Velogatin tuunausta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

IMG_20200817_090309.jpg
IMG_20200817_090309.jpg (128.79 KiB) Katsottu 5607 kertaa
IMG_20200815_161003.jpg

Teen tästä tuunauksesta nyt oman langan ni menee rakentelun puolelle.

Ei nyt ihan viimeisimmät kuvat ole mutta nyt on takana aukaistava tavaratila, lokasuoja renkaalle ja telakka-akku tuolla tavaratilassa. Mennään aluks noin ja eristellään sit rengasta muusta tilasta vähän lisää myöhemmin. Tavaratilan luukku on kahdella salvalla lukittavissa ja koeajon perusteella pitää vielä etsiä sokat niin pysyvät kiinni.

Sähkösarja on nyt toiminnassa. 52v 17ah telakka-akku tavaratilassa, pyörän mukana tullut kaiketi 36v 350w mahdollisesti suoravetomoottori 52v 38a alaspäin säädettävällä kontrollerilla. Asetukset on varmaan nollaantunut joten täytyy katsella nekin nyt kohdalleen ton moottorin kanssa. Koeajolla mittari näytti kilometreja alakanttiin ja oli muutenkin aika rauhallinen reissu ni moottorin toimivuudesta ei vielä ole tarkkaa tietoa. Käyttö on pelkästään kaasukahva + cruise mode joka pitää avustuksen kahvalla asetetulla tasolla.

Seuraavaks ohjelmassa:

  • Ketjujen lyhennys ja muovinen ketjuputki jalkojen suojaksi. Nyt noi tahtoo tippuu välillä
  • Aurinkopaneelin asennus takaosaan kiinni
  • Step-down konvertteri et saa 12v ja 52v järjestelmän virrat samalta akulta
  • Ajonaikainen sääsuoja, jotain taitettavaa putkee x2 ja vettä pitävä kangas olis tällä hetkellä mielessä. Kokeilemalla selviää.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Se moottori on 48V/500W kapeamagneettinen MXUS. Kontrolleri on 48V/22A. Kontrollerin maksimi on muistaakseni 54V, eli jännite ei saa ylittää sitä edes täydellä akulla tai kontrolleri sammuttaa itsensä tai palaa. Virtamittarin maksimi on 60V.

Se takakansi on osa sitä rakenteen jäykkyyttä, ilman jäykkää takakantta se on huterampi ja rakenne saattaa pettää jostain kohden kun se koko kottero pääsee elämään. Se on rakennettu kevyesti lentokonelogiikkaa noudattaen, eli yhden osan poistaminen aiheuttaa koko rakennelman jäykkyyden menetyksen, mutta voi se kestääkin, vaikea sanoa. Tärkeää olisi että korvaava takakansi on 100% jäykkä kaikkiin suuntiin. Se runko kestää vain jos koppa kantaa puolet rasituksista.

Ne tarrat siinä takakannessa ovat, tai mitkä siinä ainakin olivat ennen, ovat kaikki divareista etsittyjä alkuperäiskeräilykappaleita 80-luvulta, siinä on noin viidenkympin tarrat yhteensä. Ne ketjut eivät mulla tippuneet, kun sillä ei polkenut taaksepäin. Takaperin ei saa polkea yhtään. Silloin se pelaa, tai ainakin mulla pelasi ihan hyvin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:

Se moottori on 48V/500W kapeamagneettinen MXUS. Kontrolleri on 48V/22A. Kontrollerin maksimi on muistaakseni 54V, eli jännite ei saa ylittää sitä edes täydellä akulla tai kontrolleri sammuttaa itsensä tai palaa. Virtamittarin maksimi on 60V.

Mulla on tossa oma 52v kontrolleri jota voi säätää vähän vapaammin. Kiitos moottorin spekseistä, auttaa arvioimaan säätöjä paremmin. Koitan kaivaa josko jonkun datasheetin tosta löytäis kanssa.

E-Cruiser kirjoitti:

Se takakansi on osa sitä rakenteen jäykkyyttä, ilman jäykkää takakantta se on huterampi ja rakenne saattaa pettää jostain kohden kun se koko kottero pääsee elämään. Se on rakennettu kevyesti lentokonelogiikkaa noudattaen, eli yhden osan poistaminen aiheuttaa koko rakennelman jäykkyyden menetyksen, mutta voi se kestääkin, vaikea sanoa. Tärkeää olisi että korvaava takakansi on 100% jäykkä kaikkiin suuntiin. Se runko kestää vain jos koppa kantaa puolet rasituksista.

