Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja panu »

Tere kaikille taasen. Taas kinnerin rakentaminen alkanut kiinnostaa ja suunnitelmia päässä melkoinen läjä. :)

Olisko joku velomobiilin omistaja niin mukava, että antais tutkia omaansa? Vähän mittoja ja valokuvia voisin ottaa...

Kouvolan Utissa asun, mutta pääsen käymään missä vain.

-panu-

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1109
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Täältä löytyy mittoja pariin malliin (DF ja DFXL): http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=133671

Mun DFXL on Porvoossa, saa sitä tulla katsomaan ja ihmettelemään.

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatralla Quest ja saa toki kuvata ja tutkailla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuossa noita lähempänä olevia jo tulikin. Jos satut liikkumaan toisella puolella Suomea eli Tampereen talousalueella, niin Nokialta löytyy tutkailtavaksi Quest sekä diy-osastolta 1CV (kantti kertaa kantti -kinneri) ja Avus ("ikuinen" projekti vauhtikinneristä :) ).

Millaista kinneriä olet kaavaillut rakentavasi?
Kaupallisten kopio vai jotain muuta?

panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja panu »

Kiitos vastauksista. Voisin hyvin Porvoossa ja Imatralla vierailla ainakin. 👍 Pistän yksityisviestiä.

Lähinnä pyörien ripustuksien ja ohjauksen, sekä korin jäykisteiden ynnä muiden rakenteiden tutkiskelu kiinnostaa. Päämittoja aika hyvin onkin tiedossa noista yleisimmistä.

Nyt muutaman vuoden olen pyöritellyt rimakanootin tekniikalla, ainakin osittain, rakennettua kinneriä. Apurungolla, johon veto-osat ja pyörien ripustukset kiinnittyy. Sähköavusteisena myös, ehkäpä se 1kW. Tuo paino omissa rakennelmissa hirvittää, mutta neljän lapsen kanssa n.250kg kokonaismassalla laatikkopyörällä nyt ajellut kolme kesää ja hyvin sillä pärjää. 350w yose powerin sarja siinä.

Ulkonäöllisesti kinneriin varmasti tulee paljon samaa muotoa kuin jo olemassa olevissa. Ja tuolla tekniikalla muotoilu täytyy tietysti ollakin aika yksinkertaista...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja jori »

En tiedä, paljonko olet jo saanut selville kinnerien pyöränripustusten tekniikasta, mutta voihan niitä kerätä tähän avuksi ja viihdykkeeksi muillekin. OIkeastaan tämä oli hyvä kysymys, sillä se sai minut muistamaan Parin viikon takaisen Lowriden pienen säätötyön Hillgon puoltavan ohjauksen korjaamiseksi. Teenpä siitä erillisen raportin ja linkkaan tähän. ...tulee vähän myöhemmin tähän.

Kinnereissä on lähes poikkeuksetta edessä ns. McPherson-tyyppiset joustintuet ja niiden sisälle piilotetetut jouset. Nykyisin on jo joissain jousen sisälle asennetut nestevaimentimet, mutta hyvin yleisesti vielä elastomeerijouset ja niiden kitkaan joustintukiputen sisällä perustuva vaimennus.

Joustintuet on yläpäästään tuettu koriin integroidun poikkipalkin päiden ja etulokasuojien liitoskohtaan (lokasuojan ylin piste) porattuun reikään.

Alapäät on tuettu pitkittäisellä nivelvarrella lokasuojan etummaiseen reunaan ja poikittaistukivarsi kinnerin pohjaan lähes keskilinjalle edellä mainitun integroidun poikkipalkin alle. Myös raidetanko on tuossa samassa kotelossa.
Kuva
download/file.php?id=20098&t=1
Etuohjauksen alempi nivelpiste on siis virtuaalinen ja sijaitsee poikittaisten- ja pitkittäisten nivelvarsien päiden leikkauspisteissä ja tuosta syystä hieman muuttaa sijaintiaan etupyörien kääntökulman muuttuessa.

Tällaisella virtuaalisella nivelpisteellä saadaan ohjausnivel siirrettyä etupyörien pinnatason sisäpuolelle ja mahdollistettu negatiivinen olkapoikkeama, joka helpottaa jarrutuksessa pyörän pysymistä ajolinjalla, vaikka jarrut vähän puoltaisivat, tai alusta toisen alta luistaisi.

Takripustus on toispuoleinen heilurivaarsi, joka on kiinnitetty kinnerin takalokasuojan etureunaan ja toinen nivelpiste korin kylkeen samalle korkeudelle oikealle puolen kinneriä. Heilurivarren takapäässä on ulokeakseli, johon takakiekko on ripustettu. Heiluri on tuettu takapäästään teleskooppielementillä kuskin penkin taakse kulkuaukon takareunan kohdalle laminoituun putkeen.

Tässä kolme kuvaa vanhasta, alumiinisella heilurivarrella varustetun mallista.
Kuva
Kuva
Kuva
Tähän sitten kuvat ao. kohdista kuhunkin väliin...

