4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Avatar
trike76
Viestit: 166
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Nyt on päässyt oikein isoon lehteen :D https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009147675.html

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Katos vaan. Ja otsikointi sen kun paranee .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

1CV:n ensimmäinen rengasrikko. Rengaspainevahti alkoi hälyttää töihin ajellessa, ja viimeiset metrit meni jo vanteella kolisten. Rengastöitä siis luvassa työpäivän jälkeen, että pääsee ajelemaan takaisin kotiin... Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13228
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 27 Loka 2022, 08:52

1CV:n ensimmäinen rengasrikko. Rengaspainevahti alkoi hälyttää töihin ajellessa, ja viimeiset metrit meni jo vanteella kolisten. Rengastöitä siis luvassa työpäivän jälkeen, että pääsee ajelemaan takaisin kotiin... Kuva

Hyvä, että tulee nyt sekin homma harjoiteltua ja kokeiltua, mitä kaikkea siihen liittyy. :)

Tuli mieleen, että voisiko tuossa 1CV mallissa käyttää DS mallin tapaa nostaa rikkoutunut rengas ylemmäs ja näin keventää puhjenneen renkaan kuormaa. Tämä mahdollistaisi varovaisen ajamisen kotiin paikkaamaan rengasta paremmilla työkaluilla.

Idea tuossa on, että puhjenneen renkaan jousitusta säädetään lyhyemmäksi niin, että se estää suoralla kaatumisen, mutta keventää renkaan kuormaa niin, ettei rengas vaurioidu varovasti ajellessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei tarvinnut onneksi tehdä sisärenkaan vaihtoa ulkona vesisateessa. Kori ja lokari jousti riittävästi, onnistui ilman takapyörän irrotusta. Siitä ei mitään olisi tullutkaan ilman korin irrottamista ja työkaluarsenaalia... Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4706
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Toisaalta tuon lokasuojan pitäs olla jotenkin avattavissa helposti . Vähän samaan malliin kuin ID-sitikassa aikanaan .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 27 Loka 2022, 09:49

Tuli mieleen, että voisiko tuossa 1CV mallissa käyttää DS mallin tapaa nostaa rikkoutunut rengas ylemmäs ja näin keventää puhjenneen renkaan kuormaa. Tämä mahdollistaisi varovaisen ajamisen kotiin paikkaamaan rengasta paremmilla työkaluilla.

Idea tuossa on, että puhjenneen renkaan jousitusta säädetään lyhyemmäksi niin, että se estää suoralla kaatumisen, mutta keventää renkaan kuormaa niin, ettei rengas vaurioidu varovasti ajellessa.

Voisi varmaan, jos olisi kaasunestejousitus :D . Tai jos iskarin/jousen kiinnityspisteen paikkaa voisi säätää/siirtää. Jos olisi ollut kierrejousen sijaan ilmaiskari, niin sen kun vaan olisi päästäisi siitä paineet pois... No tuo pyörän keventämisen etu pienenee, jos pääosa kuormasta on tuolla akselilla.

Tällä kertaa puhjennut rengas oli moottorikiekossa, mikä ei sinänsä ollut yllätys, koska moottori on painava ja jousittamatonta massaa. Sisärenkaan reiästä ja sen muodosta päätellen (rotvallin reunan) isku oli päässyt lyömään läpi vanteelle asti. Ajossa tuota ei ollut huomannut. Peiliin sai (jälleen) katsoa, liian pienillä paineilla olin yrittänyt ajaa.... :roll: . Pitänyt jo hetken aikaa lisäillä vähän painetta renkaisiin, nyt laiskuudesta sakotettiin. 1,5 baaria ei selvästikään ole riittävästi. Nyt tuli tuokin selvitettyä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joku akselipukki tai kolmijalka tarvii väkästellä 1CV:n kyytiin, joka paikasta kun ei löydy juomalavoja tai kakkosnelosta pohjan alle tueksi.
Siis joku kevyempi yksinkertaisempi versio tällaisesta:

akselipukki.jpg
akselipukki.jpg (16.97 KiB) Katsottu 784 kertaa

Vaikka muoviputkesta joku kokoontaiteltava "himmeli" :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti: 27 Loka 2022, 19:12

Toisaalta tuon lokasuojan pitäs olla jotenkin avattavissa helposti . Vähän samaan malliin kuin ID-sitikassa aikanaan .

Samaa aattelin suunnitteluvaiheessa, vaan jätin toteuttamatta rakentamisen yhteydessä... Vaikutus ulkonäköön arvelutti, eli kuinka saumat olisivat irvistelleet käytössä. Kori jäi myös tukevammaksi, kun ei leikannut takapyörille pyöräaukkoja.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihdoin tänään tuulilasikiekon polykarbonaattilevyn. Vanhan paksuus oli 2 mm, uusi n. 0,8 mm -> pyörivää massaa hävisi n. 150 grammaa.

