4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Moottorit saapuivat. Ensimmäisenä testiin pääsee kuvan keskimmäinen. Kuva

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hienon pyörän oot tehny :) ja vielä hienompaa tulee mitä enemmän teknisiä vempaimia saa kiinni 8)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Näin tämän eilen ns. livenä. Aivan mahtava pyörä. Ja ihmeellisintä oli miten tuo sauvaohjaus oli niin helppo ja intuitiivinen - heti lähti oikeeseen suuntaan! Kolminkertainen VAU huuto Tepolle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti: 20 Elo 2021, 09:37

Ja ihmeellisintä oli miten tuo sauvaohjaus oli niin helppo ja intuitiivinen - heti lähti oikeeseen suuntaan!

Jatkossa tiedät, että Bobcatin, puskutraktorin ja panssarivaunun ajaminen siis onnistuu.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viikonlopun saldo tuulilasikiekon kehittelyssä oli paljon aiheen parissa kulutettua aikaa ja yksi kärähtänyt sähkömoottori. Toimivaa versiota kiekkotsydeemistä en vielä saanut aikaiseksi.

Tein uuden kiekon 2 mm paksusta polykarbonaatista, jonka leikkaaminen ei onnistu saksilla. Lasten apupyörän tukiraudasta syntyi ohjuri rälläkälle, jolla leikkuu sujuikin jo paremmin. Täydellisen pyöreä kiekosta ei tullut, sillä 2 mm paksu katkaisulaikka jousti hieman sivusuunnassa. Suht hyvä kuitenkin, ja melkein edellisen kiekon kokoinenkin (halkaisija vähän vajaa 36 cm).

Kiekon paksuuden tuplaus tuplasi myös massan, ja tämä oli liikaa moottorille, pyörimisnopeus hyytyi. Lisäsin toisen akkukennon sarjaan, no sitähän moottori ei sitten kestänyt kauaa. Koska kyseessä oli isoin ostamistani pikkumoottoreista, niin jotain muuta tarvi etsiä tilalle.

Elintenluovuttajaksi joutui vanha rikkaimuri, jonka sisältä löytyi pari kertaluokkaa isompi moottori. Katsotaan mitä siitä syntyy, vai syntyykö mitään.

Näin toteutettuna, eli moottori suoraan kiekon keskellä (ja kiekon ollessa näin massiivinen), moottorin pitäisi olla vääntävä ja pienikierroksinen. Muussa tapauksessa suoraveto ei toimi, pitää saada "alennusvaihde" moottorin ja kiekon väliin. Sellaisen kehittely käynnissä, pari erityyppistä toteutustapaa mielessä.

Sen tuolla paksummalla kiekolla kerkesin kokeilla, että kiekon pitää vieläkin olla aika kaukana tuulilasista, jottei ajettaessa hälpi kiinni. 8 mm väli ei riittänyt, ja 10 mm lisää oli ehkä jo liiottelua... Pyörivällä kiekolla on hitausmomenttia, eikä se tahdo heilua samaa tahtia kinnerin kanssa epätasaisuuksissa. Sekä tuulilasi sekä kiekko joustavat, nyt kiekko toki vähemmän kuin aiemmin. Ison välin takia väliin valuu sateessa reilusti vettä, eikä kaukana tuulilasista olevan kiekon ilmavirta riitä liikuttamaan pisaroita pois.

kiekon_leikkaus.jpg
kiekon_leikkaus.jpg (83.4 KiB) Katsottu 2035 kertaa
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

2mm levyä voi vielä hyvin leikata peltisaksilla.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeilitko jo ilmalaakeriliuskoja. Niitä käyttämällä kiekko voisi olla ohutta, jopa vieläkin ohuempaa kuin tuo ensimmäinen versio. Lisäksi se voisi olla huomattavasti lähempänä lasia, jolloin väliin valuneet pisarat lähtevät paremmin liikkeelle. Ohuen ja kevyen kiekon liikkeelle saattamiseen menee vähemmän energiaa ja moottori kuumenee vähemmän, jolloin se voi normaalitilassa pyöriä nopeammin. Lisäksi ohut kiekkomateriaali on helppo ja halpa vaihtaa, kun on naarmuuntunut tai muuten vaurioitunut. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaatiiko ilmalaakeri kuinka suuren pyörintänopeuden voittaakseen ilmanvastuksen tuossa tilanteessa?
Ja pitääkö pyörinänopeus olla vauhdin mukaan säätyvä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 23 Elo 2021, 09:16

Vaatiiko ilmalaakeri kuinka suuren pyörintänopeuden voittaakseen ilmanvastuksen tuossa tilanteessa?
Ja pitääkö pyörinänopeus olla vauhdin mukaan säätyvä?

Joo, nuo paine-erot kiekon eri kohdissa voivat pilata idean. Mutta kokeilu ei ole kallis. Ilman viskositeetti on alhainen ja laakerialueen pinta-alaa ei voi kasvattaa kovin suureksi näkyvyyden heikentymättä, mutta minusta tuota kannattaisi kokeilla.

Tuosta samasta levymateriaalista leikatut liuskat teipillä kiinni joko kiekon alle reunan kohdalle loivaan kiilamaiseen asentoon, tai liuskat pyörivän kiekon reunaan pieniksi siiviksi hieman kohtauskulmaan kierrettynä olisivat omat ensimmäiset kokeiluni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Kokeilitko jo ilmalaakeriliuskoja. Niitä käyttämällä kiekko voisi olla ohutta, jopa vieläkin ohuempaa kuin tuo ensimmäinen versio. Lisäksi se voisi olla huomattavasti lähempänä lasia, jolloin väliin valuneet pisarat lähtevät paremmin liikkeelle. Ohuen ja kevyen kiekon liikkeelle saattamiseen menee vähemmän energiaa ja moottori kuumenee vähemmän, jolloin se voi normaalitilassa pyöriä nopeammin. Lisäksi ohut kiekkomateriaali on helppo ja halpa vaihtaa, kun on naarmuuntunut tai muuten vaurioitunut. :)

En kokeillut vielä, testasin ensin tuon paksumman kiekkomatskun. Sen kanssa ilmalaakeri tuskin toimii, kuormat liian isot. Pitää testata nuo ilmaliuskat ohuemman kiekon kanssa, saisi olla jopa ohuempaa tavaraa kuin ensin kokeilemani millin paksu. Rikkaimurin isommalla moottorilla varmaan saisi aikaiseksi jo riittävästi kierroksiakin, jotta tuo ilmalaakeri ylipäätään alkaa kantaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihtoehtoisten toteutustapojen testailua... Kuva

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Voisko joku paineilmalla pyörivä kiekkoviritelmä toimia? Jos olis tarpeeksi pieni kompura

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Miksi ihmeessä hukata kallisarvoista energiaa ilman vatkaamiseen. Siis lämmittämiseen. Hikihän siellä muutenkin tulee! Sillä kompuran koneella vois suoravetona tehdä ihmeitä.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Aiemmin on jo mainittu pintajännityksen poistavan liuoksen käyttö. Esim. Opelissa ei tuulilasinestettä ruikita lasille, vaan sumutetaan paineella koko pinnalle. Eikö sellainen menetelmä toimisi, jos vaikutus säilyisi edes jonkin aikaa. Mekaaninen ratkaisu tuntuu kasvavan merkitystään suuremmaksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

MM kirjoitti: 25 Elo 2021, 09:08

Aiemmin on jo mainittu pintajännityksen poistavan liuoksen käyttö. Esim. Opelissa ei tuulilasinestettä ruikita lasille, vaan sumutetaan paineella koko pinnalle. Eikö sellainen menetelmä toimisi, jos vaikutus säilyisi edes jonkin aikaa. Mekaaninen ratkaisu tuntuu kasvavan merkitystään suuremmaksi.

Ei näitä tehdä vain siihen kyseiseen ajoneuvoon, vaan tässä kehitetään ratkaisuja yleisesti kaikkiin tulevaisuuden ajoneuvoihin, edistetään ajoneuvonsuunnittelukulttuuria.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin