4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa :?

En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..

Näin ainakin tuon kauppiaan sivulla väitetään ("optional"):
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

Tuo siis korvaisi koko takakiekon, eli ketjut jäisi pois. Toki pitäisi tehdä uusi olkavarsi, jotta saisi kiinni ja mahtuisi korin sisälle...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 01 Maalis 2021, 01:55

Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa :?

En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..

Taisi Teppo tarkoittaa napamoottoria, jonka pakki löytyy sähkökytkimellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti: 01 Maalis 2021, 01:55

Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa :?

En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..

Taisi Teppo tarkoittaa napamoottoria, jonka pakki löytyy sähkökytkimellä.

Juurikin näin. Suoraveto viittaa vaan siihen, ettei navan sisällä ole planeettavaihteistoa (alennusvaihdetta).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Alennusvaihteellisissa tapaa olla myös vapaakytkin, jolloin pakitus on mahdotonta. Vaihteettomissa ei ole vapaakytkintä, joten pakitus on mahdollista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juurikin tuo vapaakytkin mietitytti. Mut tosiaan vaihteettomassahan se lienee turhaan monimutkaistamassa rakennetta. Hyvä jos softapuolikin sen mahdollistaa.

Hmm.. Pitääkin tutkia omaa versiota tarkemmin..
En voi olla näkemättä itteeni matkalla jonnekkin kesäkarkeloihin mummomankelilla. Vauhtia Luonnollisesti neljäkymppiä takaperin! :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.

teippisarana.jpg
teippisarana.jpg (51.28 KiB) Katsottu 2431 kertaa

Perinteiset metalliset saranatkin oli varattuna, mutta ohut ja kevyt pc-levy pysynee koossa pelkällä teipilläkin. Ainakin jonkun aikaa...

Ikkunan alareunaan tarvii lisätä vielä jäykistävä lista ja magneetit.

Yhden millimetrin paksuinen muovilevy on (tasomaiseksi) sivuikkunaksi turhan vetelää ja helposti värähtelevää. Hiljaisemman saa paksummasta, esim. 2 mm levystä. Saattaa sellaiseksi vaihtua vielä jossain vaiheessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuommoinen setti lähti nyt tilaukseen:
"Single Shaft 24 inch 36V 750W hub motor - bike conversion kit"
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

2021-03-01 22_01_11-Single shaft 24 inch 36V 750W hub motor electric bike conversion kit – Mozilla F.jpg
2021-03-01 22_01_11-Single shaft 24 inch 36V 750W hub motor electric bike conversion kit – Mozilla F.jpg (29.21 KiB) Katsottu 2428 kertaa

Tilauksen spekseihin kirjoittelin 25 km/h maksiminopeuden, leveämmän vanteen (sisäleveys 25 mm), ja peruutustoiminnon (nämä varmistin etukäteen sähköpostilla). Saas nähdä mitä sieltä saapuu ja koska...

Tuota odotellessa vaihdan 1CV:n sähköpuolen takakiekkoon 36-hampaisen "pitkäpiikkisen" ketjupyörän, niin pääsee jatkamaan koeajoja.

Uusi kiekko ei tietenkään sovi heittämällä nykyisen tilalle, vaan sille tarvii rakennella uusi olkavarsi, ja sahailla vähän aukkoa vanerirunkoonkin.

Jarru jää tässä vaiheessa pois, uudessa navassa ei ole kiinnityspistettä jarrulevylle. Eiköhän 1CV pysähdy kolmella jarruttavalla pyörälläkin, nopeudet ei tule olemaan huimia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:23

Tuommoinen setti lähti nyt tilaukseen:
"Single Shaft 24 inch 36V 750W hub motor - bike conversion kit"
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

On kyllä hyvän oloinen sarja. Tuommoinen lämmittäs tällaisen deltanojailijankin mieltä :wink:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

tm kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:23

Tuommoinen setti lähti nyt tilaukseen:
"Single Shaft 24 inch 36V 750W hub motor - bike conversion kit"
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

Oliko tosiaan näin suolaiset toimituskulut?
https://www.leafbike.com/shipping-estimator.html

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

tm kirjoitti: 01 Maalis 2021, 21:58

Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.

Käytä läpinäkyvää Gorilla-teippiä. Kestää sateet ja pakkaset mukisematta. Vene-lehden testivoittaja, Gorillalla paikkaa jopa veneen väliaikaisesti :wink:

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:
tm kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:23

Tuommoinen setti lähti nyt tilaukseen:
"Single Shaft 24 inch 36V 750W hub motor - bike conversion kit"
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

Oliko tosiaan näin suolaiset toimituskulut?
https://www.leafbike.com/shipping-estimator.html

Jep.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

ajou kirjoitti:
tm kirjoitti: 01 Maalis 2021, 21:58

Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.

Käytä läpinäkyvää Gorilla-teippiä. Kestää sateet ja pakkaset mukisematta. Vene-lehden testivoittaja, Gorillalla paikkaa jopa veneen väliaikaisesti :wink:

Gorillan teippiä olikin. Seuraavaan versioon leikkaan tuon leveän teipin vielä puoliksi, sauma on nyt juuri katselulinjalla...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Illan ohjelmassa oli sivuikkunoiden alareunan listat. Alumiinilattaa 2-puoleisella teipillä ikkunaan kiinnitettynä. Listaan porailin reiät magneeteille, ja korin sisäpuolelle sulattelin kolot vastamagneeteille. Ensifiilis magneettivoimasta oli, että luulisi akkunoiden nyt pysyvät kiinni ajettaessa.

sivuikkunoiden_alalista.jpg
sivuikkunoiden_alalista.jpg (51.34 KiB) Katsottu 2344 kertaa

Vastaavasti aukiasento on varmistettu korin sisään teipatuin magneetein. Isompikokoiset ja tehokkaammat (halk. 20 mm ja paksuus 5 mm), näitä en vielä upottanut (sulattanut) korilevyn sisään, joten etäisyys ikkunalistan magneeteihin jäi isommaksi -> magneettivoima pienempi. Sivulasit tuskin kestävät niiden varassa ylhäällä muuta kuin parkissa paikallaan ollen, ajon aikana ensimmäisissä möykyissä tod.näk. käännähtävät alas. Fiksaan ne myöhemmin paremmiksi (jos pakottava tarve tulee...).

Kuten olen jo aiemmin kommentoinut, niin ohuet sivulasit värisevät ja ääntelevät korin heiluessa. Pienen avun tähän toi saranalinjan viereen teipattu tig-hitsauslanka. Ohut ja joustava toki sekin, ei siis vielä täysin autuaaksi tekevä, joku vähän paksumpi ja sitä kautta jäykempi tarvii vaihtaa tilalle, jossain vaiheessa.

ikkuna_kiinni.jpg
ikkuna_kiinni.jpg (58.48 KiB) Katsottu 2344 kertaa
ikkuna_auki.jpg
ikkuna_auki.jpg (51.09 KiB) Katsottu 2344 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Siirryin voileivän tekoon... Koska korin kyljet ovat olleet aika veltot, ja etenkin nyt kun painoa on kertynyt yhä enemmän korin yläosaan (ohjaamon ikkunat jne), niin oli aika jäykistää rakennetta: liimasin vasempaan kylkeen kerroksen makuualustaa. Vain pyörien väliin, eli keskikannakkeista ylöspäin ikkunatasoon asti, n. 60 cm leveän kaistaleen. Ja päälle vielä kerros 5 mm kennolevyä, eli samaa mitä ulkokuori. Eräänlainen sandwich-rakenne siis.

sandwich.jpg
sandwich.jpg (75.72 KiB) Katsottu 2281 kertaa

Huomenna (toivottavasti) vuorossa oikea kylki, missä jäykkärikaistale jää noin puoleen vasemman kyljen vastaavasta (koska oviaukko). Toivottavasti se riittää.

Työvaiheesta jäi kuvat ottamatta... huomenna/ylihuomenna laitan otoksen lopputuloksesta, kunhan saan liimaustuet pois.

PS: uudesta sähkösarjasta sen verran väliaikatietoa, että paketti on jo UPS:n kyydissä, ja ensi viikolla pitäisi saapua.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vasemman kyljen jäykistelevy valmis, oikeanpuoleinen liimauksessa.

Ei liene yllätys, että makuualusta plus toinen kennolevy tukevoitti kylkeä.
Toki onhan tuossa vieläkin joustoa mm. siitä syystä, että kuorilevyt eivät ole mistään kohtaa suoraan toisissaan kiinni. Nyt ne pääsevät "liukumaan" toisiinsa nähden, kun solumuovi joustaa välissä.

Jos puhtaalta pöydältä alkaisin nyt korin tekemisen, niin jotain tämän tyyppistä kerrosrakennetta hyödyntäisin tod.näk. laajemminkin.
No koeajo puuttuu vielä, kehutaan/haukutaan sen jälkeen lisää.

vasen_kylki_valmis.jpg
vasen_kylki_valmis.jpg (37.13 KiB) Katsottu 2239 kertaa
oikea_kylki_liimauksessa.jpg
oikea_kylki_liimauksessa.jpg (94.29 KiB) Katsottu 2239 kertaa
Vastaa Viestiin