4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12783
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa reunavedossa on toki puolensa, mutta pitää ottaa huomioon, että kehänopeus on jo nyt yli 70 km/h ja jos nopeutta kasvatetaan tuonne 1500 kieppeille, nousee 90 km/h. On selvä, ettei siinä nopeudessa riitä 3 mm kumirengas pehmittämään alustan epätasaisuutta ja ääni on sen mukainen.

Jos jatkat valitsemallasi tiellä, suosittelen tekemään rullat paksummalti pehmeästä materiaalista. Rullaluistimen pyörät olisivat hyviä aihioita sorvailla kapeammaksi, mutta taitavat olla liian suuria. Ehkä syvä ura ja siihen kaksi rengasta päällekkäin, pehmeämpi alle. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuon rullien pehmeyden lisäämisen tarpeen allekirjoitan, etenkin jos heittoja ei saa osista pienemmiksi ja vierintäpintoja sileiksi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti: 09 Marras 2021, 19:52

Entä kuinka sulattaa päivän aikana jäätynyt kiekon pinta parkkipaikalla?

Oisko kuitenkin ihan perinteinen puolipeite helppo ratkaisu?
Ei maksa eikä paina paljon.

Yksi hyvä vaihtoehto tuokin. Tavallisen auton puolipeitteellä peittää varmaan koko kinnerin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pelkkä "lasin" peittäminen riittää ja millä tahansa. Itse olen pitänyt auton lasilla räsymattoja. Ei tartte kiinnittää millään eli sen kuin heitää paikoilleen ja lähtee menemään. Kaveri käytti joskus sikspäkin pahvikuorta lasinpyyhkijän alla:mrgreen:
Tuon kiekon päälle olis helppo tehdä kovapeitto vaikka vanerista. Pienenä mahtuu mukaan ja pysyy paikoillaan kiinnittämättä. Koko/puolipeitto suojaisi toki muualtakin, mutta käyttäminen on vaan paljon työläämpää.

Jokos tuossa lasikiekossa on viissateesta tai jotain vastaavaa helpottamassa keskipakovoiman työtä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5634
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 10 Marras 2021, 09:48

Itse olen pitänyt auton lasilla räsymattoja. Ei tartte kiinnittää millään eli sen kuin heitää paikoilleen ja lähtee menemään.

Koko/puolipeitto suojaisi toki muualtakin, mutta käyttäminen on vaan paljon työläämpää.

Samoin itse! Laiskalle ihmiselle pieni tuulilasin kokoinen räsymatto on ihan paras.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

...Jokos tuossa lasikiekossa on viissateesta tai jotain vastaavaa helpottamassa keskipakovoiman työtä?

Kyllä on, tainnut unohtua kommentoida... Paransi kyllä veden irtoamista lasista (muovista), ja muutti pisarat pienemmiksi.

Tämä laadun pitäisi ilmeisesti olla kelvollista myös muovipinnalle. Saatavuus oli heikko, kun tuon aiemmin tänä vuonna hankin.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nyt ei jää enää kenellekään epäselväksi, minkä nimisestä ajokista on kyse Kuva.

Leikkelin mustasta tarrasta vähän merkkejä kinnerin takalistoon. Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12783
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt alkaa 1CV olla MTV uutiskevennysmateriaalia, tai Moron. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Nyt alkaa 1CV olla MTV uutiskevennysmateriaalia, tai Moron. :D

Ainakin paikallislehteen eli Nokian Uutisiin varmaan ilmaantuukin jossain vaiheessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Työpaikan pihassa oli siirrytty talviaikaan, moottoripyöräparkki oli lakkautettu: alueen rajanneet betoniporsaat oli poistettu, ja seinään lätkäisty pysäköintikieltomerkki lisäkilvellä "Lumenkeräyspiste". Tämä siis jokavuotinen tapa.

mp-parkki_talviaikaan.jpg
mp-parkki_talviaikaan.jpg (136.7 KiB) Katsottu 1843 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuoreimmat punnitustulokset oli näköjään jäänyt päivittämättä tänne.
Nämä siis heinäkuun lopulta, nykyisen ison akun ja moottorin kanssa.

1CV: 92,5 kg
kuski: 79,9 kg
yhteensä: 172,4 kg

Painonjakauma kuskin kanssa (etu/taka): 40 % / 60 %
Keskimääräinen pyöräkuorma (etu/taka): 35,8 kg / 51,4 kg

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Talvi "yllätti" polkuautoilijan :D : 1CV seisoi tänään iltapäivän ulkona, lämpötilan laskiessa nollasta muutamaan pakkasasteeseen. No tuulilasihan siinä jäätyi, eli kiekkoa joutui hieman sormilla rapsuttelemaan molemmin puolin ennen liikkeelle lähtöä, jotta eteensä näki edes jotenkin.

tuulilasi_jäässä.jpg
tuulilasi_jäässä.jpg (161.74 KiB) Katsottu 506 kertaa

Viltti tuulilasin päällä olisi ehkä auttanut, ainakin ulkopuolen kuuran osalta.
Joku huppu/suoja tarvii kehitellä vähintään tuohon kiekon päälle.

Toisaalta houkuttaisi kokeilla myös vähän "teknisempää" ratkaisua, jolla sulatuksen saisi tehtyä säässä kuin säässä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
Testailun lähtökohdaksi voisi ottaa vaikka tällaisen karavaanarin 12 voltin matkahiustenkuivaajan:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/452787/ ... ivaaja-12V

Caravan_matkahiustenkuivaaja_12V.jpg
Caravan_matkahiustenkuivaaja_12V.jpg (37.76 KiB) Katsottu 506 kertaa

Tuolle kun syöttäisi sähköä matalammalla jännitteellä, niin tehokin jäisi siedettävämmälle tasolle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitoin tilaukseen polyuretaania:
https://syntecshop.com/en/fast-casting- ... pt-flex-60#

1CV:n osalta ajattelin testailla tuota tässä vaiheessa tuulilasikiekon veto+ohjauspyörissä, ja mahdollisesti jarrujen tiivisteissä. Sekä myöhemmässä vaiheessa tukivarsien puslissa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5634
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kokeile sitä matto/vilttiratkaisua ensin. Aivan varmasti löytyy kotoa nollabudjetilla ja heti.
Sitten jos tarvii vielä tehostaa, niin miettii lämpöpuhaltimia.

Onko muuten töissä mahdollistaa saada auton lämpötolppaa käyttöön? Sisätilanpuhallin ois aika hyvä…

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 14 Marras 2021, 20:37

...Onko muuten töissä mahdollistaa saada auton lämpötolppaa käyttöön? Sisätilanpuhallin ois aika hyvä…

Periaatteessa varmaan joo, jos härskisti parkkeeraa autopaikalle. Niitä on vaan rajallinen määrä, joten voi aiheuttaa närää...

Vastaa Viestiin