4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 12 Helmi 2021, 01:02

Tossa rättärissä on muuten aivan törkeä maavara. Selvästi enemmän kuin nykyisissä "maasto"autoissa. 125R15 renkaan halkaisija on 60 senttiä, joten napa on 30 sentin korkeudella.

Suunnittelun spekseinä oli sateenvarjo millä voi ajaa kynnöspeltoa korillinen kananmunia kyydissä ja munat eivät saa rikkoutua.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jep ja joustovarojakin siinä on paljon enemmän kuin nykymaastureissa katumaastureista puhumattakaan. Oikean maastoajoneuvon tapaan siitä puuttuu myös kallistuksenvakaaja haittaamasta pyörien maassapysymistä. Kallistus on siten hurjan näköisiä, mutta renkaat pysyy maassa.
Kuva
Mutta on FIA:n mukaan aktiivijousitettu eli oli 30-luvulla suunniteltuna yli puolivuosisataa aikaansa edellä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Ahaa. En tiennytkään tuosta kallistuksenvakaajan puutteesta. Sittenhän se on enemmänkin kinnerimäinen, eihän kinnereissäkäään ole yleensä kallistuksenvakaajia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Valojen vuoro. Tai oikeastaan vasta niiden ripustuksen, sähköt tulee myöhemmin.

Etuvalojen kannakkeet syntyi 1,5 mm alumiinilevystä, takavalojen 20x3 mm alumiinilatasta. Kiinnitys liimalla koriin. Etuvalot sai jo paikoilleen, takapään liimausten kuivumista joutuu odottelemaan huomiseen.

Voi olla, että takavalojen kiinnitys menee vielä uusiksi, pieni epäilys ettei nykyinen kestä vipuvarren päässä keikkuvia lamppuja.

Etuvalojen eli "silmien" myötä nokka sai vähän ilmettä.
"Suu" puuttuu vielä: minkähänlaisen dollarihymyn tai ruplairvistyksen tuohon laittaisi?
Myöhemmin (keväällä/kesällä) nokalle tulee ilmanvaihtoaukko, jonkinlainen säädettävä kaihdin siintää mielessä: kylmällä kiinni ja helteellä täysin auki.

Takavalot tai paremminkin niiden sijoituspaikka ei oikein istu tyyliin, ainakaan edestäpäin katsottuna -> törröttävät irrallaan muusta muodosta. Laitoin ne nyt mahdollisimman leveälle. Tässä lienee päivityksen paikka joskus tulevaisuudessa, nyt aluksi tärkeämpää että valot ylipäätään on... Erimalliset/-kokoiset voisi istuttaa vaikka takalokareihin.

Takavaloissa on suuntavilkut sisäänrakennettuna, edessä ei -> tarvii väkästellä erilliset vilkut eteen. Oransseja ledejä löytyisi hyllystä valmiina, vaatisivat jonkinlaiset suojakuvut päälleen. Helpompi hommata valmiina, tai voihan sellaiset tietysti tulostaakin. Jos laittaisi yhdet tuohon etuvalojen alle, ja toiset kylkiin (etupyöräaukkojen taakse).

On tuo korin polypropeenikennolevy helppo rakentelumateriaali myös siltä osin, että kaikki läpiviennit saa tehtyä poran sijaan kuumalla kolvilla painelemalla. Käryävää hommaa toki noin...

Kori tarvisi maalata lähiaikoina, ennen valojen + niiden piuhojen ym. varusteiden kiinnittämistä.
Pääväriksi on mielessä kääntynyt nyt keltainen, lokarien viistot pinnat säilyisivät oransseina. Erottuu liikenteessä aiemmin kaavailemaani sinistä paremmin, nukkuautoilijat ehkä huomaavat paremmin...

etuvalojen_kannakkeet.jpg
etuvalojen_kannakkeet.jpg (63.23 KiB) Katsottu 2666 kertaa
etuvalojen_kannakkeet_liimauksessa.jpg
etuvalojen_kannakkeet_liimauksessa.jpg (44.02 KiB) Katsottu 2666 kertaa
lisälämmitys_liimausta_varten.jpg
lisälämmitys_liimausta_varten.jpg (93.21 KiB) Katsottu 2666 kertaa
etuvalot1.jpg
etuvalot1.jpg (60.67 KiB) Katsottu 2666 kertaa
etuvalot2.jpg
etuvalot2.jpg (67.68 KiB) Katsottu 2666 kertaa
etuvalo_paketti.jpg
etuvalo_paketti.jpg (93.23 KiB) Katsottu 2666 kertaa
takavalo_paketti.jpg
takavalo_paketti.jpg (98.58 KiB) Katsottu 2666 kertaa
takavalo.jpg
takavalo.jpg (135.83 KiB) Katsottu 2666 kertaa
takavalojen_kannakkeet_liimauksessa.jpg
takavalojen_kannakkeet_liimauksessa.jpg (78.67 KiB) Katsottu 2666 kertaa
takavalojen_kannakkeet1.jpg
takavalojen_kannakkeet1.jpg (63.6 KiB) Katsottu 2666 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Tulee kyllä sikahieno. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 14 Helmi 2021, 19:35

Tulee kyllä sikahieno. :D

Kiitos kehuista :D .

Liimailin vielä päivän päätteeksi tuulilasi-/kulkuaukon reunaan parin sentin korotuslistan, ettei vesi pääse valumaan konepelliltä ja ikkunoiden reunoista suoraan sisään kabiiniin.

aukon_reunan_korotus.jpg
aukon_reunan_korotus.jpg (36.71 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etuvalot on tarkoitettu käytettäväksi 5v vaihtovirralla ja takavalot 10-30v tasavirralla. Haittaako se?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Takavalojen kiinnitystä pähkäilen. Onko tarkoitus, että ne on vaan siinä kennomuovissa kiinni? Arcuksessa on sentään lasikuitukoppa, ja siinäkin on kilometrien myötä pitänyt tehdä korjauksia niihin kohtiin, joissa jotain oli pelkässä kopassa kiinni. Olen myöhemmin käyttänyt alumiinivahvikkeita lasikuidun välissä. Ja veikkaan, että tuossa sun pelissä koppa resonoi tärinään enemmän kuin painavampi Arcus-kate.
Ei ole ihan tyylin mukaisia, mutta liimattava LED-nauha pysyisi kyllä varmasti. Tai sitten alimpana Motonetista löytyvät, joissa on jarruvalokin samassa.
Vaikka niin taitaa noissa pyöreissäkin olla.
Mulla on muuten monta ylimääräistä jarrukahvaa, joissa on sisäänrakennettu virtakytkin esim. jarruvaloja varten.

562B04BF-A1F1-4392-B330-C57BC624D4E7_1_201_a.jpeg
F4332879-FC99-45DF-9BEA-B070045D9210.jpeg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 15 Helmi 2021, 08:14

Etuvalot on tarkoitettu käytettäväksi 5v vaihtovirralla ja takavalot 10-30v tasavirralla. Haittaako se?

6 voltin systeemejä nuo vaihtovirtavehkeet ainakin aiemmin oli... No oli miten oli, niin 12 voltin tasavirta toimi passelisti, kun etuvalot oli kytketty sarjaan. Ja samainen 12 VDC toimii takavaloillekin, rinnankytkettynä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

ajou kirjoitti: 15 Helmi 2021, 09:38

Takavalojen kiinnitystä pähkäilen. Onko tarkoitus, että ne on vaan siinä kennomuovissa kiinni? Arcuksessa on sentään lasikuitukoppa, ja siinäkin on kilometrien myötä pitänyt tehdä korjauksia niihin kohtiin, joissa jotain oli pelkässä kopassa kiinni. Olen myöhemmin käyttänyt alumiinivahvikkeita lasikuidun välissä. Ja veikkaan, että tuossa sun pelissä koppa resonoi tärinään enemmän kuin painavampi Arcus-kate.
Ei ole ihan tyylin mukaisia, mutta liimattava LED-nauha pysyisi kyllä varmasti. Tai sitten alimpana Motonetista löytyvät, joissa on jarruvalokin samassa.
Vaikka niin taitaa noissa pyöreissäkin olla.
Mulla on muuten monta ylimääräistä jarrukahvaa, joissa on sisäänrakennettu virtakytkin esim. jarruvaloja varten.

Takavalojen kiinnityslatat on liimalla kiinni kennomuovissa. Voi olla että tippuvat ekalla testilenkillä, tai sitten joustava rakenne sietää tärinää, aika näyttää. Ei varmastikaan mikään lopullinen ratkaisu.

Led-nauha olisi toki kiinnitykseltään kestävämpi ratkaisu. Kuinkas tarkkoja nuo on suuntaukselle? 1CV:n perä ei ole pystysuora. Eli näkyvätkö kirkkaina takanatulijoille, vai valaisevatko enempi taivasta?

