Strada #209

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja PW »

Questissäni on tangonpäävaihtajat - kitkamalli käynee kaikkiin takapakkoihin, säätö helppoo ku rajat vaan säätää.
On se hienoo ku asut kinnerikaupungissa, apua ja neuvoa saa - lajitovereita löytyy, terveisin kateellinen yksinäinenratsastaja :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja jori »

Hienoa, että olet päässyt ajelun makuun. Hyvä raportti. :D

Jatka vaan raportointia näistä alkutunnelmista lähtien myös eteen päin. Lyhyetkin tekstit ja mieluusti kuvien kanssa ovat hyödyllisiä kaikille, kun antavat näkökulman kinnerin käyttäjän arkeen. Vanhat kinnerijermut ovat niin tottuneet kaikkeen, etteivät viitsi raportoida edes itselleen uusista asioista. :?

Kinnereitä on vielä vähän ja tietämys leviää hitaasti. Siksi ainakin uusien kinneristien on tärkeää raportoida tänne innokkaiden luettavaksi, kun näkökulma on vielä lähellä kinnerittömien näkökulmaa. Kinnerillä liikkumisen kulttuuri tulee tutuksi myös niille, jotka eivät kinneria (vielä) ole saaneet. Siihen ei ole muuta keinoa, kuin kinneristien levittämä tieto. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Terve

En ole ollut koskaan gripshiftien ystävä, joten lenkeillä aloin miettimään että saisiko näihin vaihdettua jonkun toisen systeemin. Ohjaustangossa on aika vähän tilaa. Onko kukaan kokeillut laittaa vipuja, esim X5 3*9 https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... et-p48646/ tai vastaavia Shimanoja? Shimanon vipuihin pitäisi varmaan sitten vaihtaa myös takavaihtajakin kun se ei taida olla 9:ssä samalla liikkeellä kuin Shimppa?

Sähkövaihtajaa suosittelen. Asensin Archerin vaihtajan Stradaan, juttua siitä löytyy täältä.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 2&start=15

Strada Carbon -2021

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Jalli kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:15

Sähkövaihtajaa suosittelen. Asensin Archerin vaihtajan Stradaan, juttua siitä löytyy täältä.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 2&start=15

Hyvä vinkki, kiitoksia! Mietin hetken että Shimanon Di2 olis tosi hieno kinnerissä, mutta tulin järkiini kun aloin laskea tarvittavia komponentteja ja niiden hintoja :) Olisi hieno systeemi jos sais etuvaihtajankin Di2ksi, mutta kolmella eturattaalla ihan järjettömän hintainen toteuttaa. Kahdellakin vielä kallis. Archer on hyvä vaihtoehto jos haluaa pelkän takavaihtajan sähköiseksi.

Ehkä kuitenkin vielä pysyttelen vaijerivaihteissa ja totuttelen gripshifteihin. Toki pieni viritysinto tässä herää, et jos vaikka laittaskin 11-v Rival 22 takavaihtajan niin löytys laadukas Gx-gripshift edullisesti taakse. Mutta 11-pakka ei taida käydä suoraan 9v-kasetin keskiöön? Se on muistaakseni millin kapeampi kuin 11v.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Saukki »

koiravahti kirjoitti:

En ole ollut koskaan gripshiftien ystävä, joten lenkeillä aloin miettimään että saisiko näihin vaihdettua jonkun toisen systeemin. Ohjaustangossa on aika vähän tilaa. Onko kukaan kokeillut laittaa vipuja, esim X5 3*9 https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... et-p48646/ tai vastaavia Shimanoja? Shimanon vipuihin pitäisi varmaan sitten vaihtaa myös takavaihtajakin kun se ei taida olla 9:ssä samalla liikkeellä kuin Shimppa?

Quattrove… eikun Quatrevelossa ja Milan mk7:ssa ainakin on vipuvaihteet. Ei nyt tähän hätään oo siitä tämän parempaa kuvaa. Mutta ohjaustankoon on hitsattu pieni kiinnike, johon vaihdevivut on ruuvattu kiinni.
Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Wacky »

koiravahti kirjoitti: 26 Huhti 2022, 13:39

Ehkä kuitenkin vielä pysyttelen vaijerivaihteissa ja totuttelen gripshifteihin. Toki pieni viritysinto tässä herää, et jos vaikka laittaskin 11-v Rival 22 takavaihtajan niin löytys laadukas Gx-gripshift edullisesti taakse. Mutta 11-pakka ei taida käydä suoraan 9v-kasetin keskiöön? Se on muistaakseni millin kapeampi kuin 11v.

Onhan melkein kaikkiin takavaihtajiin saatavilla tangonpää tai tankoon asennettavia peukalovipuja jos haluaa. JTEK ja microShift valmistaa näitä vipuja.
Sunrace valmistaa ainakin 12-vaihteisia kasetteja jotka sopii 8/9/10 vapaarattaalle ja voi olla että löytyy ihan 11-vaihteisia versioita.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse pidän kitkavipua ehdottomasti parhaana ratkaisuna. http://www.pyoratohtori.fi/

Liitteet
B221819E-DC40-41ED-A876-8E085679D573.jpeg
koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Kiitoksia kuvista ja vinkeistä vaihtajan vipuihin liittyen! Trigger olisi minulle eniten mieleen, mutta tosi ahtaaksi käy tanko jos laittaa sekä etu- että takavivut. Ehkä ne jotenkin saisi sopimaan, mutta ote ei ole sitten enää kovin kohdallaan niihin. Saukin QV:n pystyputken tapaisen voisi tehdä takavaihtajan vivulle jos siirtäisi töötin nappulan toiseen kohtaan. Eturattaan tietysti voisi jättää gripshiftille, mutta sitäkin tulee käytettyä paljon. Vilijamin tangonpään vipuja olen kanssa miettinyt. Ne olisi helppo asentaa eikä tulisi tanko ahtaaksi. En tiedä oppisiko pelkällä kitkavivulla vaihtamaan oikein? Mutta näitä saa indeksoitunakin, joten sellaista voisi myös miettiä tähän ratkaisuksi.

Tiputin eilen penkkiä pykälän alemmas ylimmästä asetuksesta. Nyt penkki mahtuu aukeamaan ilman että se ottaa aukon reunaan kiinni. Näkyvyyskin pysyi melko hyvänä. Pyörä vakautui jonkin verran. Tai ainakin tuntuu että se ei heilahda niin paljon mutkissa tai kovaa alamäkeen polkiessa. Takaiskarissa on liikaa ilmaa. Pitää sitä vähentää niin saa pyörää vähän matalammaksi ja jousta vähän pehmeemmäksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

koiravahti kirjoitti: 29 Huhti 2022, 12:28

En tiedä oppisiko pelkällä kitkavivulla vaihtamaan oikein?

Mun pyöriä kokeilleet ei ole edes huomanneet kitkavivuissa mitään erikoista, kun olen jälkeenpäin kysynyt.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja jooseha »

koiravahti kirjoitti: 29 Huhti 2022, 12:28

En tiedä oppisiko pelkällä kitkavivulla vaihtamaan oikein?

Oppii toki. Se ei ole kuitenkaan samallalailla vaihda ja unohda kuin indeksoitu vipu. Vuosien päästäkin vaatii toisinaan vaihtamisen jälkeen hienosäätökorjauksen jälkikäteen.
Kyllä siihen on hyvä syy, että suurin osa ihmisistä tykkää käyttää indeksoituja vipuja, vaikka meitä vannoutuneita kitkavipumiehiäkin on.
Kokeile jos kiinostaa, jollei unohda :wink:

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Foorumilta löytyi edullisesti uudenveroinen X7 triggervipu. Kokeilin miten se asettuu tankoon. Ihan OK käytettävyydeltään. Pari senttiä jos saisi vielä vasemmalle sitä niin vivut tulisivat juuri oikeaan kohtaan tankoon normaalille otteella, mutta näinkin sitä voi käyttää.

Vaihteet eivät kyllä tälläkään naksahdelleet omaan mieleen kohdilleen vaihtaessa. Jotain ylimääräistä heittoa/kitkaa/tahmaa on nyt jossain välissä. Pitää tutkailla tarkemmin mistä tämä johtuu. Tässä on pikkuhiljaa kypsynyt ajatus vaihtaa takavaihtaja Shimanon kamppeisiin. Joko niin että pysyisi 9v tai päivittäisi samalla 10v. Yhdeksässä pysyessä ei tarvitsisi vaihtaa takapakkaa eikä ketjua. Molempiin vaihtoehtoihin löytyisi laadukkaan oloinen Microshiftin peukalo- tai tangonpäävaihtaja jossa takavaihteiston saa vaihdettua kitkalle tai indeksoiduksi. Tangonpäävaihtaja sopisi ehkä parhaiten tähän tankoon. Näissä vaihtajissa ei ole vaijerin kireyden säätöruuvia, joten se pitäisi asentaa erikseen kaapeliin. Ne ei ole kovin käteviä säätää ajaessa yhdellä kädellä, mutta toisaalta ei niitä kovin usein tarvitse säätää kun kerran saa kohdilleen. Ja kitkavivussa sillä ei ole mitään käyttöä.

