4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Noi litkut on tarkoitettu lasille, ei polycarbonaatille. Toki Arcus II:een on tulossa suora lasi juuri tuota varten.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Härski kirjoitti: 24 Elo 2021, 22:16

Miksi ihmeessä hukata kallisarvoista energiaa ilman vatkaamiseen. Siis lämmittämiseen. Hikihän siellä muutenkin tulee! Sillä kompuran koneella vois suoravetona tehdä ihmeitä.

Pieni paine pystyy tuottamaan suuren pyörintänopeuden, googlatkaa vaikka tesla turbiini. Tai kiekon ilmalaakerointikin tulee siinä samalla.. Lisäksi moottorin saa pois siitä tuulilasilta näkökentästä ja riittää pieni letku. Painetta pystyy myös varastoimaan.

Mutta joo paska idea hukkaan sitä energiaa menee samaa mieltä. Tässä käytössä ei tarvis mitään autotalli kompuraa kuitenkaan vaan semmonen mallia mini

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti: 25 Elo 2021, 12:14
Härski kirjoitti: 24 Elo 2021, 22:16

Miksi ihmeessä hukata kallisarvoista energiaa ilman vatkaamiseen. Siis lämmittämiseen. Hikihän siellä muutenkin tulee! Sillä kompuran koneella vois suoravetona tehdä ihmeitä.

Pieni paine pystyy tuottamaan suuren pyörintänopeuden, googlatkaa vaikka tesla turbiini. Tai kiekon ilmalaakerointikin tulee siinä samalla.. Lisäksi moottorin saa pois siitä tuulilasilta näkökentästä ja riittää pieni letku. Painetta pystyy myös varastoimaan.

Mutta joo paska idea hukkaan sitä energiaa menee samaa mieltä. Tässä käytössä ei tarvis mitään autotalli kompuraa kuitenkaan vaan semmonen mallia mini

Kokeile sinä kompuralla ja laita sitten raportti tänne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Juuri valmistunut reunarullaversio 2 osoittautui jo lupaavaksi. Tässä kiekko vähän pienempi (halkaisija n. 280 mm) ja rullat sorvattu nailonista + varustettu käyntiääntä vaimentavin o-renkain uran pohjassa (no ei tämä mikään hiljainen ole siltikään Kuva).

Tämän version ajattelin virittää seuraavaksi kiinni tuulilasiin, jotta pääsee tekemään kenttätestejä.

Suoravetokokeilujen (eli missä moottori kiekon keskellä) jatko siirtyy nyt tulevaisuuteen jollakin toisella moottorilla tehtäväksi. Nykyinen moottori tykkää pyöriä vähän nopeammin, eli tarvii välityksen väliin.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tuo lasikiekko?

Jos pitää pahaa ääntä ja haluat hiljaisemman, voisit kenties kokeilla leventää uraa noiden tukipyörien pohjissa ja laittaa sinne kaksi O-rengasta rinnakkain. Lasilevy sitten noiden renkaiden väliseen uraan pyörimään.

Pitänee olla paksummat O-renkaat, mutta voisi olla hyvä tapa saada aikaan pehmeät ohjuripyörät lasille.

Jos ei pysy kahden O-renkaan välissä, voi laittaa kolme rengasta. Yksi ohuempi keskelle ja kaksi paksumpaa reunoille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Onkos tuo lasikiekko?

Jos pitää pahaa ääntä ja haluat hiljaisemman, voisit kenties kokeilla leventää uraa noiden tukipyörien pohjissa ja laittaa sinne kaksi O-rengasta rinnakkain. Lasilevy sitten noiden renkaiden väliseen uraan pyörimään.

Pitänee olla paksummat O-renkaat, mutta voisi olla hyvä tapa saada aikaan pehmeät ohjuripyörät lasille.

Jos ei pysy kahden O-renkaan välissä, voi laittaa kolme rengasta. Yksi ohuempi keskelle ja kaksi paksumpaa reunoille.

Ei ole lasia, ihan vaan 2 mm:n polykarbonaattia. Koska kiekon pyöreys ja reunan pinnanlaatu on oleellista tällaisessa ulkokehältä pyöritettävässä, niin tein tämän jyrsimällä. Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Teitkö reunaan C-hionnan. ;)

C-hiottuja lasilevyjä.jpg
C-hiottuja lasilevyjä.jpg (86.84 KiB) Katsottu 1777 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Teitkö reunaan C-hionnan. ;)

En, mutta kävi mielessä Kuva. Nyt reunat terävät, tarvinnee (jossain versiossa) kokeilla viistämistä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Moottori ja rullat ruuvattu tuulilasiin. Vesisadetta odotellen... Kuva

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

No nyt odotan mielenkiinnolla!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tuo kyllä näyttää hienolta ja toimii varmasti jos kierrosnopeus on riittävä. Jäin miettimään että jääkö keskelle alue missä keskipakovoima ei riitä ja onko se näkökentässä ?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7041
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti: 29 Elo 2021, 23:08

Moottori ja rullat ruuvattu tuulilasiin. Vesisadetta odotellen...

Ei niitä varmaankaan nyt enää sit tule.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 30 Elo 2021, 11:53
tm kirjoitti: 29 Elo 2021, 23:08

Moottori ja rullat ruuvattu tuulilasiin. Vesisadetta odotellen...

Ei niitä varmaankaan nyt enää sit tule.

En minä ainakaan jaksaisi odotella viikkoa sateiden alkamista, vaan tietenkin kokeilisin kastelukannulla, miten märkä ikkuna lähtee puhdistumaan. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti: 30 Elo 2021, 11:53
tm kirjoitti: 29 Elo 2021, 23:08

Moottori ja rullat ruuvattu tuulilasiin. Vesisadetta odotellen...

Ei niitä varmaankaan nyt enää sit tule.

En minä ainakaan jaksaisi odotella viikkoa sateiden alkamista, vaan tietenkin kokeilisin kastelukannulla, miten märkä ikkuna lähtee puhdistumaan. :P

Joo tämä on tehtävälistalla :-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Outdoor-testien ykkösvaihe läpäisty, eli kiekko pyörii hyvin myös ajon aikana. Ensimmäinen kiekkoversio mikä tästä on tähän mennessä suoriutunut.

Toinen vaihe eli märkätesti puuttuu vielä, kastelukannulla suihkuttelua sitten joku toinen päivä Kuva.

Aattelin hommata optisen takometrin (kierroslukumittarin), tekeeköhän tällaisella B-kaupan mittarilla mitään?: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000039718
Jos huomenna poikkeaisi ostoksilla.

Aiemmissa projekteissa ko. värkin ostokynnys ei ole ylittynyt, mutta nyt tuli viimein se hetki: kiekon pyörimisnopeus kiinnostaa.

Vastaa Viestiin