4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pääsiäistipun väritys valmis :D .
Tänään tuli kolme kerrosta lisää keltaista maalia, ja päälle kaksi kerrosta lakkaa.
Tuolla mennään, viikon päästä pitäisi olla kovettunut käyttökuntoon.

pääsiäistipu_valmis.jpg
pääsiäistipu_valmis.jpg (133.34 KiB) Katsottu 3232 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Sopivasti pääsiäiseksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei päässyt tipu vielä tänä pääsiäisenä liikenteeseen.
Jospa vaikka vappuna...

Uuden napamoottorikiekon olkavarsi rakenteilla.
Vähän hitaasti viime aikoina homma edistynyt.

Putken (22x1,5 mm) taivuttelussa käytin 25 mm lestiä, joten putki painui vähän kasaan.
Tässä tapauksessa enempi visuaalinen juttu, toimii hyvin noinkin.

1.jpg
1.jpg (68.21 KiB) Katsottu 3100 kertaa
2.jpg
2.jpg (75.79 KiB) Katsottu 3100 kertaa
3.jpg
3.jpg (71.02 KiB) Katsottu 3100 kertaa
4.jpg
4.jpg (71.94 KiB) Katsottu 3100 kertaa
5.jpg
5.jpg (88.86 KiB) Katsottu 3100 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Olkavarsi kasassa, levyjarrukorvaketta lukuun ottamatta.
Voi olla, etten malta alkaa korvaketta väkertää vielä tässä vaiheessa, uuden moottorin koeajo lienee ensin ohjelmassa.

Olkavarren yläpäässä aiemmin käytetty nivelvarsi korvautuu nyt "kumipuslalla". Joustavana materiaalina kokeilen TPU:ta 3D-tulostettuna, kunhan saan tulostimen ensin takaisin toimintakuntoon. Hyllystä löytyvän materiaalin (Extrudr TPU Semi-soft, https://www.3djake.fi/extrudr/tpu-semi- ... n?sai=3464) toimivuus tässä kohteessa on vielä täysi kysymysmerkki, mutta kokeilemalla sekin selviää. Eihän se oikean kumin veroista ole jousto-ominaisuuksiltaan, mutta josko sopivasti muotoiltuna toimisi kuitenkin siedettävästi. Ainakin kesäoloissa, kylmässä ainakin tämä TPU jäykistyy selvästi (kokeiltu on).

Moottorikiekon pitkittäistuen joutuu myös tekemään uusiksi, joten kokeilen siinäkin "kumiholkkeja".

1.jpg
1.jpg (18.61 KiB) Katsottu 3035 kertaa
2.jpg
2.jpg (20.81 KiB) Katsottu 3035 kertaa
3.jpg
3.jpg (131.59 KiB) Katsottu 3035 kertaa
4.jpg
4.jpg (82.94 KiB) Katsottu 3035 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

3D-tulostin hörähti käyntiin tänä iltana, ja parin noin puolituntisen jälkeen pöydällä oli TPU-holkit olkavarteen.
Eihän nuo kummoisesti jousta tärinänvaimennusmielessä, mutta tuntuivat sietävät hyvin kulmavirhettä.
Aika näyttää miten toimivat.

holkit.jpg
holkit.jpg (79.1 KiB) Katsottu 2955 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Laita kuva, millainen tuo elastomeeriholkki on pitkittäispoikkileikkaukseltaan, jotta voidaan myös yhdessä miettiä, miten se käyttäytyy nyt ja miten sitä voisi parantaa. Muotoilulla siihen saa kyllä lähes millaisen värähtelyjäykkyyden tahansa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Nättiä ja loppuun saakka mietittyä rakentelua TM:ltä, on selvää että lopputulos on toimiva. Tarvitsee olla metallimiehen laitteet ja taidot käyttää niitä, sorvi, jyrsin, TIG yms. Varsinkin tuo "kiilan" rakenne on hienosti mietitty, itse olisin viilannut putkeen loven ja sullonut sinne kiilapalan, se olisi tietysti irronnut jo ensimmäisellä lenkillä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 13 Huhti 2021, 23:36

Laita kuva, millainen tuo elastomeeriholkki on pitkittäispoikkileikkaukseltaan, jotta voidaan myös yhdessä miettiä, miten se käyttäytyy nyt ja miten sitä voisi parantaa. Muotoilulla siihen saa kyllä lähes millaisen värähtelyjäykkyyden tahansa.

Joo siis olisihan tuosta joustavamman saanut, jos olisi kasvattanut ulkohalkaisijaa. Eli TPU-holkin seinämävahvuutta (nyt 4,9 mm). Joku pykälää "kumimaisempi" materiaali auttaisi myös tuossa, nykyinen on enempi muovin oloista, toki jonkin verran joustavaa. Tulostettavia joustavia matskuja on olemassa vaikka minkälaisia, joten kokeiltavaa riittää niin halutessaan.

