4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei riittänyt uusi vetorulla korjaamaan ongelmaa: rullan putoaminen (nouseminen pois) urasta väheni, muttei poistunut. Niinpä tulostin uuden kehyksen tuulilasikiekolle, hieman erilaisella uran muodolla. No vetorulla alkoi pysyä urassa, mutta ohjausrullat eivät enää :evil: . Sama vaiva niissä, eli liian pehmeät.

Laitoin kovempaa polyuretaania tilaukseen. Litkut saapui tänään, ja pääsin valamaan ohjausrullat. Katsotaan miten kovuuden kasvatus 70 -> 90 ShA vaikuttaa. Nyt pitäisi olla likimain samaa luokkaa kuin rullaluistinten renkaat. Pitää malttaa odottaa ainakin päivä pari PU:n kovettumista ennen kuin pääsee kokeilemaan. Speksien mukaan lopullinen kovuus saavutetaan 7 vuorokauden kuluessa, mutta eihän nyt viikkoa malta odottaa, kun 1CV pitää saada sadeajokuntoon...

01_muotit_valukuntoon.jpg
01_muotit_valukuntoon.jpg (176.5 KiB) Katsottu 992 kertaa
02_uusi_PU.jpg
02_uusi_PU.jpg (125.04 KiB) Katsottu 992 kertaa
03_valetut_rullat.jpg
03_valetut_rullat.jpg (106.36 KiB) Katsottu 992 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

No niin, nyt on jo jokusen ajokerran kokemukset tuoreimmasta tuulilasikiekon kokoonpanosta.

Ensin plussat: nyt kiekko pysyy hyvin paikoillaan normaalissa ajossa. Ehdottamasti paras versio tähän mennessä. Ainoastaan tänään tipahti pari kertaa pois vetorullalta, kun meno oli todella röykkyistä: remontissa oleva Rounionkatu muistuttaa tällä hetkellä enempi perunapeltoa kuin autotietä...

Sitten miinukset, tai siis se yksi ainoa: melu, ISOSTI. Otin earit käyttöön...
Korvatulppien kanssa ajelu on kyllä muutenkin mukavampaa: korin ja ikkunamuovien metelikään ei häiritse niin paljoa.
Nyt käytössä olleet korvatulpat (mitkälie..) eivät tunnu olevan mitenkään tehokkaimmat vaimennukseltaan, mikä on ihan hyvä asia liikenteessä. Leikkaavat kuitenkin pahimman metelin pois.

Mahdollisia jatkokehityskohteita:

  • myös vetorulla kovemmasta polyuretaanista
  • "sileämmät" vierintäpinnat melun vähentämiseksi: etenkin tuulilasikiekon kehyksen ura (jossa veto- ja ohjausrullat pyörivät) on epätasainen. 3D-tulosteen pinnanlaatu ei sellaisenaan riitä, muotovirheet pitäisi saada pienemmiksi esim. koneistamalla (tai sulattamalla). Tai vaihtoehtoisesti voisi valaa myös uran pinnan polyuretaanista...

Pyörivän kiekkolevyn paksuuden pienentäminen 2 -> 1 mm lisäsi sen värähtelyä/resonointia -> tuottaa oman osansa äänestä. Ohuempi eli kevyempi kiekko kuitenkin pyörii paremmin ja pysyy tärinässä (ajoalustan kuopat ja möykyt) paremmin paikoillaan kuin alkuperäinen painavampi. En siis ole palaamassa takaisin alkuperäiseen mitoitukseen.

Polkumies
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko korin liimaukset kestäneet? Liima oli tällainen?

ASSET_JPEG_25104979.png

Olen aina ajatellut, ettei polypropeenia voi liimata.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, ihme kyllä ei ole liimaukset vielä irronneet, ainakaan niin paljoa että olisi alkanut mistään pahemmin repsottaa. Varmistin kylläkin nippusiteillä levyjen saumojen päät, mm. korin helmoista, etteivät olisi pelkän liiman varassa.

En tiedä onko tuossa liiman nimen perässä olevalla plus-merkillä mitään eroa plussattomaan. Tällaista siis oli:
https://www.tokmanni.fi/sikaflex-11fc-3 ... 2894010381

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pääsi vähän yllättämään tänään iltasella taivaalta tihutellut alijäähtynyt vesi. 1CV seisoskeli taivasalla puolisen tuntia, jona aikana tuulilasi sai vienon jääkuorrutuksen. Sain onneksi sulateltua kiekkoa vähän auki käsin lämmittämällä ennen liikkeelle lähtöä.

Jäätyneet pisarat tuulilasissa + pimeä keli + katuvalot ei ole mukava yhdistelmä näkemisen kannalta. Kiekon kun laittoi pyörimään, niin vähän helpotti.

Miten tuollaiseen keliin sitten varautuisi? No taivasalla parkkeeratessa suoja tuulilasin päälle (ei ollut nyt mukana...). Ajaessa konstit on vähissä: jos pitempi ajo, niin pitää pysähtyä sulattelemaan tarvittavin väliajoin.

Taannoin hankin 1CV:tä varten pienen matkamallisen kuumailmapuhaltimen (edit: siis hiustenkuivaajan), jota en ole vielä tositoimissa kokeillut. Tarviikin laittaa kyytiin, että on käytettävissä seuraavan sulattelutarpeen iskiessä.

Viimeksi muokannut tm, 20 Marras 2022, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä tuulilasi ajon jälkeen, pisarat jo sulaneet lämpimässä tallissa:Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

"Keltainen kananpoika" Maikkarin 10-uutisten loppukevennyksessä tod. näk. jonain lähi-iltana... :).

Tänään päivällä haastattelivat ja kuvasivat. 1CV oli fiksu ja filmaattinen, kuljettajansa ei :lol:.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään oli vuorossa talvirenkaiden vaihto 1CV:n alle. Viime talven koppurarenkaat (Suomi Tyres Mount&Ground) eivät enää houkutelleet, joten menin investoimaan saman valmistajan "Routa" -malliin, koko 47-507. Kyljet näissä selvästi ohuemmat ja joustavammat. Jospa huomenna pääsisi ottamaan tuntumaa.

01_nastarenkaat_alle.jpg
01_nastarenkaat_alle.jpg (180.44 KiB) Katsottu 399 kertaa
02_mittarilukema.jpg
02_mittarilukema.jpg (124.73 KiB) Katsottu 399 kertaa
03_Big_Applet_odottamaan_kevättä.jpg
03_Big_Applet_odottamaan_kevättä.jpg (184.6 KiB) Katsottu 399 kertaa
04_Suomi_Tyres_Routa.jpg
04_Suomi_Tyres_Routa.jpg (171.94 KiB) Katsottu 399 kertaa
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1908
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 01 Joulu 2022, 22:59

04_Suomi_Tyres_Routa.jpg

Onko tässä renkaassa nastoitus ajateltu kallistuvan polkupyörän kannalta? Sikäli, kun ymmärrän 1CV ei kallistu, niin ottavatko nuo renkaan nastat ollenkaan kiinni jäiseen tiehen?

Onko edelleenkin niin, että rengasvalmistajat eivät tajua sitä, että kolmi- ja nelipyöräiset kulkuneuvot eivät kallistu kaarteissa?

Ja missä ovat tarvitsemamme vyörenkaat, jotka on suunniteltu kallistumattomille polkupyörille?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3709
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti: 02 Joulu 2022, 02:39
tm kirjoitti: 01 Joulu 2022, 22:59

04_Suomi_Tyres_Routa.jpg

Onko tässä renkaassa nastoitus ajateltu kallistuvan polkupyörän kannalta? Sikäli, kun ymmärrän 1CV ei kallistu, niin ottavatko nuo renkaan nastat ollenkaan kiinni jäiseen tiehen?

Onko edelleenkin niin, että rengasvalmistajat eivät tajua sitä, että kolmi- ja nelipyöräiset kulkuneuvot eivät kallistu kaarteissa?