On näissä pyöreissä jarruvalo, tosin ajattelin että jos sen kytkisi silloin tällöin välähteleväksi huomiovaloksi.
Virtakytkimellä varustettuja jarrukahvoja itsellä ei ole.
Onko nuo sun jarrukahvat vaijeri- vai hydraulijarrulle?
Yhteensopivuus arveluttaa Shimanon hydraulijarrujen kanssa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viime viesteissä höpötellyistä takavaloista vielä kuvat alla.

takavalot.jpg
takavalot.jpg (65.67 KiB) Katsottu 2489 kertaa
takavalo_etuviistosta.jpg
takavalo_etuviistosta.jpg (61.09 KiB) Katsottu 2489 kertaa

Leikkasin sivuikkunat polykarbonaatista. Ajattelin että millinen riittäisi, vaan voi olla turhan vetelää, ja sitä kautta äänekästä. Kiinnitin yläreunan ruuveilla, joille reiät syntyi helposti sulattamalla kuumalla juotoskolvin kärjellä. Alareunan jätin vielä irti, koska sivuikkuna on aikomus leikata kahteen osaan (ylöskäännettävä alaosa). Alareunaan tulee myöhemmin magneetit.

Toiveissa olisi päästä tekemään ensimmäinen koeajo korin kanssa tulevana viikonloppuna, jos saan tuulilasin kasaan siihen mennessä. Toimivia valoja ja vilkkuja ei vielä ole, jälkimmäiset olisi aika ehdoton varuste (jos meinaa kauemmaskin uskaltautua kuin vain lähikorttelin kiertoon), kun käsin ei pysty suuntamerkkiä näyttämään, jos sivulasit nykyisenlaisina paikoillaan.

Koeajon tarkoituksena on nyt yleisen fiilistelyn lisäksi testata, että repeääkö kori jostain heti ensi metreillä. Sekä kuulostella millainen kakofonia kabiinissa on, veikkaan että melkoinen räminä, kolina ja kumina... :-). Kaikukoppaa vaimentavaa makuualustaa tms. varmasti tarvii liimailla/teippailla kiinni korilevyjen sisäpintaan vielä ennen 1CV:n varsinaista käyttöönottoa.

suojamuovit_vielä_sivuikkunoissa.jpg
suojamuovit_vielä_sivuikkunoissa.jpg (36.08 KiB) Katsottu 2489 kertaa
sivuikkuna.jpg
sivuikkuna.jpg (66.85 KiB) Katsottu 2489 kertaa
sivuikkunan_kiinnitysruuvit.jpg
sivuikkunan_kiinnitysruuvit.jpg (49.7 KiB) Katsottu 2489 kertaa
pc_Puuilo.jpg
pc_Puuilo.jpg (37.99 KiB) Katsottu 2489 kertaa
kori_alta.jpg
kori_alta.jpg (21.58 KiB) Katsottu 2489 kertaa
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Polykarbonaatti on niin sitkeätä ainetta, että voit hyvin porata ihan reunan läheltäkin.
Harhaanjohtavaa infoa tossa tarrassa. Plexi on ihan jotain muuta kuin polykarbonaattia, se on akryylia, joka halkeaa helposti.

"Compared to polycarbonate, acrylic is typically more scratch resistant, but less impact resistant: about 10 times more impact resistant than glass, compared to polycarbonate being about 250 times more impact resistant than glass."

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

[quote=ajou post_id=145552 time=1613638763 user_id=18]

Harhaanjohtavaa infoa tossa tarrassa. Plexi on ihan jotain muuta kuin polykarbonaattia, se on akryylia, joka halkeaa helposti.

[/quote]

Plexiglass on vain tuotemerkki jostain ajalta ennen sotia. Puhekieleen se on vaan vakiintunut minkä vaan muovisen läpinäkyvän materiaalin nimeksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 18 Helmi 2021, 11:21
ajou kirjoitti: 18 Helmi 2021, 10:59

Harhaanjohtavaa infoa tossa tarrassa. Plexi on ihan jotain muuta kuin polykarbonaattia, se on akryylia, joka halkeaa helposti.

Plexiglass on vain tuotemerkki jostain ajalta ennen sotia. Puhekieleen se on vaan vakiintunut minkä vaan muovisen läpinäkyvän materiaalin nimeksi.

Oletko Vilijami kokeillut toisella selaimella, josko nuo lainaukset korjautuisivat. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 18 Helmi 2021, 11:21

Plexiglass on vain tuotemerkki jostain ajalta ennen sotia. Puhekieleen se on vaan vakiintunut minkä vaan muovisen läpinäkyvän materiaalin nimeksi.

On rekisteröity tuotemerkki ja vieläkin käytössä :wink: Näitten kanssa tekemisissä olevat mieltävät kaikki pleksin akryyliksi. Vain matti meikäläiset eivät erottele nimeä ja ehkä toimittajat :roll: Kirkasmuovi näyttää mistään tietämättömälle vain kirkkaalta muovilta eli jos eroa ei ymmärrä, sitä ei myöskään osaa ilmaista, mutta ei tämä ole läheskään ainoa asia missä menee puurot ja vellit yleisesti sekaisin.

Vastaa Viestiin