4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Entäpä jos tuulilasin pyörivä kiekko (alla kuvassa keltainen rinkula) ei olisikaan laakeroitu keskeltä, vaan pyörisi apurullien varassa (punaiset ympyrät). Moottori (vihreä ympyrä) pyörittäisi alinta apurullaa, ja sitä kautta koko kiekkoa. Kuskin näkökenttään (keskelle kiekkoa) ei tulisi laakerointia/moottoria.

Iso kiekko, pieni apurulla -> välityssuhteen ansiosta pienivääntöinen moottori riittäisi pyörittämään isoakin kiekkoa. Ja iso ja ohut kiekko ei vääntyilisi ilmavirran vaikutuksesta samalla tavalla kuin vain keskeltä laakeroitu.

Jotta kiekko pysyisi aksiaalisuunnassa paikoillaan, niin apurullissa pitäisi olla urat/laipat -> kitkahäviötä. Ja vastaavasti vetävää apurullaa pitäisi painaa (jousikuormitteisesti) kiekkoa vasten, jos veto kitkalla -> lisää häviötä, varsinkin jos pehmeä vetorulla. Pieni moottori isolla kierrosnopeudella -> jaksaako sellaista vinkunaa kukaan kauaa kuunnella? Lisäksi systeemi on herkkä epäpuhtauksille levyn reunassa.
Olikohan kuolleena syntynyt idea... Pitää varmaan kokeilla tämäkin jossain vaiheessa.

1CV_pyörivä_tuulilasi.jpg
1CV_pyörivä_tuulilasi.jpg (11.32 KiB) Katsottu 851 kertaa
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 11 Tammi 2021, 22:04

Veitsi välähti ja kylkeen ilmaantui oviaukko.
Aukon reunaan kun liimailee alumiinilatasta jäykkärin, niin eiköhän korin saa pysymään kasassa.
Ovi on kevyt ja pysynee paikallaan magneeteilla.

OT: Nythän on muistettava, että tavalliset rautamagneetit eivät käy. Tähän tarvitaan erityisesti tarkoitukseen suunnitellut ja normaalia kalliimmat alumiinimagneetit. ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 11 Tammi 2021, 23:19

vaan pyörisi apurullien varassa (punaiset ympyrät)

Kitkan ja kulumisen takia ei jatkoon.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1218
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mietinkin erinäisiä kertoja tm- n notkeutta, kun koetin hahmottaa kuinka tonne pääsee sisään ilman ovea..potkimatta samalla koria ohimennen ruttuun. Selvisi sekin!

Retroluuk- aton tuulilasihan suorastaan kaipaa keskelle saumaa! En osaa sanoa pysty- vaiko vaakasellaista nyt tässä tapauksessa.. Ehkä pysty kumminkin. Sitä vaan Notta siihen keskisalkonhan saa sit kivasti kiekon laakeroinnin.

Ja näppärä kaverihan sit rakentaa kiekolle kartaanivedon karmin sisällä, katseilta piiloon! :mrgreen:

Toni

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota näkyvyys ongelmaa ajatellen olisi ollut järkevämpi saranoida tuulilasi yläreunasta. Vähän sitä kohottamalla voisi tirkistellä lasin ali. Jo 5cm avaaminen riittäisi tien näkemiseen. Näin mä omassani tein kun muuten ei nähnyt.

kinneri19.jpg
kinneri19.jpg (116.76 KiB) Katsottu 828 kertaa

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1044
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Vantaa - Kuninkaanmäki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Laitanpa tähän vielä kerran nuo videot tuosta Arcuksen tuulilasin aukosta käytännössä. Tuleepa samalla testattua, miten se YT-video tähän upotetaan.

No eipä onnistunut videon upottaminen. Tuli tällainen virehilmoitus: "Et voi käyttää kaikki BBCode-tageja:
Osaisko viisaammat sanoa jotain? Asetuksista on BBCodet päällä.
Mennään sitten YT-linkeillä :-(

Perus aukkoversio. Toimii hyvin ja näkyvyys on vauhdissa aivan riittävä.
https://youtu.be/XlA-AcBBdp4

Tässä pyyhkijä kiinnitettynä yläreunaan.
https://youtu.be/RY7oFjjZDY0
Jäi liikaa katvetta tuohon alas, joten siirsin moottorin alareunaan.

Tosi paha alijäähtyneen veden sadekeli. Tässä ei olis pyyhkijät auttaneet mitään.
https://youtu.be/CG7ZmlNjm2M

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy
050-4655 657
01 Flevotrike/bike - 03 TW Bent - 05 DIY trike - 13 ICE Adventure - 14 ICE Sprint + Bafang 750W ja Arcus - 20 Azub Tricon GR + Bafang 750W ja Veltop-kate - 21 ICE Sprint X Tour (Arcus II)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

ajou kirjoitti: 13 Tammi 2021, 12:51

Laitanpa tähän vielä kerran nuo videot tuosta Arcuksen tuulilasin aukosta käytännössä...

Kiitos tästä koosteesta.

Se mikä itseä arveluttaa, on mahdollinen kapeampi näkökenttä pyörivän kiekon kanssa (verrattuna esim. Arcuksen tuulilasin aukkoon tai pyyhkijään).
Riippuu toki kiekon koosta ja paikoituksesta, sekä tuulilasin etäisyydestä ja muodosta.

Alla ruutukaappaukset videoista, lisättynä punaisella ympyrällä, joka kuvaa pyörivää kiekkoa.
Jokainen voi mielessään zoomata kiekkoa isommaksi tai pienemmäksi sen mukaan, kuinka ison sellaisen kuvittelee tuulilasiin mahtuvan/toimivan.

Itselle noista tulee vähän sellainen "putkinäkö"-fiilis... pitäisikö kiekkoja mahdollisesti laittaa useampi, että saa näkökentän sopivan muotoiseksi?

Arcus tuulilasin aukko vrs pisaralinkolevy.jpg
Arcus pyyhkijä ylhäällä vrs pisaralinkolevy.jpg
Arcus tuulilasin aukko alijäähtynyt vrs pisaralinkolevy.jpg
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 266
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Vasemmassa alalaidassa oleva kamerakuva vaikuttaa niin hyvältä, että jos laittaisi neljä kameraa; eteen, taakse ja molemmille sivuille ja niille yhteisen jaetun näytön, tai vaikka erillisetkin, ja ajelisi mittarilentona kriittisissä olosuhteissa. Vaikka selällään maaten lattialla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Vasemmassa alalaidassa oleva kamerakuva vaikuttaa niin hyvältä, että jos laittaisi neljä kameraa; eteen, taakse ja molemmille sivuille ja niille yhteisen jaetun näytön, tai vaikka erillisetkin, ja ajelisi mittarilentona kriittisissä olosuhteissa. Vaikka selällään maaten lattialla.

... ja kameroiden linssien eteen luonnollisesti tuollaiset pyörivät kiekot Kuva.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 266
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Kameroihin sellaiset viimatötteröt kuten ennen moottoripyöräilijöillä. Laajakulman takia ehkä koirien nuolemisenestokaulurien tapaiset.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1218
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mietinkin tätäkin pöljää vaihtoehtoa ittekseni aiemmin, mut mölöytetään nyt kun on asia ajankohtainen.. Repäses ja tee semmonen ronskin kokonen tötterö koko ohjamolle! Pleksiputki keulaan saakka nii ei niin kauhiasti enäää vihmo sisään saakka. :D

Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11910
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 14 Tammi 2021, 15:08

Mietinkin tätäkin pöljää vaihtoehtoa ittekseni aiemmin, mut mölöytetään nyt kun on asia ajankohtainen.. Repäses ja tee semmonen ronskin kokonen tötterö koko ohjamolle! Pleksiputki keulaan saakka nii ei niin kauhiasti enäää vihmo sisään saakka. :D

Tuulitunneli. Tuollaisen tötterön idea on, että se on ilmatiiviisti kasvoilla sieltä takapäästä, niin sitten se on täynnä ilmaa, eikä sinne mahdu enää viimaa. Tokihan sinne tulee isoimmat vesipisarat, jos katselee taivaalle, mutta nekin hidastuu kuin tynnyriin hyppäävä sukeltaja, kun ilma ei liiku putken läpi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4686
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Voisi kai sen tötterön tehdä läpikatsottavaksikin(pohjalliseksi). Silloin sen ei tarvitsisi olla päässä kiinni. Puhdistus tarvittaessa olisi kyllä hankalaa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1218
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä tarkoitin että se olisi osa koria ja kiinni ns ikkunapielissä. Läpivirtaavan ilman määrää toki täytyy pykiä kuristamaan kaikin keinoin. Mitä lähemmäs päätä saa tunnelin Tuotua, sitä pienempi aukko täytyy sen takapäähän tehdä. Ihannehhan olisi jos kori itsessään olisi ilmatiivis.

Toni

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihteeksi vähän päivitystä tähän projektiin: oviaukon karmi väkästelty, liimailin siihen äsken magneetteja.
Oveen tulee vastaaviin kohtiin toiset magneetit. Näillä keinoin ovi pysyy toivottavasti kiinni ajon aikana.

Magneetit tilailin netistä, kun Bebekin Tampereen myymälä oli poistunut kartalta...
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
https://www.componet.fi/

ovenkarmi.jpg
ovenkarmi.jpg (112.83 KiB) Katsottu 362 kertaa
magneettien_liimaus_ovenkarmiin.jpg
magneettien_liimaus_ovenkarmiin.jpg (98.11 KiB) Katsottu 362 kertaa
Vastaa Viestiin