Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja pketola »

Samanlainen projekti hiljalleen menossa. Tavoitteena on tehdä aikuiselle sopiva päivittäinen kulkupeli, jolla voi hoitaa vähintäänkin työmatkat.

Takana on yhden kulkupelin entisöinti, josta juttua täällä: http://web.me.com/pekkaketola/Sivusto/Blogi/Blogi.html

Afrikassa tehdään polkupyöriä menestyksellä bambusta. Siinä on ainakin yksi älytön ratkaisu joka toimii. http://bamboobike.org/Home.html

Pekka

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pketola kirjoitti:

Takana on yhden kulkupelin entisöinti, josta juttua täällä: http://web.me.com/pekkaketola/Sivusto/Blogi/Blogi.html

Tuon kinnerin kuvaa olenkin ilman lupaa lainannut kotisivulleni :oops:

Nyt tein kammet omaani:

Kuva

Pyöreät putket 20x2,5 ja kanttiset 30x15x1,5 ja vetorattaan puolella 30x15x2. Hyvin kesti traktrorin vetovarren silmukoissa roikottaessa seisten polkea. Huomasi kyllä että hieman polkiessa jousti, mutta muotonsa säilytti.
Paino varmaan liki 2kg, kuulostaa paljolta mutta pitää huomioda että tuossa on jo osa polkimista ja päätyihin riittää 20mm laakeripukit, eli tarvi enää keskiöputkea ja keskiötä laittaa. Halpa normaali kampiviritys painaisi: Kammet+hammasrattaat 1100g, keskiölaakeri 400g, keskiöputki 200-300g ja
polkimet 400-500g= n.2,2kg. Toki tähän vielä tulee nuo laakerit ja hammasrattaat, mut ei loppupeleissä älyttömän iso painoero.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, ja nyt sitten pitäisi alkaa päättämään rungon vahvuus. Eli siis putket joihin tulee takahaarukat, tuo kampiakseli ja etupäähän etumäputki. Toivomus olisi että kestäisi ilman koria ajaa, mutta kori jäykistäisi vasta käyttökelpoiseksi. Taitaa 30x15x1,5 olla liian ohutta? Entäpä 30x30x1,5? 40x40x1,5 riittänee varmasti. Tätä putkea menee kumpaankin kylkeen n.1,5m eli 3m yhteensä. Painot suunnilleen tuolla määrällä:
30x15x1,5= 3,2kg
30x30x1,5= 4,3kg
40x40x1,5= 5,7kg

Korin sisäleveydeksi tulee 70cm ja rakenne vähän niinku täsä:

Kuva

Jukka

edit: Vielä arvausta painosta: 24" kiekot=2kg/kpl, etuhaarukka 1kg, 30x30 runko 4,3kg, takahaarukoihin 1kg lisää, kammet rattaineen ja polkimineen 3kg, penkki 2kg, muutama rungon poikittaisvahvike jotka tulee penkin kiinnitykseen samalla 2kg, ohjaus ainakin 2kg, vaihteet jarrut ainaki 1kg, ketju 0,5kg. Yhteensä siis liki 25kg. Ilman katetta.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Paljonko teit kammen pituudeksi?
Entä kampi systeemin kokonais leveys?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Paljonko teit kammen pituudeksi?
Entä kampi systeemin kokonais leveys?

Kinnerin sisäleveys 70cm, eli kampi on sen pitunen et mahtuu sinne. Laakerit tulee ihan noiden ensimmäisten mutkien tyveen. Ylimääräiset katkon pois ja toiseen päähän hitsaan keskiöstä irroitetun natsan johon saan normaali hammasratas paketin kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuolta Eskon sivuilta löysin tuommosen kuvan, jos ymmärsin oikein se on Matilaisen Heikin tekemä (kelt. Leitra kuski ) Vähän samaa ideaa ku Jukalla syntymässä mutt kaks pyörää edessä.
http://personal.eunet.fi/pp/davinci/heikkii.jpg
Jostain syystä jäänyt pölyyntymään, olis kiva tietää miksi ? Vai pelkästään Leitran syyksikö menee ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Nii, ja nyt sitten pitäisi alkaa päättämään rungon vahvuus. Eli siis putket joihin tulee takahaarukat, tuo kampiakseli ja etupäähän etumäputki. Toivomus olisi että kestäisi ilman koria ajaa, mutta kori jäykistäisi vasta käyttökelpoiseksi. Taitaa 30x15x1,5 olla liian ohutta? Entäpä 30x30x1,5? 40x40x1,5 riittänee varmasti. Tätä putkea menee kumpaankin kylkeen n.1,5m eli 3m yhteensä. Painot suunnilleen tuolla määrällä:
30x15x1,5= 3,2kg
30x30x1,5= 4,3kg
40x40x1,5= 5,7kg

Korin sisäleveydeksi tulee 70cm ja rakenne vähän niinku täsä:

"kuva poistettu"

Jukka

edit: Vielä arvausta painosta: 24" kiekot=2kg/kpl, etuhaarukka 1kg, 30x30 runko 4,3kg, takahaarukoihin 1kg lisää, kammet rattaineen ja polkimineen 3kg, penkki 2kg, muutama rungon poikittaisvahvike jotka tulee penkin kiinnitykseen samalla 2kg, ohjaus ainakin 2kg, vaihteet jarrut ainaki 1kg, ketju 0,5kg. Yhteensä siis liki 25kg. Ilman katetta.

Tuo 70 cm leveys tuntuu suurelta polkimien kohdalla. Oletko määritellyt leveyden ohjaustankojen vaatiman tilan mukaan? jalathan ei noin paljon tarvi tilaa sivusuunnassa.
Vaikea sanoa tarkemmin kun en tiedä miten ja millaisia jäykisteitä meinaat laittaa, mutta suurin putkivaihtoehto on ainakin reilusti ylimitoituksen puolella.

Edit: Guugle löysi venäläisen kinnerisivun täynnä kuvia ja jopa piirustuksia: http://www.velomobile.org/library/artic ... 5-00-02-18
Näyttää osa olevan jopa suomalaisia, ja monta minulle tuntematonta mallia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tuo 70 cm leveys tuntuu suurelta polkimien kohdalla. Oletko määritellyt leveyden ohjaustankojen vaatiman tilan mukaan? jalathan ei noin paljon tarvi tilaa sivusuunnassa.

Leveys tulee takarenkaiden kohdalta, kammethan pitää olla suoran ketjulinjan vuoksi yhtä leveät kuin kori takarenkaiden kohdalta jotta suora ketjulinja olisi mahdollinen. Tai, no, voishan kori ja kammet olla edestä kapeampia, mutta sitten etu hammasrattaalle pitäisi rakennella joku tukilaakeri.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei ollut romuliikkeessä tuota 30x30x1,5 putkea, joten valinta pitää tehdä 25x25x1,5 ja 30x20x1 välillä. Painot noille 3m pätkälle on:
25x25x1,5= 3,6kg
30x20x1 = 2,4kg
Kumpikin on niin velttoa että koriin pitää laittaa kaksi vaakaputkea, kylkien ylä ja ala reunohin. Yläputki voi tosin olla ohuempaa. Pitäs se kuva piirtää...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

En piirrä kuvaa, vaan nostan tämän Jarccon viestin tähän:

Jarcco kirjoitti:

Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Kuva
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.

Osuu hyvin lähelle omaa suunnitelmaani, mutta muutamilla eroilla:
Mulle tulee 24" renkaat.
Raideväli ainakin 10cm enempi kun kopin sisäleveys on käsien mukaan mahtumiseksi 70cm.
"Helmaputket" tod näk tuota 30x20x1 tai 25x25x,15 ja keulan poikkiputken korkeudelle koko ajokin mittaiset kylkiputket jostakin hieman ohuemmasta. Kylki ja helmaputken väliin yks tai kaks pystyputkea.
Takana rungon poikkiputki tulee penkin alle ja selkänoja tuetaan kylkiputkien korkeudella olevaan poikkiputkeen.
Penkin taakse kolmio rakenne josta tulee tavartila, tänne pääsee käsiksi selkänojaa eteen kallistamalla.
Ohjausta en ole suunnitellut vielä yhtään. 1 vaihtoehto on alhaalla sivuilla olevat vivut.
Painoarvio osuu samoihin, tuolta aiemmasta laskelmasta puuttuu vaikka mitä.
Katteeksi haaveilen jotakin "kovaa" materiaalia. Halvinta ois 4mm vaneri, mut tuota ehtii kans vielä pohtia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ettei menis pelkäksi höpöttelyksi ni pistin hommaa vähän alulle:

