4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Kuskaatko tuota vaahtomuovipalaa mukanasi, vai onko sinulla omat palat työpaikan pihalle ja kotiin. Mukana kannettavaksi riittäisi varmaan ihan vaan ohut kangaskin...

Ei tässä vielä niin pitkällä olla varustelussa. Tuo makuualusta oli ensimmäinen mieleen tullut, mikä pysyisi hyvin paikallaan tuulessakin (narutettuna toki). Seuraava versio on varmaankin joku vähän ohuempi ja pienempään tilaan mahtuva. Esim. kangas jonka nurkkiin ompelisi kuminauhat venytettäväksi tuulilasinkarmin kiinnitysruuveihin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Käsiteltävyys on tuollaisessa hieman ryhtiä omaavassa levyssä aivan omaa luokkaansa verrattuna johonkin laskuvarjokankaaseen eli jollei tilasta ole puutetta en pyrkisi mahdollisimman pieneen ratkaisuun.
Joku maton palanen olisi tuohon aivan omiaan. Ne on riittävän ryhdikkäitä ja pysyvät normaaleissa tuulissa paikoillaan. Kovalla tuulella taas ei tarvitse lasia peittää, koska ei se silloin jäädy :)
Mutta kukin tavallaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Hymyyn kääntyy 1CV-kuskin suu, kun loskakelit iloksemme ilmaantuu :-).

Näin fiilikset ainakin tänään, kun ohi ajanut auto roiski kyljen täydeltä loskaa päälle. Vaan eipä kuski kastunut/likastunut :D .

Huomenna mietteet voi olla toiset, kun loskat jäätyy yön aikana pyöräteille epämääräiseksi tärinäradaksi...
Luvassa korin räminää ja kolinaa. Mutta eipähän ainakaan ole kaatumisriskiä, toisin kuin 2-pyöräisellä.

Päivä päivältä tykästyn kyllä entistä enemmän 1CV:hen :D .
Konsepti on onnistunut, omiin tarpeisiini ollut tähän mennessä erinomainen ajoneuvotyyppi. Miksei tällaista ole tullut aiemmin rakennettua? Loistava vekotin mukavuudenhaluiselle ihmiselle, joka ei kuitenkaan näe järkeä itsensä liikuttamisessa lähikauppaan 1,5 tonnia painavan teräskuoren sisällä.

Tänään tuli vähän tavallista arkipäivää enempi kilometrejä mittariin, sekalaista asiointiajoa ympäri Nokiaa. Sähköä alkaa kulua jo railakkaasti, vaikka lunta/loskaa ei vielä kauheasti ollutkaan. Akku oli täysi, jolloin moottori vetää iloisesti ja kulku vaivatonta vaikka vähän ylämäkeäkin osuisi reitille. Näennäisen helppo etenemiskyky ei tietenkään tule ilmaiseksi, vaan näkyy sähkönkulutuksessa...
Päivän saldo 17,6 km ja sähkönkulutus 326 Wh -> 18,5 Wh/km.

Toissapäivänä töistä kotiin ajaessa tuli todettua, miksi akkua ei kannata edes pienellä pakkasella yrittää ajaa kovin tyhjäksi. Akussa oli kaiketi vielä n. 20% kapasiteettia jäljellä, mutta päivä ulkona muutaman asteen pakkasessa sai jännitteen laskemaan sen verran alas, että moottorinohjaimen alaraja katkaisi vähän väliä moottorin pyörittämisen. Raskas oli ajaa viimeiset ylämäet luomuna hiki hatussa ja happea haukkoen. Sähköajoneuvo mikä sähköajoneuvo. Luomupuolen ketjupyöriä vaihtamalla saisi kyllä lisää tarpeellisia pieniä välityksiä, nopeassa päässä on tällä hetkellä ihan suotta tarpeettoman isoja välityksiä, joille ei ole mitään käyttöä.

Vaikka kehittäjän mieli tahtookin aina parantaa kaikkea, niin jossain vaiheessa kannattaa vaan antaa olla ja nauttia sen hetkisestä tilanteesta/tasosta, edes vähän aikaa. 1CV on kaukana täydellisestä, eikä se sellaiseksi koskaan tule, vaikka sen parissa kuluttaisi kaiken mahdollisen aikansa. Kehittämistä on toki aikomus jatkaa kohta kerrallaan, mutta äärimmäisyyksiä vältellen. Täydellisyyttä ei tarvitse yrittää saavuttaa, vähemmälläkin pärjää.

