Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti: 21 Syys 2020, 10:13

Kuvasta päätellen runkoputken jänneväli tavalliseen tadpoleen nähden kasvaa vain hiukan. Tähän osaan runkoa vaikuttaa molempien kuljettajien paino noin vajaan puolen metrin vipuvarrella, joten lujuuden kannalta riittäisi kaksinkertaisen taivutusvastuksen putki, eli 50³x2=63mm tuolla samalla 1-1.5 mm seinämällä.

Toisaalta, kun runkoa ei rasita ketjun kuormitus tuolta pitkältä osuudelta lainkaan, jää tuon suoran putken kuormitukset hyvin vähäisiksi, lähinnä polkemisvoimien rasittamiksi. Tämänkin saa minimoitua kytkemällä istuinten selkänojat yhteen.

Jos kuitenkin laitat liitoksen, tuonne keskelle, puoltaa se hieman paksumman (70 mm) putken käyttöä keskellä. SInne keskelle selkänojien väliinhän ne mahdolliset matkatavaratkin sijoitetaan.

Itse miettisin rungon kolmiosaisuutta vartenotettavana mahdollisuutena. Liitoksista voi tehdä yksinkertaiset ja kevyet, kun ne sijoitetaan istuinten etupuolelle, jossa taivutuskuormitus on minimissään jalkojen painon takia ja liitosten läpi menee vain polkijan jalkavoimien tuottama momentti.

Yhteenveto. Molemmat päät aivan tavallisen tadpolen rakennevahvuuksina, liitoksia kaksi istuinten alle ja keskelle joko samaa, noin 50 x 1,5 putkea ja toisiinsa tuetut selkänojat. Tai sitten keskiosa 63 - 70 putkesta.

PS. Jos päädyt tekemään ilman jousitusta, väliosa kannattaa tehdä –kuorma-auton rungon mallin mukaan– noin 80x80x1,5 avoprofiilista (C- tai hattuprofiili), jotta se ei ota vastaan vääntöä ja kaikki pyörät ottavat maahan maaston muodoista huolimatta. Tässä tapauksessa istuinten selkänojia ei kannata kiinnittää jäykästi toisiinsa.

Mittasin niin tää mun 50mm putki on 1,5mm vahvuista.

Tuo c profiilihan on hyvä idea vaikka olis jousituskin. Ainakin nyt kun 50mm joustotavoitteesta jäädään huomattavasti. Sen verrran jäykkiä nuo kiinan vieterit. No niitä voi parannella sitten tai jousituksen geometriaa muuttaa tai jotain. Päätin muuttaa akseliväliksi metrin. Taaempi kuski istuu hieman taka-akselin takapuolella (keulii) ja myöskin takapuomista voisi tosiaan tehdä irrotettavan niin saisi kohtuullisen lyhyeksi koko paketin.

Ohjauksen ihmettelyä.. jousitus vaikeuttaa asioita jonnin verran. istuin hietikolla monta tuntia miettimäs kuinka tää tehdään oikeaoppisesti ja päätin kuitenki tehdä väärin ilman palloniveliä. Luotan raudan joustavuuteen. Pystysuorien ohjaustankojen nivelet tulee alaputkeen, ja raidetankoon pystysuunnassa väljät kolot mihin tulee ohjaustangossa kiinni oleva tappi. Käänteinen suora ohjaus nimeltään, ehkä. Ideana se että kun on tila vähissä ohjaamossa niin ohjauskepit väistää käännettäessä pyörää. Saas nähdä minkälainen kauhuohjaus tästä tulee :lol:

IMG_20210721_143911.jpg
IMG_20210721_143911.jpg (169.95 KiB) Katsottu 4170 kertaa
IMG_20210721_145528.jpg
IMG_20210721_145528.jpg (148.61 KiB) Katsottu 4170 kertaa
IMG_20210727_pyörä1.jpg
IMG_20210727_pyörä1.jpg (336.54 KiB) Katsottu 4170 kertaa
IMG_20210727_pyörä2.jpg
IMG_20210727_pyörä2.jpg (310.16 KiB) Katsottu 4170 kertaa
IMG_20210727_pyörä3.jpg
IMG_20210727_pyörä3.jpg (277.87 KiB) Katsottu 4170 kertaa
IMG_20210728_pyörä1.jpg
IMG_20210728_pyörä1.jpg (228.6 KiB) Katsottu 4170 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

No nyt on haastavuuskerrointa tässä projektissa :D.
Mielenkiinnolla odotan kokemuksia noiden ristinivelten toiminnasta/kestosta.
Useampaankin projektihahmotelmaan olen moisia kaavaillut, mutta toteutukseen asti ei ole vielä yksikään päässyt.

Ohjaus on varmasti haaste, koska jousituskin on mukana sekoittamassa kuvioita.

Ennakkoluulottomia ja totutusta poikkeavia rakenneratkaisuja, pisteet siitä!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mua mietityttää, miten olet ratkaissut vetareiden liu'ut :? Kiinteät ne ei voi olla, koska niiden pituus näyttää muuttuvan sekä kääntäessä että joustossa.

Ohjauksen toteutustapa on samasta syystä mielenkiintoinen. Raidetangon mittaisilla tukivarsilla olisi ollut helpompi hallita jouston vaikutusta ohjaukseen. Toisaalta tässä ei ole pyrittykään usein esiintyvään joustovaran maksimointiin vaan on tyydytty mielestäni paremmin katukäyttöön sopivassa pienessä joustossa, mikä osaltaan vähentää myös pyöräkulman muutosta joustossa :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jooseha kirjoitti: 29 Heinä 2021, 20:35

Mua mietityttää, miten olet ratkaissut vetareiden liu'ut :? Kiinteät ne ei voi olla, koska niiden pituus näyttää muuttuvan sekä kääntäessä että joustossa.

Ohjauksen toteutustapa on samasta syystä mielenkiintoinen. Raidetangon mittaisilla tukivarsilla olisi ollut helpompi hallita jouston vaikutusta ohjaukseen. Toisaalta tässä ei ole pyrittykään usein esiintyvään joustovaran maksimointiin vaan on tyydytty mielestäni paremmin katukäyttöön sopivassa pienessä joustossa, mikä osaltaan vähentää myös pyöräkulman muutosta joustossa :)

Avaimesta rälläköity räikkäpää liukuu (toivottavasti) vetarin sisemmässä päässä näkyvässä kuusiotangossa. Näkyy noissa edellisissä kuvissa. Siihen pitäs vielä tehdä sen niveleen yhdistävä osa, joka jättää 3cm ilmaa nivelen ja vetarin sisemmän pään väliin. Ärsyttää kun nuo osat pystyis teoriassa tehdä todella pieneen tilaan ja kevyeksi mutta joutuu kuitenkin tekemään tällaisia viritelmiä. :x

Tänään tällaista, tarvii todennäköisesti toisenkin kierretangon jäykistämään tuota keskiväliä. Mutta hieno tunne kun sai ekaa kertaa pyörät kääntymään :o

IMG_20210729_122032_resize_56.jpg
IMG_20210729_122032_resize_56.jpg (446.65 KiB) Katsottu 4029 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Semmosta settiä taas, etten ymmärrä mitään :shock: no se ei oo mikään ihme, eikä uutinen :mrgreen: joidenkin aivot pystyy 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Piti tehdä vähä uudestaan tuota ohjauksen "raidetankoa" ja sen säätöä. Oli liian löysä. Vaihdoin m8 kierretangon kahteen m6 tankoon. Nyt on pystysuunnassa hyvin joustoa mutta vaakatasossa jäykkä. Vielä vois hitsata toisesta päästä kiinni niin ei ruuvit pyöris yhtä helposti auki. Lukkomuttereilla luulisin että pysyy.

Hitsasin runkoon myös ohjaustankojen paikat. Vielä tarvii sorvata kaikenlaista pikkuholkkia että pääsee eteenpäin. Muuten aika pitkälti tämä etupää on jo kaikkea pikkuosaa vaille. ja niitähän riittää :roll:

Liitteet
ohjauskahvat
ohjauskahvat
IMG_20210812_192716.jpg (173.99 KiB) Katsottu 3868 kertaa
IMG_20210812_133333.jpg
IMG_20210812_133333.jpg (259.28 KiB) Katsottu 3868 kertaa
IMG_20210812_112535.jpg
IMG_20210812_112535.jpg (290.1 KiB) Katsottu 3868 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Syväri kirjoitti: 13 Elo 2021, 09:10

Piti tehdä vähä uudestaan tuota ohjauksen "raidetankoa" ja sen säätöä. Oli liian löysä. Vaihdoin m8 kierretangon kahteen m6 tankoon. Nyt on pystysuunnassa hyvin joustoa mutta vaakatasossa jäykkä.

Siis onko raidetangon tarkoitus joustaa jousituksen mukana? :shock:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Vilijami kirjoitti: 13 Elo 2021, 10:11
Syväri kirjoitti: 13 Elo 2021, 09:10

Piti tehdä vähä uudestaan tuota ohjauksen "raidetankoa" ja sen säätöä. Oli liian löysä. Vaihdoin m8 kierretangon kahteen m6 tankoon. Nyt on pystysuunnassa hyvin joustoa mutta vaakatasossa jäykkä.