Tuulilasikiekkoa pyörittävä vetorulla vaatii nyt samalla uusimisen. Moottorin akselilla olevan rullan polyuretaanikehä ei tahdo pysyä paikallaan alumiinisen navan päällä, ja pehmeänä joustaa liian helposti pois tuulilasikiekon urasta -> veto lakkaa. Moottorin pyörimisnopeus on iso, joten PU-kehä venyy irti navasta, liimaus ei pidä.

Ensimmäinen vetorullan versio oli 3D-muovituloste, jossa oli tavallinen o-rengas tulosteen urassa. Siinäkin keskipakoisvoima venytti kumisen o-renkaan irti urasta.

Seuraavan vetorullaversion napaan ajattelin tehdä isomman laippaosan, johon tulisi pyörimisakselin suuntainen rei'itys. Polyuretaani menisi valun yhteydessä noihin reikiin, ja lukitsisi joustavan ulkokehän paremmin kiinni napaan, eikä se enää pääsisi joustamaan niin paljoa kuin nykyisessä versiossa. Näin ainakin kuvittelen vielä tässä vaiheessa...

01_uusi_tuulilasikiekko.jpg
01_uusi_tuulilasikiekko.jpg (145.65 KiB) Katsottu 664 kertaa
02_rain_repellent.jpg
02_rain_repellent.jpg (102.97 KiB) Katsottu 664 kertaa
03_tuulilasikiekko_paikallaan.jpg
03_tuulilasikiekko_paikallaan.jpg (125.97 KiB) Katsottu 664 kertaa
04_vetorullan_kumi_irti.jpg
04_vetorullan_kumi_irti.jpg (67.19 KiB) Katsottu 664 kertaa
05_vetorulla_ei_pyöri.jpg
05_vetorulla_ei_pyöri.jpg (96.88 KiB) Katsottu 664 kertaa
06_vetorulla_pyörii.jpg
06_vetorulla_pyörii.jpg (79.77 KiB) Katsottu 664 kertaa
07_nykyinen_ja_vanha_vetorulla.jpg
07_nykyinen_ja_vanha_vetorulla.jpg (74.97 KiB) Katsottu 664 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Oikaisin vähän ja tein vetorullalle vain irrallisen reikälaipan alumiinilevystä, kokonaan uuden navan sorvauksen sijaan. Käytössä sitten näkee että toimiiko.

Tulostelin uuden muotin polyuretaanivalua varten, samoilla cad-malleilla kuin viimeksi. Tulostimessa oli nyt kiinni PETG-filamentti ja 0,8 mm suutin, en niitä alkanut vaihtaa. Viimeksi muottiosat oli PLA:ta 0,4 mm suuttimella tulostettuna. Molemmilla näytti syntyvän kelvollinen muotti.

Polyuretaanivalun kanssa meinasi käydä hassusti, kun aineet oli vähän turhan viileitä: sähkönsäästön takia en ole (vielä) laittanut ylimääräistä lämpöpatteria päälle verstaassa, ja lämpötila on tänään vajaat 17 astetta. PU-nesteiden viskositeetti oli viileässä isompi kuin normaalissa huoneenlämpötilassa, joten muotin täyttyminen hidastui. Kuumailmapuhaltimella vähän lämmittelin syöttösuppiloa ja muottia, kun aine valui kovin verkkaisesti muotin rei'istä sisään. Onneksi muotti lopulta täyttyi, ennen PU:n jähmettymistä. Ensi kerralla pitää muistaa viedä pullot kämpän puolelle lämpiämään ennen valua.

01_muotin_osat.jpg
01_muotin_osat.jpg (109.03 KiB) Katsottu 612 kertaa
02_napa_muotissa.jpg
02_napa_muotissa.jpg (174.67 KiB) Katsottu 612 kertaa
03_PU-aineet.jpg
03_PU-aineet.jpg (137.51 KiB) Katsottu 612 kertaa
04_valu_valmis.jpg
04_valu_valmis.jpg (138.44 KiB) Katsottu 612 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1451
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hyvän näköistä tekemistä.. Sitä meinasin sanoa, että täsmälleen sama uretaanin lukitsemisidea on rullaluistimien renkaissa kumin- ja navan välillä. Hetken jo luulinkin katsovani sellaista noissa kuvissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Okei, rullaluistimien renkaisiin ei olekaan tullut tarkemmin tutustuttua.
Hauskasti sitten päädytty samanlaiseen ratkaisuun :D .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13228
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 30 Loka 2022, 22:48

Okei, rullaluistimien renkaisiin ei olekaan tullut tarkemmin tutustuttua.
Hauskasti sitten päädytty samanlaiseen ratkaisuun :D .

Kirkkaasta uretaanista näkee läpi, millainen runko siellä sisällä on.

Roller_Blade_Chair_Casters_Wheels_Dimensions__73212.jpg
Roller_Blade_Chair_Casters_Wheels_Dimensions__73212.jpg (79.75 KiB) Katsottu 471 kertaa
Roller-blade-type-wheels.jpg
Roller-blade-type-wheels.jpg (263.79 KiB) Katsottu 465 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin