Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja tm »

Positiivinen tuulahdus kinnerimaailmaan!
Kun ultimaattinen nopeudentavoittelu ei ole ykkösenä prioriteettilistalla, niin pystyy tekemään valtavirrasta poikkeavia vehkeitä :wink: .

Paljon on töitä tehty, että on saatu aikaiseksi noin tyylikäs ajokelpoinen kinneri, nostan hattua. Seuraava iso haaste lienee sitten kaupallinen.

622-kokoiset kiekot ovat hyvä valinta, kiekkojen jättäminen korin ulkopuolelle on mahdollistanut tämän. Iso pyöräkoko parantaa niin rullausta kuin mukavuuttakin, ja leveillä navoilla saa pinnatkin kestämään, hyvä.

Kaikki tiet eivät ole tasaista ehjää asvalttia, ja leveällä laitteella ei kaikkia kuoppia pysty aina väistämään. Omaan makuun leveämpi rengastus olisi parempi, mutta saahan noilla kapeilla tietysti luotua keveyden illuusiota. Mielikuvillahan tätäkin laitetta ensisijaisesti myydään, kuten niin montaa muutakin uutta asiaa. Ja helppohan tuohon on vähän leveämmätkin renkaat jälkikäteen vaihtaa, jos vanteiden leveys vaan sen sallii.

Ajoasentoa (tai pikemminkin tiukkaa sylikulmaa) tuossa jo kritisoitiin. Lyhyeen ajoon varmaan toimii, pitemmällä epämukavampi kuin avoimella sylikulmalla. Ei nojapyörien ajoasento ole sattumalta kehittynyt sellaiseksi kuin se on. Mutta ymmärrettävää että tästä on haluttu tehdä helpommin lähestyttävä, kaikille tuttu automainen. Jos asiakas ei paremmasta tiedä, niin toiminee tuokin. Mukavuusasia tämäkin.

Penkkien pehmuste pistää silmään: ilmavampi ventisit-tyylinen verkkomatto olisi mukavampi, ei olisi paita selästä niin märkä hikoillessa. Toki sähköllä kevyesti kruisaillessa tämäkään ei nouse ongelmaksi. Lisävarustelistalle kuitenkin?

Mukavuuslistaa voisi jatkaa kabiinin sadesuojalla, joku irrotettava sadeviitta-tyylinen lisävaruste olisi helppo toteuttaa, ja sen saisi piiloon tavaratilaan hyvällä säällä. Aina ei ole aurinkoinen ja lämmin sää.

Mites tuo lokasuojattomuus, osuuko vesisuihku sadekelillä kuinka pahasti kabiiniin, vai meneekö pääosin ohi? Varmasti tällä on jo vesisateessakin ajettu (?).

Sähköapu on kaupallisessa mielessä hyvä olla, vaikka hyväkuntoinen polkija jaksaisikin tasaisella ajella ilman. Omalla Quest-kinnerillä kun liikkuu, niin ylivoimaisesti eniten kysytään että onko sähköapu, ja kysyjien mielenkiinto yleensä lopahtaa heti kun kuulevat, että kyseessä on pelkkä sähkötön polkupyörä... 1CV:tä esitellessä tätä ongelmaa ei ole :-). Tavallista pystypyörää isompi kulkupeli mielletään luonnollisesti raskaaksi poljettavaksi luomuna. Ja varmasti tuolla joutuu joskus yksinkin ajamaan, eli ilman toista luomumoottoria. Silloin sähköapu on poikaa.

Omasta mielestä tuo kaksipaikkaisuus on hyvä asia, sellaisten tarjonta markkinoilla on sangen vähäistä. Toivottavasti penkin ja poljinkeskiön välinen etäisyys on helposti säädettävissä, helpottaa satunnaisen apukuskin ottamista kyytiin.
Metrin leveys toki karkottaa kapeimmilta pyöräteiltä etenkin kaupunkien keskustoissa, oma tila pitää tuolloin ottaa autokaistan laidasta.

Toivotan onnea ja menestystä tälle projektille!
Kaupallistaminen ei tule olemaan helppoa, varsinkaan kun ostajakunnan pitää olla sangen maksukykyistä porukkaa. Sellaista jotka muutenkin poikkeavat pursiseuran terassilla lasillisella, ja joiden ei tarvitse taloudellisessa mielessä miettiä tarkkaan kaikkia hankintojaan. Tavallinen asuntovelallinen tuulipukukansa ei ole tällaisen kulkupelin ykköskohderyhmä. Ei tästä miksikään Corollan korvikkeeksi ole, avo-Corvetten korkeintaan :-).

Kaiken ilmastoahdistuksen keskellä tällaisen markkinoille tuonnin luulisi olevan nyt kyllä helpompaa kuin esim. 10 vuotta sitten. Toivottavasti siitä tulee riittävästi lisäbuustia.

Saukin koeajoa odotellen... :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 30 Syys 2021, 20:36

Tuosta Vilijamin taulukosta selvisi jotain, mutta vieläkin ihmettelen, mihin tarvitaan tuota 250 W sääntöä, jos kuitenkin on 25 km/h sääntö ja molemmat ovat kategoriassa polkupyörä. Eihän tuollainen lisäsähköteho ketään tapa tai edes vammauta, ellei mene suoraan sydämen läpi. :shock:

Se tarvitaan vakuutusmaksun perimistä varten :evil:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 01 Loka 2021, 06:47
jori kirjoitti: 30 Syys 2021, 20:36

Tuosta Vilijamin taulukosta selvisi jotain, mutta vieläkin ihmettelen, mihin tarvitaan tuota 250 W sääntöä, jos kuitenkin on 25 km/h sääntö ja molemmat ovat kategoriassa polkupyörä. Eihän tuollainen lisäsähköteho ketään tapa tai edes vammauta, ellei mene suoraan sydämen läpi. :shock:

Se tarvitaan vakuutusmaksun perimistä varten :evil:

250w sääntö on yleiseurooppalainen. 1000w kansallinen eli rajan yli meno sellaisella ei välttämättä ole luvallista. Näin ainakin aiemmin.
Tuolta kannalta ero lainsäädännössä on perusteltu. Pitäisi ainakin periaatteessa huomata, että kyse on eri ajoneuvoluokista, vaikka niitä samoilla säännöillä Suomessa ajetaankin.

aj
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Syys 2021, 08:52

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja aj »

Morjensta taas

lueskelin mielenkiinnolla taas tänne kerääntyneitä kommentteja ja askarruttaneita kysymyksiä.
-Tuosta leveydestä joku tällä totesikin että ehkä tuota valmistaja on miettinyt ja jostain syystä tähän leveyteen päätynyt. Pitää paikkaansa, on ainakin yritetty. Pykälät ovat vähän moniselkoisia, mutta tuohon leveyteen vaikuttaa myös muita asioita ja niinkuin tässä Kinner;issä, monikin asia on erinäisten seikkojen vaikuttama kompromissi.
-Leveyshän on tosiaan määritelty useampipyöräisellä sähköpyörällä olevan max, 1,25m, ja silloin moottorin on oltava alle 250w, ynnä muut vaatimukset. - niinkuin täällä jo todettiin
-Jos samaa ajoneuvoa, - jostain syystä aletaankin valmistaa isommalla kuin 250w moottorilla, (esim jotkin tietyt asiakasryhmat saattavat haluta sellaisia) se onkin "moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A)", jolloin maksimileveys kapenee yhteen metriin ?!?!? + ynnä muut vaatimukset...

https://tukes.fi/documents/5470659/6372 ... 2192952000

-Leveyteen vaikuttaa sitten myös käyttö. Mikäli Kinner;illä ajaa pyöräteillä, vaikka Kokkolan tai muun suomen kaupungin ympäristön pyöräteillä, niin hyvin menee. Sitten jos ajaakin esim Kööpenhaminan keskustan pyörätiellä, leveys onkin erilailla merkityksellinen asia, ja pyötäteillä tulee ahdasta. Myöskin laitteen säilytys on joillekkin haasteellista, se pitää saada varastoihin tai katoksiin ym, kerrotalossa asuvalla tilat voivat olla ahtaita, ja omakotitalon autokatoksessakin tila on rajallinen.
-Mutta joo, ei nyt tosiaan muuteta enää leveyttä, mutta konsepti on ajateltu niin, että raideleveyttä sinällään voidaan pienemmillä kustannuksilla muuttaa, mutta kalliit runko-osat säilyisivät samoina.
-Pyörät on korin ulkopuolella siksi että ne mahtuisivat kääntymään, - mahdollisimman paljon. samasta syystä ne eivät ole tuon isommat. Ne on siksi mahdollisimman isot, että vierintävastus olisi pieni. Lokasuojat tulee aikanaan lisävarusteiksi.

Renkaat voi vaihtaa leveämmäksi, jolloin vierintävastus tietenkin suurenee. Tarkoitus onkin tarjota jonkinlaista "gravelpyörä" tia "scrabler" -versiota vähän rouheemmilla renkailla.

  • Sateelta on tässä vain hiukan paremmin suojassa kuin polkupyöräillessä, mutta nykyiset ulkoiluvaatteet ovat tosi hyviä, joten kattoa ei ole suunnitelmissa.

