Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Hellou

Hommasin Terratriken Roverin ja meinaan tehdä siitä tandemin. Rover on näppärästi rakennettu katkaistavaksi, joten väliin tarvitaan vaan neliöputkea ja lisäksi uusi penkki, poljinkeskiö ja etupenkin kiinnike. Alkuperäinen tandem-jatko-osa olisi maksanut toista tonnia, joten päätin tehdä itse!
Roverin neliöputki on jotain Ameriikan mitoilla tehtyä putkea, n. 52 mm. Sen sisällä on toinen neliöputki, jolla siis saadaan säädettyä nojakin pituutta.
Sattumalta sen pienemmän neliöputken sisälle menee meikäläinen 40x40 neliöputki. Sitä alkuperäistä 52 mm putkea sattui löytymään autotallista, uhrasin kaksi vanhaa ja jykevää pöydänjalkaa tähän tarkoitukseen.
Se ei tietenkään ollut tarpeeksi pitkä, joten jouduin tekemään yhden ylimääräisen liitoksen tuohon jatkoputkeen.
Olen pultannut ne läpi 8 mm pulteilla alkuperäisen mallin mukaan. Vahvistuksesksi olen siis liitoskohtiin (vihreät nuolet kuvassa) laittanut siis kolme neliöputke sisäkkäin n. 20 cm matkalta.
Tuota 40x40 neliöputkea tarvitaan sitten vielä takapolkimien kinnittämiseen. Minulla on valmiina Hollannista hankittu osa, joka istuu näppärästi tuon putken päälle ja sitä voi helposti pikaliittimillä liikuttaa.
Sanokaas viisaat, miten pitkä tuon 40x40 yläputken pitää olla, että paketti pysyy kuromalla kasassa? Kyseessä siis kuvan punaisella nuolella merkitty putki. Ajattelin laittaa sen kiinni tuon alaputken kiinnityskohdista. Silloin jää takapolkimille sopivasti siirtovaraa pidemmällekin kuskille. Putkien väliin pitää jättää n. 10 mm rako, jotta noita polkimia voi siirtää.

IMG_4264.jpeg
Viimeksi muokannut ajou, 18 Heinä 2020, 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Terratriken Rowerin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän se kasassa pysyy... Lähinnä tuossa nyt epäilyttää takaosan vääntö/kiertojäykkyys, eli kuinka paljon takana istuja kallistelee sivusuunnassa esim. kurveissa.
Kokeilisin jo nyt, vaikka ilman polkimia. Molemmille penkeille tyyppi ja katsoisin kuinka paljon takana olija saa kallistelemalla takaosaa kallisteltua. Luulen että jäykistäminen vaatii niin pitkän salon kuin suinki saat mahdutettua.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Vai pitäiskö tehdä tuollainen kolmio Terratriken Pro-tandemin mallin mukaan?

Tandem-Pro-3-4-R-view.png
Tandem-Pro-3-4-R-view.png (42.4 KiB) Katsottu 4896 kertaa
Viimeksi muokannut ajou, 18 Heinä 2020, 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Jatkanpa itse tätä juttua, kun kommentoijat ovat näköjään kesälomalla ;-)
Tein tuon etupenkin kiinnityksen Azubin romusta. Siihen kun laittaa kiinni tuon 40x40 neliöputken, niin saa samalla tehtyä rungosta katkaistavan version, mahtuu paremmin vaikka farmariauron kyytiin. Noita voimavektoreita kun pähkäilee, niin neliöputkeen ei tarvita kaiketi kuin kolo tuota punaisen penkkitelineen poikkiputkea varten. Tuo kolmion sisällä oleva tuki tietysti vielä samasta putkesta hitsaamalla. Luulisi kestävän ja kiertojäykkyyskin paranisi.
Takapolkijallekin lyhyet kammet, niin ei jalat nouse niin korkealle. Tällä kun on tarkoitus ruveta ajeluttamaan vanhusten palvelutalon asukkaita, 90v äiti mukaan lukien.
Hankin muuten tuohon taakse vapaarattaallisen ja tuplahammasrattaisen keskiön. Etummaisella on vapaaratas moottorissa, joten nyt kumpikin voi polkea tai olla polkematta itseäisesti.
Taakse tulee Roverin alkuperäisestä poiketen 26" kiekko Shimanon Alfine 11 takakapalla. Nousee tuo perä siis hieman, ei kuitenkaan ihan niin paljon, kuin kuvasta näyttäisi. Puinen takateline on turhan korkea.

IMG_4271.jpeg
Viimeksi muokannut ajou, 18 Heinä 2020, 18:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tällaiseen versioon sitten päädyin.
Tuo vino neliöputki tulee hitsaten kiinni runkoputkeen ja siihen myös hitsaten tuo kuvassa vielä puuta oleva välituki. Siihen taas hitsataan lattarauta alaosaan ja se kiinnitetään siinä molemmilla puolilla olevilla pulteilla runkoputkeen, jotta saadaan koko runko tarvittaessa katkaistua kahteen osaan. Sopiva ketjulinjatkin onnistuu kivasti parin rullan avulla. Laitan kuvan, kunhan saan ketjurullat kiinnitettyä.

IMG_4275.jpeg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä mennään. Huomenna takaketjut ja vaihdevaijerin pidennys. Sitten pääseekin jo koeajolle. Kuva

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takimmaisen polkijan kommentit haluan kuulla, että kuinka notkealta runko tuntuu mutkaan reippaammin ajaessa? Tai edes suoraan ajaessa tien kaltevuuden vaihdellessa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eiköhän rungon punoutuminen ole epäilyistä huolimatta hyväksyttävän rajoissa. Saman vahvuinen runkoputki on myös kaupallisessa Rover-tandemissa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En tiedä, mutta tämä LWB tadpole oli 50x50x2 putkea ja oli häiritsevän notkea punoutumisen osalta.
Kuva

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Selittäkääpä mitä tarkoittaa tuo rongon punoutuminen?

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minulla on tuossa sisällä strategisissa paikoissa 40x40 putkea.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajou kirjoitti:

Selittäkääpä mitä tarkoittaa tuo rongon punoutuminen?

Tätä. Tämä on määräävä tekijä polkupyörän rungon mitoituksessa. Muut suunnat hoituvat itsestään, kun tämä (vääntö? kiertymä? punoutuma?) on hoidossa. Tämän lujuusopillisen rasitustyypin terminologiasta ollaan täällä kinattu aiemminkin, eikä konsensusta ole oikein löytynyt. Joosen punoutuma termi on minun mielestäni hyvin kuvaava. Vai onko tämä(kin) pohjois-pohjanmaan kieltä?

Muoks. On muuten jännä homma, että oululainen voi vaivatta keskustella lappilaisen, meänkielisen ruotsalaisen ja kveeniä puhuvan norjalaisen kanssa, eikä terminologiassa ole mitään ongelmaa. MUTTA ei tarvi mennä kuin 200km etelään päin, niin tulee helposti väärin ymmärretyksi. :D

Liitteet
89FA0806-4B98-457E-9859-CA2301EF4255.jpeg
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Täällä etelämmässä olisin sanonut että runko menee ropeliksi. :D Ropeli=propeli, propelli=potkuri.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on virallisesti vääntymä. Vääntöä ja vääntymistä käytetään vain virheellisesti taivutuksen ja taipuman synonyyminä. Kaikki kyllä ymmärtävät, mitä tarkoittaa taipuma ja taipuminen, mutta jostain syystä taipumista on haluttu nimittää virheellisesti vääntymiseksi. Se on tässä se ainoa ongelma.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti:

Täällä etelämmässä olisin sanonut että runko menee ropeliksi. :D Ropeli=propeli, propelli=potkuri.

Joo, muuten hyvä, mutta miellän tuon propellin (=ouluksi "rupeli") myötörajan ylittäväksi väännöksi. Siis muodonmuutos on pysyvä.

Vastaa Viestiin