Kun Strada oli sopivasti pötköllään niin tuli samalla käytyä takakiekon pinnojen kireys käsikopelolla läpi. Yksi pinna oli lähes irrallaan ja viereinkin oli todella löysällä. Hyvä että huomasin ennen kuin hajosi mitään. Rihtaushommiin siis. Kaikki takakiekon pinnat oli aika löysällä, n. 30-40 kiloa vetoa. Pari kierrosta lisää kirraa nippeleihin niin alkoi olemaan 80 kiloa vetoa suht tasaisesti ja kiekkokin pysyi suht suorana. Sais varmaan olla liki 100 kiloa molemmin puolin? Mutta tällä uskaltaa jo ajella.

Liitteet
IMG_20220505_205038.jpg
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja Wacky »

koiravahti kirjoitti: 06 Touko 2022, 10:25

Tässä on pikkuhiljaa kypsynyt ajatus vaihtaa takavaihtaja Shimanon kamppeisiin. Joko niin että pysyisi 9v tai päivittäisi samalla 10v. Yhdeksässä pysyessä ei tarvitsisi vaihtaa takapakkaa eikä ketjua.

Itse asiassa sä voit päivittää shimanon 10v takavaihtajaan, mutta pysyt 9v SRAM vivun kanssa. Vetosuhde on niin lähelle sama että shimanon takavaihtaja toimii 9v SRAM vivuilla jos vaijerin kiinnitysruuvin alle laittaa n. 2mm paksun prikan. Itse käytin vaimon pyörässä tähtiprikkaa jotta vaijeri ei liikahtaisi itsekseen.
Saat tolla kikalla sitten myöhemmin vaihdettua 10v kun vaihdat vivun ja kasetin. Etuna heti on että saat shimanon 10v vaihtajissa (shadow+) olevasta kytkimestä joka pitää ketjun hieman kireämmällä.

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Wacky kirjoitti: 06 Touko 2022, 19:09

Itse asiassa sä voit päivittää shimanon 10v takavaihtajaan, mutta pysyt 9v SRAM vivun kanssa. Vetosuhde on niin lähelle sama että shimanon takavaihtaja toimii 9v SRAM vivuilla jos vaijerin kiinnitysruuvin alle laittaa n. 2mm paksun prikan.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Katsoin että Shimano 10 Mountain vivun cable pull on 3.4 ja SRAM 9 vivun 4.0. Ja Derailleur ratio Shimanossa 1.2 ja SRAM 9 1.1. Eli takavaihtajan suhde on lähes sama mutta vivuissa on yli puolen millin ero/pykälä. Hyvä tietää että tuon saa toimimaan prikkavirityksellä. Kiitoksia!

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Stradalle tuli 2022 mittariin vähän yli toistatuhatta kilometriä. Nyt kevään korvalla uusia kujeita mielessä. Nykyinen rengastus on Marathon Plus 47-406 ja Marathon Plus 50-559. Eturenkaat ovat jo aika kuluneet toiselta sivulta ja Marathon Plus ei mikään maailman parhaiten rullaava rengas ole, johtuen siitä että pistosuojaus on erittäin hyvä. Siispä uudet renkaat ovat etsinnässä. Eilen ostoskoriin vilahtivat Continental Contact Urbanit, 2* 42-406 ja 1 * 50-559. Rullaustesteissä nämä ovat saaneet hyviä arvosanoja ja ovat hintaisekseen mielenkiintoiset renkaat https://www.bicyclerollingresistance.co ... tact-urban. Eturenkaat kapenevat siis viitisen milliä kun seuraava saatavilla oleva koko olisi ollut 50 mm ja se vaikuttaa vähän turhan paksulta Stradaan. Raportoin fiiliksiä kun pääsen koeajamaan Stradaa Urbaneilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada #209

Viesti Kirjoittaja jori »

Eturenkaat kuluneet "toiselta sivulta". Oletko varma, ettei ole kyse aurauskulmien virheellisyydestä. Ymmärrän kyllä, että negatiivisen Camberkulman takia renkaat kuluvat hieman enemmän sisäsivultaan, mutta tasaisesti molemmat. Liiasta aurauksesta kertoo oikean oikean eturenkaan kuluminen vasenta enemmän, vasemman eturenkaan kuluminen sen sijaan liiasta harituksesta. Tuo ilmiö johtuu siis tien sivukaltevuudesta, kun kaikki renkaat, myös takarengas, joutuvat hieman ohjaamaan ylämäkeen vasemmalle. Jos ajellaan pelkillä pyöräteillä ilmiö on vähäisempi.

Kuva olisi kiva, niin näihin keskusteluviesteihin tulisi eloa. Pelkkä tekstistä arvailu ei jaksa innostaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin