Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puomi helpottaisi ainakin jaluspisteen sijoittamista. Tuollaisena vaatii pitkän tangon, jota purjeen saa jalustettua riittävän sisään.
Kuva

Voihan suorankin puomin laittaa mastolla ylemmäs. En tosin tiedä kutsutaanko sitä suomeksi silloin enää puomiksi :?
Kuva
Olisi ainakin helpompi tehdä.

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Ennen liikenteeseen lähtöä kannattaa pariin kertaan miettiä miten tuon saa pysähtymään tarvittaessa melko pikaisestikin.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aivan samallalailla kuin ennenkin - jarruttamalla. Purje lopettaa heti vetämisen, kun päästää jaluksen irti :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Aivan samallalailla kuin ennenkin - jarruttamalla. Purje lopettaa heti vetämisen, kun päästää jaluksen irti :wink:

Purje lakkaa lähes kokonaan vetämästä myös pelkästään jarruttamalla. Tiukkaan skuutattu purje sakkaa heti, kun nopeus hidastuu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Sen mitä joskus nuorempana olen purjehtinut niin täytyy todeta että "ihan heti" ei tapahtunut muuta kuin koko veneen kaatuminen :D
Tuulessa on kuitenkin niin paljon voimaa että jossain kevarilla tuollainen voi olla melko mielenkiintoinen hallittava varsinkin jos muitakin on samaan aikaan liikkeellä.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

trike76 kirjoitti:

Sen mitä joskus nuorempana olen purjehtinut niin täytyy todeta että "ihan heti" ei tapahtunut muuta kuin koko veneen kaatuminen :D
Tuulessa on kuitenkin niin paljon voimaa että jossain kevarilla tuollainen voi olla melko mielenkiintoinen hallittava varsinkin jos muitakin on samaan aikaan liikkeellä.

Et taida nyt käsittää, miten paljon kovempaa suhteessa tuuleen pyörä liikkuu. Pyörällä ajellaan yli 30 km/h nopeuksia jo varsin maltillisessa tuulessa. Pyörän vastus on vielä jääpurttakin pienempi. Veneen nopeus suhteessa tuulennopeuteen on lähes aina hitaampi kuin tuulennopeus. Tämä johtuu polkupyörän paljon pienemmästä vastuksesta, joka sitä paitsi koostuu aivan eri tavalla muodostuvista vastuskomponenteista. Köliveneen vastus kasvaa nopeuden neljännessä potenssissä veden suhteen ja aivan minimaalinen osuus ilmanvastusta toisessa potenssissa. Pyörän vierintävastus on vakio riippumatta nopeudesta, joten kun tuulen voima ylittää tämän, on kaikki loppu vain ilmanvastuksen toisen potenssin voittamiseen. Näistä syistä purjepyörässä ja vaikka jääpurressa on paljon pienemmät purjeet ja silti paljon korkeammat nopeudet. DN-jääpursi kulkee 6m/s tuulessa 80 km/h, eli n. 22 m/s. PUrjevene 6 m/s tuulessa ehkä 6 solmua, eli 3 m/s vaikka purjeiden määrä on paljon suurempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Koha sais ees liikkeelle :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Koha sais ees liikkeelle :mrgreen:

Katamaraanipurjehduksessa jo huomasi, miten alkuvauhdilla sai aikaan suhteellisen tuulen kasvun, joka vasta riitti pitämään paatin liikkeellä. Piti siis ottaa ensin vauhtia, jotta sai kunnolla vauhtia. Pyörällä tämän merkitys on vielä suurempi, koska vierintävastus on vakio ja aivan hiljaisessa vauhdissa paljon suurempi kuin veden vastus. Eli kannattaa polkea alkuvauhdit ja vasta sitten yrittää purjehtimalla ylläpitää vauhtia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

23202015356.jpg

Sipasin jonkinlaisen puomin paikoilleen. Puomista pystyy purjetta säätämään, eli luulen toimivan noinkin. Ei vaan tuule, ei varsinkaan tässä pihassa - ei saa tuntumaa.
"Ei tuule nyt, on tyyntä nyt ja tuulikin on tyyntynyt" :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

"Ei tuule nyt, on tyyntä nyt ja tuulikin on tyyntynyt" :mrgreen:

Tuulee nyt
Tuuli tyyntyy nyt
Ei tuule nyt
On tuuli tyyntynyt

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »


Hyvin kulkee, silmämääräsesti tuo purje ei kauheen paljon poikkea omatekelleestäni, ei koon, eikä muodon suhteen. Tuulta siis ootellessa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Aamulla pihalle ja purje siellä jo lepatteli lupaavasti ja malttamattomana :mrgreen: Sen verran sain pullistumaan, ett huomasin mastonjalan tarviivan joonkinlaiaen pyörähdyksenestoklemmarin - luulen ettei kolmas pakoputkiklemmarikaan auta vaan pitää lukita jalka pyörän omiin puristuliitoksiin. Keulavantti tarttee myös laittaa, ennen kovempia koitoksia. Sivuvantitkin olis hyvät mutt tartteis lisätä joku poikkiputki, johon vantit sais kiinni. Ehkä tämä tästä etenee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Aamulla pihalle ja purje siellä jo lepatteli lupaavasti ja malttamattomana :mrgreen: Sen verran sain pullistumaan, ett huomasin mastonjalan tarviivan joonkinlaiaen pyörähdyksenestoklemmarin - luulen ettei kolmas pakoputkiklemmarikaan auta vaan pitää lukita jalka pyörän omiin puristuliitoksiin. Keulavantti tarttee myös laittaa, ennen kovempia koitoksia. Sivuvantitkin olis hyvät mutt tartteis lisätä joku poikkiputki, johon vantit sais kiinni. Ehkä tämä tästä etenee.

Kyllähän naru-, tai tässä tapauksessa vanttikiinnitys, hyvä on, mutta kannattaa käyttää hyväksi se, joka jo on.

Pyörähtämisen estämiseksi tarvitaan vastamomentin kantava liitos. Vastamomenttia luo 100 kg ukko ja 70 cm raideväli, joka tukikolmion takia kapenee hieman maston etuviistojen voimien suunnassa. Lasketaan 30 tukietäisyydellä. 100 kg x 0,3 m on 30 kgm. Putki on 50 mm halkaisijainen, joten sen pinnalta pitää pitää kiinni kitkavoimalla, joka 20% kitkakertoimella laskien vaatii pulttien yhteisvoimaksi 30/0,025/20%=6 tonnia.

M8 normaali pultti kantaa vetoa 1,8 tonnia, joten pyörän kaatavaan tilanteeseen päästään kahdella klemmarilla, jos ne kiristetään niin tiukkaan kuin kestävät. Kolmella klemmarilla riittää kohtuullinen kiristys. Käännä joka tapauksessa pakoputkiklemmarit toisin päin. Kun kelmmarin peltiosa on yläpuolella, puristaa se paremmin tuota U-profiilia reunoista ja pitää paremmin.

Kumilevy, vaikka vain sisärenkaan pala, U-kourun ja runkoputken välissä nostaa kitkakerrointa ja säästää maalivaurioilta. Teräksen ja kumin kitkakerroin on jo moninkertainen, joten kaksikin klemmaria riittää kitkan puolesta, mutta vähän pelkään tuon kourun taivutuksen kestoa ja itse laittaisin kolmannen klemmarin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kannattaa varoa puristamasta runkoputkeen lommoja. Tulee aika helposti nuilla pakoputkiklemmareilla, mielummin laittaisin leveämmät hydrauliputken kiinnikkeet tai Kerkot.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

252020132826.jpg

Kerta kiellon päälle, laitoin neljä klemmaria. Alapuolellekin laitoin puolikkaan putken ja sisuskumia väliin. Jaksaako suojata runkoputkea lommoilta, en tiedä. Klemmarit oli kallellaan koska näin pystyssä ketju kilisee klemmarin peltiin.
Hemaiseva ulkotyöskentely keli :mrgreen: tuulia taas odotellessa jotta voi testata.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin