4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ilman (ja sitä kautta pölyn) liikkumista ohjaamon sisällä voisi myös yrittää ohjailla uudestaan: takalasi ei ole tällä hetkellä reunoistaan tiivis, vaan saranoitu yläreunastaan. Pääsee siis vapaasti heilumaan, reunoissakin on pienet raot -> ilmaa kulkee tuota kautta ulos ohjaamosta, kun ulkopuolella korin perässä on ajettaessa tod.näk. alipaine. Jos takaikkunan reunat teippaisi umpeen, niin pölyinen ilma ei enää virtaisi pyöräkoteloilta kuskin pään ohitse takalasille ja sitä kautta ulos.

Ilmanvaihdon poistoreiälle parempi paikka voisi olla esim. takaluukun keskellä (?), jolloin ohjaamossa ilma virtaisi matalammalta, eikä kuskin pään ohi.
Toisaalta mitä isomman imun tuonne perään ilmanpoistoon järjestää, niin sitä enemmän se imee pölyistä ilmaa myös sisälle -> ei paranna tilannetta?

Avoauto olis varmaan paras, ei olisi tällaisia murheita... :lol:
Pitäisikö leikata katto auki ja laittaa esikuvan mukaisesti rättikatto :wink: ?
Ei jäisi pölyt leijumaan kabiiniin, vaan lentäisivät saman tien taivaan tuuliin...

pitäisikö_tehdä_Ilmanpoistoreikä_takaluukkuun.jpg
pitäisikö_tehdä_Ilmanpoistoreikä_takaluukkuun.jpg (81.29 KiB) Katsottu 997 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6034
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No ehdottomasti pitää olla avattava rättikatto. Kuivalla kelillä on kivempi ajella ilman kattoa ja kostealla kelillä pöly ei ole ongelma.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeile nyt ensin tuottaa kabiiniin ylipaine avaamalla tuulilasin sadekiekon kohta. Patopaine tuosta reiästä saattaisi tuottaa kabiiniin ylipaineen. Ihan varma tästä ei kuitenkaan voi olla, koska reikä on kiihtyvän virtauksen alueella vinossa otsapinnassa. Muotoilemalla tuohon aukkoon pienen lipan pysäyttämään katon yli yrittävä virtaus patopaine suurenee.

Jos ei muuten onnistu, viiksien rajaa pitkin auki leikattu keula tekee tuon varmasti. Tähän tosin voisi olla helpompaa, jos viiksien mallia muutetaan tämän elokuvahahmon mallin mukaiseksi. :mrgreen:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ylipaineen luomista helpottaisi, jos vuotavia kohtia ei olisi niin paljoa... toki ylipaine se on pienikin ylipaine .

Tuulilasikiekko ei ole nykyisellään mallia helposti irrotettava. Vaatisi vähän toisenlaisen... Enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että haluan tuulen puhaltavan sisälle suoraan yläkroppaan+naamaan. Kuten sanottu, ohjaamo ei ole nykyisellään mikään tiivis ilmapussi, joka estäisi ilman virtauksen tuulilasiaukosta sisään.

Nokan aukaisu on parempi vaihtoehto, ja sinne joku ilmavirtauksen säätösysteemi (kaihdin tms). Aatuviikset ei houkuta, mutta voi olla että nelikanttimuotoillulla maskigrillillä mielleyhtymä olisi ilmeinen... .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, ei ehkä aatumalli, mutta muuten perinteinen ja toisaalta muodikas malli. :wink:

2CV.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, tarvii vähän mallailla tuota nokkagrilliä.

1CV:n kevätremonttiin kuului myös suvigummien (Isot Omput) vaihto. Huomenna tarttis korjailla kuntoon se taannoin toimintansa lopettanut lukkopoljin, sekä säätää luomupuolen takaketjusta löysät pois (manuaalisäätö kun taannoin poistin melunneen ketjunkiristäjän). Sekä se takasisälokarien ulkosivun ummistus, ynnä muuta pientä...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Jos vaikka tuollaisen 2CV-henkisen suuaukon laittaisi? Säleikkö (luultavasti) tulostamalla PLA:sta, nyt ensi alkuun. Ja joku verkko taakse, ettei varpuset lennä sisälle. Toki voisihan sen verkonkin tulostaa samaan kappaleeseen. Kuva

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4150
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

Tee pyöritettävä ilmanottoaukko(t) vaijeriohjauksella.

25-5349_xl_1.jpg
25-5349_xl_1.jpg (34.24 KiB) Katsottu 804 kertaa

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000037516

Edit: Ajattelin omassa toteutuksessa vielä lisätä "Lisää bassoa!" - https://uraltone.com/bassorefleksiputki ... 150mm.html

292-prf100.jpg
292-prf100.jpg (27.11 KiB) Katsottu 795 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Pitää muistaa, että tuon säleikön tarkoitus ei ole tuoda ilmaa sisään, vaan huolehtia siitä, että kaibiini on ylipaineinen. Tämä on tavallaan tietysti sama asia niin kauan kuin kabiinissa on reikiä matalamman paineen suuntaan. Aukosta pitää siis tulla ilmaa niin paljon, ettei matalampaan paineeseen pakeneva ilma ehdi pienentää kabiinin painetta ja mahdollistaa pölyn tunkeutumista sisään. Tässä mielessä nuo vauhtikinnerien imukartiot eivät toimi samalla tavalla. Niidenkin tarkoitus on tuoda ilmaa, ei kuitenkaan niin paljon, että painesuhteet muuttuisivat. Tässä imureiän pitää olla niin pienivastuksinen (iso), että pakoreikien painehäviö on suurempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Ai niin, esikuvassahan tuo on hoidettu ylhäältä saranoidulla koko tuulilasin levyisellä luukulla tuulilasin alapuolella. Tässä tapauksessa se voisi olla jopa ihan vain suikale tuulilasia, joka on saranoitu ylhäältä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.

Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

2CV:ssä siis näin, kiitos tiedosta jori:Kuva

Vastaa Viestiin