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja jori »

Yritän hieman joukkoistaa tuota edellistä viestiä.
Voisitteko etsiä kuvia kinnerin joustintuesta ja takapään heilurin rakenteista. Laittakaa linkkejä viesteihin, tai suoraan kuviin tähän alle, niin siirrän ne sitten tuohon edellisen viestin tekstin kuvitukseksi. Myös selventäviä tekstejä saa laittaa. Tehdään tästä tällainen kinneritekniikan esittelyviesti, jota voi tarjota uusille ja innokkaille asiasta kiinnostuneille. Ja onhan siitä apua meille konkareillekin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja PW »

download/file.php?id=17895&mode=view
Vanhanmallinen takatukivarsi irrallaan.
download/file.php?id=18011&mode=view
Tukivarren kiinnitys.
download/file.php?id=18012&mode=view
Tukivarren kiinnitys.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos Petri. :)
Ei olisi tarvinnut tätä varten irrottaa kuvattavaksi. :wink:

Näitä ei siis ilmeisesti ole vielä missään ketjussa kuvina, kun tuo linkki ei viittaa viesiin. Olisin vain laittanut kuvatekstin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1109
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

viewtopic.php?p=145716#p145716

Tuosta alkaen ketjussa on kuvia eturipustuksesta ja sen kehityksesti DF(XL)-sarjan kinnereissä

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolta sivulta alkaen löytyy kuvia Questin takaripustuksesta (ja vähän muustakin):
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 9&start=60

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17159
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 23 Heinä 2021, 13:13

Kiitos Petri. :)
Ei olisi tarvinnut tätä varten irrottaa kuvattavaksi. :wink:

Näitä ei siis ilmeisesti ole vielä missään ketjussa kuvina, kun tuo linkki ei viittaa viesiin. Olisin vain laittanut kuvatekstin. :?

On ne miun "Quest integroituu Imatralle" ketjusta poimittu sivulta 44 tai 45 mutta ilmeisesti taas väärin linkkasin :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja panu »

Kiitoksia kuvista ja linkeistä..

Oon aika paljon tutustunu eri velomobiilien pyöränripustuksiin ja muihin ratkaisuihin. Kyllä tuohon etupäähän valkkautuu tuommonen virtuaalinivelellä toteutettu macperson tyylinen ratkaisu. Tekisi mieli tilata vaikka tuolta velomobiel.nl:stä nuo etutolpat valmiina (125€/puoli), ettei aikaa menis kaiken väsäämiseen niin paljoa. Aika paljon meinasin muutenkin valmista kamaa käyttää, esim idlerit, bottom bracket holderi, ehkä penkki... 150mm pitkillä kammilla ehkäpä, jotta keulan saa mahdollisimman matalaksi.

Ajattelin lähteä nyt niin liikenteeseen, että otan mahdollisimman paljon mallia valmiista vehkeistä. Turha kai ruutia uudestaan keksiä..? Ainahan voi rakentaa uusia ja parantaa sitten omat ja muiden virheet pois... ;) Ja omissa projekteissa olen huomannut, että jos jää jotakin miettimään liian pitkäksi aikaa, niin tahtoo jäädä tekemättä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja tm »

panu kirjoitti: 23 Heinä 2021, 22:39

Kiitoksia kuvista ja linkeistä..

Oon aika paljon tutustunu eri velomobiilien pyöränripustuksiin ja muihin ratkaisuihin. Kyllä tuohon etupäähän valkkautuu tuommonen virtuaalinivelellä toteutettu macperson tyylinen ratkaisu. Tekisi mieli tilata vaikka tuolta velomobiel.nl:stä nuo etutolpat valmiina (125€/puoli), ettei aikaa menis kaiken väsäämiseen niin paljoa. Aika paljon meinasin muutenkin valmista kamaa käyttää, esim idlerit, bottom bracket holderi, ehkä penkki... 150mm pitkillä kammilla ehkäpä, jotta keulan saa mahdollisimman matalaksi.

Ajattelin lähteä nyt niin liikenteeseen, että otan mahdollisimman paljon mallia valmiista vehkeistä. Turha kai ruutia uudestaan keksiä..? Ainahan voi rakentaa uusia ja parantaa sitten omat ja muiden virheet pois... ;) Ja omissa projekteissa olen huomannut, että jos jää jotakin miettimään liian pitkäksi aikaa, niin tahtoo jäädä tekemättä.

Hyvä ja ymmärrettävä lähestymistapa. Kyllä kinnerissä riittää tekemistä, vaikka "perusosat" hankkisi valmiina, ja hyödyntäisi toimivaksi todettuja valmiita ratkaisuja. Aikaa ja hermoja säästyy, kun joka mutteria ei ala itse väkertää. Kuten sanoit, parantaa ja kehittää voi myöhemminkin. Tärkeintä että saa sen ensimmäisen kulkupelin ajoon eikä vain ikuiseksi haaveeksi :D .

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1323
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Viesti Kirjoittaja Härski »

jos teet itte kaks puoleisen takahaarukan, säästyt erikoisen toispuoleisen takarenkaan hommaamiselta.

Tietysti.. Takakumin irrottaminen vaatii sitten koko renkaan irrottamista. Köytännössä kuitrnkin äärimmäsen harvoin vastaan tuleva tilanne..

Mulla on tosiaan kotikutoinen hiilikuitukinneri ja siinä on päädytty mäcperrssoniin edessä ja kuidusta foamin ympärille leivottuuun kaksipuoleiseen haarukkaan. Se puolestaan on saranoitu korin pohjalla poikittain olevaan jäykiste palkkiin. Toinen toimiva vaihtoehto olisi tehdä haarukan etupäästä niin leveä että saranapisteet tulisi suoraan korin kylkiin.

Alun perin mun kinnerin haarukka oli kiinni latiassa keskellä menevässä noin 50mm hiilikuituputkessa, mutta se rakenne oli liian vetelä ja rengas hälppi kaarteissa sisälokariin.

Toni

Vastaa Viestiin