AeroTilt

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:48

Pelkällä takanivelelläkin voisi ohjata? Ihan kamala mekanismi. En uskalla edes ajatella pidemmälle. Nyt on jo pää ihan solmussa :(

On tuollaisia kaupallisiakin pyöriä. Mikähän bacheera sen yhden nimi oli?

Kuva löytyi tilting recumbent trike haulla.

Liitteet
7C125F54-1DAB-4BE8-9286-5D1BD0D7698F.jpeg
7C125F54-1DAB-4BE8-9286-5D1BD0D7698F.jpeg (42.71 KiB) Katsottu 2852 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 05 Joulu 2021, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuski kallistuu sivuille vihreä viiva sarananaan? Eikö siitä painopiste vain tipu, kun yhtään kallistaa? Ja miten saranalinjan maaleikkauspiste etu- ja takapyörien välissä vaikuttaa?

Kallistukseen kuuluu myös ohjausnivelen kääntyminen ja painopiste nousee samasta syystä kuin pythonissa?

Pythonin ymmärrän. Onko tässä vain kaksi pythonin niveltä peräkkäin? Toinen ohjausnivel ja toinen tuo pallonivel+kumi?

Viimeksi muokannut Polkumies, 06 Joulu 2021, 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:55

Kuski kallistuu sivuille vihreä viiva sarananaan? Eikö siitä painopiste vain tipu, kun yhtään kallistaa? Ja miten saranalinjan maaleikkauspiste etu- ja takapyörien välissä vaikuttaa?

Tee pahvimalli :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos linja osuu renkaiden väliin, niin kallistaessa eturengas pyrkii painumaan maan sisään ja kun se ei sinne painu, niin runko nousee.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mutta niinkuin Joose tuossa aiemmin sanoi, niin vaikka pyörän runko nousee kallistaessa nivelen kohdalta, niin kallistus samalla laskee kuskin painopistettä. Ne jossain määrin kumoavat toisiaan.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 06 Joulu 2021, 00:02

Jos linja osuu renkaiden väliin, niin kallistaessa eturengas pyrkii painumaan maan sisään ja kun se ei sinne painu, niin runko nousee.

Eli sama juttu kuin pythonissa? Niin minä tämän nyt ymmärsin. Pakko tulla johonkin lopputulokseen. Muuten en pääse nukkumaan :D

Muistan myös lukeneeni, ettei pythonin ohjaus oikeasti keskity kuskin painosta penkillä kuin ajoneuvon seistessä paikallaan, ja ajossa ohjauksen kääntää kallistuksen suuntaan positiivinen effektiivinen jättö, joka johtuu kuskin jalkojen painosta polkimilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 06 Joulu 2021, 00:12

Muistan myös lukeneeni, ettei pythonin ohjaus oikeasti keskity kuskin painosta penkillä kuin ajoneuvon seistessä paikallaan, ja ajossa ohjauksen kääntää kallistuksen suuntaan positiivinen effektiivinen jättö, joka johtuu kuskin jalkojen painosta polkimilla.

Ei passaa luottaa muistiinsa eikä lukemaansa :roll: Kyllä se pyyttonin ohjaus keskittyy kuskin painosta ihan yhtälailla vauhdissa kuin paikoilllaan. Pystyssä pysyminen on eri asia kuin ohjauksen keskitys :wink:
Tuo viimeinen on helppo todeta tekemällä kaksipyöräinen pyörä, jossa ei ole ohjausakselia lainkaan. Ei sellaisella pystyssä pysy, vaikka ohjaus on koko ajan keskitetty.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sekin on tässä huomioitava, että triken kallistusnivelen tulisi olla mahdollisimman lähellä maanpintaa. Tällöin painopiste on korkealla ja tasapainoilu helppoa, kuten kaksipyöräisellä. Flevotrikessä taas on kallistusnivel korkealla ja se siis vastaa matalaa pyörää, eli haastavampaa tasapainoilun osalta.

Sotketaan epäselvyyden vuoksi myös virtuaalinivelöinnit tähän. Nivelnelikulmiolla saa halutessaan nivelpisteen vaikka maan sisään tai kuskin pään päälle :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jooseha kirjoitti: 06 Joulu 2021, 00:22

Ei passaa luottaa muistiinsa eikä lukemaansa :roll: Kyllä se pyyttonin ohjaus keskittyy kuskin painosta ihan yhtälailla vauhdissa kuin paikoilllaan. Pystyssä pysyminen on eri asia kuin ohjauksen keskitys :wink:
Tuo viimeinen on helppo todeta tekemällä kaksipyöräinen pyörä, jossa ei ole ohjausakselia lainkaan. Ei sellaisella pystyssä pysy, vaikka ohjaus on koko ajan keskitetty.

Paino kääntää pythonin ohjauksen aina suoraksi, mutta eihän sellaisella tosiaan voi ajaa. Ohjaus kääntyisi väärään suuntaan kallistaessa, jos miettii pelkästään kuskin painoa penkillä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pyyttoni toimii kallistaessa aivan kuin pystyssäkin. Massakeskipisteeseen vaikuttava voimavektori tai sen jatke kulkee aina renkaiden maakosketuspisteiden kautta kulkevan suoran kautta. Jollei näin tapahtuisi, pyörä kaatuisi.

Hieman laajempi näkökulma. Kallistettuun pyörään kohdistuu muitakin voimia kuin painovoima. Pelkästään sitä tarkastelemalla päädytään tilanteeseen jota ei voi olla edes olemassa. Käy samallalailla kuin valtion kilpailutuksissa. Kokonaisuuden ja todellisuuden hallinta katoaa. Riittävän pieni yksityiskohta näyttää toki hyvältä :roll:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://youtube.com/watch?v=SKMaS-LCE0o
Mitenhän tällainen käyttäytyy? Vehje kallistuu ja takapyörä ohjaa samaan aikaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/zYxKKvzaffE
Laidback bike report haastattelee Aerotiltin rakentajaa, puolen tunnin filmissä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin