4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

Jostain mielen sopukoista kumpusi ajatus varustaa tuulilasin alareuna vain yhdellä, keskelle tulevalla saranalla, jolla olisi vielä hieman joustava kiinnityskin (makuualustaa alle). Saisi tuulilasi vähän lisää "vapausasteita" joustavan rungon ja korin kanssa elämiseen.

Räntiksessä tein tuulilasin saranan väliaikaisesti pelkällä ilmastointiteipillä ja hyvin on pelannut, eikä ole ollut tarvetta parantaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Räntiksessä tein tuulilasin saranan väliaikaisesti pelkällä ilmastointiteipillä ja hyvin on pelannut, eikä ole ollut tarvetta parantaa.

Taannoisessa pahvikorikokeilussa tuulilasin sarana oli myöskin jesarista. Vahva epäilys ettei tulisi nyt kestämään tulevan kanssa (painavampi ja väännölle altis).

Tuulilasia tulee kiertämään alumiinilista ja polykarbonaattilevynä kokeilen joko 2 tai 3 mm paksua tavaraa: iso tasomainen (ei kaarevaksi taivutettu) tasopinta n. 600 mm kanttiinsa -> 1 mm levy on turhan velttoa, varsinkin jos tähän tulee vielä jonkinlainen tuulilasinpyyhkijä. Kolmiosivuikkunoissa millinenkin voisi toimia, siellä taipuisuus on tarpeen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Älä laita pyyhkijää polykarbonaatti tuulilasiin. Ensimmäiset hiekat pyyhkäistessä lasi on jo pilalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Älä laita pyyhkijää polykarbonaatti tuulilasiin. Ensimmäiset hiekat pyyhkäistessä lasi on jo pilalla.

Kevyt laminoitu lasinenko pitäisi jostain edullisesti löytää... ;-) ? -> mahdoton yhdistelmä

Mitkään rainx-käsittelyt tms. tuskin riittää kunnon vesisateessa (rännästä puhumattakaan) takaamaan eteensä näkemistä hitaassa nopeudessa (25 km/h ja alle).

Protoilen nyt ensin tuolla muovilevyllä, eihän sitä lasinpyyhintäkään vielä ole, varmaan ilmaantuu vasta ensimmäisen tositarpeen jälkeen.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Muovi.fi -sivuston mukaan työkoneen tuulilasiksi käy akryyli tai kova pc tuo pyyhintarve huomioiden. 2 mm 60x60 cm kova polykarbonaatti maksaisi n.38 € sivuston laskurin mukaan.
Vanhan Valmetin ohjaamon takaikkunassa on tavallinenkin polykarbonaatti kestänyt kuuran raapimisen aika hyvin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti: 09 Tammi 2021, 17:26

Vanhan Valmetin ohjaamon takaikkunassa on tavallinenkin polykarbonaatti kestänyt kuuran raapimisen aika hyvin.

Tai sitten niihin raapimisjälkiin ei kiinnitä samalla tavalla huomiota kuin jos ne on suoraan naaman edessä vasta-aurinkoon ajaessa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?

Liitteet
3540496B-F7E8-40DF-9DF5-E594BEE04E62.jpeg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Tammi 2021, 22:12

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?

Ai tuo on nimeltään gangsterilippa. Monet talvet olen miettinyt tuollaista talviautoilun avuksi. Lippa yöksi silmille ja aamulla moninivelsaranalla auton katolle ajon ajaksi. Säästyisi skrapaamiselta ja lumiharjaamiselta ja huurtuisikin vähemmän. Eikä kesälläkään paistaisi niin pahasti aurinko syliin. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 09 Tammi 2021, 22:12

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?

Yksi vaihtoehto toki tuokin.
Kunhan 1CV:n saa ajoon, niin pääsee arvioimaan tuota näkemisen kannalta tärkeintä kohtaa tuulilasissa.

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaikka tuolla aikaisemmin kommentoin, etten maalaa korin kuin lokareiden osalta, niin nyt on ajatukset muuttuneet. Kennolevyn pinta on sellaisenaan vähän arka kaikenlaiselle likaantumiselle, maalipinta on helpompi putsata.

Lokarien vinot pinnat maalaan oranssilla, ja loput alueet jollain muulla. Vaalea sininen tai vihreä voisi olla passeli, esim. Gulfin sininen sopisi hyvin tuon oranssin kaveriksi. Maalasin värilätkän Motonetista löytyneellä vaalean sinisellä (RAL5015), mutta se on kuitenkin tässä tapauksessa omaan makuun vielä turhan tumma. Kunhan korin maalauksen aika lähestyy, niin tarvii käydä etsiskelemässä hempeämpää väriä oman kylän maalikaupasta, siellä sekoittelevat halutun sävyn. Auton kylkeä korjausmaalasin viime kesänä, ja alkuperäisellä värikoodilla tekivät juuri oikean sävyn.

Motonetista löytyi alumiinikulmalistaa ilman anodisointia. Yleensä rautakaupoissa tullut vastaan vain pinnoitettuja. Mukavampi hitsattavissa kappaleissa, kun ei tarvi erikseen hioskella eloksointia pois. No alumiinipinnan joutuu toki hiomaan kevyesti joka tapauksessa hitsin kohdalta, oksidikerros kun haittaa hitsausta.

Kysymysmerkkialue eli tuulilasin tienoo eteni jälleen pykälän, kun sain aikaiseksi reunalistat katon etureunaan.

Motonet_kulmalista.jpg
Motonet_kulmalista.jpg (98.62 KiB) Katsottu 2612 kertaa
katon_etureunus.jpg
katon_etureunus.jpg (81.74 KiB) Katsottu 2612 kertaa
värilätkät.jpg
värilätkät.jpg (80.33 KiB) Katsottu 2612 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Riitävän suuren gangsterilipan kun tekee niin ei tarvi tuulilasia ollenkaan.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 10 Tammi 2021, 00:08

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?

Liitteet
BAFBAEDF-9B02-47A7-B703-FEB0E4C638A7.png
BAFBAEDF-9B02-47A7-B703-FEB0E4C638A7.png (804.71 KiB) Katsottu 2573 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 10 Tammi 2021, 11:44
tm kirjoitti: 10 Tammi 2021, 00:08

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?

Kuka nyt räntäsateessa mopoilee :lol:
Ei tuossa muuta uutta ole kuin ajoviiman käyttö pyörittämiseen ja sijoitus kuljettajan naamaan.
Merenkulun puolella pyörivä lasi on ollut käytössä iät ja ajat. Nimenomaan sen takia että se toimii säässä kuin säässä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös tämä ole ollut esillä jo aiemminkin täällä. Minä ainakin heti muistelin suunnitelleeni pyöreän pleksikiekon reunan taittelua keskipakopuhaltimen roottoriksi. Ja kuinka ollakaan, sellainen oli jo tehty ja myynnissä.

Pyörivä sadevisiiri.jpg
Pyörivä sadevisiiri.jpg (106.88 KiB) Katsottu 2563 kertaa

http://www.kalikart.fi/kalikart/product ... devisiiri/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 10 Tammi 2021, 11:44

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?

Tod.näk. hyytyy jo vähäiseenkin räntään tuollaisenaan.
Perustuu siis siihen, että ilmavirta pyörittää propellia.
Tarvisi vähintään pienen sähkömoottorin avuksi hitaassa nopeudessa.

Kypärän viisiiri ja tuulilasi ovat eri kulmassa, eli tilanne on nyt vähän eri.
Mutta olisihan se hienoa, jos ei tarvisi tavanomaisiin ratkaisuihin tyytyä.
Kyllä joku tuollainen propellihattuidea olisi paljon hienompi :D .

Ja kesä- ja talvikäyttöön voi olla eri tuulilasit, eli ei välttämättä tarvi siitä rännästä välittää tässä yhteydessä.

Vastaa Viestiin