Ja missä ovat tarvitsemamme vyörenkaat, jotka on suunniteltu kallistumattomille polkupyörille?

Kallistumattomat ajoneuvot joissa käytetään polkupyörän renkaita ovat vähemmistössä polkupyörän renkaita käyttävien ajoneuvojen joukossa joten renkaita ei suunnitella sen perusteella, mutta joiltain valmistajilta löytyy kyllä malleja jotka soveltuu paremmin sellaisenkin ajoneuvon käyttöön. Joten valinta jää renkaita ostavan vastuulle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Riippuu rengaspaineista kuinka leveä tassunjälki tulee :D .
Toki normaaleilla paineilla nuo uloimmat nastat jäänee aikalailla statistin rooliin.

Puhtaasti lukujen valossa eli liiketaloudellisessa mielessä homma ei lyö leiville, jos ei ole riittävästi kallistelematonta kalustoa renkaita kuluttamassa, ja sitä kautta luomassa rengasmarkkinoita. Uuden kehittäminen maksaa, ja jos firma saa tavallisista polkupyörän renkaista paremman tuoton helpommalla, niin niissä pitäydytään. Money talks.

Vaatisi jonkun rohkean "pikkupajan" luomaan heräte markkinoille tarjoamalla tällaisia renkaita.
Rengasmaailmasta sopivia pajoja ei vaan taida juuri löytyä, jos jätetään laskuista pois käsityönä tuubirenkaita väkästelevät pajat (näillä eri valmistusmenetelmä ja teknologiat).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nää renkaat ei vissiin kelpaa vaativille foorumilaiselle?
No eipä niitä ole vielä tarjollakaan...:
https://michelinmedia.com/pages/blog/de ... e/c/a1146/

2022-12-02 17_11_24-Tweel_ECargo_2.JPG - IrfanView (Zoom_ 1416 x 939).png
2022-12-02 17_10_31-Tweel_ECargo_3.JPG - IrfanView (Zoom_ 1253 x 939).png
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4706
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

tm kirjoitti: 02 Joulu 2022, 17:21

Nää renkaat ei vissiin kelpaa vaativille foorumilaiselle?
No eipä niitä ole vielä tarjollakaan...:
https://michelinmedia.com/pages/blog/de ... e/c/a1146/

2022-12-02 17_11_24-Tweel_ECargo_2.JPG - IrfanView (Zoom_ 1416 x 939).png
2022-12-02 17_10_31-Tweel_ECargo_3.JPG - IrfanView (Zoom_ 1253 x 939).png

https://www.youtube.com/watch?v=v_Se6t24xX4 Tuosta kyhään korviketta. 8) 8)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti: 02 Joulu 2022, 17:35

... https://www.youtube.com/watch?v=v_Se6t24xX4 Tuosta kyhään korviketta. 8) 8)

Joo onhan noita kyhäilyjä tullut tehtyä itsekin, pienessä mittakaavassa. Alla pari kuvaa noin vuoden takaa. Tuo oli liian joustava ja painava. Paljon jatkokehitystä olisi vaatinut, että olisi ajokelpoisen saanut 1CV-kokoluokkaan ja ajoon. Sittenkin olisi ollut painava ja huonosti rullaava, ilmakumirenkaisiin verrattuna. Ei riittänyt mielenkiinto kuluttaa enää enempää aikaa tuon aiheen parissa tuolloin (kyllä niitä tunteja kuluikin...).

NPT_1.jpg
NPT_1.jpg (111.56 KiB) Katsottu 243 kertaa
NPT_2.jpg
NPT_2.jpg (142.49 KiB) Katsottu 243 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ensituntuma Routa-renkaista positiivinen: mukavat olivat, eivät tärskäytelleet pahasti kuopissa/möykyissä. Rengaspaineet n. 2,8 baaria, eli oman mittapuun mukaan hyvinkin riittävästi.

Vierintävastuksesta ei osaa sanoa vielä oikein mitään, kun oli lunta maassa eli lisää kulkuvastusta.

Vastaa Viestiin