Hyvä tietää. Harkitsin vahvikkeita mutta tuumailin etteivät ne ole tarpeelliset. Olin siis väärässä.

E-Cruiser kirjoitti:

Ne tarrat siinä takakannessa ovat, tai mitkä siinä ainakin olivat ennen, ovat kaikki divareista etsittyjä alkuperäiskeräilykappaleita 80-luvulta, siinä on noin viidenkympin tarrat yhteensä. Ne ketjut eivät mulla tippuneet, kun sillä ei polkenut taaksepäin. Takaperin ei saa polkea yhtään. Silloin se pelaa, tai ainakin mulla pelasi ihan hyvin.

Tohon päälle tulee tosiaan se paneeli jolloin kaikki allaoleva jää piiloon.

Ketjut on tippuneet mulla nyt viitisen kertaa ilman taaksepäin polkemista, joten koitan vähän parantaa toltaosin. Ketjun suojaputki voi jo itsessään auttaa jonkin verran mutta lyhennän nyt hiukan samalla. Ne oli säilytyksessä ollessaan keränny myös aika hyvin pölyä ja likaa itseensä mutta ei puhdistaminen tähän merkittävästi auttanut.

Kiitos taas vinkeistä!

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jep, yritä jäykistää sitä jotenkin niin että jäykistys vastaa jäykkää takakantta, se sivuttaisliike on se paha. Etu-takasuunnassa se kestää kyllä. Sivuttaiseläminen nirhaa paikat rikki äkkiä. Moottori kestää 1000W muutamia minuutteja, tuskin paljoa yli. Itse ajelin sillä silleen kolmos tai nelostasolla, jotain 300W meni suurimman osan aikaa. Sivuttaiselämisellä tarkoitan liikettä, joka syntyy jos ajat esimerkiksi toisen etupyörän korokkeen päälle, se liike.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 19 Elo 2020, 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:

Jep, yritä jäykistää sitä jotenkin niin että jäykistys vastaa jäykkää takakantta, se sivuttaisliike on se paha. Etu-takasuunnassa se kestää kyllä. Sivuttaiseläminen nirhaa paikat rikki äkkiä. Moottori kestää 1000W muutamia minuutteja, tuskin paljoa yli. Itse ajelin sillä silleen kolmos tai nelostasolla, jotain 300W meni suurimman osan aikaa.

Mä olin ehkä huomaavinani jotain pientä heijaamista mitä ei edellisellä ajolla ollut joten tähän täytyy kyllä kiinnittää huomiota.

Moottorin osalta seurailen vähän lämpöjä mäkien jälkeen ja katson mitä se tykkää. Jos päädyn pitämään ton ni voin tarvittaessa kokeilla laittaa vaikka ferrofluidia sisään jos se sitä vaatii.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kyllä se viileillä keleillä kestää sen kilowatin varmaan lähes kokoajan, kesäkuumilla ei. Mutta siis kiinnitä huomio juuri siihen elämisliikkeeseen mikä syntyy, jos ajat toisen etupyörän matalan korokkeen päälle. Se on se paha. Se vääntö, ristirasitus, miksi sitä nyt kutsuisi kinnerissä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

E-Cruiser kirjoitti:

Se vääntö, ristirasitus, miksi sitä nyt kutsuisi kinnerissä.

Se on tietysti VIÄNTÖ.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Pastori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Se vääntö, ristirasitus, miksi sitä nyt kutsuisi kinnerissä.

Se on tietysti VIÄNTÖ.

Vuan vaikka kiäntö, ni piättyy tämähi viäntö :mrgreen:
Mulla on vielä jäljellä parikymmentä kpl niitä 3mm custom-pinnoja, joilla se takakiekko on kasattu. Symotec, vai mikä se firma oli.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Se vääntö, ristirasitus, miksi sitä nyt kutsuisi kinnerissä.

Se on tietysti VIÄNTÖ.

Vuan vaikka kiäntö, ni piättyy tämähi viäntö :mrgreen:
Mulla on vielä jäljellä parikymmentä kpl niitä 3mm custom-pinnoja, joilla se takakiekko on kasattu. Symotec, vai mikä se firma oli.

Mie oon KiTTTTTeeltä ni mie saan kanssa viäntää.

Tossahan on vahvistusrima selkänojan takana. Mietin että jos siitä vetäisin viistosti takakulmiin toiset rimat ja laittaisin kulmaraudat niin varmaan vähän auttaisi ristiVIÄNTÖÖN. Samalla vois varmaan laittaa sivuttaisrimat kannen reunoilta toiselle yhdestä tai kahdesta kohdasta. Samalla nää antais lisätukee kannelle.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

IMG_20200823_182522.jpg

Ei tullut rakenneltua mitään lenkkien välissä johtuen mökkireissusta mutta kävin nyt vähän pidemmän lenkin ajamassa. On todella mukava, hiljainen ja rento ajaa sähköllä verrattuna noihin omiin sähköpystäreihin. Vakaus on kanssa hyvä vaikka ajas kallistettuun alamäkeen pikkasen lujempaa.

Kontrolleri oli jäänyt oletusasetukselle 25a ja testailin sillä puskee muutamia mäkiä ylös. Oma lähiseutu on todella mäkistä, joten täällä on hyvä testailla napamoottorin paistamista. :mrgreen: En kuitenkaan saanu tota missään vaiheessa edes yli kädenlämpöiseksi mikä on ainakin hyvä merkki. Tosin täällä mäet on lyhyitä ja jyrkkiä joten kuorma on väliaikaista.

Huomaa kyllä että toi on matka-ajoon tehty vekotin. Tykkään!

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Eka 36km työmatka ajettu. Hiukan hitaampi kuin pystäri (johtuen pitkälti tietöistä) ja akkuu meni 20% enemmän. Tästä on hyvä lähtee optimoimaan.

Muutama juttu jolla kulutus saadaan pienemmäksi:

  • Kunhan lihakset tottuu taas nojapöyräilyyn ni saadaan kuljettajasta enemmän tehoo irti.
  • Kiihdytykset enemmän kuskilta ja vähemmän moottorilta.
  • Maltillisemmat kiihdytykset.
  • Rengaspaineiden tarkastus / renkaiden vaihtaminen. Ilmeisesti kuitenkin kestävyys kärsisi tässä.

Lisäoptiona tosiaan se aurinkopaneeli, jonka unohdin edelleen veneeseen mökille.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Paluumatkalla ei ollukkaa enää eroo maasturiin kulutuksessa. :O rengaspaineet on matalalla joten vois kokeilla laittaa lisää painetta seuraavalle lenkille.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Niiden eturenkaiden painetta ei kannata nostaa paljoa. Paineella on suuri vaikutus ohjaustuntumaan ja vakauteen ja jarrutuspitoon. Itse pidin eturenkaiden paineet aika alhaalla just sen paremman tuntuman ja vakauden takia. Takakiekko kannattaa pitää korkeapaineisena, se kestää sen ja vain vahvistuu siitä. Tuon verran on tähän päivään saakka lukijoita globaalisti Velogatin blogilla:

Velogatti-blogi.PNG
Velogatti-blogi.PNG (8.35 KiB) Katsottu 4978 kertaa

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:

Niiden eturenkaiden painetta ei kannata nostaa paljoa. Paineella on suuri vaikutus ohjaustuntumaan ja vakauteen ja jarrutuspitoon. Itse pidin eturenkaiden paineet aika alhaalla just sen paremman tuntuman ja vakauden takia. Takakiekko kannattaa pitää korkeapaineisena, se kestää sen ja vain vahvistuu siitä. Tuon verran on tähän päivään saakka lukijoita globaalisti Velogatin blogilla:

Velogatti-blogi.PNG

Joo, pienillä muutoksilla. Sillä sen näkee sit parhaiten et mikä on oma preferenssi ja työmatkalle sopivin. Takakiekon vois tosin suoraan laittaa täysille.

Hyvin on katseluja kerännyt. Hyvin kerää myös livenä kommentteja. En päässyt kumpaankaan suuntaan ilman et joku ei olis kehunu pyörän ulkonäköö. :D

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Niiden eturenkaiden painetta ei kannata nostaa paljoa. Paineella on suuri vaikutus ohjaustuntumaan ja vakauteen ja jarrutuspitoon. Itse pidin eturenkaiden paineet aika alhaalla just sen paremman tuntuman ja vakauden takia. Takakiekko kannattaa pitää korkeapaineisena, se kestää sen ja vain vahvistuu siitä. Tuon verran on tähän päivään saakka lukijoita globaalisti Velogatin blogilla:

Velogatti-blogi.PNG

Tätäkö blogia tarkoitit: https://e-cruiser.blogspot.com/2015/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin