4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 20 Heinä 2021, 23:40

...Nyt löytyi viimeinkin joku järkevä käyttötarkoitus noille porakoneiden ym. työkalujen myyntisalkuille, joita ei raaski heittää pois, vaikka niissä ei noita työkaluja koskaan enää ensimmäisen viikon jälkeen säilytetä. Jihuu! :D

Muovisalkun käyttöön näkyy päätyneen muitakin akunväsääjiä, jopa kaupallisella tasolla.

Liitinongelma ratkesi nopeasti pienellä nettisurffauksella: muilla ollut näköjään samanlaista tarvetta, ja olivat mallintaneet ja 3D-tulostelleet kiinnitysadaptereita XT90-liittimen ympärille. Valmiita stl-tiedostojakin oli tarjolla, joten latailin sellaisen ja puolen tunnin tulostelun jälkeen oli kikkare valmis. Tosin vasta kolmas yksilö pääsi käyttöön asti: ensimmäisen tulostelin PETG:stä -> ei ollut mitoissaan, liitin ei mahtunut sisälle. Toista varten vaihdoin PLA:han, mutta se tuli rikottua tulostusalustasta irrotettaessa.

Kiinnitys salkun kylkeen pienillä ruuveillä, ja myös liittimen paikallaan pysymisen adapterin sisällä varmistin ruuvein.

Joku tulppa tuohon päälle tarvii vielä tulostella, ettei tule oikkareita akun ollessa pyörästä irti.

1.jpg
1.jpg (100.61 KiB) Katsottu 385 kertaa
2.jpg
2.jpg (105.73 KiB) Katsottu 385 kertaa
3.jpg
3.jpg (61.92 KiB) Katsottu 385 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 22 Heinä 2021, 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sain oklahoman pommimiehen salkun valmiiksi.
Akun kaveriksi tuli BMS ja sulake, sekä edellä mainittu liitin salkun kylkeen.

Vähän kokeilin jo ladatakin, muttei arvaa yöksi jättää yksin valvomatta piuhan päähän.
Jatkuu aamulla.

BMS kertoilee bluetoothin välityksellä kännykälle akun arvoja, näkee myös kennokohtaiset jännitteet. Kiva lelu insinöörisihmiselle :lol: .

4.jpg
4.jpg (139.35 KiB) Katsottu 379 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6660
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tää vois tosiaan olla kiva salkku läpivalaisussa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1295
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Milläs salainen agentti hitsasi pommien yhdysliuskat?!

Tässä jutussa on selvästikkin jotain hämärän peitossa.. 8)

Toni

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

Milläs salainen agentti hitsasi pommien yhdysliuskat?!

Tässä jutussa on selvästikkin jotain hämärän peitossa.. 8)

Siellähän se on kuva diy-pistehitsimasiinasta vähän ylempänä Kuva.

Netistä löytyi kaikenlaista juttua auton akun käyttämisestä pistehitsin virtalähteenä, ja suositeltiin luokkaa 300 A käynnistysvirran akkua, eli suht pientä. Tuntui toimivan, kunhan akkulaturin antoi olla päällä koko hitsauksen ajan, ja antoi hetken latautua aina jokusen hitsauskerran jälkeen. Tässä helpotti jännitemittari (yleismittari) akun navoissa.

Hitsausmasiinassa akun lisäksi säädettävä ajastinpiiri sekä sen ohjaama rele. Ja käyttökytkimenä poljin, sekä tietysti piuhat ja elektrodit itse hitsaukseen. Aliexpressistä löytyy kaikenlaista Kuva.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12285
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo satojen Ampeerien rele ei liene ollut aivan halpa?
Hitsauksen ajastus lienee noin sekunnin luokkaa, joten 300A pistehitsejä tekee 60 Ah akulla 720 kappaletta. Nuo pari sataa hitsiä olisi siis varmaan onnistuneet ilman laturiakin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 23 Heinä 2021, 09:46

Tuo satojen Ampeerien rele ei liene ollut aivan halpa?
Hitsauksen ajastus lienee noin sekunnin luokkaa, joten 300A pistehitsejä tekee 60 Ah akulla 720 kappaletta. Nuo pari sataa hitsiä olisi siis varmaan onnistuneet ilman laturiakin. :)

No kyseessähän ei ole mikään "virallisesti" speksattu osa, vaan tällainen "Starter Relay Solenoid For Car Scooter ATV etc...":
https://www.aliexpress.com/item/4000348 ... 4c4daLYUnX
Vastaavia näkyivät muutkin diy-harrastelijat käyttäneen.
Ainakin yhden tuollaisen 100 kennon akun sillä hitsaili ongelmitta :) .

Mitä sähkön riittävyyteen tulee, niin hyvin nopeutti hitsausmasiinan akun palautumista tuo akkulaturin avustus.
Kokeilussa pistehitsien tarttuvuus heikkeni selvästi monen peräkkäisen hitsin jälkeen. Akku ei selvästikään kyennyt tarjoamaan tasaista oikosulkuvirtaa kovin pitkään. Pelkkä jännite-ero hitsaussarjan alussa ja lopussa (15 V -> 12 V) tuskin selittää muutosta hitsin laadussa.

Hitsauksen ajastus oli jotain välillä 20 - 100 ms, jottei hitsattavat kennot olisi liiaksi kärsineet (kärsi ne kuitenkin enemmän verrattuna oikeisiin pistehitsikoneisiin).

Hitsejä tuli kaksi per akun pää, eli yhteensä 100x2x2=400 kpl.

Muut osat:
Ajastinpiiri: https://www.aliexpress.com/item/3295741 ... 4c4daLYUnX
Elektrodit: https://www.aliexpress.com/item/4000389 ... 4c4daLYUnX
Poljin (sähkökytkin): https://www.aliexpress.com/item/3299119 ... 4c4daLYUnX

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Moottorin sähköjohdon suojuksista jäänyt kuvat laittamatta näkösälle, nämä siis kesäkuun puolelta.

Kikkareiden tarkoitus suojata moottorin akselin päästä esille tulevaa sähköjohtoa tavaratilassa olevilta tavaroilta, ja vastaavasti sulkea runkovanerissa oleva aukko, joka johtaa pyöräkoteloon -> pöly ja vesi ei pääse suoraan tavaratilaan. Tulosteltu PETG:stä.

johdonsuoja1a.jpg
johdonsuoja1a.jpg (78.01 KiB) Katsottu 176 kertaa
johdonsuoja1b.jpg
johdonsuoja1b.jpg (144.22 KiB) Katsottu 176 kertaa
johdonsuoja2a.jpg
johdonsuoja2a.jpg (118.54 KiB) Katsottu 176 kertaa
johdonsuoja2b.jpg
johdonsuoja2b.jpg (116.37 KiB) Katsottu 176 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 24 Heinä 2021, 01:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Uusi akku siis valmistui, ja imaisi hanakasti sähköä sisäänsä ensimmäisessä latauksessa. Koska polte koeajolle oli kova, niin jälleen piti oikaista, tällä kertaa akun kiinnityksen rakentamisessa tavaratilaan. Akkusalkku tuli siis kiinnitettyä "pikana" hihnoilla penkin kiinnikkeisiin.
Kuvasta puuttuu akun sivuttaisen liikkeen estävä finnfoamin pala...

akku_tavaratilassa.jpg
akku_tavaratilassa.jpg (123.93 KiB) Katsottu 138 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3802
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Koska uudessa akussa oli tarjolla reilusti kapasiteettia, niin suuntasin eilen koeajolenkille mökille. Mittariin kertyi yhteensä 65 km, todellisuudessa matkaa tuli varmaan parisen kilsaa enemmän, koska mittari lopetti nopeuden näyttämisen hitaammassa vauhdissa (alle 20 km/h) aina välillä... Anturi oli varmaan jäänyt turhan kauas magneetista, ei saanut fiksattua kesken ajon.

Sähköä kului 733 wattituntia, joten jos tuon 65 kilometrin mukaan laskee, niin kulutukseksi tuli n. 11 Wh/km. Reitti sisälsi jonkun verran ylämäkiäkin, joten ei pelkkä tasamaa-ajelu. Toinen samanlainen ajelu saattaisi onnistua vielä samalla latauksella, jos akun kapasiteetti on speksien mukainen.

Ajossa ilmeni niin plussia kuin miinuksiakin, osa tuttuja jo aiemmilta ajokerroilta.
Tällä kertaa matkalle osui pari tiukempaa ylämäkeäkin, joissa moottorista uhkasi loppua vääntö ja meno hyytyä -> piti polkea täysillä, että pääsi mäen ylös. Iso kokonaispaino selvästikin tuntui. Kaikkialla muualla moottori pelitti moitteetta.

Tasaisella asvaltilla äänimaailma pysyi siedettävänä, lukuunottamatta ketjunkiristäjän aiheuttamaa melua -> uusi kiristin pitää tehdä, aiempi pikaviritys ei ole riittävä. On erityisen häiritsevä ääni, koska toisioketju pyörii koko ajan takapyörän mukana (ei vapaaratasta/kytkintä takapyörässä), polkemisen lopettaminen ei lopeta ääntä, ja vauhdin kasvaessa meteli vaan kasvaa.

Möykyissä ja erityisesti hiekkatieosuuksilla pahin metelin lähde oli ikkunat, jotka rämisivät ja kolisivat. Korikin varmasti äänsi oman (pienemmän) osansa. Osaa äänilähteistä pystyy vielä hiljentämään, mutta hiljaista tästä kulkineesta tuskin saa. Pykälä kerrallaan yritän fiksailla paremmaksi.

Varmaankin ensiöketjun suuntavirheen takia polkimissa tuntui polkiessa tärinä/värinä, joka todennäköisesti oli syynä jalkapohjien puutumiseen loppumatkasta. Samoilla kengillä kuitenkin ajettu Questilla paljon pitempiäkin matkoja ongelmitta.
Ketjun suuntavirhe on perua alkuperäistä kapeammista kammista, jotka käänsivät suoran ketjulinjan vinoksi. Korjaantunee jossain vaiheessa, joko seuraavan kampi-inkarnaation myötä tai sitten väliakselia leventämällä...

Jousitus toimii nykyisellään melko hyvin. Eihän se täydellinen ole, mutta selvästi paremmin epätasaisuudet tasoittuu kuin esim. meikäläisen Questilla. Toki isompi kiekkokokokin vaikuttaa asiaan (507 vrs. Quest etu 406).

Kaksiraiteisuus on kuoppaisella tiellä iso etu verrattuna tavallisen kolmipyöräisen kinnerin kolmeen ajouraan. Paljon helpompi luovia kuoppien välistä. Yksiraiteinen (2-pyöräinen) olisi tietysti tältä osin paras :lol: .

Portaaton Nuvinci-vaihdenapa sopii tällaiseen vekottimeen kuin nenä päähän. 1CV kun on polkuavusteinen sähköpyörä, eikä sähköavusteinen polkupyörä. Sähkömoottori on vahvasti pääosassa, kuski vain "sätkii" mukana sen verran, millaisen kuormitustason haluaa itselleen luoda. Portaattoman vaihteiston ansiosta poljinkierrokset ja kuormituksen saa pysymään aina juuri haluamassaan. Kuskin polkemispanoksella ei tosin juuri ole vaikutusta nopeuteen :-).

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5161
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Omalla kokemuksella tuota luokkaa sähkönkulutus on aika tarkasti raskaalla (noin 60kg) monipyörällä ja sähkö riskisti mukana.

Vastaa Viestiin