Siis onko raidetangon tarkoitus joustaa jousituksen mukana? :shock:

Juuri niin, raidetanko on siis myös kallistuksenvakaaja :D Vaikka ei sellaista tällaseen tarvis. Iskareihin suunnittelin että otan jouset pois ja vaihdan joustinkumit tilalle jos vaan löytyy sopivat. 2-3cm jousto toivottavasti riittää ettei mee kiekot heti mutkalle.

Ohjaus on viimeistelyä vaille valmis, kuvassa näkyy ohjaustapit. Pystysuunnassa pääsee jousitus elämään vapaasti. Ei ehkä paras ratkaisu mutta toteutui akselin pätkillä, porakoneella ja rälläkällä.

Seuraavaksi yritän noita vetoniveliä viritellä toimintakuntoon, niihin pitäis tehdä sovitepala jonka hitsaan räikkäpäähän kiinni. Yritin netistä etsiä kaikenlaisia vapaarattaita mutta huonosti soveltuu tällaiseen.. Yksi vaihtoehto olis myös tehdä kiinteä veto mutta sitten pitää polkimia koko ajan pyörittää.

IMG_20210819_191436.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Syväri kirjoitti: 19 Elo 2021, 21:17

Juuri niin, raidetanko on siis myös kallistuksenvakaaja :D

Ei kannata esittää yllättynyttä, sitten kun kierretangot katkeaa.
Kierretanko kestää varsin huonosti jatkuvaa taivuttelua. Lovenvaikutusluku on lujuusopin käsite rakennetta heikentävänä tekijänä ja kierretanko on noita lovia täynnä. Voi olla että tämä oli taas vaan insinöörisaivartelua….

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Toiset tekee kevyttä ja kaunista minä teen painavaa ja paskaa. Tässä viimeiset kötöstykset:

Tasauspyörästön kehitysversio, olis päässyt helpommalla kun olis umpijöötistä koneistanut, mutta erilaisten jigien avulla hitsasin laakeripesän ja porasin reiät 70x40 neliöputkeen. Väliin piti hitsata tukirauta ja kiinnityspisteet booritettua osaa varten, jonka jälkeen jyrsintä oikeaan leveyteen. Paketti on pakko saada purettua osiin, muuten ei rattaat mene paikoilleen. Rattaat piirtelin fusion 360 ohjelmalla ja kaveri 3d tulosti muovista, ne pitäisi vielä raudasta rakentaa ja siinä on yks paikka kompuroida. :) :roll:

Kehitysversion tavoite oli pienentää pyörästön pyörintähalkaisijaa rungon ahtauden takia ja saada sulavammin pyörivät rattaat. Vaikuttaa ihan hyvältä. Akselisokat "pystyrattaissa" auttoi myös pienentämään osaa ja on varmemmat kuin mutterit

IMG_20210921_235513.jpg
IMG_20210921_235513.jpg (123.28 KiB) Katsottu 3534 kertaa

Etupään isoihin poikkiputkiin hitsasin lattarautaa ja se osoittautui huonoksi ratkaisuksi. Takapään vastaaviin putkiin otin väkivaltaiset konstit käyttöön että sain sovitukset 22 millisiin pyöräntuentoihin osumaan paremmin ja kevyemmin. Hitsaus on silti vaikea suht tiukkojen kulmien takia ainakin tigillä.

IMG_20210919_152036.jpg
IMG_20210919_152036.jpg (72.09 KiB) Katsottu 3534 kertaa

Takapäästä tulee symmetrinen etupään kanssa, koska en oo vieläkään varma konstruktion suhteen. Niin ovat nyt ainakin poissa tieltä mitä ikinä tuohon voimansiirtoon kehittääkään. Ja omaa silmää miellyttää jollain kierolla tavalla

IMG_20210918_204847.jpg
IMG_20210918_204847.jpg (141.65 KiB) Katsottu 3534 kertaa

Takapään jousituksen laakeripesät, näiden kanssa olikin hauskaa kun ottivat vähän lämpöä hitsatessa ja vetelivät niin ettei laakeri enää mennyt paikalleen. Etupäässä muuten samanlaiset mutta muutama milli enemmän materiaalivahvuutta niin ei ongelmaa. No siitähän tuli sitten työmaa kun piti kalvata laakeripesät mittaan jyrsinkoneella. Samalla kevensin vähän ulkohalkaisijasta sorvilla.

IMG_20210918_172558.jpg
IMG_20210918_172558.jpg (81.72 KiB) Katsottu 3534 kertaa

Ja tässä pyörä päältäpäin, penkin selkätuen kanssa joudun varmaan painamaan resettiä ja miettimään muun ratkaisun kuin tuon ruman pystyputken. Mielessä oli sellainen "kahden kepin tuenta" mallia metabikes

tuenta.jpg
tuenta.jpg (11.86 KiB) Katsottu 3534 kertaa

Tai sitten paksua putkea penkin muotoa pitkin. Se antais eniten vapaata tavaratilaa penkkien väliin.
Haluaisin hitsata jo etu ja takapään yhteen mutta täytyy joku pulttiliitos tehdä ainakin väliaikaisesti, muuten osien hitsailu menee vaikeaksi.

IMG_20210918_132232.jpg
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Huomioni kiinnittyi hammaspyöriin ja niissä hampaiden muotoon kun niitä tuli viime vuosituhannella tekussa pyöriteltyä.

Ne kun on nyt kärkeen päin kapenevat niin eikös niissä voima välity juuri tuon kärjen kautta? Raudasta tehtynä luulisi kyllä kestävän polkuvoimat muodosta riippumatta. Pyöreäkylkisissä hampaissa kosketuskohta liukuu kylkeä pitkin, jonka alla oleva giffi näyttää ( en osannut suoraan näkyvänä kuvana liittää). Tietysti valmistustyökalut asettaa omat rajoituksensa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hammastus ... _wheel.gif

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

En ymmärtänyt, mitä tarkoitit kärkeä kohti kapenevalla. Kartiohammaspyörän hampaidenhan pitää kaveta kohti akselin päätä, jotta mahtuu sama määrä hampaita mahtuu sinne kärkeen pienemmälle säteelle.

Jos taas tarkoitit hampaan muotoa kohti hampaan kärkeä, niin eikös tuossa liitteen videossa ollut juurikin hampaan kärkeä kohti kapenevat hampaat. Tuo hampaan muoto riippuu hampaan työstön ns. profiilinsiirrosta. Jos leikkaavaa työkalua siirretään vierintäjyrsinnässä kauemmas, tulee hampaista teräväpäisempiä jakohalkaisijan kohdalla tynnyrimäisiä ja sisempänä hampaiden kaulat ohenevat vielä tästäkin. Profiilinsiirrolla saadaan säädettyä hampaiden kestävyyttä hampaan tyven kestävyyden ja toisaalta mahdollisimman nykimättömän vierinnän välillä.

Ryntösarjakuva.png

Muovisissa hammaspyörissä nämä asiat menevät muovin paljon suuremman joustavuuden takia aivan toisin. Kovimmalla kuormituksella oleva hammas joustaa taipumalla ja jakaa osan kuormasta viereisille hampaille, joka näin suurentaa ryntösuhdetta ja parantaa kestävyytta. Hampaat voivat olla tyvestä paksumpia, koska hammas joustaa riittävästi tukevammillakin tyvillä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ratas suunniteltiin työkalujen ehdoilla eli pienelle kiekolle ja viisteterälle.. Paras olisi varmasti perinteinen kartiohammaspyörä mutta sellainen vaatii profiilijyrsintä mitkä maksaa jonkun verran. Hammas saisi kaareutua sulavammin jotta ei tulisi niin kovia pintapaineita. Toisaalta kyllä se muotonsa hakee. :)

Liitteet
IMG_20210927_121548_resize_83.jpg
IMG_20210927_121548_resize_83.jpg (181.26 KiB) Katsottu 3396 kertaa
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Juu kapenee kärkeä kohti, mutta tuota kuljen muotoa tarkoitin.
Eli niinkuin tuossa sinun kuvassa hampaiden kylki on pullollaan ulospäin, onks se nyt sitten tynnyrimäinen muoto, niin Syvärin valokuvassa hampaan kylki näyttäisi olevan jopa lommollaan sisään päin.

Mä olen vaan tän näköisiä pulleahampaisia rattaita livenä nähnyt, sen takia kiinnitin asiaan huomiota.
Mutta hyvä jos lommoposkinen hammaskin toimii.

ratas.jpg
ratas.jpg (61.4 KiB) Katsottu 3390 kertaa

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo pulleahampainen on nimeltään evolventtihammastus. Siinä hampaat vierivät toisiaan vasten, eivätkä liu’u. Tämä liukumattomuus vähentää kulumista. Jorin kuva mallintaa tätä.

Vastaa Viestiin