Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
kyberkukko
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Marras 2019, 12:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja kyberkukko »

Moi,

(samalla ensimmäinen postaus :) )

Jousituksella tarkoitan tässä kokonaislähtöisesti jousien, iskunvaimentimien ja tukivarsien järjestelmää.

Kuten otsikosta käy ilmi, niin pohdin (erityisesti etu-) jousituksen tarvetta, kun on ollut aiemmin huonoja kokemuksia (ilmeisesti huonojen) maastopyörien jousituksista. Siksi kallistun teräkseen sen luontaisen jouston ja vaimennuksen takia (tästä ei tosin ole omakohtaista kokemusta, kunhan mutuilen). Lisäksi teräsrunko on helpompi hitsata, MIG ja TIG -koneet ovat käytettävissä.

Teräsrungon suurempi paino ei ole ongelma, kun tulen käyttämään sähköjä muutenkin. Enemmän murehdin stabiiliutta käännöksissä, kiihdytyksissä/jarrutuksissa, toimintavarmuutta ja hintaa. Mielummin maksan vain yhdestä iskarista kuin kolmesta ja niiden vaihdoista/huolloista, mieluiten en yhdestäkään. Toki saa tähän ehdottaa halpoja, mutta hyviä (= pidemmän päälle toimivia) vaihtoehtoja: esim. mielestäni 400 euroa iskarista on aivan liian paljon ja 100 eurolla ei kuulemma saa kuin roskaa, joka hajoaa ensimmäiseen töyssyyn. Ehkä välissä on kultainen keskitie, jolla saa kestävää normaaliin tiekäyttöön ja joka on taloudellisesti pidemmän päälle fiksu?

Jos konfiguraatiolla on merkitystä: tadpole, 26" pyörä takana ja 20" pyörät edessä. Akuston, moottorin (keskellä, erillinen ketjuveto takapyörälle) ja elektroniikan sijoituksella pystyy hieman vaikuttamaan painopisteen sijaintiin. Arviolta n. 7-10kg ekstrapainoa, jonka sijoitus tulee velomobiilin pohjaan. Koppa lasikuitukomposiitista (sitten joskus, tässäkin on jo aikamoinen työmaa kädettömälle).

Joka tapauksessa ensimmäinen iteraatio ilman iskareita, tekee analyysistä ja jatkokehityksestä hieman helpompaa.

-kk

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa foorumille. :)

Aloitat rakentamisen huipulta. Sehän sopii, mutta kannattaa tutustua tekniikan tasoon huolella, ennen kuin tekee peruuttamattomia päätöksiä. Näin oletkin tekemässä, kun kirjauduit nojapyöräfoorumille.

Näissä neuvontaviesteissä auttaisi paljon, jos olisi tiedossa, missä päin vaikutat, jolloin olisi helpompi ehdottaa paikkaa ja nojapyöräilijää, jota pääset helpoiten tapaamaan ja näkemään livenä noita rakenteita, joita nyt selvittelet. Laita siis profiiliisi paikkakunta.

Vastauksena pääkysymykseesi on: Kyllä, kinnerissä on hyvä olla etujousitus. Näin ainakin on lähes kaikissa kaupallisissa kinnereissä. Milanissa ei ole takajousitusta, mutta etujousitus on. Avopyörissä takajousitus on tärkeämpi, mutta kinnerin pitkä keula ja etupyörillä oleva paino vaativat jousituksen, jotta katteen kumina ja räminä olisi siedettävällä tasolla.

Kinnereiden etujousitukset ovat hyvin yksimielisesti MacPherson-tyyppisiä mekaanisilla jousilla ja elastomeerivaimennuksilla. Rakenne on hienostunut ja tuottaa hyvän jousituksen erittäin kevyillä rakenteilla. Monissa tadpolepyörissä on paljon monimutkaisempia ja painavampia rakenteita.

MacPhersonin käyttö kinnereissä johtuu lähinnä siitä, että kinnerit on hyvin yksimielisesti tehty kantavan korirakenteen periaatteella. Etupyörien tuenta on tehty kuitukomposiittiin integroituun apurunkoon.

No, en höpötä enempää, ennen kuin selviää, olenko ymmärtänyt projektisi oikein. Laita paikkakunta näkyviin, niin järjestetään selventävä tapaaminen lähimmän soveltuvan kokeneemman nojapyöräilijän kanssa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tervetuloa suunnittelemaan ja tekemään menopeliä. Itse olin ajellut vuosia jousittamattomalla tadpolella ja nyt kolmisen vuotta täysjousitetulla. En enää jousitusta pois vaihtaisi. Toisaaltahan tämä on vain alustan tasaisuuskysymys, jos on sileät hyvät pyörätiet niin eipä jousitus ole kovinkaan tarpeen. Meillä päin ei ole.

Kannatan ilmajousia, olen tilannut useamman ebaysta, hakusanaksi vaikka vain DNM, hinta alle 80€ postikuluineen ja nuo ovat minulla kestäneet vuosia ilman huoltoa. Toki kai noiden laatu voi vaihdella paljonkin. Ilmaiskareiden etu on hyvä säädettävyys, varsinkin noiden nelitoimisten. Itse jouduin aika paljonkin säätelemään kammioiden paineita ja palautusta että tuli hyvä. Maksaa ne metallisetkin, hyvät jopa enemmän.

Tuo katteen teko on kyllä aika hankala prosessi, toivottavasti joku keksii hyvän tavan. Lasikuitu vaatisi melkein muotin ja sen teko on todella haastavaa että saa mittojen mukaan.

Etujousituksen suhteen olen ollut tyytyväinen tuohon kahden pyörän etuhaarukkaan joka ehkä näyttää monimutkaiselta mutta hitsaten olisi aika helppo tehdä, ks. työ lähes täysjousitettu tadpole hiilikuituputkesta ketju. Voi tehdä kapeamman kun kallistuksenvaimennus tulee samalla. Siirtelyn, ovien ja pyöräteidenkin kannalta kapeus on etu, 68 cm taitaa olla kapein kaupallinen malli.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5578

kyberkukko
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Marras 2019, 12:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja kyberkukko »

jori kirjoitti:

Tervetuloa foorumille. :) Aloitat rakentamisen huipulta. Sehän sopii, mutta kannattaa tutustua tekniikan tasoon huolella, ennen kuin tekee peruuttamattomia päätöksiä. Näin oletkin tekemässä, kun kirjauduit nojapyöräfoorumille.

Kiitos. Olen Lappeenrannassa ja lähempänä sähkö- kuin koneihmistä. Ei siis voi käydä muuta kuin kohtalokkaasti. :D

Tässä on tullut opiskeltua "teoriaa" n. vuoden verran. Katsoin, että nyt on hyvä lähteä soheltamaan, että myös oppisi jotain.
Muuttujia on tässä avaruudessa aika paljon ja nyt on tarkoitus vain kokeilla jotain, joka "toimii varmasti". Näppituntumaa aiheeseen löytyy alumiinirunkoisesta kolminojapyörästä, jossa sivutappiohjaus eikä jousitusta missään.

McPherson-tyylinen etujousitus lienee poissa laskuista, ellei rungolle keksi jotain erityisen kestävää rakennetta.
Toinen mahdollisuus on sumplia katteesta: tehdä aluksi vain tuulilasi ja muuta muodollista suojaa, ettei etuakselille tule liiallista kuormaa.
Kolmas vaihtoehto on käyttää toisenlaista jousitusta, esim. double wishbone (hieman liian överi ja aloittelijalle ei järkevä?)

Rungosta rakenteesta puheen ollen, mielessä oli pyörinyt tämänlainen (huom. mittasuhteet ei yks yhteen, mutta perusperiaate tarkenee kuvasta):

Kuva

Kyseessähän ei ole mikään erityisen standardinomainen rakenne (verrattuna monoputkeen, josta lähtee poikkiputket).
Periaate on lähinnä ollut se, että kolmiot on best, niitä siis joka nurkkaan. :lol:
Hypoteesini on siis se, että tuolla tavalla saisin penkin tukevaksi osaksi runkoa, ja moottorille, akulle ja elektroniikalle hyvät vaakasuuntaiset alustat.

Pitäisi piirtää tuo solikassa ja tarkastella sen mahdollista painoa ja kuormauskykyä, niin tietäisi onko ideassa mitään järkeä. Idea on siis vielä täysin lapsenkengissä.

  • kk
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kolmiot ovat hienoja rakenteita, mutta vasta kun kun pudotat polkijan tuohon paikalleen, niin näkyy missä runkoa mahtuu olemaan. Keskiön ympäri kieppuvat varpaat ja kantapäät sekä ylös-alas liikkuvat polvet vievät yllättävän paljon tilaa, siksi kaikissa tadpole-tyyppisissä trikeissä on ulokeputki eli keulapuomi keskiötä kannattamassa; useimmiten teleskooppirakenteinen, niin saadaan polkijan mukaan pituussäätöä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kyberkukko kirjoitti:

Jos konfiguraatiolla on merkitystä: tadpole, 26" pyörä takana ja 20" pyörät edessä

Saako tiedustella miksi juuri perinteinen tadpole?
Niitä kun on käytettynä niin hyvin nykyään tarjolla ja niin edullisesti ettei sillä rahalla rakenna itse.
Tarjolla olisi myös esimerkiksi: etuveto tadpole, sivurunkodelta, 2T3 ja nelipyörä, joiden tarjonta on kovin vaatimatonta.
Miksi siis kopioida jotain jo paljon kaupallisesti tehtyä?
Saahan sitä toki rakentaa mitä haluaa, mutta haluaisin kuulla perustelun?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tervetuloa foorumille. :) Laita paikkakunta näkyviin, niin järjestetään selventävä tapaaminen lähimmän soveltuvan kokeneemman nojapyöräilijän kanssa.

Miullehan tää kopsahtas - Imatran kokeneimmalle nojapyörärakentajalle 8) Se vaan, ett nuijapäät ja jousitukset oon jättäny kokonaan rakentamatta koska ovat miusta liian monimutkasia yksinkertaselle ihmiselle.
Viljamin kanssa samoilla linjoilla, delta ja monet muut vaihtoehdot kannattas tsekata myös.
Mutta jos nojapyörät kiinnostaa, Imatralta löytyy jokunen itse rakennettu pyörä sekä kaupallisia yks Hase Kettwiesel delta ja yks Quest kinneri. Tere tulemast Imatralle ;) ja foorumille.

Viimeksi muokannut PW, 19 Marras 2019, 07:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja PW »

Itse otsikon kysymykseen: Hyvin vois ensin rakentaa kinnerin ilman jousitusta. Vähän paksummat renkaat, pehmentämään menoa. Riippuu myös siitä, oletko tekemässä nopeaa urheilukinneriä, käytännöllistä kaupunkikulkinetta vai jotain ihan muuta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ainakin Velocity Velos, Rotovelo ja Le Mans ovat kaupallisista kinnereistä kokonaan ilman jousitusta. Viimeisessä on 559-kiekot.
Ja Terppa ajeli takavuosina kunniotettavia matkoja Mangolla, josta oli etujouset poistettu. Kokeilin sitä hyvällä asvaltilla, jossa ei jousia osannutkaan kaivata.
Jos jousittamattomaan päädyt, kannattanee varata mahdollisuus käyttää leveitä(joustavia) renkaita. Toisaalta voihan sitä kokeilla pelkällä alustalla miltä tuntuu ja lisätä tarvittaessa jousitus ennen kopan tekoa. Yksiputkirunkoisessa tämä on vain pieni lisätyö.

Tuo himmelimallinen runko on kuin tehty jousitetulle jäykälle etuakselille ;)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tervetuloa vaan!

Tästä tulee taatusti mielenkiintoinen projekti jos vaan rahkeet riittää maaliin saakka. Tahtovat vaan näin laajat hommat venyä niin pitkiksi että jossain vaiheessa into lopahtaa/ elämäntilanne muuttuu epäsuotuisaksi. Eli hihat vaan heilumaan vielä kun virtaa riittä! :D

Porin suunnalla tosiaan pyörii yksi jousittamaton hiilikuituinen lemans- tyyppinen omatekele. Suhteellisen tyytyväinen on tainnut olla kyytiin, varsinkin hänen ajovauhtien pysytellessä melko maltillisina. Edessä siinä oli aluksi noin 25mm sliksit, mutta seuraavaksi kumit vaihtui noin 35 millisiksi ja meno muuttui samalla kevyemmäksi.

Edit..

Ja tuosta mainitsemastasi teräksen vaimentavuudesta tahtoisin olla erimieltä.. Kyllähän teräs joustaa ja sietää varsin hyvin vaihtuvaa kuormitusta murtumatta, mutta varsinaista sisäistä vaimennusta ei materiaalissa juurikaan ole. Ennemminkin kumi- puu tms materiaalit ovat itsessään vaimentavia.

Eli toisin sanoen joustava terasrakenne tahtoo käyttäytyä jousen tavoin- ilman iskaria.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja PW »

kemppes kirjoitti:

Tuo katteen teko on kyllä aika hankala prosessi, toivottavasti joku keksii hyvän tavan. Lasikuitu vaatisi melkein muotin ja sen teko on todella haastavaa että saa mittojen mukaan.

Herra Fetula Porista (nimim. JEF-40) on jo keksinyt ja rakentanut useamman hyvännäkösen kinnerin pöydällä laminoiduista lasikuitulevyistä, ilman muotteja.

Viimeksi muokannut PW, 19 Marras 2019, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kyberkukko kirjoitti:

Teräsrungon suurempi paino ei ole ongelma

Alumiinirungosta ei tule pitkäikäisenä yhtään grammaa kevyempi. Tehdasvalmisteisistakin pyöristä tahtoo murtua alumiinirungot pidemmän päälle. Omavalmisteessa ongelma on vielä suurempi.

kyberkukko kirjoitti:

Toki saa tähän ehdottaa halpoja, mutta hyviä (= pidemmän päälle toimivia) vaihtoehtoja: esim. mielestäni 400 euroa iskarista on aivan liian paljon ja 100 eurolla ei kuulemma saa kuin roskaa, joka hajoaa ensimmäiseen töyssyyn. Ehkä välissä on kultainen keskitie, jolla saa kestävää normaaliin tiekäyttöön ja joka on taloudellisesti pidemmän päälle fiksu?

Kumielementtijousitus on aivan kelvollinen ratkaisu yleiskäyttöön tulevan kinnerin jousitukseen. Halpa (10€) ja toimintavarma. Kokemusta on kahdesta omavalmisteesta. Kierrejousi-iskari puoltaa paikkaansa sitten ammattimaiseen maastoajoon. Jousituksen tarpeesta noin yleisesti: Hyvin pärjää ilmankin, kunhan laittaa paksuhkot renkaat, vaikka 60mm Big Applet.

kyberkukko
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Marras 2019, 12:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja kyberkukko »

Vilijami kirjoitti:

Saako tiedustella miksi juuri perinteinen tadpole?
Niitä kun on käytettynä niin hyvin nykyään tarjolla ja niin edullisesti ettei sillä rahalla rakenna itse.
Tarjolla olisi myös esimerkiksi: etuveto tadpole, sivurunkodelta, 2T3 ja nelipyörä, joiden tarjonta on kovin vaatimatonta.
Miksi siis kopioida jotain jo paljon kaupallisesti tehtyä?
Saahan sitä toki rakentaa mitä haluaa, mutta haluaisin kuulla perustelun?

Omat kontribuutiot tässä olisi lähinnä, että ehdotettu runko tukisi paremmin sähköjen asentamista sekä mahdollisen kopan kiinnittämistä. Menen perinteisellä konfiguraatiolla (26" takapyörä saattaa tosin vaihtua 20" jos sivuttaisvoimat osoittautuvat uudella rungolla hankaliksi), koska se on jo tuttu ja hauska, ja siihen on jo osatkin enemmän tai vähemmän valmiina.

Asia ehkä erikseen, mutta toinen kontribuutio olisi sitten sähköjen kanssa, kun en itse miellä tästä nykyisestä sähköpyörien, pystypyöriin keskittyneestä paradigmasta, että moottori on joko navassa tai poljinkeskiössä. Samoin nykyhardis -ja softa ovat mielestäni vaillinnaisia, kunnollista open sourcea (sekä hardikselle että softalle) ei näille (vielä) oikein ole. Lupaavin on VESC-projekti (https://www.vesc-project.com/), dokumentaatio on jokseenkin kunnossa, mutta pitää perehtyä siihen vielä tarkemmin.

PW kirjoitti:

Itse otsikon kysymykseen: Hyvin vois ensin rakentaa kinnerin ilman jousitusta. Vähän paksummat renkaat, pehmentämään menoa. Riippuu myös siitä, oletko tekemässä nopeaa urheilukinneriä, käytännöllistä kaupunkikulkinetta vai jotain ihan muuta?

Jos se Quest on keltainen, niin siitä on jupistu paljon täällä Lappeenrannasta, että joku hullu ajaa Imatralla banaanilla. :D
Lähimpänä haen ajoneuvolta käytännöllistä kaupunkikulkinetta, jota on helppo huoltaa ja jolla voi ajaa vuoden ympäri pl. pahimmat lumimyrskyt. Talviajoon ehdottomasti paksummat renkaat, mutta miksei myös kesällä.

kemppes kirjoitti:

Kannatan ilmajousia, olen tilannut useamman ebaysta, hakusanaksi vaikka vain DNM, hinta alle 80€ postikuluineen ja nuo ovat minulla kestäneet vuosia ilman huoltoa. Toki kai noiden laatu voi vaihdella paljonkin. Ilmaiskareiden etu on hyvä säädettävyys, varsinkin noiden nelitoimisten. Itse jouduin aika paljonkin säätelemään kammioiden paineita ja palautusta että tuli hyvä. Maksaa ne metallisetkin, hyvät jopa enemmän.

Vuosia? Tuohan kuulostaa vallan mainiolta. Täytyy pitää mielessä.

Tuo katteen teko on kyllä aika hankala prosessi, toivottavasti joku keksii hyvän tavan. Lasikuitu vaatisi melkein muotin ja sen teko on todella haastavaa että saa mittojen mukaan.

Kyllä se muotti on hyvä olla, jos haluaa hyvää. Ensimmäinen lähestymistapa olisi 3D-mallista poikkileikkauskuvioiden siirtäminen vanerille. Vanerikuviot laitetaan selkärankaan, ja poikkileikkauskuvioiden väliin vaahtomuovia tms. helposti muotoiltavaa/leikattavaa materiaalia. Tämänkaltaiseen male plugiin voi sitten tehdä naarasmuotin ja sitten prosessi on aika lailla standardinmukainen.

Etujousituksen suhteen olen ollut tyytyväinen tuohon kahden pyörän etuhaarukkaan joka ehkä näyttää monimutkaiselta mutta hitsaten olisi aika helppo tehdä, ks. työ lähes täysjousitettu tadpole hiilikuituputkesta ketju. Voi tehdä kapeamman kun kallistuksenvaimennus tulee samalla. Siirtelyn, ovien ja pyöräteidenkin kannalta kapeus on etu, 68 cm taitaa olla kapein kaupallinen malli.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5578

Nättiä työtä! Tuohan on kevytkin.

jooseha kirjoitti:

Ainakin Velocity Velos, Rotovelo ja Le Mans ovat kaupallisista kinnereistä kokonaan ilman jousitusta. Viimeisessä on 559-kiekot.
Ja Terppa ajeli takavuosina kunniotettavia matkoja Mangolla, josta oli etujouset poistettu. Kokeilin sitä hyvällä asvaltilla, jossa ei jousia osannutkaan kaivata.
Jos jousittamattomaan päädyt, kannattanee varata mahdollisuus käyttää leveitä(joustavia) renkaita. Toisaalta voihan sitä kokeilla pelkällä alustalla miltä tuntuu ja lisätä tarvittaessa jousitus ennen kopan tekoa. Yksiputkirunkoisessa tämä on vain pieni lisätyö.

Tuo himmelimallinen runko on kuin tehty jousitetulle jäykälle etuakselille ;)

Hyvä tietää!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep banaanilla ajan ja hulludenkin voin myöntää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo ympärivuotinen ajo puoltas taas kaksraiteista tai deltaa, vetävän renkaan pito, sekä ohjattavuus/turvallisuus. Tai nelipyörää jossa kaks vetävää pyörää, tietyst deltassakin voi olla molemmat takakiekot vetävät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin