Kinneri matkailukäyttöön

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

Olen nyt hieman tutkinut erilaisia kinneri vaihtoehtoja.

Taitaa olla niin että kaikki mallit ovat kutakuinkin pisaramuotoisia, yhden ajettavia, erittäin kapeita ja täten mahdottomia matkailukäyttöön. :roll:

Kuten arvata saattaa niin matkailukäytössä tarvitaan muutakin kuin tämä liikkuvuus, lisää tilaa ja varustustasoa.
Ei ainakaan nyt ole mitään utopistista ideaa alkaa mahduttamaan minkään tasoista ruoanlaitto mahdollisuutta kiinteästi kinneriin, sehän hoituu tarvittaessa retkikeitin systeemillä jonka saa suhteellisen pienessä tilassa kulkemaan mukana.
Itse kun olen musiikillinen ihminen niin äänentoisto on minulle tärkeää missä tahansa välineessä. Tästä syystä edes pieni äänieristyskerros olisi tervetullut ympäri kinneriä, jotta minä en kuulisi vaikkapa rekkojen jylinää ollessani parkissa tai toinen samalle pysähdysalueelle pysähtynyt ei joutuisi ihmettelemään kun Frederik soi keskellä korpea.
Samoin jonkinlainen lämmöneristys talvikautta ajatellen. Tilavuus taitaa isommassakin kinnerissä olla kuitenkin niin pieni että oma ruumiinlämpö sekä hukkalämpö elektronisista laitteista pitäisi olla riittävä pitämään lämpötilan edes siedettävällä tasolla.

Kaiken kaikkiaan jo tällä varustuksella ja leveämällä korilla taitaa paino hilautua sen verran ylöspäin että kun ottaa huomioon myös kasvaneen ilmanvastuksen leveyden vuoksi niin sähköavustus taitaa olla pakollinen jos ei halua tästä hienhajuista miesluolaa.

Haluaisin siis kysyä että mistä materiaalista tälläisen voisi valmistaa? Kotioloissa hiilikuituosien valmistaminen taitaa olla hieman turhaa työtä. Pystyisiköhän joltain yritykseltä mahdollisesti tilaamaan hiilikuituosia pyynnöstä? Jos ei, niin onko muuta käytännön vaihtoehtoa?

Tiedän siis että kinnerissä voisi sinänsä saada untakin, sen verran useissa malleissa on tilaa. Mutta jos ajattelee vaikka viikon lapinreissua jonka aikana täytyy nukkua se 8 tuntinen yöuni sen 7 kertaa, niin rohkenen väittää että hyvän asennon löytäminen ja kyljen kääntäminen tulisivat olemaan erittäin suurta turhautumista aiheuttavia asioita.

Kiitos jo etukäteen, Saku. :lol:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Katso tämä ja kerro kuinka monta pullollista pitäis mahtua että olis tarpeeksi tilaa? Kinnereissä on nimittäin aika paljon kuljetuskapasiteettia ihan normaalisti.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Rakentamisesta en tiedä mitään. Paitsi että hiilikuituosien jollain teettämistä paremmalta vaihtoehdolta kuulostaisi teettää jollain Quattrovelo :mrgreen:

Audiohommat hoituu niin hyvin vastamelukuulokkeilla ettei muita ratkaisuja tarvi edes miettiä. Nappimallit ei edes paina juuri mitään.
Lämmöneristystä ei minun mielestä myöskään kinnerissä tarvi. Ihmisestä tulee paljon lämpöä. Itse pärjäilen nollakeliin asti shortseissa ja villapaidassa vaikka kulkuaukko on auki. Viime talvelta muistan ottaneeni hanskat käyttöön pakkasen kiristyessä noin -8C asti.
Kyllä kinnerissä tirsat voi ottaa, mutta kokonaista yötä en haluaisi nukkua edes yhtä. Ratkaisut sen tekemisestä nukkumispaikaksi painavat ainakin minun mielikuvituksella paljon enemmän kuin teltta tai riippumatto.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Tällainen peli pitäisi kyllä olla kevyempään karavaanailuun.
Minkälaiset rakentelumahdollisuudet ketjun aloittajalla on?
Sopisiko kuvan 2T3 malli rungoksi? Tuota kun vähän kasvattaisi, niin sehän olisi kuin telttasänky renkailla. Tuossa pitää puntaroida vaan se asia, että miten istuimen liinan sais suht helposti pujoteltua koko rungon pituudelle, aina nukkumisen ajaksi. Vikuproppi tai telttapatja on kotirakentajalle suht helppo ja halpa materiaali katteeksi. Mun allekirjoituksesta löytyy linkki Räntäpäivän kinneriin joka on tällainen kaksiraiteinen kolmipyörä katettuna ja sähköavustettuna.

Liitteet
4A26E5B7-2FAF-40C8-A6C4-505D3E9B75C3.jpeg
4A26E5B7-2FAF-40C8-A6C4-505D3E9B75C3.jpeg (257.38 KiB) Katsottu 6894 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oliko Ponkalalla nukkumiseen ajateltu retkeilykinneri? Muistelen niin, mutta en enää löydä juttua? :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Oliko Ponkalalla nukkumiseen ajateltu retkeilykinneri? Muistelen niin, mutta en enää löydä juttua? :?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =26&t=2151

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

Wacky kirjoitti:

Katso tämä ja kerro kuinka monta pullollista pitäis mahtua että olis tarpeeksi tilaa? Kinnereissä on nimittäin aika paljon kuljetuskapasiteettia ihan normaalisti.

Kyllä on sitä kuljetustilaa, ei sinänsä siitä ole kiinni. Se leveyshän on se mistä puristaa. Quattrovelossa on sopivasti kuljetustilaa. Sinne mahtuisi retkikeitin, eväät sekä varavaatteet. Mutta ei sielläkään mielestäni voi kovin mukavasti nukkua montaa yötä peräkkäin. Itse kun olen noin 180 cm, niin kyljen kääntö heräämättä tarvitsee suunnilleen 120 cm tilaa (oma leveys ja toinen käsi suorana). Sitten kun ottaa rungon paksuuden mukaan niin taitaa loppua tuotannossa olevista velomobiileista tila.
Se kahden istuttava Mango olisi ollut erittäin hyvä tähän hommaan. Sen kehittely taidettiin kuitenkin lopettaa alkuunsa.

Jos on joku malli jossa tuo nukkuminen onnistuu, niin kertokaa ihmeessä. Paljon vähemmällä vaivalla pääsisi jos olisi valmis malli saatavissa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja PW »

Nelipyöräsessäkin se tavaratila on selkänojan takana jos kinnerissä haluis nukkua, penkki pitäs kaataa ja tavarat siirtää pois. Kinnerit siis myös liian lyhyitä nukkumiseen. Onko sittenkin mukavampi ajaa sukkulalla pitkälle auringonlaskuun, ripustaa riippari ja nukkua siellä? Ei tartte raahata sitä suurta "makuuhuonetta" mukana tuulta halkomassa.
Valmista, kaupallista tuommosta kinneriä ei taida löytyä, joten rakennushommiin joutus ryhtymään - siitä hyvä ett saa just semmosen ku haluaa. Katteena käyttäsin retkipatjaa ja/tai kangasta, runko terästä - voisko se olla yöksi levitettävissä ja jatkettavissa makuuhuoneeksi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja ajou »

PW on minusta oikeassa. Ei kaikkea kannata yrittää samaan pakettiin. Minä olen Arcukseen pakannut kevyesti kolmen viikon reissun tavarat.
Musiikkimiehiä olen itsekin ja bt-kajarit löytyy. Sellaista eristystä et pysty rakentamaan mitenkään, ettei liikenteen äänet sisälle kuuluisi. Yksikin tarpeeksi suuri ilmanottoaukko (ja sellainen pitää olla) ja kaikki äänet tulee sisään sitä kautta, vaikka sulla olis rungossa 5 cm äänieristettä.
Noin ison kinnerin liikuttamiseen tarvitset ilman muuta sähköavut, joten leveysasiakin kannattaa ottaa huomioon. On vähän tulkinnan varaista, saako moottorilla (<1kW) varustettu kinneri olla leveämpi kuin 0.80 m.
Olen tätä tutkaillut paljonkin ja kysymys kuuluu, ollaanko R-pisteen suhteen miten tarkkoja.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

PW kirjoitti:

Nelipyöräsessäkin se tavaratila on selkänojan takana jos kinnerissä haluis nukkua, penkki pitäs kaataa ja tavarat siirtää pois. Kinnerit siis myös liian lyhyitä nukkumiseen. Onko sittenkin mukavampi ajaa sukkulalla pitkälle auringonlaskuun, ripustaa riippari ja nukkua siellä? Ei tartte raahata sitä suurta "makuuhuonetta" mukana tuulta halkomassa.
Valmista, kaupallista tuommosta kinneriä ei taida löytyä, joten rakennushommiin joutus ryhtymään - siitä hyvä ett saa just semmosen ku haluaa. Katteena käyttäsin retkipatjaa ja/tai kangasta, runko terästä - voisko se olla yöksi levitettävissä ja jatkettavissa makuuhuoneeksi?

Kyllä se riippumatto olisi mahtava. Itse kuitenkin ajattelin matkustaa myös talvisin jolloin vilu voisi tulla turhan äkkiä.

Itsekkin olen päässäni pyöritellyt tuollaista levitettävää mallia. Olisi paljon mukavampi ja kevyempi ajaa kun ei olisi niin paljoa pinta-alaa halkomassa tuulta.
Questin muotoilu voisi olla hyvä lähtökohta tällaiselle levitettävälle mallille. Siinä kun ei ole niin paljoa erilaista kaarta ja kurvia kuten vaikkapa Quattrovelon tapaisessa kinnerissä.

Eli normaalistikkin ulommaiset sivut olisivat ulommaiset myös levitettäessä. Jonkinlainen sisäpintoja myötäilevä levennys osa olisi varmaan kaikkein paras. Senhän voisi jonkin tyyppisillä kiskoilla tyrkätä sisäänpäin kun on aika lähteä liikkeelle. Miksei vaikka molemmille puolille? Tällöinhän olisi käytännössä 3 osaa jonka jokaisen korkeus olis erilainen kun olisivat ajaessa päällekkäin tai kerroksittain. Tällaiset liukuvat laajennuksen voisi varustaa kiinnitettävillä jaloilla joissa on säätövara jolloin koko kinneri laajennettuna olisi tukeva eikä tarvitsisi tasapainoitella vaikkapa epätasaisessa maastossa.

Tässähän olisi sitten se ongelma että kun osat tyrkkää sisään niin eteen tulee penkin kiinnitykset, vaihteisto, polkimet ja kaikkea mahdollista. Näihin kohdin voisi tehdä tarpeelliselle osuudelle laajennuksen pohjaan viillot. Ne voisi peittää silloin kun laajennetaan erillisillä laatoilla.

Siihenkin täytyisi sitten keksiä patentti kun laajennuksen leveyden lisäys taitaa riippua rungon suipoimmasta kohdasta. Esimerkiksi Questin runko on pisaramainen eli takaosan leveys on kapeimmasta kohdasta muutama sentti. Laajennusta ei välttämättä tarvitsisi tehdä koko rungolle vaan jättää nämä suipoimmat kohdat pois.

Questin leveyshän on 70cm ( korjatkaa jos olen väärässä) niin silloin yhden laajennuksen täytyy antaa lisätilaa 25 cm. Eli 25 cm kummallekkin puolelle. Rungon paksuus ei kuulu tähän laskuun eli todellinen leveys olisi laajennettuna vielä suurempi. (120-70 = 50, 50:2 = 25, tarkistus 25 + 25 + 70 = 120)

Saku

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

Vilijami kirjoitti:

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Tällainen peli pitäisi kyllä olla kevyempään karavaanailuun.
Minkälaiset rakentelumahdollisuudet ketjun aloittajalla on?
Sopisiko kuvan 2T3 malli rungoksi? Tuota kun vähän kasvattaisi, niin sehän olisi kuin telttasänky renkailla. Tuossa pitää puntaroida vaan se asia, että miten istuimen liinan sais suht helposti pujoteltua koko rungon pituudelle, aina nukkumisen ajaksi. Vikuproppi tai telttapatja on kotirakentajalle suht helppo ja halpa materiaali katteeksi. Mun allekirjoituksesta löytyy linkki Räntäpäivän kinneriin joka on tällainen kaksiraiteinen kolmipyörä katettuna ja sähköavustettuna.

Rakentelumahdollisuudet ovat budjetin puolesta laajat mutta aikaisempaa kokemusta ei ole laisinkaan, saatikka tällä hetkellä sopivia tiloja. Ajattelin ensi kesänä aloittaa itse rakentamisen, nyt olen lähinnä suunnittelun aloittamis vaiheessa eli olen pohtinut muotoa ja sen vaikutusta kinnerin parhaimpaan ominaisuuten eli minimaaliseen ilman vastukseen.

Tuo runko näyttää omaan silmään huteralta tähän tarkoitukseen.
En tosin edes hahmota kaikkia osia rungossa enkä ymmärrä miksi vaikkapa pyörät ovat tuolla tavoin aseteltu.

Tavoite on kuitenkin tehdä kauan kestävä kinneri jäykällä rungolla.
Mielestäni aloituksessa mainitsemani lapinmatka esimerkki antaa aika hyvän kuvan siitä että mitä kinnerin pitäisi kestää ja siitä mihin sen tulisi soveltua. Jos koko yön sataa paksua räntää niin heiveröinen katto ei sitö kestä ja heikko runko vähintäänkin vääntyy. Siinä loppuvat yöunet äkillisesti.

Saku.

Edit: korjattu typoja

Viimeksi muokannut SakuLep, 16 Marras 2018, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulle tulee mieleen se, jonkun keskieurooppalaisen matkailufirman kahden ajettava kinneri, joka on ollut joskus aiemmin foorumillakin esillä. Neljä pyörää ja kaareva pleksikatto, polkijat rinnakkain ja pressukyljet. Runkopalkkien väliin sai tehtyä laudoista tasaisen makuualusta. Periaatteessa oikein kiva, mutta ainakaan itse en haluaisi polkea sellaisella kilometriäkään :roll:

SH32 ketjussa on myös pohdittu nukuttavaa kinneriä.

Saako kysyä miksi asuntokinneri? Siitä tulee melkein väkisinkin huono kompromissi. Raskas ajettava, ahdas asuttava ja tavaroita ei kuitenkaan voi pitää korissa irrallaan. Normaali kinneri on kevyempi ajaa ja teltta tilavampi asua. Mulla ei ole tarkoitus lannista, mutta mietityttää onko odotukset realistiset. Kuitenkin oikein mielenkiintoinen projekti eli tee ihmeessä :D

Sitten vielä sellainen pikku seikka kuin ajoneuvoasetuksen maksimileveys.

28 §
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.

Haluttu leveys onnistuu siis vain polkupyöränä eli moottoriksi käy ainoastaan <250W pedelec.

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

jooseha kirjoitti:

Mulle tulee mieleen se, jonkun keskieurooppalaisen matkailufirman kahden ajettava kinneri, joka on ollut joskus aiemmin foorumillakin esillä. Neljä pyörää ja kaareva pleksikatto, polkijat rinnakkain ja pressukyljet. Runkopalkkien väliin sai tehtyä laudoista tasaisen makuualusta. Periaatteessa oikein kiva, mutta ainakaan itse en haluaisi polkea sellaisella kilometriäkään :roll:

SH32 ketjussa on myös pohdittu nukuttavaa kinneriä.

Saako kysyä miksi asuntokinneri? Siitä tulee melkein väkisinkin huono kompromissi. Raskas ajettava, ahdas asuttava ja tavaroita ei kuitenkaan voi pitää korissa irrallaan. Normaali kinneri on kevyempi ajaa ja teltta tilavampi asua. Mulla ei ole tarkoitus lannista, mutta mietityttää onko odotukset realistiset. Kuitenkin oikein mielenkiintoinen projekti eli tee ihmeessä :D

Sitten vielä sellainen pikku seikka kuin ajoneuvoasetuksen maksimileveys.

28 §
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.

Haluttu leveys onnistuu siis vain polkupyöränä eli moottoriksi käy ainoastaan <250W pedelec.

Itse en ole ikinä tykännyt suurista tiloista. Pienet tilat ovat optimaalisia minulle kun tarkoitus on pääasiassa se nukkuminen. Kyllä suomessa luontoa riittää toteuttamaan muita aktiviteettejä.

Uskoisin itse että 1kw sähkömoottorilla raskas ajettavuus kompetisoituu vähintäänkin hyvin. Tuo 0.8m on minulle aivan uusi juttu. En ollut aiemmin kuullut että tässä on myös leveysrajoitus. Jos nyt kuitenkin onnistun tekemään nuo laajennukset pyörään niin silloinhan leveys jäisi ajettaessa alle 0.8metrin. Eli tämä olisi sitten lain kiertoa. Jos olen levittänyt kinnerini niin leveys on 1.2m niin voisin saada tiketin siitä että se on laiton. Mutta ajaessa en kun leveys on 0.7m. Tässä ei taida kuitenkaan olla mitään pykälää joka määrittelisi että otetaanko mitta leveyden ollessa leveimmillään vai kasassa? Eli jotain sellaista mikä määrittelisi tämän kiinteän mitan.

Yleensäkkin tällainen "asuntokinneri" siksi että en pidä oravanpyörästä. En siis tarkoita että valtio kustantaisi elämäni vaan sitä että työelämä on minulle epämiellyttävää. Elän nuuasti ja vuoden tuloni koostuvat luonnon marjoista joita kerään niin paljon kuin mahdollista syksyisin.

Koska tuloni ovat niukat niin kustannuksien on myös oltava alhaiset.
Muita tällaisia vaihtoehtoja ovat olleet auto, teltta, asuntovaunu, polkupyörään asuntovaunu. Osassa näissä ylläpito on ollut kallista ja toiset ovat olleet erittäin epäkäytännöllisiä.

Tässä ylläpito kustannukset ovat kohtuullisia ja niihin on helppo vaikuttaa itse. Käytännöllisyys on se mistä tässäkin joutuu hieman joustamaan mutta ehkä kaikkein vähiten aikaisemmista vaihtoehdoista.

Alussa sijoitus on iso mutta pitemmän päälle kustannukset ovat erittäin pienet.

Ja odotuksien realisuudesta sen verran että vaadin kyllä todella paljon. Mutta uskoisin tämän olevan mahdollista astetta askeettisemman elämäntyylini myötä. Paras tätä on ehkä verrata autossa asumiseen. Sielläkin hommat saa toimimaan halutessaan. Mutta on erittäin harvinaista että joku tällaista tekisi oma alotteisesti. Useasti autossa asumisessa on taustalla varojen puute, tai asuntojen mahdoton hintataso kuten vaikkapa kaliforniassa.

Ilta sanomat oli jokin aika sitten tehnyt jutun suomalaisesta muusikosta joka asuu autossaan pääasiassa espanjassa.
Kaikkein kovin on tämä teltassa useita vuosia lapissa asunut kanadalainen eläkeläinen. Hänelle tämä elämäntyyli oli oikein sopiva.

Eli yksinkertaistettuna valitsin tämän nuukuuteni, yksinkertaisuuteni sekä mukavuudenhaluni takia.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja wwhv »

eikös sakari holmalla (irakas) ollut tehtynä vedettävä "makuuvaunu"?
olisko sellaisessa ideaa. joku varmaan löytää linkin täältä?

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja wwhv »

siis tämmöinen:

Vastaa Viestiin