4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuleeko ovesta vähän aukkoa isompi vai millä estät ettei kylkeä/ovea pitkin valuva vesi tule sisäpuolelle? Vai haittaako vaikka tuleekin?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti: 20 Tammi 2021, 08:17

Tuleeko ovesta vähän aukkoa isompi vai millä estät ettei kylkeä/ovea pitkin valuva vesi tule sisäpuolelle? Vai haittaako vaikka tuleekin?

Oven ulkoreuna on hieman isompi kuin alumiinikarmin sisäreuna, joka taasen on vähän pienempi kuin oviaukko kyljessä.
Alumiinikarmin liimaan kylkilevyn sisäpuolelle -> kyljen ja oven ulkopinnat ovat samalla tasolla.

No tulipa selitettyä epäselvästi, asia selviää paremmin sitten valokuvan myötä...

Eli kyllä tuohon pieni "vesi"reunus tulee, joka suojaa isoimmilta roiskeilta. Täysin vesitiivis se ei ole, mutta ei tarvitsekaan olla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sivuovi valmis, tai ainakin melkein.
Ovenkarmin magneettien kohdalle oveen tuli vastaavat: kolo kennolevyn reunaan veitsellä, magneetti koloon ja kuumaliimaa perään tulpaksi.

Oven saranan virkaa saa toistaiseksi hoitaa pari kennolevyn palaa sekä niitä yhdistävä ilmastointiteippi.
Hieno 3-nivelinen systeemi :-). Tässä vaiheessa riittää, että ovi ei tipahda avattaessa maahan. Paremman voi tehdä sitten, jos tuo ei toimi riittävän hyvin, tai kun teipit irtoaa...

Videoklippi oven sulkemisesta:
https://youtu.be/nqrjSWp8SBw

Kabiinin sivulasien kiinnitystä helpottamaan leikkasin kennolevystä "ikkunanpielet". Näissä ikkuna-aukko noin sentin suuntaansa pienempi kuin korin kylkilevyissä. Korin sisäpuolelle liimattuna nuo muodostavat portaan/upotuksen, jonne sivuikkunan saa kiinni.

Sivuikkunoista tulee kaksiosaiset: kiinteä yläosa, ja saranoitu (ylös käännettävä) alaosa. Aukeavan alaosan ansiosta käden saa tarvittaessa ulos kabiinista (liikennevalojen nöyryytysnapit jne.), ja myös ilmanvaihtoa parannettua lämpimällä kelillä. Kylmällä + sadesäällä umpinainen sivuikkuna lisää mukavuutta.

oven_magneetti.jpg
oven_magneetti.jpg (41.71 KiB) Katsottu 451 kertaa
ovi_kiinni.jpg
ovi_kiinni.jpg (67.13 KiB) Katsottu 451 kertaa
ovi_auki.jpg
ovi_auki.jpg (99.26 KiB) Katsottu 451 kertaa
sarana.jpg
sarana.jpg (68.87 KiB) Katsottu 451 kertaa
ikkunanpielet_liimauksessa.jpg
ikkunanpielet_liimauksessa.jpg (91.19 KiB) Katsottu 451 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1218
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tommonen jalopuuverhoilu sun pitää ehdottomasti laittaa, Olis ihan törkeen hieno! :mrgreen:

Ja ratti tietty ja valkosivurenkaat ja..

Toni

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti: 07 Helmi 2021, 22:09

Tommonen jalopuuverhoilu sun pitää ehdottomasti laittaa, Olis ihan törkeen hieno! :mrgreen:

Ja ratti tietty ja valkosivurenkaat ja..

Joo, yleensä puuta on autojen kojetaulussa, ratissa, vaihdekepissä jne.
Vaan enpä ole nähnyt niissä vielä puisia ikkunanpokia :D .
Pitäisköhän levittää liimat myös noiden rimojen alle :mrgreen: .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4907
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voi onhan niitä! Tämä woodie wagon-muoti liittyi -muistaakseni- sotien jälkeiseen metallipulaan?

Liitteet
07BEA42D-045B-4051-B518-F35208142FA4.jpeg
07BEA42D-045B-4051-B518-F35208142FA4.jpeg (179.68 KiB) Katsottu 403 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei jääneet entiset olohuoneen nurkkalistat koristamaan 1CV:n ikkunanpieliä, vaan pääsivät jatkokäyttöön tavaratilan aukon reunoihin liimauksen ajaksi.

1CV_takaluukku.jpg
1CV_takaluukku.jpg (80.91 KiB) Katsottu 378 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Korin takaosa kaipasi kannaketta, sellainen syntyi (yllätys yllätys) alumiiniprofiilista.
Tällä kertaa harrastin kierrätystä, jotain talon edelliseltä omistajalta jäänyttä listaa...

Vaikkei kummoinen olekaan, niin kyllä tuosta pystyy kinnerin perän nostamaan ilmaan.
Nokkaan tarvisi myös viritellä joku nostokahva, kennolevyn alareuna ei sellaisenaan kestä nostamista. Edessä kori onkin jo kiinni vanerirungossa (yhdestä pisteestä nivelöiytynä), eli pelkkä nostokahva riittäisi.

korin_takakannake.jpg
korin_takakannake.jpg (141.16 KiB) Katsottu 338 kertaa
kannake_paikoillaan.jpg
kannake_paikoillaan.jpg (55.09 KiB) Katsottu 338 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4686
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistä nostokahvaksi alkuperäisen rättärin mukainen kampi keräämään sympatiapisteitä :D
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti: 11 Helmi 2021, 11:31

Pistä nostokahvaksi alkuperäisen rättärin mukainen kampi keräämään sympatiapisteitä :D
Kuva

Hmm, itse asiassa eipä yhtään pöllömpi idea... korin nivelöintipisteestä läpi vedettynä saisi kunnolla kiinni runkoon. Laitetaan harkintaan. Tosin joka tilanteessa tuollainen ”piikki” nokassa ei ole toivottu ominaisuus... -> jos laittaisi pikakiinnityksellä?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

... tai itse asiassa tuon veivinhän voisi tulostaa (hieman) joustavasta materiaalista: tekisi vain sen verran tukevan, että nostaminen juuri ja juuri onnistuu, mutta isommissa tälleissä joustaa. Eli korvataan metalli muovilla. Tarvii kokeilla josko onnistuisi TPU:sta.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 266
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Mitenkäs pakitus tuolla onnistuu, kun vaneripohja estää Retu-peruutuksen? ( Retut olivat aikanaan myös kangaskenkämerkki). Sähkömoottorilla kenties. Jos oven olisi saranoinut esikuvansa mukaisesti kaapparityyliseksi, ei se reuhottaisi niin huolimattoman näköisesti avattuna.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4686
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tossa rättärissä on muuten aivan törkeä maavara. Selvästi enemmän kuin nykyisissä "maasto"autoissa. 125R15 renkaan halkaisija on 60 senttiä, joten napa on 30 sentin korkeudella.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Mitenkäs pakitus tuolla onnistuu, kun vaneripohja estää Retu-peruutuksen? ( Retut olivat aikanaan myös kangaskenkämerkki). Sähkömoottorilla kenties. Jos oven olisi saranoinut esikuvansa mukaisesti kaapparityyliseksi, ei se reuhottaisi niin huolimattoman näköisesti avattuna.

Pakituksen toteutus on vielä työn alla ajatustasolla, eli jää nähtäväksi. Sähköllä tai pakkivivulla. Tästä lisää myöhemmin.

Oven saranointi: jos sen olisi hoitanut kaapparityyliin, niin oveen ei olisi ylettänyt niin hyvin sisältä käsin, ovea suljettaessa. Toisekseen mahdollinen oven aukeaminen ajon aikana repäisisi sen vauhdilla auki ajoviiman tarttuessa oven etureunaan. Lisäksi oven pysyminen täysin auki olisi pitänyt varmistaa jollain: nyt painovoima hoitaa tuon. Oven pitää olla täysin auki, jotta oviaukosta mahtuu kulkemaan, on sen verran pieni...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 266
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Tottakai ymmärsin että ovi on suunniteltu juttu, vaikka se näyttää Onslowin pihaportilta. Ponkalan kantosiipiveneen voimansiirrossa oli käytetty trilliporan välitystä. Kitkarullalla suoraan renkaaseen sellaisesta voisi saada sisätiloista käytettävän pakkivaihteen.

Vastaa Viestiin