Kuva

Pitkittäisputket päätin laittaa 25x25x1,5. On ainakin helpompi hitsata kuin tuo 1mm seinämä. Poikkiputki on 50x50x1,5 ja keula 24SWB:stä. Keulan kulma n.70astetta, kuin myös kylkiputkien pystysosuus. Joten ei tarvi haarukkaa muokata. Nyt pitäs tehdä kammille laakeripesät ja mallata istuimen paikka, sen kohdalle poikkiputki. Sitte takahaarukat ja saiski vekottimen rattailleen. Sen verran mallailin et akseliväli tulee 160-170cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hyvä että kuvalle oli käyttöä. Yritin tinkiä leveyden minimiin ja rungon leveys oli vain 500 mm tai vähän allekin. Ajattelin tuolloin että yläohjaus ei vaadi paljoa kyynärpäätilaa penkin sivuille. Kaarrevakavuus on varmaan kapeanakin riittävä koska istuin on matalalla. Etupoikkiputki on minun kuvassa emäputken etupuolella taas siksi että kengän kärjille jää tarpeeksi tilaa.

Muutoksena vanhaan suunnitelmaan tekisin nyt kahdella sivuputkella siten, että ylempi menisi viistosti etu poikkiputkesta takapyörään, ollen samalla haarukan ulompi puoli. Alempi menisi kuten nyt. Väliin pari jäykkäriä. Melkeinpä ylemmän putken pitäisi olla se vahvempi, koska sille tulee puristusta.

Mielenkiinnolla seuraan projektin edistystä! Alkaa vaan näitä lukiessa polttelemaan itseäkin rakenteluhommat, että siinä mielessä vaarallista lukea näitä rakentelujuttuja :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Etupoikkiputki on minun kuvassa emäputken etupuolella taas siksi että kengän kärjille jää tarpeeksi tilaa.

Hyvä huomio, itse vasta murehtinut miten kammet sijoitetaan niin ettei ne ota etuseinään kiinni.

Jarcco kirjoitti:

Muutoksena vanhaan suunnitelmaan tekisin nyt kahdella sivuputkella siten, että ylempi menisi viistosti etu poikkiputkesta takapyörään, ollen samalla haarukan ulompi puoli. Alempi menisi kuten nyt. Väliin pari jäykkäriä. Melkeinpä ylemmän putken pitäisi olla se vahvempi, koska sille tulee puristusta.

Liian monimutkainen kaksiuloiteisena suunitella. Varsinkin tuollaiseen rakenteeseen sitten katetta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Näyttää enempi optimisti jollalta kuin kinneriltä :lol: Ja ilmanvastuskerroin liki tiiliskiven luokkaa :lol:
Mut joo, painoa kuvassa 12,5kg. Raskas ku piru jos kuvittelee sen pelkäksi triken rungoksi, mutta kun huomoi että siinä on hyvinkin keveän korin pintamateriaalin mahdollistava korikehikko samassa niin ei ehkä ihan toivoton.
Kyljet on niin korkeat(36-37cm) että "konepelliksi" riittää hyvin vähän ylöspäin kaareutuva levy. Painoarvio ajokunnossa syytä nostaa parilla kilolla tuonne 27kg:N paikkeille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pähkäilin että tähänhän sais nyt hienosti kiinni taakse renkaat kuten tosa higracerissakin. Pitäydyn kuitenkin alkuperäisessä haarukka ratkaisussa koska tällöin mahdollisesti joskus kokeiltava sähköapu on helppo toteuttaa.
Ohjaustapaa pitäsi myös alkaa suunnittelemaan. Onko kukaan koskaan missään tilanteessa kokeillut lentokoneista tuttua vaijeri ohjausta? Avonaiset vaijerit, mutkien kohdalle jouhevasti taivutetut teräsputket. Vaijeri kiertäisi korin sisällä ulkoreunoja pitkin, penkin ali puolelta toiselle ja edessä haarukan edestä johon se olisi kiinnitetty. Taas kuva ois kiva.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin