Fillarivelhon demo WAW 552

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Fillarivelholle saapui loppuvuodesta sähköavusteisen Velomobiilin demomalliksi Katangan WAW (552)

Koriksi valittiin Kevlar-vahvisteinen versio ja taakse tuli ilmajousitus.

Koska WAWin kori koostuu kolmesta osasta on pyörän etu- ja takapää poistettavissa huollon ajaksi. Tämä mahdollistaa helpompien huoltotöiden ohella myös monipuoliset sähköistysvaihtoehdot.

Tähän malliin käytän kevyttä suoravetomoottoria, jota ohjaa Grinin Baserunner-kontrolleri ja CA3.

E7F7A4EF-7AEF-4055-AEB9-76EB7274044F.jpeg
77C47F9F-E366-47A1-834F-5F2B3D911C3A.jpeg
D3D0877D-2843-4E8D-B935-642C42FADC54.jpeg
FED4A597-24F7-4E89-8511-00A5C2ED5C0B.jpeg

Kontrollerilla on mahdollista ottaa käyttöön ”simuloitu vapaaratas” jolloin kontrolleri syöttää vapaasti rullatessa moottorille juuri sen verran virtaa jotta vapaakytkimettömän moottorin vastus ”kumoutuu”.

Moottorijarrutuksen käyttöä odotan myös mielenkiinnolla. Pitkissä mäissä nopeudesta voi olla hyvinkin mielekästä lainata vähän energiaa tarvittaviin nousuihin ja opetella ajamaan jarruja säästäen.

Kerron tänne kilometrien karttuessa kokemuksistani sähköavusteisesta velomobiilistä käytännössä.

Erityisellä mielenkiinnolla odotan mäkien nousuja ilman hikoilua 😊

Laitoin tähän aluksi kuvia siitä miten etupuomin säätö on toteutettu

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

B70EA67B-25BC-400E-918A-5C9F53860C96.jpeg
ED2A3A5F-5C69-4753-B56E-8980770E8C28.jpeg

Kuvassa WAW ilman takaosaa, jolloin näkyy 26” vanteelle puolattu Shengyin suoravetomoottori takahaarukkaan asennettuna.

Vasemmalla puolella oleva torque-arm ei ole näkyvissä kuvissa.

Moottorikiekon vaihto tavalliseen takakiekkoon ja näytön ja akun irroitus onnistuu noin puolessa tunnissa.

Näin velomobiili muuttuu helposti sähköistetyn ja luomun välillä.

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Napamoottorilla sähköistetty velomobiili on mielenkiintoinen ajopeli.

48v akulla moottori ei juuri pysty avustamaan kovissa nopeuksissa. Eikä sen apua juuri tarvitsekaan kinnerin ilmanvastuskertoimen johdosta.

Vapaasti rullaten nopeus ei suoravetomoottorin vuoksi nouse läheskään niin korkeaksi kuin normaalilla takapyörällä varustetulla kinnerillä mutta kun tähän tottuu huomaan itse sen jopa nautinnolliseksi ettei nopeus jyrkissä alamäissä pääse kasvamaan turhan suureksi.

Kinnerin massalla ja aerodynaamisuudella akku latautuu näissä mäkissä maisemissa hurjilla 30-35% talteenotolla.

Eteenpäin vievänä virtaa käytetäänkin reilummin lähinnä pidemmissä nousuissa, joissa nopeus tippuisi ilman avustusta tai suurempaa hikoilua reilusti.

Kulutustietoja esimerkki lenkkiltä mökiltä kuntosalille ja takaisin

Matka 47km

Kulutettu virta 2.8 ah

Kulutus wattitunteina per kilometri 3.0

Kuljettajan hikikerron varsin maltillinen

AEB3D7E4-266E-4F6C-8FD2-C70FE95E522C.jpeg
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mielenkiintoista :)

Mikä on Wawin massa tuon suoravetomoottorin ja akun kanssa?

Minkä kokoinen akku?

Millainen keskinopeus tuli tuolla kulutuksella?

Onko tuossa poljintunnistus ja normaali laillinen avustus vain alle 25 km/h?

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kristiansalikoski kirjoitti: 12 Heinä 2022, 20:16

..ettei nopeus jyrkissä alamäissä pääse kasvamaan turhan suureksi.

Männäviikolla oli 75 nopein alamäkinopeus. Oli vielä aika kiva.

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

En ole punninnut tuota. Arvioisin painoksi noin 36-38kg.

Akku on 48v 14ah

Avustus on ollut mulla rajottamaton ja laskennallisesti moottori avustanee jonnekin 35km/h paikkeille.

Voisin kokeilla ajaa lenkkejä kokeeksi 25km/h rajoituksella ja katsoa miltä se tuntuu.

Keskinopeudet mäkisissä maastoissa asettuu mulla aikalailla samaksi kuin luomuna ajettaessa n. 34km/h.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja jori »

kristiansalikoski kirjoitti: 12 Heinä 2022, 20:16

Kulutustietoja esimerkki lenkkiltä mökiltä kuntosalille ja takaisin

Matka 47km

Kulutettu virta 2.8 ah

Kulutus wattitunteina per kilometri 3.0

Kuljettajan hikikerron varsin maltillinen.

Kun tuossa oletetaan keskinopeudeksi mainitsemasi 34 km/h, tulee avustuksen kuluttamaksi keskitehoksi 102 Wattia.
Kurkistin, mitä Kreutzotter kertoo Questin kulukseksi tuossa vauhdissa (Korjasin massan kertomaksesi). Waw ei varmaan paljon poikkea.

Noilla kuvan "robust wide touring tire" renkailla tehontarve näyttäisi jäävän hieman alle 150 W, joten ei ihme, ettei hikoiluttanut. :)

No, tuo sähkönkulutus on tietysti bruttokulutusta ja alamäissä "regeneroiminen" hukkaa energiaa harakoille paljon enemmän kuin liika vauhti, joten arvelisin tuon menevän polkemis- ja moottoritehojen suhteen puoliksi. Alle 80 Watin keskiteholla polkemalla 34 keskinopeutta. Ei huono. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fillarivelhon demo WAW 552

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 23:03
kristiansalikoski kirjoitti: 12 Heinä 2022, 20:16

..ettei nopeus jyrkissä alamäissä pääse kasvamaan turhan suureksi.

Männäviikolla oli 75 nopein alamäkinopeus. Oli vielä aika kiva.

No niin. Nyt pitää todeta että ti 75 taisi olla täysin tyven päivä. Tänään ajelin kovassa tuulessa ja hupsista = ei voinutkaan ajaa täysillä alamäkiä. 60 kilsan kohdalla meinasi rakkine lähteä käsistä. JARRUTTELIN liiat vauhdit pois. Totta tosiaan, silleen pitää näköjään tehdä jos haluaa välttää rekan alle lipsahtamisen.

Vastaa Viestiin