Kuvatus poikkileikkauksesta alla (noita siis olkavarren päässä 2 kpl).
Noin siis teoriassa, sillä eihän siitä nyt ihan tuommoinen oikeasti tullut, kun isolla suuttimella (reikä 0,8 mm) pursotti...

TPU-holkki_mitat.jpg
TPU-holkki_mitat.jpg (34.06 KiB) Katsottu 2882 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti: 14 Huhti 2021, 08:06

Nättiä ja loppuun saakka mietittyä rakentelua TM:ltä, on selvää että lopputulos on toimiva. Tarvitsee olla metallimiehen laitteet ja taidot käyttää niitä, sorvi, jyrsin, TIG yms. Varsinkin tuo "kiilan" rakenne on hienosti mietitty, itse olisin viilannut putkeen loven ja sullonut sinne kiilapalan, se olisi tietysti irronnut jo ensimmäisellä lenkillä.

Kiitos, hetken aikaa tuli funtsittua, että miten tuon kiilan toteuttaisi. Tuommoinen siitä nyt vaan tuli...

Välillä omat pähkimiset, valinnat ja ratkaisut vain raivostuttaa, mutta onneksi yleensä sitä on ihan tyytyväinen toteutukseen. Vaikka aikaa tahtoo välillä kuluakin turhan paljon. Mutta matka on tärkeämpi kuin päämäärä, vaikka kyllä se päämääräkin on...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisiko tuohon puslaan mahdollista tehdä kevennys sisälle. Jollei ole mahdollinen noin isolla suuttimella, niin ainakin piirtämällä siihen voisi tehdä rengasmaisia onteloita –ehkä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 14 Huhti 2021, 22:27

Olisiko tuohon puslaan mahdollista tehdä kevennys sisälle. Jollei ole mahdollinen noin isolla suuttimella, niin ainakin piirtämällä siihen voisi tehdä rengasmaisia onteloita –ehkä. :?

Kyllä, kevennys sisälle olisi mahdollista. Kunhan ei painu käytössä liiaksi kasaan.
Ja löytyy myös pienempi suutinkin (0,4 mm), mutten tuota varten alkanut vaihtaa.
Eka proto kyseessä, piti vain saada jonkinlainen aikaiseksi, että pääsee testaamaan mihin suuntaan kannattaa muuttaa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viikonloppuna sain kötösteltyä tätä projektia vähän eteenpäin.
Moottorikiekon pyöränripustuksen pitkittäistukeen tein halkaisijaltaan vähän isommat "lenkit" päihin, jotta sisään mahtui isommat TPU-holkit (kuin olkavarren yläpäässä).

Runkoon eli vanerilaatikkoon tarvi tehdä aukko moottorin akselille. Joku suojakansi tuohon tarvii väkästellä (myöhemmin), ettei pyöräkotelon pölyt ja vedet kulkeudu suoraan tavaratilaan.

1.jpg
1.jpg (125.61 KiB) Katsottu 2682 kertaa
2.jpg
2.jpg (106.28 KiB) Katsottu 2682 kertaa
3.jpg
3.jpg (149.07 KiB) Katsottu 2682 kertaa
4.jpg
4.jpg (134.85 KiB) Katsottu 2682 kertaa
5.jpg
5.jpg (215.04 KiB) Katsottu 2682 kertaa
6.jpg
6.jpg (120.71 KiB) Katsottu 2682 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Nättiä työtä ja varmasti toimii hyvin jos puslat eivät jousta liikaa. Sopivasti joustavat puslat voisivat vaimentaa sisämeluakin. Tämä on jäänyt itseltä täysin miettimättä.
Tuossa yhdessä kuvassa näkyy jarrujen yhdistämissydeemi. Miten se on toiminut ? Riittääkö mäntien koot ja tilavuudet jne. ? Mietin tätä kun kuplaan pitäisi jarruja alkaa funtsaamaan. Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kohta ollaan siinä tilanteessa tän proggiksen osalta - että mitään alkuperäistä ei ole enää jäljellä kun ton vanerihökötyksen tosta vielä vaihtaa :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti: 26 Huhti 2021, 10:49

Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.

Jos taka- ja etujarrut on samassa kahvassa, pitää hyväksyä se tosiasia, että jarruja ei voi saada yleispätevästi tasapainoon. Itse menisin kahdella kahvalla, jotta etu- ja takapään balanssia voisi tarpeen mukaan säädellä.

Yhden kahvan jarrut voisi tietysti tehdä tahallaan niin etupainoisiksi, että takapää lukkiutuminen estyy joka tilanteessa. Tällöin takajarru vaan jää virattomaksi ja sen voisi jättää yhtä hyvin pois.

Takapainoisen jarrun kanssa pilaa vaan takarenkaita, silloin kun pitää jarruttaa tehokkaasti.

Vastaa Viestiin