Leiba X-Stream kokemuksia?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Joulu 2021, 21:06
Yugi kirjoitti: 09 Joulu 2021, 20:57

Saavutetaanko lyhyillä kammilla jotain hyötyä pitkiin verrattuna?

Tila kinnerissä, polvikulma pienempi = polvivaivat vähenee, korkeampi kadenssi helpommin = jaksaa pidemmälle, reisi ei ota isoon mahaan kiinni.

Lyhyistä kammista on tällä foorumilla kirjoiteltu paljon, joten jos haluat, löydät helposti lisää syitä lyhyempien kampien asentamiseen kinneriisi. Noiden Vilijamin luettelemien lisäksi polvet eivät kolise kinnerin kanteen, eikä kantapäät pohjaan, eikä kengänkärjet. Jalat ovat suorempana, jolloin varsinkin talvivaatteissa vaatteet vastustavat vähemmän polkemista.

Sinulla näytti olevan nelikanttikeskiö, joten nopeimmin saat lisää ajotilaa kinneriisi ostamalla kaupasta lasten kammet. Tässä on malliksi 152 mm pitkät, eikä niin kovin kalliit. Minä hurjana, mutta kokeiluuni tyytyväisenä, olen käyttänyt pienten lasten 102 mm kampia. Pyöräliikkeestä tuollaiset saa reilulla kympillä. Tässä maltillisempi vaihtoehto.

152-kammet.jpg

https://www.ebikeparts.fi/epages/ebikep ... ucts/60322
Jos mietit, miten kauas kampikeskiön voi siirtää, siihen on helppo konsti. Laitat vaihteet sekä kammen puolella, että takapyörässä suurimmalle rattaalle. Sitten polkaiset kampikelkan niin eteen kuin ketju antaa periksi. Tohon merkki ja siitä puoli senttiä takaisin on noille ketjuille kauimmaisin kampikelkan sijainti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Yugi kirjoitti: 09 Joulu 2021, 22:01

Tossa on kuvia rattaasta ja kammista ja polkimesta että mikä lukko siinä mahtaa olla, mites muuten noitten kampien lyhentäminen käytännössä menee?

Lyhyemmät kammet joka tapauksessa täytyy tehdä tai hankkia koska polveni ei kestä, ei kestänyt pystypyörällä niin en usko että kestää kinnerillä ja jos lyhyet kammet auttaa asiaan niin kaikki apu käytetään.

Nyt kun katselen noita kampia niin näyttää sen verta topoiltä että vois vaikka olla umpitavaraa. Ja olisko rattaat edessä 30-?-52

Näyttäisi kammet olevan mallia perinteiset sirot, eli kapenee keskiön suuntaan mentäessä. Paksuus toki riittää, kun ei ole kevennysuraa. Kyllähän siihen voi uudet reiät tehdä, mutta materiaalivahvuus jää sivusuunnassa alkuperäistä pienemmäksi, ei takuuta kestosta...

Yugi kirjoitti:

...Laitoin myös kierretapit tilaukseen että lyhennän kammet kun tapit tulevat, ajattelin johonkin 140-145mm pituuteen lyhentää kun itsellä tuota vartta kuitenkin on.


Ei ole paha homma, kunhan vaan saa uudet reiät samansuuntaisiksi kuin vanhat, muuten tuntuu polkiessa...
Itsellä jigi tuota hommaa varten.

Yugi
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Marras 2021, 13:04

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Yugi »

Juu katselin jotain viestiketjua missä oli kampien lyhentämisestä ja näin jigisi ja vaikutti erittäin pätevältä.

En ole vielä päättänyt miten toteutan lyhennyksen mutta heitän jotain lonkalta kun sen aika tulee, ei nyt ihan käsiporalla mutta kuitenkin 8) tai lähetän sinulle.

Kesto riippuu hyvin paljon alumiinin seoksesta ja lämpökäsittelystä, parhaat alumiinit menee huonon teräksen ohi mutta riippuu seoksesta.

Ja muistaaksessani yks vanha aseseppä sanoi että kolme täyttä kierrettä on yhtä vahva kun kymmenen eli jos kolme korkkaa niin korkkaa kymmenenkin, muistaaksessani...

Mutta polkimet altistuu erisuuntaisille voimille ennemmin kuin suoralle vedolle joten toi kolme kierrettä ei kyl näissä pidä pintojaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulle taas on annettu nyrkkisäännöksi, että kierre, jonka pituus on 0,8Xhalkaisija, antaa täyden lujuuden.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo asesepän nyrkkisääntö pätee lujiin ja jäykkiin materiaaleihin, joilla ei ole mainittavaa myötökykyä, kuten kovaksi karkaistuihin teräksiin. Lisäksi merkittävää on kierteen tyyppi ja koneistuksen tarkkuus. Mitä tiukempi kierre ja mitä jäykempi alusta ja sileämpi koneistusjälki, sitä lyhyempi on maksimilujuuden tuottava kierremäärä. Trapetsi- ja lattakierre ovat varsinkin herkkiä tälle ilmiölle.

Vain muutaman kierteen osallistuminen ruuvivoiman kantoon johtuu siitä, että kuormitustilanteessa ruuviosa (yleensä) venyy ja mutteriosa on jäykempi, tai jopa puristuu kokoon, jolloin kierteiden nousut muuttuvat ruuvissa ja mutterissa eri suuntiin. Tämä taas johtaa siihen, että kuormitettuna uloin kierre kantaa eniten ja loput kierteet yhä vähemmän ja lopputuloksena päädytään tuohon asesepän nyrkkinääntöön.

Tuo edellinen tarkoittaa, että jäykkään paksuun materiaaliin kierrettävä ruuvi kestäisi paremmin, jos ruuvin kierteen nousu olisi pari promillea pienempi kuin mutterin. Tämä johtaisi siihen, että kierrettäessä ruuvi mutteriin ruuvin pienempi nousu pakottuisi venymään ja venyttäisi ruuviin valmiiksi vetojännityksen, joka olisi siellä jo valmiina vastaanottamaan vetoa ja tasaamassa voimaa useammalle kierteelle.

60-asteinen kylkikulma, trapetsin 20 ja lattakierteen nollaan tai Whitfordin 55 asteeseen nähden on tämän ilmiön suhteen parempi. Kitkakulmaa vinompi kierteen kylki tasaa voimia paremmin venyttämällä kierrettä myös säteen suunnassa

Joskus aikanaan teetin opiskelijoilla harjoitustyötä, jossa tutkittiin hydraulimutterin kierteen voimien jakautumista kierteen eri kierroksille. Muistan myös löytäneeni tuumaisen ja millisen kierreparin, jotka yhteen kierrettynä tuottivat juuri tuon ylimääräisen ruuvin venytyksen, joka lisää liitoksen kokonaiskestävyyttä.

0,8 halkaisijaa on nyrkkisääntö tavallisille ruuvimateriaaleille ja valmistustoleransseille ja 60 asteen ISO kierteelle.

Molemmat siis vain puhtaalle vetokuormitukselle sopivia nyrkkisääntöjä. Jos kierteelle syntyy taivutusta, liitospituus näyttelee merkitsevintä osaa. Eihän taivutusta vastaan välttämättä edes tarvita kierteitä, kuten pikakiinnitteiset polkimet osoittavat. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jäi laittamatta tuohon edelliseen, että tuon 0,8:n jälkeen ei kierre enää korkkaa vaan pultti menee vetämällä poikki :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ihmeen lujassa on nämä uskomukset siitä, ettei pidemmällä mutterilla olisi enää merkitystä tuon muutaman kierteen jälkeen. Omissa testeissäni painemittarillisessa prässissä ja käytännön sovelluksissa olen todennut, että jatkomutterilla saadaan suurempi pitovoima kuin normaalimutterilla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Yugin kanssa vaihdettu yksityisviestiä kampien lyhentämisestä. Laitan nyt oman esimerkkikuvan tänne kaikkien nähtäväksi.

Oikeanpuoleinen musta kampi on ns. moderni, jossa kammen leveys ei kapene keskiötä kohti mentäessa. Vasemmalla taasen ns. perinteinen, joka alkaa kaventua heti alkuperäisen reiän jälkeen.

Tuota kuvan kolmen reiän kampea ei todellakaan ole tarkoitettu ajoon, sillä on vain testattu eri mittaisten kampien tilantarvetta kinnerin korin sisällä (170-150-130 mm). Alkuperäisen reiän kohdalla kammen leveys sillä on 32,5 mm, seuraavan reiän kohdalla n. 29 mm ja kolmannen reiän kohdalla 25 mm.
Mustassa kaksireikäisessä kammen leveys n. 34 mm.

Leiban kammissa leveys uusien reikien kohdalla olisi kuulemma n. 28 mm -> vähintään pari milliä per puoli vähemmän seinämävahvuutta kuin alkuperäisen reiän kohdalla... En pysty takaamaan (väsymisen) kestoa pitempiaikaisessa käytössä, kun tulee alkuperäistä isommat jännitykset uuden reiän ympärille. Enkä toisaalta osaa sanoa missä kulkee "riittävän" raja, eli veteen piirretty viiva... Kuva

Yugi
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Marras 2021, 13:04

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Yugi »

Tossa kun on kuvat vierekkäin niin huomaa kyllä eron ihan selkeästi, ja ymmärrän miksi se on hiukan harmaata aluetta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä toinen kuva, edellisten kampien takapuolelta. Perinteisissä kammissa kevennysura on mieto (yleensä perinteisissä ei ole lainkaan), moderneissa alkaa nopeasti ja syvänä alkuperäisen reiän läheltä.

Lyhennykseen sopivan kampityypin haku on sitten tasapainoilua näiden asioiden välillä. Oma lukunsa tulee vielä kammen ulkopinnan (polkimen puoleisen otsapinnan) muodosta, että saa tasattua edes vähän tasaista pintaa reiän ympärille. Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Välillä käynyt mielessä, että teettäisi jossain lyhennyskelpoisia kampiaihioita (ilman poljinakselin reikiä). No hinta varmasti pomppaisi niin ettei kannata, kukaan kalliita ostaisi... Ja universaalia kaikille kelpaavaa ei kuitenkaan saisi, rattaiden kiinnitykset ja keskiötyypit kun vaihtelee nykyään.

Metallien 3D-tulostuksen kehittymistä ja halpenemista odotellen...

Yhden potentiaalisen diy-valmistusmenetelmän bongasin netistä eilen: forged carbon fibre
https://youtu.be/25PmqM24HEk
Ei tosin täytä edullisen määritelmää...

Pahoittelut off-topikista, jatkan kampihöpinöitä muualla...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2021, 13:20

Omissa testeissäni painemittarillisessa prässissä ja käytännön sovelluksissa olen todennut, että jatkomutterilla saadaan suurempi pitovoima kuin normaalimutterilla.

Prässillä oot tietysti painanut pulttia mutterin sisään, koska se on helpompaa? Silloin pultin katkeaminen on aika epätodennäköistä eli kierteen kestosta tulee olellisempaa ainakin lyhyellä pultilla, joka ei voi nurjahtaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 11 Joulu 2021, 15:20
Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2021, 13:20

Omissa testeissäni painemittarillisessa prässissä ja käytännön sovelluksissa olen todennut, että jatkomutterilla saadaan suurempi pitovoima kuin normaalimutterilla.

Prässillä oot tietysti painanut pulttia mutterin sisään, koska se on helpompaa? Silloin pultin katkeaminen on aika epätodennäköistä eli kierteen kestosta tulee olellisempaa ainakin lyhyellä pultilla, joka ei voi nurjahtaa.

Joo, mutteri puoleen väliin pulttia ja puristin niin että pultti pääsi menemään prässin vasteen reikään.
Käytännön jutuissa (mm. töissä nosturia tehdessä) pultteja löytyy helposti eri lujuuksia, mutta muttereita on vähän vaikea saada. Jatkomutterilla olen homman ratkaissut, kun on pitänyt saada suuri kiristysmomentti.
Sekä mopon kansimuttereihin kesti vääntää jatkomuttereilla kovemman momentin kuin normaalimuttereilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2021, 15:41
jooseha kirjoitti: 11 Joulu 2021, 15:20
Vilijami kirjoitti: 11 Joulu 2021, 13:20

Omissa testeissäni painemittarillisessa prässissä ja käytännön sovelluksissa olen todennut, että jatkomutterilla saadaan suurempi pitovoima kuin normaalimutterilla.

Prässillä oot tietysti painanut pulttia mutterin sisään, koska se on helpompaa? Silloin pultin katkeaminen on aika epätodennäköistä eli kierteen kestosta tulee olellisempaa ainakin lyhyellä pultilla, joka ei voi nurjahtaa.

Joo, mutteri puoleen väliin pulttia ja puristin niin että pultti pääsi menemään prässin vasteen reikään.
Käytännön jutuissa (mm. töissä nosturia tehdessä) pultteja löytyy helposti eri lujuuksia, mutta muttereita on vähän vaikea saada. Jatkomutterilla olen homman ratkaissut, kun on pitänyt saada suuri kiristysmomentti.
Sekä mopon kansimuttereihin kesti vääntää jatkomuttereilla kovemman momentin kuin normaalimuttereilla.

Tuo sinun testiasetelmasi on aivan muuta kuin pultin vetäminen mutterilla kireäksi. Kun puristat pulttia mutteria vasten, ja varsinkin jatkomutteria, joka on yleensä ulkohalkaisijaltaan (avainväliltään) tavallista mutteria pienempi, välittyy voima hyvin tasaisesti eri kierteille. Ruuviosa puristuu kokoon, jolloin sen kierteen nousu pienenee. Ohut jatkomutteri painuu sekin kokoon ja uloimmasta päästään välittää voimaa mutterille maltillisesti, samoin kaikki seuraavat kierrekierrokset.

Vetävässä asetelmassa alin kierre kantaa paljon enemmän, koska tässä tilanteessa muttein nousu puristuu pienemmäksi ja ruuvin nousu venyy suuremmaksi sitä mukaa kun kiristysvoima kasvaa.

Pulttiliitoksen jännitysanalyysi.jpg
Pulttiliitoksen jännitysanalyysi.jpg (69 KiB) Katsottu 2799 kertaa

Kaikenkaikkiaan jatkomutteri ei ole ollenkaan huono rakenne. Se on ohutseinäisyytensä takia joustavampi myös säteen suunnassa, mikä on omiaan tasaamaan jännityksiä kierteiden välillä myös veto-puristustilanteessa. Erityisen hyvä tämä on veto-veto tilanteessa ja auttaa myös puristus-veto tilanteessa. TUota ohennettua kierreholkkimutteria käytetään lentotekniikassa tasaamaan kierrevoimia. (Yritin löytää kuvan mutten löytänyt. Voin piirtää, jos jotain kiinnostaa.)

Helposti sitä erehtyy luulemaan, että rauta mitään jousta. Kyllä se joustaa ja tästä syystä aiheutuu sellaisia kuormitustilanteita, joita ei helposti huomaa varoa.

Kierrekierrosten kantamat voimat.jpeg
Kierrekierrosten kantamat voimat.jpeg (39.99 KiB) Katsottu 2810 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Leiba X-Stream kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Perhana kun teidän kanssa pitää pilata hyvät pultit ja mutterit :D

Kävin tekemässä testin.
Kuvassa testipenkki.

Liitteet
IMG_20211211_163600.jpg
IMG_20211211_163605.jpg
Vastaa Viestiin