Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Lukisin mielelläni ajatuksianne siitä millaisella vaatetuksella ja katteilla ajatte kinnerillä viileimmillä keleillä.

Racehoodilla ajettaessa tuntuu että päällä ei juurikaan voi pitää kuin ohuet vaatteet. Ymmärrän hyvin jos joku ajaa ihan vain shortseissa tai t-paidassa.

Mikäli haluaa polkea korkeammalla intensiteetillä niin visiiriä on pidettävä reilummin auki. Tällöin sisään tulee kylmää viimaa joka ainakin itselläni on omiaan altistamaan flunssalle.

Kovaa ajettaessa tuo visiirin alituinen avaaminen ja sulkeminen on vaivalloista ja myös potentiaalinen vaaratilanteiden aiheuttaja. Omat lähialueet ovat aika mäkisiä ja matkavauhti vaihtelee alituiseen 15-70km/h.

Toimivimpana ainakin itselleni tuntuu ajaa ilman race hoodia vain pienellä visiirillä ja suojata kaulaa viimalta. Kaulan ja hartioiden alueen saa paremmin suojattua vaatteilla ilman omaa ylikuumenemista kun ajaa pää ”ulkona”.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Mä ajan sunroofin kanssa kelistä riippumatta, sen verran nerokkaalta tuntuu tuo kattoversio. Aukon peittävää suojaa en ole käyttänyt vielä kertaakaan, vaikka sellainenkin on. Ilmaa tulee sopivasti kopan sisään, mutta puhuri naamalle puuttuu. Samoin kesällä on vähän varjoa pääkuupalle kuumimpaan aikaan.

Pakkasella en ole paljoa ajanut, se kun yleensä tarkoittaa myös hiekoitushiekan tuloa väylille. Toki sitten näillä alle viiden asteen lämpötiloilla tulee ajeltua, pipo päässä ja putkihuivi välillä naamalla, välillä kaulalla. Olen huomannut, että muuta vaatetusta ei hirveästi tarvii lisätä, jotain tuulenpitävää ja pitkähihaisempaa ehkä, mutta ei lisää kerroksia. Hanskoja ei käytä.

Sunroofoista vielä: visiiri tuntuu pysyvän huuruttomana kelissä kuin kelissä nyt, kun lisäsin alalaitaan tuulenohjaimen, joka lisää suoraa viimaa sisäpinnalle. Jopa usvan aikaan näkee läpi, visiiri selkiintyy pellolta metsän keskelle siirtyessä. Ei liity aiheeseen, mutta jyrkät jurnuttavat ylämäetkin on vähän helpompia ylittää, kun voi ajaa kyynärpäät ulkona :D

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Zeppster:

Voisitko ottaa kuvan miten sulla on pleksit kiinni sunroofissa?

Olisi mukava katsoa miten kiinnitit sen alemman

ICB:n toimituksessa oli alhaalla kiinni nippareilla suora pleksinpala. Tuosta ei vaan löytynyt mitään ohjetta netistä niin nappasin sen pleksin irti kun se ei mahdu paikoilleen mini visorin kanssa.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Tällaisen ohjurin tein. Alumiinisessa latassa on suikale kirkasta pleksiä kiinni ohjaamassa ajoviimaa visiirin takapuolelle. Sunroofin avoimet sivut ei riittäneet pitämään huuruja poissa, mutta nyt tuntuu toimivan.

20211102_185217.jpg

Mulla on kaksi erilaista visiiriä: Kuvassa on se yleisemmin (melkein aina) käyttämäni versio. Sitten on sadevisiiri, joka on puolta avonaisempi, ja siten suojaa sateelta vain osittain, mutta näkeminen on kuitenkin tärkeämpi juttu. Visiirit on sunroofissa kiinni siipimuttereilla, joten vaihto onnistuu reissussa.

Olen leikannut visiirejä pleksistä, jota saa vaikka Puuilosta. Vaikuttaa ihan samalta materiaalilta kuin alkuperäinen

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Paljon kiitoksia vastauksestasi ja kuvasta. Kokeilen noin

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

:D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja jori »

Zeppster kirjoitti: 02 Marras 2021, 19:08

Tällaisen ohjurin tein. Alumiinisessa latassa on suikale kirkasta pleksiä kiinni ohjaamassa ajoviimaa visiirin takapuolelle. Sunroofin avoimet sivut ei riittäneet pitämään huuruja poissa, mutta nyt tuntuu toimivan.
Kuva
Mulla on kaksi erilaista visiiriä: Kuvassa on se yleisemmin (melkein aina) käyttämäni versio. Sitten on sadevisiiri, joka on puolta avonaisempi, ja siten suojaa sateelta vain osittain, mutta näkeminen on kuitenkin tärkeämpi juttu. Visiirit on sunroofissa kiinni siipimuttereilla, joten vaihto onnistuu reissussa.

Olen leikannut visiirejä pleksistä, jota saa vaikka Puuilosta. Vaikuttaa ihan samalta materiaalilta kuin alkuperäinen

Tuohan on kerrassaan nerokas ratkaisu. Yksinkertainen ja tyylikäs ja tekee juuri sen, mitä pitää, eli puhaltaa kylmää kuivaa ilmaa uloshengitysvirran ja tuulilasin väliin. Täydellistä.

Autossa kylmä ulkoilma ei niin tehokkaasti kirkasta huurtunutta lasia, koska auton tuulilasi on lasia ja johtaa lämpöä paljon paremmin kuin kinnerin polykarbonaattituulilasi. Polykarbonaattilevy on sisäpuoleltaan hieman ulkopuoltaan lämpimämpi, vaikka hengitysilma ei pääsisikään tuon puhalluksen vuoksi tuulilasille asti, koska kuskin polkemisen takia punaisena hehkuva kuskin naama säteilee lämpöä, joka lämmittää tuulilasin sisäpinnan ilmavirroista piittaamatta ja lasin pinta on näin tuulilasin alareunan ilmanohjaimen tuoman ilman kastepistettä lämpimämpi..

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Kiitoksia :D

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Pukeutumisesta viileämmän kelin ajoihin

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Quattrovelolla olen työmatkaa ajanut ainakin vielä.
Lyhythihaisella ja vähän pitemmillä shortseilla on useimmiten tarjennut hyvin.
Aukkopeitettä olen käyttänyt myös paljon. Racehood on kätevästi QW:ssä aina mukana, eikä se ole liian umpinainen sivuilta.
Pitkiähousuja käytän välillä myös, koska lihakset ei tykkää liian kylmästä.
Kaulaan ja otsaan tulee eniten kylmää, joten buffikauluria olen käyttänyt jo pitemmän aikaa.

Ilmaa ei virtaa paljon jalka-aukoista, jos visiiri on kokonaan auki ja aukkopeite käytössä.
Sisälle muodostuu vastapainetta, koska perä on lähes umpinainen, eikä ilma pääse sieltä ulos.
Jos visiirin laittaa kiinni, niin alkaa ilma virrata pyörän sisällä ja ilma poistuu korvien kohdalta.

Vastaa Viestiin