AeroTilt

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

AeroTilt

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/sEaM3-ygtT4
Mielenkiintosen näkönen muotoilultaankin tämä kallistuva kinneri. En muista tätäkään foorumilla aiemmin nähneeni - tosin en tuosta muististakaan enää mene takuuseen :mrgreen:

Viimeksi muokannut PW, 03 Joulu 2021, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/lSXf8X-eFU4
Tuossa kertoo pyörän toiminnasta. Sisältä löytyikin vanha tuttu, Raptobike 8) Ainakin etupää, onko kallistussysteemi omaa kehittelyä vai Raptobiken proto? - ei vielä selvinnyt.
Tätä kallistuvaa on kaveri kehitellyt jo useamman vuoden - videoita löytyy tubesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/PL3PFeBkGDE
Kallistuksen lukituksessa käyttää levyjarruja. En olis tajunnu, ett, kallistuvassa kun laittaa jarrut lukkoon, pyörä pysyy pystyssä :oops: Vai ymmärsinkö väärin? Lisäksi ajonaikainen kallistuksen lukitus omalla levyjarrullaan. En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan. Tästähän on ennenkin puhuttu ja muistaakseni Jori silloin ehotti, ett lukitus olis suoraan ajettaessa päällä ja se vapautettais kurvissa kallistumista varten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, hieno muotoilu tosiaan. Olisi hauska nähdä aerodynamiikkanumerot verrattuna suippoperäisiin. Tämähän on nyt melkolailla se, mitä Polkumies tuolla omassa kinneriketjussaan haaveilee. ;)

Idea tuossa ajossa vain tarpeen tullen avattavassa kallistuksen lukituksessa on hallittavuuden säilyttäminen sladissa. Kun pyörä on jäykkänä, ei pieni sladi haittaa. Harva meistä kuitenkaan kykenee hallitsemaan kaksipyöräistä tai muutakaan vapaasti kallistuvaa sen jälkeen, kun pito on menetetty takaa, puhumattakaan edestä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 03 Joulu 2021, 15:03

En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan.

Ei ajonaikaista tarvi, vaan liikkeellelähdön ja pysäytyksen aikainen lukitus helpottaa kovasti käyttöä. Näissä etanavauhdeissa ei takajarrut voi olla lukossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 11:22

Näissä etanavauhdeissa ei takajarrut voi olla lukossa.

Voitko selventää. Ei oikein hahmotu, mitä tarkoitit. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun nähdäkseni Viljami tarkoittaa kävelynopeuksia ja hitaampi, siis sellaisia joissa on hankala pysyä pystyssä. Niitä on pakko ajaa ainakin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä.

Paikallaan ollessa pystyssä pysymisen voi hoitaa käyttöjarrulla riippuen kallistus/jousitusgeometriasta, mutta pyörän vähääkään liikkuessa ei. Reilussa vauhdissa +10km/h taas ei ole mitään vaikeuksia pysyä pystyssä muutenkaan eli silloin ei lukitusta tarvitse.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joose ehti jo vastaamaan. Täsmälleen nuin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jori »

Ahaa, tarkoitit siis noin hidasta cruisailua. No, tämä on teknisesti aivan sama tilanne kuin tuossa ideassani kovemman vauhdin kallistuksen lukituksessa. Kun ohjaamalla on liian haastavaa pitää pyörä pystyssä (liian hidas vauhti tai kovan vauhdin sladi), pitää kallistusominaisuus olla lukittavissa haluttuun kulmaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onpa hieno. Näyttää hävittäjälentokoneelta. Värikin on tuollainen "ilmaherruusharmaa".

Kallistuminen ratkaisisi kyllä monta ongelmaa, jota omassa suunnitelmassani on, eli miten tasapainottaa vetävän pyörän pito, ajoneuvon vakaus mutkissa ja kääntösäde. Kallistuva voi olla korkeampi ja painopiste voi olla edempänä, jolloin etuveto toimisi ylämäissäkin.

Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?

Viimeksi muokannut Polkumies, 04 Joulu 2021, 21:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:13

Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.

Liitteet
20210622_135731.jpg
20210622_135731.jpg (236.58 KiB) Katsottu 2847 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:17

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.

Jep, tuo on helppo, mutta jostain syystä tuo epäsymmetria vaan häiritsee niin, että minun olisi ihan pakko rakentaa monimutkaisempi keinuvipurakenne.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:26
Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:17

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.

Jep, tuo on helppo, mutta jostain syystä tuo epäsymmetria vaan häiritsee niin, että minun olisi ihan pakko rakentaa monimutkaisempi keinuvipurakenne.

Miksi häiritsee? :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:29

Miksi häiritsee? :D

Häiritsee vaan :D jostain syystä. Ei kai kukaan juoksekaan näin:

UnluckyConfusedAntarcticfurseal-size_restricted.gif
UnluckyConfusedAntarcticfurseal-size_restricted.gif (4.5 MiB) Katsottu 2827 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuollaiseen etuvetoon on niin helppo tehdä erilaisia vaihtoperiä, että ei korkealta putoa vaikka kokeilis telemark-akselin toimintaa. On muuten ihan paras kanttareen ylitykseen.

Vastaa Viestiin