Päivän huomio: vaikka makuualustamateriaali (solumuovi) monelta osin hyvä materiaali onkin lokasuojiin, niin loska ainakin tarttuu siihen turhankin hyvin... ja tipahtelee ajon jälkeen iloisesti sulaen lämpimän tallin lattialle lammikoksi :-). Jospa sitä ensi kerralla raaputtelisi isoimmat lumet pois ennen kinnerin ajoa sisälle...

loskaa_lokareissa.jpg
loskaa_lokareissa.jpg (108.48 KiB) Katsottu 1830 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt paistoi riemu läpi Tepon tekstistä. Eikä syyttä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Olipa mukava lukea tuo juttu. Omiin tarpeisiin suunniteltu ja tehty, mikäs sen parempi konsepti!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitä materiaalia nämä pystyputket ovat? En tuolta ketjun alkupuolelta löytänyt...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (121.34 KiB) Katsottu 1622 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1634
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Veikkaan terästä! :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 02 Joulu 2021, 20:36
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 22:25
Polkumies kirjoitti: 02 Joulu 2021, 20:36
tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 12:01

Juu, ihan perusterästä ovat lähikaupasta, ”ohutseinämäputkea”. Pystyputket muistaakseni ulkohalkaisijaltaan 22 mm, seinämä 1,5 tai 2 mm. Akseliputki 20x2 mm (hydrauliikkaputkea). Levyosa lattarautaa.
Painaa kuin synti :-).

Mietin jotain vastaavaa putkista ja pallonivelistä deltakinnerisuunnitelmaani... tuonkin kokoinen siis kestää jarruttamisen aiheuttaman voiman ja väännön.

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.

McPherson rules, niin autoissa, kuin kinnereissäkin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Etätyösuositus iski ja kotikonttori kutsui jälleen. Tällä viikolla ei olekaan sitten paljoa kilometrejä kertynyt 1CV:n mittariin.

Eilen sain kauppareissulla aikaiseksi ensimmäisen kolhun 1CV:n takalistoon, kun peruuttelin yhtä pientä tolppaa päin...
Pitäisköhän asentaa jo se peruutuskamera :lol: .
Tarvii vähän oikoa vääntynyttä U-profiilia jossain vaiheessa...

vääntynyt_U-profiili.jpg
vääntynyt_U-profiili.jpg (100.37 KiB) Katsottu 1420 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 02 Joulu 2021, 22:25

Kestää, ja kestäisi varmasti pykälää pienempikin putki.

Jos 1CV Evo 2:n jousituksessa päädyn teräsputkien käyttöön, niin pystyputket pienenee, ehkä -> 19x1,5 mm.
Muilta osin aivoitukset tulevasta etujousituksesta ovat (tällä hetkellä) sellaiset, että luovun jousituksen yläkolmiolinkuista ja "iskareista", ja siirryn perinteiseen McPhersoniin. Jousiksi kierrejouset ja/tai elastomeerit. Yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nykyinen rakenne. Nestevaimennukselle en näe pakottavaa tarvetta omassa ajoympäristössäni 1CV:n ajokokemusten perusteella.

Teetkö jousituksen itse, vai onko jotain valmiita sopivia jousituspalikoita? Siis se pystyvarsi, joka sisältää jousituksen normaalin kinnerin tapaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Teetkö jousituksen itse, vai onko jotain valmiita sopivia jousituspalikoita? Siis se pystyvarsi, joka sisältää jousituksen normaalin kinnerin tapaan.

Itse teen erittäin todennäköisesti. Kaupallisia joustintukia tuskin saa edes istumaan mitoituksen puolesta kunnolla, jos Evo 2:n kiekkokoko säilyy 507:nä. Kaupalliset kinnerit ja niiden joustintuet on 406-kiekoille.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

En myöskään ihan ymmärtänyt, miksi takana pituussuuntaisen tukivarren sijainti akselin tasolla (1) olisi ongelma jarrutusvoimien kannalta. Tukivarteen tulee tietysti suurempi voima, jos se on ylempänä, mutta kai se vetoa kestää ihan hyvin.

Jos siis pystysuuntaisen varren yläpäätä ajattelisi saranapisteenä. Tässä ajoneuvossa siellä on tietysti vielä jousituksen kolmiopalikka...

tukivarsi.jpg

Etupyörissä jarrutusvoimat tulevat tuonne alemmas (2).

Vastaa Viestiin