Kinnerisuunnitelmia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4683
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös loivalla ohjauskulmalla ja järkevällä jätöllä olevassa pyörässä voi eturenkaan työntää rohkeasti kampien väliin :? Ihan kuten clwb:ssäkin vain emäputken toiselle puolen. Ei rengas tee ohjausakselin lähellä isoa sivuttaisliikettä.
KuvaTuota Syvärin tekelettä kun katsoo, voi kuvitella keskiön parikymmentä senttiä alemmas.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kolmipyörä ei edes kadu vaikka kammella osuukin eturenkaaseen, ei tosin kaksipyöräinenkään kun ajoissa selvittää "jumin".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on kampikeskiö yhtä korkealla kuin Hasen Kettwieselissä 485mm. Penkin ja keskiön korkeusero on Flevosta hyväksi havaittu 135mm. Keulan poikittaispuomi nousee hirmu korkealle? Syvärin Clwb:n innoittamana loivia kaarroksia etuhaarukkaan ja stemmiin.

Liitteet
Telemark clwb 1.JPG
Telemark clwb 1.JPG (48.53 KiB) Katsottu 5372 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 16788
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tekis kaksraiteisen, helpottasko keulan suunnittelua?
Kukkakeppiohjauksella vois minimoida heilumisen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei se kaksraiteisuus hirveesti helpota ja mulla ois tämän osalta semmonen ajatus, että jos onnistuisin tekemään vaimolle kelpaavan mallin. Kaksiraiteinen on liian erikoisen näköinen. Luggarion on kuulemma hyvää designiä, mutta jalkaohjaus ei miellytä. Ja kyytiin pitäs olla helppo mennä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16788
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Ei se kaksraiteisuus hirveesti helpota ja mulla ois tämän osalta semmonen ajatus, että jos onnistuisin tekemään vaimolle kelpaavan mallin. Kaksiraiteinen on liian erikoisen näköinen. Luggarion on kuulemma hyvää designiä, mutta jalkaohjaus ei miellytä. Ja kyytiin pitäs olla helppo mennä.

Ymmärrän, vaimolle tekeminen on vaativa laji :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos suoristais vielä rungon ja takempi poikkiputki niin taakse, että saa tavaratelineen/korin sen päälle. Ja jos unohtaa sen telemarkin. :?

Liitteet
CLWB Delta.JPG
CLWB Delta.JPG (42.31 KiB) Katsottu 5285 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Rungosta tulisi hienompi jos tekis pyöreästä putkesta. Eturunko 48mm ja takarunko 51mm pakoputkea, silloin saisi etäisyyssäädön runkoon. Valmiita 90 asteen mutkiakin löytyy. Pitäiskö sitä jättöä kuitenkin vähän olla? Piirsin 35mm.

Liitteet
Pyöreä runko.JPG
Pyöreä runko.JPG (44.82 KiB) Katsottu 5208 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarrut ja 3 pakka saapuivat. Jarruadapterit ovat vielä matkalla.

Liitteet
img20180307_144117.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerisuunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yöllä tuli mieleen tällainen hullutus. Väliakselietuveto vasemmalle ja sähkökiekko oikealle. Eteen ei ohjausniveltä. Sivulla kulkevia vaijereita vuorotellen kiristämällä ja löysäämällä taivutetaan runkoa, jolloin saadaan nopeaan vauhtiin pieni ohjaus. Hitaassa nopeudessa löysätään vankkuritaka-akselin lukitustappi, jolloin vaijereilla saadaan ohjattua taka-akselia tiukempia käännöksiä varten. Kommentteja! :D

Liitteet
Kinneri.JPG
Kinneri.JPG (36.97 KiB) Katsottu 2271 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4352
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:

Jarrut ja 3 pakka saapuivat. Jarruadapterit ovat vielä matkalla.

Mistä tilasit tuon kolmipakan .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nojanalle kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jarrut ja 3 pakka saapuivat. Jarruadapterit ovat vielä matkalla.

Mistä tilasit tuon kolmipakan .

Ebay.com hakusanaksi "3 speed freewheel"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16788
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerisuunnitelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Aidosti runko-ohjatu :mrgreen: Onkohan raskas ohjata jos pitää runkoa väännellä? Kun ohjausnivel pitää kuitenkin rakentaa, eikö sitä voi käyttää pienempiinkin ohjausliikkeisiin? Muuten suhtaudun epäillen takaohjattuihin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4898
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerisuunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Aidosti runko-ohjatu :mrgreen: Onkohan raskas ohjata jos pitää runkoa väännellä? Kun ohjausnivel pitää kuitenkin rakentaa, eikö sitä voi käyttää pienempiinkin ohjausliikkeisiin? Muuten suhtaudun epäillen takaohjattuihin.

1,5m pätkä 40x40 putkea on kyllä kovin joustava ja kun jori on sanonut että 2 astetta riittää. Vielä sopivasti välitetty (ratti?)ohjaus, niin en usko olevan kohtuuttoman raskas käännellä.
Tietenkin jos ois itsepidättävä matoruuvi ohjausvaihde, niin voishan sillä ohjata taka-akselia myös vähemmän.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16788
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerisuunnitelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Aidosti runko-ohjatu :mrgreen: Onkohan raskas ohjata jos pitää runkoa väännellä? Kun ohjausnivel pitää kuitenkin rakentaa, eikö sitä voi käyttää pienempiinkin ohjausliikkeisiin? Muuten suhtaudun epäillen takaohjattuihin.

1,5m pätkä 40x40 putkea on kyllä kovin joustava ja kun jori on sanonut että 2 astetta riittää. Vielä sopivasti välitetty (ratti?)ohjaus, niin en usko olevan kohtuuttoman raskas käännellä.
Tietenkin jos ois itsepidättävä matoruuvi ohjausvaihde, niin voishan sillä ohjata taka-akselia myös vähemmän.

Niin, sehän riippuu vivusta, kääntyyhän se paksumpikin runko ;)
Mutta kuinkas se jättö tästä lasketaan ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin