4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti: 08 Maalis 2021, 21:35

Laita bitumimattoa. Vaimenee värinät. No "pientä" lisäpainoa se kyllä tietäisi. 8)

Niin, en tuosta hiljaista kuvittele saavanikaan.
Ja kelvollinen tasokin on jo erittäin lähellä.

Bitumimatto saa jäädä kaupan hyllylle :) .
Ja mitä painoon tulee, niin kaavailin punnitsevani 1CV:n tässä lähipäivinä.
Pääsee näkemään paljonko kiloja on kertynyt tähän mennessä, ennen siirtymistä todellisen ankkurin eli suoravetomoottorin käyttöön...
Veikkaan että kuski ja kulkupeli alkaa olla jo liki yhtä painavat :shock: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viimeinen naula lihasliikkumisen arkkuun lyöty 1CV:n osalta -> "ankkuri" eli uusi sähkökiekko saapui.
On se järeä ja painava tuollainen suoravetonapamoottorilla varustettu kiekko.
Kun tuon ruuvaa kiinni kinneriin, niin on viimeistään sähköajoneuvo, luomuavun vaikutus liikkumiseen alkaa olla marginaalissa.

Pakettia avatessa silmiin osui heti positiivinen yllätys: napa oli levyjarrumallia, kiinnitysreiät 6-pulttiselle jarrulevylle, hienoa! Kerrankin näin päin, kaukaa idästä tilatessa asiat menee yleensä toisinpäin...

Toinen hämmästyksen kohde oli Mavicin tarra vanteessa. No se meni luonnollisesti kusetuksen tiliin, tarrassa viitattiin ihan eri kokoiseen vanteeseen kuin tämä :-). Ei ole ranskalaisfirmaa nähnytkään tuo vanne.

Pinnalaippojen reiät olivat reilun kokoiset, 3 mm paksut pinnatkin olisivat mahtuneet heittämällä (nyt paksuus 2,5-2,6 mm).

Paketista löytyi kaikki mitä oli luvattu. Pari varapinnaakin oli mukana. Sähköjä en kerennyt vielä kokeilemaan, eli että kuinka kiekko pyörii.

paketin_avaus.jpg
paketin_avaus.jpg (101.72 KiB) Katsottu 2874 kertaa
sähkösetti.jpg
sähkösetti.jpg (161.32 KiB) Katsottu 2874 kertaa
kiekko_akselin_puoli.jpg
kiekko_akselin_puoli.jpg (140.48 KiB) Katsottu 2874 kertaa
kiekko_vapaa_puoli.jpg
kiekko_vapaa_puoli.jpg (123.42 KiB) Katsottu 2874 kertaa
navan_ulkopuoli.jpg
navan_ulkopuoli.jpg (91.62 KiB) Katsottu 2874 kertaa
uloke_ehkä_poistoon.jpg
uloke_ehkä_poistoon.jpg (75.71 KiB) Katsottu 2874 kertaa
Mavic-tarra.jpg
Mavic-tarra.jpg (96.32 KiB) Katsottu 2874 kertaa
559x19-tarra_507x25-vanteessa.jpg
559x19-tarra_507x25-vanteessa.jpg (71.68 KiB) Katsottu 2874 kertaa
leafbike-teksti.jpg
leafbike-teksti.jpg (84.07 KiB) Katsottu 2874 kertaa
moottorinohjaimen_arvot.jpg
moottorinohjaimen_arvot.jpg (72.67 KiB) Katsottu 2874 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo uloke toisessa kannessa on kierteellisen rattaan paikka. Näköjään samaa sukua runko kuin minun suoravetoankkurissa. :mrgreen:

IMG_20210310_090101.jpg

Aikanaan ajattelin kaventaa tuota kantta tuon nupin osalta niin, että akselia olisi voinut lyhentää normaaliin etuhaarukkaan sopivaksi. Kansi luisti irti sorvin pakasta, terä haukkasi ja kansi halkesi. Jouduin sorvaamaan uuden –ja jätin kaventamatta. :oops:

IMG_20210310_090119.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Tuo uloke toisessa kannessa on kierteellisen rattaan paikka. Näköjään samaa sukua runko kuin minun suoravetoankkurissa. :mrgreen:

IMG_20210310_090101.jpg

Aikanaan ajattelin kaventaa tuota kantta tuon nupin osalta niin, että akselia olisi voinut lyhentää normaaliin etuhaarukkaan sopivaksi. Kansi luisti irti sorvin pakasta, terä haukkasi ja kansi halkesi. Jouduin sorvaamaan uuden –ja jätin kaventamatta. :oops:

IMG_20210310_090119.jpg

Jyrsintä aattelin tarjota tuolle, sorvin sijaan. Onnistuisi ehkä kivuttomammin.

Napa mahtuisi tuon pikku modauksen jälkeen paremmin korin sisään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, niin minunkin olisi pitänyt tehdä, mutta tuolla pajalla ei ollut jyrsintä, ainoastaan pylväspora, jossa jyrsintä oli melko onnetonta touhua. Kyllä se sorvissakin olisi mennyt, mutta kun olin silloin vielä niin kokematon ja ahneus iski.:oops:

Nykykokemuksella varmaan laittaisin tuon kannen huolellisemmin sorviin kiinni, enkä edes yrittäisi pistoterällä, joka tuolloin haukkasi ja rikkoi kannen. Sahaisin rautasahalla renkaan pois ja siistisin pinnan parilla ohuella lastulla sileäksi.

Opiksi aloitteleville sorvareille. Pistoterän käyttäminen pehmeällä aineella, kuten alumiinilla vaatii jäykän kappaleen, joka on kunnolla kiinni pakassa ja ehdottomasti oikea teränkorkeuden (terän korkeus vaikuttaa terän rinta- ja päästökulmiin). Pehmeällä aineella aina mieluummin vähän ylempänä kuin liian alhaalla.

Joustava kiinnitys saa kappaleen taipumaan ja päästökulma kasvaa ja saa terän haukkaamaan. Terä kannatta asettaa hieman normaalia ylemmäs, vaikka sitten jäisi aivan keskiosa sorvaamatta. Vaikea selittää, mutta yrittäkää päätellä vaikka tästä kuvasta, miten kappale painaa terää alas ja lähtee vierimään teräsärmän yläpuolelle, jolloin kärki pääsee yhä syvemmälle aineeseen.

Pistosorvaus.jpg
Pistosorvaus.jpg (112.14 KiB) Katsottu 2802 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aika reilun näköisesti pinnat taipuu nippelien vierestä :?
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, noin suurella navalla ja pienellä vanteella olisi riittänyt yhden yli pinnaus. :?

radialplus.jpg
radialplus.jpg (64.72 KiB) Katsottu 2770 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti: 10 Maalis 2021, 23:12

Aika reilun näköisesti pinnat taipuu nippelien vierestä :?

Ei kaunis, katsotaan kauanko kestää. Olisikohan nippeli jähän ylimittainen vanteen holkkiin nähden (siis halkaisijaan) -> nippeli ei mahdu kallistumaan juuri yhtään.

Jorin ehdottama "kierretty nolla ristiin" -pinnaus näytti hauskalta: toisen puolen pinnat ottaa kokonaisuudessaan vastaan vedon, ja toisen puolen pinnat vastaavasti jarrutuksen. Kun toinen puoli kiristyy, niin toinen löystyy :-). Jännityksiä tasaa tällöin vanteen siirtyminen sivusuunnassa (?).

Viimeksi muokannut tm, 11 Maalis 2021, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Punnituspäivä: edellisessä punnituksessa 8.10.2019 pahvi-mockup -korinen 1CV painoi n. 69 kg.
Nyt vaaka näytti 81 kg. Vähän jäi siis alle kuskin, jolle lukema 84,5 kg.
Yhteislukema siis 165,5 kg. Moottorin vaihdon jälkeen tulee vielä jokunen kilo lisää.

Painonjakauma kuskin kanssa (etu/taka): 43 % / 57 %
Keskimääräinen pyöräkuorma (etu/taka): 35,3 kg / 47,4 kg

Noiden lukujen valossa nyt käytössä olevat kierrejouset ovat jäykkyydeltään hyvinkin oikealla hehtaarilla: jousivakioiden ja pyöräkuormien kautta laskettuna painuma kuskin kanssa on edessä 26 % ja takana 35 % -> ihan kelvollisia lukuja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 11 Maalis 2021, 21:43

Yhteislukema siis 165,5 kg.

Lwb tadpolessa ja Räntiksessä oli samalla 160-170 kilon huiteilla kokonaispaino kuskin kans. Sähkömoottorien tehot eivät loppuneet kummassakaan. Suoraveto 500w tarran ja mittarin mukaan, alennusvaihteellinen 250w tarran ja 500w mittarin mukaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kytkin sähköt ensimmäistä kertaa uuteen napamoottoriin. Ei tullut sinistä savua, eli akun napaisuus meni oikeinpäin :-).

Ilmassa pyöritellen kiekon kuormittamaton maksiminopeus oli 33 km/h eteenpäin pyörien, mutta taaksepäin jostain syystä vain 18 km/h. No eipä tuolla itselle ole mitään merkitystä, peruutteluun riittää vähempikin.

Kiekossa oli aika reilusti säteittäisheittoa, heittokello kertoi 2,4 mm. Sivuttaisheitto oli vähäisempää, vain 0,5 mm. Rihtailin pikkasen uudestaan, maltti loppui yhden millin pystyheiton kohdalla... Suht äkkinäinen sellainen tuohon jäi, mutta mahtaneeko tuntua enää ajossa.
Pinna-avaimen kanssa touhutessa alkoi epäilyttää nuo pinnojen mutkat, eli kuinkahan nippelit kestää ajossa...

Jyrsin navan ulkokannen ulokkeesta 10 mm pois, nyt mahtuu jo paremmin korin sisään. Enempää en arvannut ottaa, laakeripesä alkoi lähestyä.

kiekon_punnitus.jpg
kiekon_punnitus.jpg (121.1 KiB) Katsottu 2660 kertaa
kontrolleri.jpg
kontrolleri.jpg (133.84 KiB) Katsottu 2660 kertaa
sähkösetti.jpg
sähkösetti.jpg (132.87 KiB) Katsottu 2660 kertaa
keltainen_suunnanvaihtokytkin.jpg
keltainen_suunnanvaihtokytkin.jpg (85.52 KiB) Katsottu 2660 kertaa
katkaistu_johto.jpg
katkaistu_johto.jpg (129.36 KiB) Katsottu 2660 kertaa
moottori_ruuvipenkissä.jpg
moottori_ruuvipenkissä.jpg (126.91 KiB) Katsottu 2660 kertaa
kannen_jyrsintä.jpg
kannen_jyrsintä.jpg (168.32 KiB) Katsottu 2660 kertaa
moottorin_sisuskalut.jpg
moottorin_sisuskalut.jpg (162.51 KiB) Katsottu 2660 kertaa
kavennettu_kuori.jpg
kavennettu_kuori.jpg (98.25 KiB) Katsottu 2660 kertaa
lowtech_pölysuoja_teipistä.jpg
lowtech_pölysuoja_teipistä.jpg (92.05 KiB) Katsottu 2660 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 15 Maalis 2021, 00:01

Ilmassa pyöritellen kiekon kuormittamaton maksiminopeus oli 33 km/h eteenpäin pyörien, mutta taaksepäin jostain syystä vain 18 km/h. No eipä tuolla itselle ole mitään merkitystä, peruutteluun riittää vähempikin.

Tuo vapaanopeus on just oikea yleisten teiden polkupyöräkäyttöön. Ihan yleisohjeena kaikille, moottoria hankkiessa tulisi tähän seikkaan kiinnittää huomiota. 25km/h nopeudessa amppeerit ovat jo luonnostaan kovin pienet ja näin nopeuden rajoittimen toiminta on pehmeää ja huomaamatonta. Myös energian kulutus on pienempää silloin, kun moottorin kierrokset lähestyvät huippuaan. 25km/h nopeuden päälle tulee vielä pieni pelivara peukkukaasulla tiukkoihin tilanteisiin.
Onko tuossa setissä regenerointimahdollisuutta? Suoravetomoottorissa on, mutta onko ohjaimessa? Tämä "jarrutus" mahdollisuuskin puoltaa suoravetomoottoria.

Hiljaisempi peruutus saattaa olla ohjaimella tehty, jännite puolittamalla?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Sulla alkaa nyt tulla painoa tuolla kopalle sen verran, että kannattaisi harkita jonkinlaisten tukikaarien rakentamista sinne sisäpuolelle. Ne vähentävät myös jonkin verran tuota kopan resonointia ja siten meteliä.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti: 15 Maalis 2021, 00:01

Ilmassa pyöritellen kiekon kuormittamaton maksiminopeus oli 33 km/h eteenpäin pyörien, mutta taaksepäin jostain syystä vain 18 km/h. No eipä tuolla itselle ole mitään merkitystä, peruutteluun riittää vähempikin.

Tuo vapaanopeus on just oikea yleisten teiden polkupyöräkäyttöön. Ihan yleisohjeena kaikille, moottoria hankkiessa tulisi tähän seikkaan kiinnittää huomiota. 25km/h nopeudessa amppeerit ovat jo luonnostaan kovin pienet ja näin nopeuden rajoittimen toiminta on pehmeää ja huomaamatonta. Myös energian kulutus on pienempää silloin, kun moottorin kierrokset lähestyvät huippuaan. 25km/h nopeuden päälle tulee vielä pieni pelivara peukkukaasulla tiukkoihin tilanteisiin.
Onko tuossa setissä regenerointimahdollisuutta? Suoravetomoottorissa on, mutta onko ohjaimessa? Tämä "jarrutus" mahdollisuuskin puoltaa suoravetomoottoria.

Hiljaisempi peruutus saattaa olla ohjaimella tehty, jännite puolittamalla?

Tuo aiemmissa kuvissa ollut katkaistu piuha oli regen-piuha, myyjä varoitteli kytkemästä sitä... perusteluna oli akun bms, joka ei välttämättä siedä latausta tuota kautta. Riippuu siis bms:stä, voiko käyttää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

ajou kirjoitti:

Sulla alkaa nyt tulla painoa tuolla kopalle sen verran, että kannattaisi harkita jonkinlaisten tukikaarien rakentamista sinne sisäpuolelle. Ne vähentävät myös jonkin verran tuota kopan resonointia ja siten meteliä.

Kokeilen vielä ilman lisätukia. Koria on nyt matkan varrella tuettu paremmin runkoon ja jäykistetty kyljistä.

Irrallaan ollen kori on toki kokonaisuutena aika veltto, mutta runkoon kiinnitettynä ja tuettuna tilanne on jo parempi.

Vastaa Viestiin