Joku myös mietti miksi ei ole yksipaikkaista versiota, siksi että hyviä yksipaikkaisiahan on jo aikamoinen määrä olemassa mistä voi valita.

Hintaakin täällä mietittiin. Se tahtoo nousta jos aikoo pitää tuotannon tässä Suomessa ja työllistää meitä Suomalaisia. Silloin on taas tehtävä jonkinlaisia kompromisseja,..ja esim todettava että meillä täällä ei voida valmistaa halpoja jokapaikanhöyliä, vaan täytyy keskittyä premium-tavaraan. - Tai sitten teettää halpatyövoimalla jossain muualla.

  • Tuommonen yksipaikkainen Quattro velo maksaa n, 11.500 riippuen varusteista, se tehdään Romaniassa. eli jotkut tekee "premium-tavaraa" ja silti teettää halpatyövoimalla jossain muualla,..;)

AJ
www.kinner-car.com

Viimeksi muokannut aj, 02 Loka 2021, 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

aj kirjoitti: 02 Loka 2021, 01:10

Renkaat voi vaihtaa leveämmäksi, jolloin vierintävastus tietenkin suurenee.

Leveämmillä renkailla niiden ilmanvastus kasvaa, vierintävastus ei kasva – päinvastoin, leveämmillä renkailla on pienempi vierintävastus (mikäli materiaalin paksuus/rengaspaine yms. ovat ns. samalla tasolla).

Ja tähän perään sitten odotan että insinörtit tulevat kertaamaan perusteita.

aj kirjoitti: 02 Loka 2021, 01:10

Hintaakin täällä mietittiin.

Hintahan on usein sopiva - sillähän vaan säädellään tuotannon määrää. Kysyntää lienee kuitenkin kaikelle jännälle.

Se uusi Alpha 9 oli 12K€ huitteilla? JA sehän on VAIN yksipaikkainen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja jori »

Renkaan vierintävastus riippuu lähinnä renkaan painuman aiheuttamasta kontaktialueella tapauhtuvasta mikroliukumasta. Kontaktialueen mikroliukuman syömä energia riippuu renkaan ulkokehän säteestä ja painumasta ja alustan kitkakertoimesta hitaalla nopeudella.

Jos haluaa tutustua tähän painuman ja vierintävastuksen riippuvuussuhteeseen lähemmin voi lueskella vuosien varrella kirjoittamiani viestejä tällä haulla:
search.php?keywords=vierint%C3%A4vastus ... ubmit=Etsi

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Renkaan vierintävastus riippuu lähinnä renkaan painuman aiheuttamasta kontaktialueella tapauhtuvasta mikroliukumasta...

Unohtamatta renkaan rakenteen ja kuminvahvuuden aiheuttamaa vastusta Kuva. Tietenkin jos vertailtavat renkaat ovat noilta osin lähellä toisiaan, niin vaikutus renkaiden väliseen eroon on pieni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 02 Loka 2021, 10:54
jori kirjoitti:

Renkaan vierintävastus riippuu lähinnä renkaan painuman aiheuttamasta kontaktialueella tapauhtuvasta mikroliukumasta...

Unohtamatta renkaan rakenteen ja kuminvahvuuden aiheuttamaa vastusta Kuva. Tietenkin jos vertailtavat renkaat ovat noilta osin lähellä toisiaan, niin vaikutus renkaiden väliseen eroon on pieni.

Juuri niin. Nuo luettelemasi asiat ovat kuitenkin renkaiden keskinäisiä eroja. Mikä puhuin vierintävastuksen valtaosan muodostumisesta. Siellä se vierintävastus muodostuu kontaktialueella -vaikka olisi kyse umpikumirenkaasta. Tästä hyvänä todisteena on renkaan lämpeneminen, joka on kovinta juurikin kulutuspinnan alueella, ei kyljissä, eikä sisällä kumimateriaalissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kayt ... 66ea7f510a Tässä misukoilla tehtyä tutkimusta. Itse olen havainnut ettei uusilla renkailla ole todellakaan paras vierintä . Nyt kun tänä kesänä olen testanut Schalbe Marathon Plus Tour rengasta. Tuntu ensimäisien tuhansien aikana , että ei nää hääppöset asfaltilla ole. Kolmen ja puolen tonnin jälkeen on kulku vain parantunut , suorastaan ilo polkea.
Niin aikanaan korostettiin , että kisoihin ei kannata uusilla lähteen . Pitää kilpapyörän renkailla ajaa ensin muutama satanen .
Niissäkin tuo pinta on suorastaan olematon .

Vastaa Viestiin