasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo kyllähän nämä 3-pyöräiset kinnerit kohtalaisen herkkiä on kippaamaan ja Quest varmaan pahimmasta päästä. Onni että vahingot oli noin maltilliset. Pääsitkö Laalli myös Räyskälässä ottamaan tuntumaa ja oppia kahdella pyörällä ajosta? Tietää sitten jatkossa varoa.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja wwhv »

ehkä kuskin paino myös vaikuttaa kuinka lähtee
kallistelemaan... veikkaan että tämä nuorimmainen
taitaa olla jonkin verran kevyempi kuin "aikuiset"
kinneristit ;)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja rutunen »

wwhv kirjoitti: 05 Elo 2021, 08:04

ehkä kuskin paino myös vaikuttaa kuinka lähtee
kallistelemaan... veikkaan että tämä nuorimmainen
taitaa olla jonkin verran kevyempi kuin "aikuiset"
kinneristit ;)

Rohkenen väittää että sillä ei ole huomattavaa vaikutusta. Painopiste ei muutu mihinkään ja sivulle vaikuttavat voimat kasvavat samassa suhteessa kuin painovoiman vaikutus kaarretilanteessa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti: 06 Elo 2021, 00:07
wwhv kirjoitti: 05 Elo 2021, 08:04

ehkä kuskin paino myös vaikuttaa kuinka lähtee
kallistelemaan... veikkaan että tämä nuorimmainen
taitaa olla jonkin verran kevyempi kuin "aikuiset"
kinneristit ;)

Rohkenen väittää että sillä ei ole huomattavaa vaikutusta. Painopiste ei muutu mihinkään ja sivulle vaikuttavat voimat kasvavat samassa suhteessa kuin painovoiman vaikutus kaarretilanteessa.

Näin varmasti, jos kinnerissä ei olisi jousia. Kinnerien joustintuissa on kuitenkin yleensä kaksi erijäykkyistä jousta peräkkäin, joten systeemi on progressiivisesti jousitettu. Puhumattakaan elastomeerijousista, jotka luonnostaan ovat erittäin progressiivisia.

Painava henkilö istuu jouset jäykemmälle alueelle, josta joustomatkaa pohjaan on vähemmän ja kallistumisvaraa ulkokaarteen suuntaan on vähemmän. Toisaalta ulosjoustomatkaa enemmän. Ulosjoustomatka on jousivoimaltaan vähäisempi, joten painavan henkilön alla kori kallistuu kaarteessa vähemmän.

Pahiten kallistuu ajoneuvo, jonka kuskina on ajoneuvoneuvon painoinen henkilö, olettaen että painopiste on samalla korkeudella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

TMS kirjoitti: 04 Elo 2021, 21:46

Joo kyllähän nämä 3-pyöräiset kinnerit kohtalaisen herkkiä on kippaamaan ja Quest varmaan pahimmasta päästä. Onni että vahingot oli noin maltilliset. Pääsitkö Laalli myös Räyskälässä ottamaan tuntumaa ja oppia kahdella pyörällä ajosta? Tietää sitten jatkossa varoa.

Joo, aika monta kertaa meni kahdelle pyörälle. Onneksi siellä voi ajaa ulos radalta, jos meinaa kaatua. Tunnin ajossa ajoin 3 kertaa ulos radalta.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Vastaa Viestiin