Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo. Runko on kuvassa pätkittynä. Odottelee uutta käyttöä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja janx »

Välillä on hyvä nähdä myös purkupäivityksiä pelkkien rakentelujen sijaan. 8)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ok. Kun kerran kaikki vaatii perusteluja purkamiselle, niin kerrotaan sitten :mrgreen:

Takaohjaus epäonnistui. Liian iso jättö. Ilman ohjausiskaria ei toiminut ollenkaan. Ohjaus alkoi voblaamaan laidasta toiseen.

Koko laite liian painava. Sähköillä meno helpottuu, mutta akun kantomatka jää liian pieneksi.

Z-kampiakseli liian vetelä.

Penkin kiinnitys yhteen 25mm pyöreään putkeen on huono. Tahtoo stauffit aina hiljolleen kääntyä vinoon.

Katto puuttui ja tavaratilaa liian vähän, muuten niin valtavan kokoisessa pyörässä.

No kannattiko tehdä alunperinkään? Todellakin kannatti.
2T3 on hieno rakenne, koska kaksi ajouraa ja kanttareiden ylitykset paljon symmetristä kolmipyörää helpompia. Vetävällä pyörällä tarpeeksi pitoa, mutta ei kuitenkaan liikaa painoa. Kiekko kesti hyvin.
Katetulla pyörällä on lämmin ajella kylmillä ilmoilla.
Paljon tuli ymmärrystä ohjausgeometrioista.
Monta oli kiinnostunutta ihmistä ja vielä enemmän hämmästyneitä tuijottelijoita.

Tekisinkö uudestaan parannellun version? Kyllä voisin joskus tehdä, mutta ehkä jättäisin takaohjauksen kokonaan pois ja akkuteknologia pitää kehittyä huimasti, ennen kuin näin raskaasta pyörästä saa ihan oikeasti ajokelpoisen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:04

Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.

En ainakaan muista (se nyt ei tarkoita mitään :D ), että olisit sitä moittinut, muuten kuin että sivussa oleva emputki oli vain parilla hitsipisteellä kiinni ja notkui. Muistanko väärin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:35
PW kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:04

Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.

En ainakaan muista (se nyt ei tarkoita mitään :D ), että olisit sitä moittinut, muuten kuin että sivussa oleva emputki oli vain parilla hitsipisteellä kiinni ja notkui. Muistanko väärin?

Niin se tais hajota sitten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä Jarcon piirros vois olla hyvä lähtökohta 2T3 projektille.
Kuva
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 27 Tammi 2021, 19:43

Ok. Kun kerran kaikki vaatii perusteluja purkamiselle, niin kerrotaan sitten :mrgreen:

Takaohjaus epäonnistui. Liian iso jättö. Ilman ohjausiskaria ei toiminut ollenkaan. Ohjaus alkoi voblaamaan laidasta toiseen.

Koko laite liian painava. Sähköillä meno helpottuu, mutta akun kantomatka jää liian pieneksi.

Z-kampiakseli liian vetelä.

Penkin kiinnitys yhteen 25mm pyöreään putkeen on huono. Tahtoo stauffit aina hiljolleen kääntyä vinoon.

Katto puuttui ja tavaratilaa liian vähän, muuten niin valtavan kokoisessa pyörässä.

No kannattiko tehdä alunperinkään? Todellakin kannatti.
2T3 on hieno rakenne, koska kaksi ajouraa ja kanttareiden ylitykset paljon symmetristä kolmipyörää helpompia. Vetävällä pyörällä tarpeeksi pitoa, mutta ei kuitenkaan liikaa painoa. Kiekko kesti hyvin.
Katetulla pyörällä on lämmin ajella kylmillä ilmoilla.
Paljon tuli ymmärrystä ohjausgeometrioista.
Monta oli kiinnostunutta ihmistä ja vielä enemmän hämmästyneitä tuijottelijoita.

Tekisinkö uudestaan parannellun version? Kyllä voisin joskus tehdä, mutta ehkä jättäisin takaohjauksen kokonaan pois ja akkuteknologia pitää kehittyä huimasti, ennen kuin näin raskaasta pyörästä saa ihan oikeasti ajokelpoisen.

Tämä oli Räntisketjun tärkein viesti. Tässä on ydinnettynä se oppi, jota tuo projekti toi. Tämän voisi kopioida aloitusviestin osaksi tai ainakin linkata aloitusviestistä tähän viestiin saatteella. "Räntis purettiin tammikuun lopulla 2021, sen jälkeen kun se oli opettanut että:"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt muistui mieleen vielä yksi Räntiksen huono puoli. Liian pitkä ketju tuo kuminauhamaisen poljintunnelman ja montuista ajaessa sopivasti, ketju alkaa pomppia ylös-alas ja lähtee lopulta eturattaalta.
Tuossa ylemmässä kuvassa on myös liian pitkä ketju, eikä kampiakelille ole vielä oikein nerokasta rakennetta löytynyt.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:52

Tämä oli Räntisketjun tärkein viesti. Tässä on ydinnettynä se oppi, jota tuo projekti toi. Tämän voisi kopioida aloitusviestin osaksi tai ainakin linkata aloitusviestistä tähän viestiin saatteella. "Räntis purettiin tammikuun lopulla 2021, sen jälkeen kun se oli opettanut että:"

Lisäsin aloitusviestiin

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hmm..

Tohon ketjun venymiseen.. Ja yleisestikin rakenteiden joustamiseen toimii korjaavana toimenpiteenä luonnollisestikin ketjuvoimien pienentäminen.

Ja sehän tapahtuu.. Tietysti polkemalla hiljempaa :mrgreen:

Nii.. Tai sit toinen vaihtoehto on siirtää sama teho suuremmalla nopeudella, jolloin voimat jää pienemmiksi. Siis suomeksi käyttämällä isompia eturattaita.

.. Korjaan, rattaita.
Vai :? Oliko ne ketjupyöriä..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Poljin systeemin teko helposti on näissä sivuveto vehkeistä ongelmallinen. Z-kampiakselista oon kyllä tykännyt mutta siihenkin polkimien asennus on haastavaa ja työlästä, varsinkin lukkopolkimien. Ketjun pituuskaan ei miusta ollu ongelma kolmipyörässäni, voihan siihen jonkun väli rissan laittaa jos häiritsee ketjun väpätys.
Jarccon piirustuksen mukaan olis hyvä alkaa rakentaa kyllä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei se ketjun väpätys ole näissä Hasen pyörissäkään ongelma, varsinkaan, jos asentaa tällaisen ketjusuojan.

Kuva

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajou kirjoitti: 28 Tammi 2021, 06:50

Ei se ketjun väpätys ole näissä Hasen pyörissäkään ongelma, varsinkaan, jos asentaa tällaisen ketjusuojan.

Kuva

Toki kaikenlaisilla ohjari-laahari-systeemeillä väpätyksen saa kuriin. Mutta polkuherkkyyttä ne entisestään vähentää, joka on muutenkin huono pitkässä ketjussa. Eikä sitä pitkää vaakasuoraa ketjua pidä pahana, ennen kuin kokeilee lyhyttä ja pystyä kuten mulla Twisterissä. Ero on todella suuri. Jos sähköpyörään vertaa, niin kiihdytyksessä vastaa noin 100-150w avustusta poljintuntumaltaan. Tasamaalla ero ei ole läheskään niin suuri, mutta kiihdytyksessä on. Urban-suburban ympäristössä tällä on iso vaikutus polkijan väsymiseen, kun kiihdytyksiä tulee peräjälkeen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko se ketju vai runko joka joustaa? S-kammilla ne kammet ainakin on yksi joustava tekijä, kun ohuet runkoputketkaan eivät tue millään tavalla.

Omaa kokemusta monenlaisesta pitkäketjuisesta pyörästä ja tässä epäsymmetrisessä higracerissa kuminauha fiilistä kaikista vähiten. Pystyy vertaamaan ihan hyvin lyhyt ketjuiseen Pythoniin:

highracer30.jpg
highracer30.jpg (109.86 KiB) Katsottu 3808 kertaa

Tuossahan ketju menee runkoputkea viistäen, edessä oikealla ja takana vasemmalla puolella sitä.

Kinnerin lisäksi tässä Yescomissa kuminauhafiilis huomattava:

yescom14.jpg
yescom14.jpg (104.88 KiB) Katsottu 3808 kertaa

Ketju menee kauttaaltaan kaukana rungosta ja joku nimesikin sen Nokialla Jousipyssyksi :)
Mutta kun pyörä oli vain rata-ajoon niin eipä se siellä häirinnyt.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin