4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Ai niin, sinähän vaihdoit moottorin sinne takapyörään. Minä vielä muistelin sitä ketjuvetoista. Onkos tuo takapyörän napamoottori siis 500 W, kun tuo keskiteho siihen viittaisi, vai vieläkin isotehoisempi. :shock:...

Tuohon varmaan löysit jo vastauksen, eli nimellisesti 750 wattinen kyseessä.

Huomiona tänään lumipöpperössä ajamisesta, että ei varmaan olisi pahasta valita tuleviin talvikulkineisiin läskipyörän rengaskokoa, siis 559-vannekoolla. Tai ylipäätään isompihalkaisijaista rengasta, leveyskin toki plussaa. Rengaskoolla 47-507 alkaa olla etenemiskyky paikoin koetuksella, kun lumiaura on pyyhkäissyt ajoradalta lumet pyörätielle... En vielä kiinni jäänyt, mutta lähellä oli jo paikoin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko noita läskipyörän vanteita ja napoja monipyöräisiin suunniteltuna. Tarkoitan, että pinnat menisi kunnolla ristiin akselin suunnassa. Noissa kaksipyöräisiin tarkoitetuissa läskipyörän kiekoissa pinnanreiät ovat vanteessa kahdessa rivissä ja tästä syystä hyvin vähän vinossa akselin suuntaan. Tällaiset kiekot eivät kestä monipyöräisessä.

Toisaalta leveässä vanteessa olisi helppo luoda hyvinkin vinot pinnakulmat akselin suuntaan, jos pinnat olisivat akselin suuntaan ristissä. Tämä edellyttäisi kuitenkin, että nippelin reiät olisivat vastapuolelle vinot. Toisin sanoen vanteen pitäisi olla sisäpuolelta kuperan sijaan kovera.

Onko näitä. Mielestäni pitäisi olla.

Monipyöräläskikiekko.png
Monipyöräläskikiekko.png (14.21 KiB) Katsottu 1933 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuollaisia "pinnat ristiin" kiekkoja tuskin löytyy... Itsellä on tällaiset etukiekot (haarukassa leveys 135 mm), joissa pinnat on jo kohtuu hyvin vinossa. Odottaneet sopivaa projektia: 2T3:een vähän kaavailin, mutta taitaa se kulkupeli jäädä tekemättä, nelipyöräiset kiinnostaa enempi...Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

1CV:n seesteiseen ja huolettomaan kuherruskauteen ilmaantui särö: etuketju hyppii pois päältä.

Lauantaina poikkesin Tohlopissa luistelemassa, ja paluumatkalla yhden risteyksen jäämöykyissä ketju lähti pois eturattaalta. No ajelin loppumatkan pelkällä sähköllä, ja laitoin ketjun paikoilleen vasta kotona.

Tänään ruokakauppareissulla ongelma toistui, kolme kertaa... Ketju ei siis pysy enää lainkaan ketjupyörän päällä. Korjaustoimenpiteitä siis tarvitaan.

Ongelman juurisyy on vino ketjulinja: alkuperäinen kampiakselikampi oli nykyistä leveämpi, ja ketjulinja oli tuolloin suora. No tuo ensimmäinen versio ei kestänyt käytössä vääntymättä, joten tein tukevamman hyödyntäen aihioina valmiita fillarinkampia. Tuolloin en lähtenyt modaamaan poljinakseleita leveämmiksi. Nyt varmaan tarvii... Saa samalla kengillekin lisää tilaa.

kapeat_kammet.jpg
kapeat_kammet.jpg (148.2 KiB) Katsottu 1815 kertaa

Korjausvaihtoehdot:
A) Pelkkä ketjuohjurin lisäys -> nopea "purkkapaikkaus", mutta ei poista juurisyytä.
B) Kampien siirto vasempaan laitaan -> suora ketjulinja, mutta polkimet epäsymmetristi kuskiin nähden.
C) Kampien levennys: poljinakselit poikki ja lisäpätkien hitsaus -> paras lopputulos, mutta työläin...

Oli ratkaisu mikä tahansa, niin kori tarvii irrottaa joka tapauksessa pois tieltä. 1CV joutuu siis hetkeksi telakalle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kampiremontin valmistelu aloitettu, eli korin ja osien irrotus tehty.
Aikomuksena toteuttaa korjausvaihtoehto C, eli kampien levennys.

Matkamittariin kertynyt tähän mennessä 632 km.

01_kori_pois.jpg
01_kori_pois.jpg (127.36 KiB) Katsottu 1734 kertaa
02_kammet_vielä_paikallaan.jpg
02_kammet_vielä_paikallaan.jpg (220.89 KiB) Katsottu 1734 kertaa
03_kammet_irti.jpg
03_kammet_irti.jpg (254.26 KiB) Katsottu 1734 kertaa
04_joka_toinen_hammas_kaventunut.jpg
04_joka_toinen_hammas_kaventunut.jpg (147.06 KiB) Katsottu 1734 kertaa
05_vanha_ja_nykyinen.jpg
05_vanha_ja_nykyinen.jpg (248.41 KiB) Katsottu 1734 kertaa
06_vanhan_leveys.jpg
06_vanhan_leveys.jpg (187.08 KiB) Katsottu 1734 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikäs tuossa aiemmassa oli poljinlaakerin rakenne. Onko nyt tarkoitus pujottaa laakerit tuolta päästä ja tukea sitten paikoilleen kampikaulalla.

Huomasin, että sinulla on nastarenkaat. En tiennytkään, että nastarenkaita on 507-kokoisia. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Mikäs tuossa aiemmassa oli poljinlaakerin rakenne. Onko nyt tarkoitus pujottaa laakerit tuolta päästä ja tukea sitten paikoilleen kampikaulalla.

Huomasin, että sinulla on nastarenkaat. En tiennytkään, että nastarenkaita on 507-kokoisia. :shock:

Aiemmassa putkesta taivutetussa versiossa laakereiden ja putken väliin tulevat holkit oli pujotettu putkea pitkin paikoilleen ja kiristetty kiinni holkeissa olleilla pidätinruuveilla.

Nykyisessä kampi on purettavaa mallia, jolloin polkimet saa suoraan työnnettyä tuonne poljinakselille. Sivusuunnassa pysyvät paikoillaan poljinakselilla olevien putkenpätkien välissä.

Suomi Tyres valmistaa nastarenkaita myös 507-koossa. Nuo mun on tosin jäykkäkylkiset, eli kovin epämukavat, liikaa kumia sivupinnoissa...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.bikester.fi/schwalbe-marath ... cgid=99221 Kyllä niitä on . Kannattaa "guuglettaa" , niin löytää lisää . 8) 8)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Uutta PAS-anturia ja -kiekkoa mallailin paikoilleen, jotta näki tilantarpeen.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Näyttäisi kaikkien väliprikkojen kanssa siltä, että n. 95 mm levennys kampiin olisi passeli. Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kampisetti ennen levennystä
Kuva

Viimeksi muokannut tm, 22 Tammi 2022, 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Rälläkkä on puhunut...
Jatkuu ensi numerossa.
Kuva

Viimeksi muokannut tm, 22 Tammi 2022, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt oikein jätettiin hyytävän jännään paikkaan tämä tarina.
Miten poorit saadaan takaisin kohdilleen?

Vastaa Viestiin