Sivu 61/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 13:58
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 17 Huhti 2022, 13:04

Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.

Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.

Sekin on hyvä muistaa, että takapyörien puhallusnopeus jää liikkuvan ajoneuvon patopaineesta jälkeen, sillä kiekon uloimman osan nopeus on ajoneuvon kohtaaman ilman nopeus ja koko pinnasto pyöriikin sitten jo hitaammin.

Vaikka ilmeisesti luotankin enemmän tähän patopaineen vaikutukseen pölyn sisään työntymisen estäjänä, olen myös sitä mieltä, että turhat vuodot kannattaa sulkea, sillä kaikki se ilmamäärä, joka tulee etuluukusta sisään joudutaan kiihdyttämään ajoneuvon nopeuteen, eli se lisää tältä osin kulkuvastusta. Mitä vähemmän ilmaa tulee sisään, sitä pienempi on ilmanvastus tuolta osin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 18:08
Kirjoittaja tm

Joo, vuotoaukkojen pienennys listalla, siltä osin kun saa kohtuuhelposti toteutettua.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 00:23
Kirjoittaja tm

Luomupuolen kakkosketjun kiristäminen tapahtuu 1CV:ssä nykyisellään (ketjunkiristimen poiston jälkeen) pyörittämällä/ruuvaamalla pyöränripustuksen pitkittäistukivarren päässä olevaa nivelvartta, eli siis pidentämällä tukivartta. Manasin jälleen itseäni, kun oli tullut suunnitteluvaiheessa ängettyä tuo nivelvarsi osin ohjausvarren taakse -> turhan ahdas paikka, ei meinaa sormet ja työkalut mahtua. No onneksi ketjun kireyttä ole tarvinnut säätää montaa kertaa.

Operaatio ilmavuotoaukkojen pienennys on edennyt melkein maaliin: takalokareihin liimailin kylkilevyt ja pienensin takaolkavarsien läpivientiaukkoja, etulokareihin tuli pari kerrosta reunanauhaa, ja takahelmalevyn liimaus kiinni takalokareihin (aiemmin huonosti kiinni teipillä).

Seuraavana vuorossa helmalevyn väkertely myös eteen. Ja takalokarien kylkilevyihin tarvinnee vielä leikata aukot pyörännapojen kohdalle, jos hinkaavat liikaa korin paikalleen laitoin jälkeen.
Sitten joskus kun takapyörät joutuu irrottamaan, niin kylkilevytkin tarvii repiä irti, tai leikata niihin isot aukot keskelle (vain reunat jäisi jäljelle).

01_luomupuolen_kakkosketju.jpg
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg (250.38 KiB) Katsottu 2161 kertaa
02_kylkilevy_takalokarissa.jpg
02_kylkilevy_takalokarissa.jpg (152.91 KiB) Katsottu 2161 kertaa
03_etulokarissa_reunanauhat.jpg
03_etulokarissa_reunanauhat.jpg (214.06 KiB) Katsottu 2161 kertaa
04_solukuminauha_10x15mm.jpg
04_solukuminauha_10x15mm.jpg (175.3 KiB) Katsottu 2161 kertaa
05_takaolkavarsien_läpivientien_fiksaus.jpg
05_takaolkavarsien_läpivientien_fiksaus.jpg (130.8 KiB) Katsottu 2161 kertaa
06_koria_vailla.jpg
06_koria_vailla.jpg (135.91 KiB) Katsottu 2161 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 09:13
Kirjoittaja Mahe

Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?

Tarttis uusia kinnerin kuupan reunatiivisteet/ kolinanvaimentimet


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 09:41
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:

Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?...

Puuilosta metritavarana:
https://www.puuilo.fi/solukuminauha-10x15mm-musta


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 13:15
Kirjoittaja tm

Veitsi välähti ja suu loksahti ammolleen... Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 14:46
Kirjoittaja jori

Melko hämmästyneeltä näyttää, kuten minäkin noin siekailemattomiin ja määrätietoisiin toimiin. Itse en tuohon määrätietoisuuteen kykenisi. Hyvä Teppo ! :D

Meinasin ehdottaa, että käyt mittaamassa muoviletkumanometrilla paine-eroa vaikka sivuikkunan molemmin puolin. 10 m/s nopeusero vastaa 6 mm vesipatsasta ja viiden noin puolentoista. Tuon mukaan pitäisi kyllä pintojen korkeuseron näkyä, jos tuloilman määrä keulareiästä on suurempi kuin vuodoista poistuva, eli pölyä ei pitäisi tulla sisään. Saattaa kuitenkin vaikuttaa myös niin, että suorat sivuseinät pullistuvat kovassa vauhdissa ulos päin, kuten muissakin tuulipusseissa. Kannattaa siis varmistaa sivujen kiinnitykset ulos suuntautuvaa painevoimaa vastaan.

Tuollaisen U-putkimanometrin voit tehdä 3 mm (tai minkä tahansa paksuisesta) kirkkaasta muoviletkusta, joka taivutetaan alas lenkille ja yläpäät teipataan päät avoimina ulko- ja sisäpuolelle ikkunaa vierekkäin niin, että korkeuseroa on helppo seurata. Putken päät pitää olla suht tarkasti ylös päin (poikittain ilmavirtaukseen nähden), jottei patopaine vaikuta mittaukseen (lähinnä ulkopuolella).
Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 15:02
Kirjoittaja jooseha

Enää ei tarvi kuin maalata siihen kieli :mrgreen:
Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 21:18
Kirjoittaja tm

Ei tullut ekaan versioon koiran kieltä, tuli kuonokoppa Kuva. Tulostelin säleikön PLA:sta tasoon, paksuus (ohuus) 0,8 mm -> hyvin taipui tasokappale kaarevalle pinnalle.
Kiinnitys ruuvein, niin voi helposti vaihtaa, kun alkaa siltä tuntua.Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 22:07
Kirjoittaja tm

Tiivistyslevy eteen korin ja rungon + lokarien väliin:
Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 22:20
Kirjoittaja tm

Ei päässyt tänään laittamaan koria paikoilleen ja kokeilemaan, pitää antaa vielä noiden makuualustaliimailujen kuivua.

Jorin pelkäämää korin kylkien pullistumista tuskin on luvassa, kyllä tuo vieläkin vuotaa kuin seula mm. kulkuaukon eli käännettävän tuulilasin ja korin välistä. Ja sivuikkunatkin tod. näk. pullahtaa auki ennenkuin korilevyt vääntyy.

Toiveissa että tällä kaikella ähräämisellä saavutetaan jotain muutakin kuin pelkkä kylmä viima kuskin jaloille... .


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:24
Kirjoittaja tm

Poikkesin illalla ruokakaupassa 1CV:llä. Ei puhallellut ajoviima niin pahasti nokan aukosta kuskin kroppaan asti, kuin etukäteen pelkäsin. Toki tuulenpitävää vaatettakin oli päällä, ja turhan paksusti palttoota muutenkin, ulkolämpötilaan nähden. Ei siis ihan susi ratkaisu tuo keula-aukko, ainakaan näin ensikokeilun perusteella. Tiedä sitten mitkä mietteet kun kesähepeniin siirryn...

Pölyn kulkeutumisen arviointiin oli aika lyhyt pyrähdys, vain reilu vartti. Toki näkyi vähän pölyä yhden pahvilaatikon päällä, mutta vähemmän kuin aiemmilla kauppareissuilla.

Ajomukavuus parani selvästi nastarengaskauden nyt päätyttyä. Ei tärinää ja melua enää niin paljoa. Kyllä nuo notkeakylkiset Big Applet on vaan ihan toista maata kuin koppurakylkiset nastakumit.

Ihmisetkin tuntuvat heräilevän pikkuhiljaa talvihorroksestaan, ilmeistä ja reaktioista päätellen. Positiivisuus lisääntyy... Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:29
Kirjoittaja tm

"Kampikammiossakin" on valoisampaa kuin aiemmin:Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:42
Kirjoittaja tm

En huomannut kokeilla ajaa sivuikkunat auki, läpivirtaus lienee tuolloin "riittävä". Hellekelejä odotellessa, taisi 1CV:n mukavuus parantua tuoltakin osin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 20 Huhti 2022, 07:05
Kirjoittaja PW

Ei haittaa vaikka kampikammionkattovalo ois rikki :mrgreen:
Oonko jo sanonu, ett on se hieno! 8)