4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Ymmärsin tuon kuvan niin, että siinä mallattiin vain rattaan kokoa eikä ratas ole kiinnitetty. Isompi ratas on kiinnityslevyn väärällä puolella offsetin siirtoa ajatellen Mutta tekijähän sen osaa selvittää.

Kuva oli vain rattaan koon esittelyä varten, samaan kohtaan 42-hampainen tuli kuin tuo aiempi 32-hampainen (eli korvasi sen). Kokeilen tuolla asetuksella nyt ensin kuinka toimii. Ketjun jos saisi tänään illalla jatkettua ja paikoilleen.

Tarvii mittailla, josko tuota ratasta tosiaan olisi mahdollista siirtää sen verran ulospäin, että jarrusatula mahtuisi paikalleen. Hyvä idea! Ketjulinjaa tarvii sihtailla sitten samalla, eli mahdollisesti kannattaa siirtää myös moottorissa olevaa ratasta...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ketju paikoillaan. Nopeusmittari näytti takapyörältä lukemaa 25 km/h. Ruuvasin jännitteen tämän jälkeen 44 -> 46 volttiin, nopeus nousi -> 26,5 km/h. Kokeilen nyt tuolla.

Ajossa kuorma päällä nopeus tulee olemaan luonnollisesti matalampi, saa nähdä paljonko.

36 V moottorinsäätimen maksimijännite lähestyy, ei viitsisi kokeilla, missä raja oikeasti kulkee... Nettifoorumikirjoittelun perusteella tällainen sietäisi akun, jossa 12 kpl Li-ion -kennoja sarjassa, joten vielä pitäisi olla vähän marginaalia jäljellä ennen sinistä savua...

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Mahtavaa työtä. Kerrassaan upean kulkuvälineen olet Teppo tehnyt.

Mikäli haluat moottorin yhden puolen kiinnityksellä niin suositteleb katsomaan Grin Technologiesin All Axle moottoria, jos budjetti vain antaa myöten. Nuo on aika hintavia.

Jenkeistä tulee mutta on taatusti laadukas ja palvelu pelaa.

Mä olen tilaamassa tuolta tavaraa lähiaikoina. Voit laittaa mulle viestiä mikäli haluat samassa kuormassa jotain.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kristiansalikoski kirjoitti: 24 Helmi 2021, 19:22

Mahtavaa työtä. Kerrassaan upean kulkuvälineen olet Teppo tehnyt...

Kiitos, työ on vielä kesken. Mutta eiköhän tuo lähiaikoina etene siihen pisteeseen, että voi ottaa oikeasti käyttöön.

kristiansalikoski kirjoitti: 24 Helmi 2021, 19:22

Mikäli haluat moottorin yhden puolen kiinnityksellä niin suositteleb katsomaan Grin Technologiesin All Axle moottoria, jos budjetti vain antaa myöten. Nuo on aika hintavia.

Jenkeistä tulee mutta on taatusti laadukas ja palvelu pelaa.

Mä olen tilaamassa tuolta tavaraa lähiaikoina. Voit laittaa mulle viestiä mikäli haluat samassa kuormassa jotain.

Varmasti hieno moottori, mutta hintataso menee turhan kalliiksi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Alla vielä pari kuvaa sähköpuolen voimansiirrosta nykymuodossaan.
Moottorissa säilyi 36-hampainen ketjupyörä, takapyörässä vaihtui 32 -> 42-hampaiseksi.

42t_takaratas.jpg
42t_takaratas.jpg (157.16 KiB) Katsottu 2654 kertaa
ketjulinja.jpg
ketjulinja.jpg (166.55 KiB) Katsottu 2654 kertaa

Korin kiinnityspisteet rungossa sijaitsivat tähän asti alhaalla, korin helmassa. Koeajolla kori heilui sen verran rajusti, että tein uuden kannakkeen ylös eteen, konepellin alle. Jalkalistakierrätys sai jatkoa :-). Kori tulee makaamaan tuon päällä vapaasti, ilman sen kummempaa kiinnitystä. Tod.näk. rauhoittaa korin elämistä, muttei täysin estä runkoa ja koria liikkumasta omaan tahtiinsa. Toimivuus selviää seuraavalla koeajolla.

etuyläkannake.jpg
etuyläkannake.jpg (87.72 KiB) Katsottu 2654 kertaa
etuyläkannake_paikoillaan.jpg
etuyläkannake_paikoillaan.jpg (82.29 KiB) Katsottu 2654 kertaa

Vastaavasti takana turvakaaren ja korin väli on aikomus täyttää makuualustalla niin, että korin sivuttaisliike (turvakaareen nähden) vähenee/estyy, mutta liukuminen muihin suuntiin on mahdollista. Myös pystysuunnassa kori tulee nojaamaan turvakaareen.

Korin takahelmaan liimasin alumiinilatan vahvikkeeksi, jotta kestää tulevan nippusidekiinnityksen takakannakkeeseen.

takahelman_vahvike_liimauksessa.jpg
takahelman_vahvike_liimauksessa.jpg (85.47 KiB) Katsottu 2654 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

Onko viimeisessä kuvassa tuleva lämppärin kenno? 8)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Onko viimeisessä kuvassa tuleva lämppärin kenno? 8)

Joo, aattelin laittaa vähän tuommoisen reilumman Kuva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sovittelin korin takaisin paikalleen. Ensivaikutelma uudesta etuylätuesta oli positiivinen, kori istui aiempaa tanakammin paikallaan. Näin siis tallissa paikallaan painellen, koeajo vuorossa vasta myöhemmin.

etuylätuki.jpg
etuylätuki.jpg (107.25 KiB) Katsottu 2581 kertaa

Turvakaaren ja korin välin fylläsin makuualustan palasilla. Katsotaan miten kori tuon kestää, eli repeääkö saumat ajon aikana.

pikatäyttö_turvakaaren_ympärille.jpg
pikatäyttö_turvakaaren_ympärille.jpg (58.91 KiB) Katsottu 2581 kertaa

Korin takahelma on nyt kiinni nippusiteillä -> ei pompi enää pois paikoiltaan.

korin_takakiinnitys_nippusiteillä.jpg
korin_takakiinnitys_nippusiteillä.jpg (60.36 KiB) Katsottu 2581 kertaa

Katon etureunaan laitoin ikkunatiivisteen, tätä vasten tulee tuulilasin karmiin kiinnitettävä alumiinilista. Toiveena saada katolta valuvat sadevedet pysymään poissa ohjaamosta.

tuulilasin_yläreunan_tiiviste.jpg
tuulilasin_yläreunan_tiiviste.jpg (62.68 KiB) Katsottu 2581 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Heh, taisit vain tyylisyistä haluta tuulilasin yläreunaan alkuperäistä vastaavan pyöreän reunapaltteen. :mrgreen:

Fianco_2CV.jpg
Fianco_2CV.jpg (118.96 KiB) Katsottu 2545 kertaa

Tuo onkin haastava ongelma, kun tuulilasi kääntyy yläreunastaan eteen alas ja vesi tulee katon puolelta. Tulosuunnasta tiivistyvää tiivistehuulta ei siis voi suoraan käyttää.

Jos hommasta tekisi itselleen haasteen, olisi tuo ratkaistavissa kolmihaaraisella tiivisteprofiililla, jonka yksi vieve liimattaisiin kattoon (mieluummin alapinnalle vieläpä) ja kaksi huulta sojottaisivat etuviistoon niin, että tuulilasi kaatuisi ylemmän huulen ohi ja painaisi alempaa huulta alas mennessään niin, että ylempi huuli puristuisi tuulilasin yläpintaan. Jotenkin näin.

Keinutiivistin.png
Keinutiivistin.png (908 Tavua) Katsottu 2543 kertaa

Tuohon voisi käyttää kokeilussa V-nauhasta ja gorillateipistä tehtyä yhdistelmää, jolloin gorillateippikiinnitys kattoon olisi kuitenkin katon yläpuolella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Puuilossa poiketessa mukaan tarttui solukumieristettä niin 100 cm leveänä levynä kuin 10x15 mm nauhana. Molemmissa liimapinta toisella puolella. Metrin levyisestä aikomus leikkailla äänieristeitä korin sisäpintaan, ja nauhaa liimailin koriin sisälokarien reunojen tiivistykseen.

solukumieriste_100cm.jpg
solukumieriste_100cm.jpg (64.05 KiB) Katsottu 2482 kertaa
solukuminauha_10x15mm.jpg
solukuminauha_10x15mm.jpg (87.7 KiB) Katsottu 2482 kertaa
sisälokarien_reunatiivistys.jpg
sisälokarien_reunatiivistys.jpg (93.82 KiB) Katsottu 2482 kertaa

Tuulilasin yläreunan tiivistyslistaksi valikoitui 40x3 mm alumiinilatta.

tuulilasin_yläreunan_tiivistelista.jpg
tuulilasin_yläreunan_tiivistelista.jpg (52.95 KiB) Katsottu 2482 kertaa
tuulilasin_yläreunan_tiivistys.jpg
tuulilasin_yläreunan_tiivistys.jpg (74.1 KiB) Katsottu 2482 kertaa

Tuulilasin karmin ylälaitaan väkästelin muovilevystä lukitusvivut, jottei tuulilasi heiluisi ja kolahtelisi ajettaessa. Koeajossa selviää, pysyvätkö paikallaan tuollaisina vai vaativatko jatkokehitystä.

lukitusvipu_kiinni.jpg
lukitusvipu_kiinni.jpg (52.4 KiB) Katsottu 2482 kertaa
lukitusvivut_auki.jpg
lukitusvivut_auki.jpg (49.35 KiB) Katsottu 2482 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mene nyt jo sinne koeajolle. Eihän tässä jaksa odottaa, mitä välitysten muutos ja peukkukaasu tuovat tullessaan :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Mene nyt jo sinne koeajolle. Eihän tässä jaksa odottaa, mitä välitysten muutos ja peukkukaasu tuovat tullessaan :D

Siellä ollaan paraikaa... tai paremminkin oottamassa huoltoautoa: sähköpuolen ketju putosi päältä ja jumittui jotenkin taka-akselille, ei pyöri kiekko kumpaankaan suuntaan. Ei pääse näkemään, kun on kori tiellä, ja irrottamiseen tarvii kuusiokoloavaimen. Kuka sitä nyt lyhyelle koeajolle mitään työkaluja mukaan ottaa... :-).

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miksei tuossa ole ketjunkiristintä löysällä puolella?
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo jäi tänään Strömsö kotiin, kun koeajolle lähdin.

Virhe 1: laitoin takakiekkoon tavallisen keskiörattaan, ja kuvittelin sen toimivan riittävän hyvin. Ei toiminut, osasyynä se että oli epäkeskeinen (pystyheittoa) -> toisin paikoin ketju oli kireällä ja toisessa kohdassa taas löysemmällä. Ilman ketjuohjuria/kiristintä pitää ehdottomasti olla pitkähampainen ketjupyörä (kuten tässä aiemmin), ettei ketju pääse putoamaan.

Virhe 2: no ne kotiin jääneet työkalut... onneksi sain huoltoauton paikalle. Jatkossa täytyy pitää perussetti mukana aina.

Virhe 3: ylipäätään tällaisen ylipainoisen vekottimen rakentaminen. Polkiminen on yhtä tuskaa silloin, kun sähköapu ei ole syystä tai toisesta käytettävissä. Painoa liki toinen mokoma kuskiin nähden, ja lyhyet 120 milliset kammet -> ei hyvä. Yhdistettynä paikoin sohjoiseen keliin pienintä välitystä sai käyttää useammassa paikassa, vaikkei varsinaisia ylämäkiä matkalla edes ollut...

Toisaalta voi tuon edellisen kääntää myös niin päin, että onneksi ei ollut pelkkä sähkökulkuneuvo, nyt tuon sai nilkutettua kotiin ilman sähköäkin. Luomupuolen välityksiä pitää vaan rukata pienemmiksi, että näissä ongelmatilanteissa kuski ei nyykähdä :) .

Ketju oli jumittanut huolella olkavarren ja ketjupyörän väliin. Jotta sai irti, piti ottaa ensin kori pois, ja sitten repiä takakiekko irti. Ei olisi saanut yksin irti: avustaja piti toiselta puolelta kinneriä vastaan, kun riuhdoin kiekkoa irti akseliltaan. Lopulta liikahti sen verran, että ketju pääsi vapaaksi. Loppumatkan ketju matkasi tavaratilassa, paikalleen en sitä enää laittanut. Alkoi olla jo kiiruskin kyläilemään toisaalle.

No jotain plussaakin koeajolla: paremmin tuettu kori ei heilunut niin pahasti kuin viimeksi, ja fiilis ei ollut koko ajan, että rakkine on hajoamaisillaan. Tuulilasin lukitusvivut pysyivät paikallaan ja estivät tuulilasin heilumisen. Rämisevien sivulasien jako kahteen osaan + saranointi (=aukeava alaosa) on seuraava fiksauskohde meluntorjuntarintamalla, ja sitä solukumilevyäkin voisi alkaa liimailla kiinni koriin.

Moottori jaksoi vetää vähän paremmin kuin viimeksi, mutta kyllä tuo silti on alamittainen näin raskaaseen vekottimeen. Epäilen ettei kovin pitkäikäinenkään tällaisessa ylikuormituksessa. Alan kallistua tehokkaamman suoravetomoottorin suuntaan. Jää samalla tuo ketjukin pois, ja peruutusongelmakin ratkeaa kuin itsestään...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa :?

En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..

Vastaa Viestiin