2T3 2022

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijamin Räntäpäivän kinnerin purkamisesta heräsi (jälleen) kipinä 2T3:n rakentamiseen, vielä jonain päivänä.
Kaksiraiteisen kolmipyörän ideaa olen ihastellut aina Jorin raportoimasta opinnäytetyöstä lähtien.

Välillä haave oman toteuttamisesta on vajonnut syvemmälle mielen sopukoihin, mutta noussut sieltä aina uudelleen tarkempaan pohdintaan. Ja paras tapa projektien toteuttamiseenhan on laittaa ajatukset kaiken kansan näkösälle tänne foorumille :) .

Kun yksi 2T3 (Räntis) nyt poistui kinnerilistalta, niin jo tasapainon vuoksi sinne pitäisi saada uusi tilalle. Mutta koska kuluvan vuoden projektikiintiö on täyteen buukattu (ja ylikin) 1CV:n ja Avuksen toimesta, niin otetaan työnimeen ensi vuosi. Toteutuu sitten tahi ei.

Haaveissa olisi ns. retkikinneri, joka ei kavahtaisi hiekkateitäkään. Niiden varsilta kun löytyvät ne parhaat maalaismaisemat ja muutakin mielenkiintoista nähtävää. Questin kaltaiselle asvaltinnielijälle irtosoratie on kauhistus, jolla eteneminen hyytyy pahasti, koska A) pienet etupyörät ja B) heikko vetopito.

Listaanpa tähän vähän speksejä:

  • kate lähinnä suojaamaan kuskia säältä, ei ilmanvastuksellisia vaatimuksia (vauhtikinnerit on sitten erikseen)
  • katemateriaaliksi joku muu kuin lujitemuovi: PP-kennolevy, kangas, makuualusta-solumuovi...
  • retkeilyvarusteet (sis. teltta) pitää saada kulkemaan mukana: osa tavaroista voi olla myös pyörälaukuissa (ei ole pakko saada korin sisään, vaikka se toki mukavaa olisikin)
  • täysluomu eli ei sähköavustusta
  • pituus max. n. 2,5 m
  • leveys max. n. 0,9 m
  • kiekkojen vannekoko vähintään 559 mm (soratievaatimus...)
  • renkaiden leveys vähintään 50 mm
  • ohjauksessa olisi mielenkiintoista kokeilla nivelnelikulmiota perinteisen emäputken sijaan :wink:
  • runkomateriaalina teräs tai hiilikuitu (varmaan protoilutyyliin ensin mainittu...)

Lähdetään nyt näillä liikkeelle. Lisäilyjä ja muutoksia tulee tähän viestiketjuun sitä mukaa, kun aivoitukset jäsentyy.

Räntiksen viestiketju:
viewtopic.php?f=26&t=4726

Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä:
viewtopic.php?f=3&t=3124

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja PW »

viewtopic.php?t=4505
Tapanin kaksiraiteinen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 03 Helmi 2021, 00:47
  • ohjauksessa olisi mielenkiintoista kokeilla nivelnelikulmiota perinteisen emäputken sijaan :wink:

Muistelin, että mulla ois ollut luonnostelma tästä ajatuksesta.
Löysinkin sen, mutta vaihdoin kääntyvän takarenkaan ja vetävän renkaan paikkaa, koska takaohjaus vaikuttaa huonohkolta

Liitteet
2T3.JPG
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuohonhan sopisi Kettwiesel tyyppinen avattava sateenvarjokate, jonka sais hyvällä säällä taitettua auki.

Liitteet
kettwiesel kate.png
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sadehuppu samaan.

Liitteet
sadehuppu.png
sadehuppu.png (289.72 KiB) Katsottu 4322 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 03 Helmi 2021, 13:11

Muistelin, että mulla ois ollut luonnostelma tästä ajatuksesta.
Löysinkin sen, mutta vaihdoin kääntyvän takarenkaan ja vetävän renkaan paikkaa, koska takaohjaus vaikuttaa huonohkolta
Kuva

Aika paljosta joudut luopumaan tuon vetävän- ja ohjaavan takapyörän toimintojen vaihtamisen takia.

  • Leveyttä joudut lisäämään, jotta sivulle sijoitettu pyörä pääsee kääntymään
  • Ketjulinjaa joudut pidentämään, jopa jakamaan sen väliakselilla kahteen osaan kuten konseptissasi.
  • Vetävän pyörän kuormitus pienenee sevästi ja keskimmäisen ohjaavan pyörän kasvaa.
  • Toiminnallinen akseliväli kasvaa, joten kääntösäde kasvaa samassa suhteessa.
  • Pitkän akselivälin takia takapyörä oikaisee paljon, eikä mene juuri koskaan etupyörän kanssa samaa uraa.
  • Tuossa piirroksessa olevalla konseptilla etupyörän kuormitus on noin nolla, eli polkaistessa nostaa keulaa.

Melkein kaikki alkuperäisellä 2T3 tavoitellut hyvä talviominaisuudet katoavat tällä muutoksella, tai jolleivat kokonaan katoa, niin ainakin heikentyvät selvästi.

Niille, jotka eivät tiedä, mihin verrataan laitan tähän kuvan alkuperäisestä konseptista. Istuinhihnat ovat tässä kuvassa vähän niin ja näin, mutta kuskin painopiste on vetävän pyörän akselin jatkeella, tai hieman sen etupuolella.
Kuva
Jos itse tekisin uuden tällaisen, miettisin tarkoin jo aiemmin esittämääni vaihtoehtoa tehdä tuosta oikealta vetävän, jolloin kuski saadaan vieläkin lähemmäs vetävää keskipyörää, kun rataspakka ja ketju on ojan puolella.
viewtopic.php?p=65503#p65503

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Itsellä kun on tässä vehkeessä fiksaatio noihin isoihin kiekkoihin, niin se aiheuttaa mm. seuraavaa:

1) Jos kinneristä ei halua hillittömän pitkää, niin ohjaavat kiekot tulevat osin jalkojen (kampien) sekä kuskin kropan kohdalle -> pyörät eivät mahdu kääntymään paljoa (koska leveyttä en halua kasvattaa) -> tuskin muodostuu ongelmaksi, koska kaupalliset kinneritkin on (pääosin) kankeita kääntymään, eikä tässä vaadita kummoisempaa ketteryyttä...

2) Isoa vetävää pyörää ei saa kuskin "kainaloon" (kuten ainakin teoriassa pikkupyöräisessä) -> vetävälle pyörälle saa varmaan kuitenkin noin puolet kokonaiskuormasta -> selvä parannus hollannikkaaseen (Quest) verrattuna.

3) Isot kiekot eivät ole niin tukevat kuin pienet -> tämän ajattelin taklata pykälää järeämmillä kiekoilla. Hyllyssä olisi läskipyörän etukiekot, joita voisi harkita tähän projektiin. Näissä on 70 mm leveä vanne (ulkoleveys). Tuollaiselle vanteelle koeasensin taannoin 60-559 -kokoisen Big Applen, jonka leveys oli tämän jälkeen 72 mm :D . Siinä olisi tod.näk. hyvin rullaava kombinaatio, joka ei heti säikkyisi pehmeämpää soratietäkään. Vetävä kiekko puuttuu, sellainen tarvisi hommata/kasata.

4) Isommat kiekot aiheuttavat isomman momenttivarren, eli vääntävät pyöränripustusta ja runkoa enemmän kuin pikkukiekot. Tulee joko hontelompi tai painavampi vekotin (tai molempaa :lol: ). No eiköhän tästäkin selvitä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 03 Helmi 2021, 21:29

4) Isommat kiekot aiheuttavat isomman momenttivarren, eli vääntävät pyöränripustusta ja runkoa enemmän kuin pikkukiekot. Tulee joko hontelompi tai painavampi vekotin (tai molempaa :lol: ). No eiköhän tästäkin selvitä.

En muista nyt missä näin, mutta painoin ideana mieleen

Ison kiekon tueksi voi asentaa kinnerin pohjalle, pyöräkoteloon tai vaikka istuimen kylkeen inline-luistimen pyörän sellaiseen kohtaan, ettei se ota normaalisti kiinni, mutta ylikuormitustilanteessa ottaa kiinni vanteen reunaan ja rajoittaa sen taipumaa estäen näin isomman kiekon ylikuormittumisen.

Tuossa ei välttämättä tarvita kuin yksi tukipyörä kuskin puolelle, sillä toiseen suuntaan kaartaessa keskipakokuormaa kantaa kaksi pyörää ja tämä keskimmäinen on tuohon suuntaan hyvin kevyesti maassa, joten kitkavoimien pienuus rajoittaa toisen suunnan ylikuormat pois.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 03 Helmi 2021, 16:30

...Jos itse tekisin uuden tällaisen, miettisin tarkoin jo aiemmin esittämääni vaihtoehtoa tehdä tuosta oikealta vetävän, jolloin kuski saadaan vieläkin lähemmäs vetävää keskipyörää, kun rataspakka ja ketju on ojan puolella.

Pienen painonsiirron vetävälle pyörälle tuolla voisi saada, tosin jälleen ison kiekon takia tuota ei välttämättä pysty täysimääräisesti hyödyntämään. Kuskin hartiat/käsivarret tullee enempi kiekon kohdalle, ja alkavat ahdistaa. Pikkukiekolla helpompaa.

Vaikka vetävää kiekkoa saisikin vietyä lähemmäs kinnerin keskilinjaa, niin keskiöratasta (ketjupyörää) pitäisi joka tapauksessa siirtää vähän ulommas, verrattuna tuon opinnäytetyön nykytilanteeseen. Eli kammesta tulisi leveämpi, tai vaihtoehtoisesti sen päähän pitäisi laittaa akseli, jonka ulkopäähän ketjupyörä tulisi. Ei niin hyvä kuin ketjupyörän ymppääminen suoraan kampeen kiinni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 03 Helmi 2021, 21:50

Ison kiekon tueksi voi asentaa kinnerin pohjalle, pyöräkoteloon tai vaikka istuimen kylkeen inline-luistimen pyörän sellaiseen kohtaan, ettei se ota normaalisti kiinni, mutta ylikuormitustilanteessa ottaa kiinni vanteen reunaan ja rajoittaa sen taipumaa estäen näin isomman kiekon ylikuormittumisen.

Tuossa ei välttämättä tarvita kuin yksi tukipyörä kuskin puolelle, sillä toiseen suuntaan kaartaessa keskipakokuormaa kantaa kaksi pyörää ja tämä keskimmäinen on tuohon suuntaan hyvin kevyesti maassa, joten kitkavoimien pienuus rajoittaa toisen suunnan ylikuormat pois.

Hmm, teoriassa mahdollinen tuokin, kunhan tukipyörä on tuettu riittävän hyvin. Ettei pääse joustamaan itseään kiinni renkaaseen/pinnoihin :) .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 03 Helmi 2021, 21:29

(koska leveyttä en halua kasvattaa)

Mikä tässä leveydessä pääasiassa harmittaa, kun aerodynamiikka ei ollut pääosissa?

Räntiksessä kaivonkansien ylitys onnistui vain millintarkasti ajaen ja jos oli hieman upotettu kansi (pienet visteet asfaltissa kannen ympärillä), niin ei edes onnistunut jonkin renkaan pomppaamatta.
Itse tekisin vielä Räntistä 50mm leveämmän, jotta kaksiraiteisesta rakenteesta saataisiin hyöty esiin myös tässä. Ainakin täällä päin kelveillä on paljon kansia ja esiintyvät vielä useasti pareittain.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti: 03 Helmi 2021, 21:29

(koska leveyttä en halua kasvattaa)

Mikä tässä leveydessä pääasiassa harmittaa, kun aerodynamiikka ei ollut pääosissa?

Räntiksessä kaivonkansien ylitys onnistui vain millintarkasti ajaen ja jos oli hieman upotettu kansi (pienet visteet asfaltissa kannen ympärillä), niin ei edes onnistunut jonkin renkaan pomppaamatta.
Itse tekisin vielä Räntistä 50mm leveämmän, jotta kaksiraiteisesta rakenteesta saataisiin hyöty esiin myös tässä. Ainakin täällä päin kelveillä on paljon kansia ja esiintyvät vielä useasti pareittain.

Eipä siinä mikään harmita, mutta täkäläisessä liikenneympäristössä vaan todennut, että pykälää kapeammalla kulkupelillä selviää helpommin kuin leveällä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tätä seuraan tarkalla silmällä! Muuten kaksiraiteinen trike on vanha keksintö, 1800- luvulta. Sen kehitys pysähtyi yli sadaksi vuodeksi, vähän kuin sähköautolla.
https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1879- ... -tricycle/
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Kävin Räntis-ketjusta palauttelemassa mieleen, että paljonko siinä oli ollut raideleveys. Löysin luvun 81 (cm). Ja siihen päälle toivottu 5 cm -> 86 cm. Mainitut hyödyt varmasti toteutuisivat, mutta omaan makuun kuitenkin vähän turhan leveä.

Mutta saapa nähdä, joutuuko tässä vielä nöyrtymään tuon suhteen. Isot kiekot kun vaatii oman tilansa kääntyäkseen, vaikkei huimaa ketteryyttä tavoittelisikaan. Aikanaan tarkemmassa hahmotteluvaiheessa tuokin selviää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2T3 2022

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarcco kirjoitti:

... Muuten kaksiraiteinen trike on vanha keksintö, 1800- luvulta...

Joo, eihän tuo mikään uusi keksintö ole. Hauskoja katseltavia nuo entisaikain kulkupelit ja niiden rakenneratkaisut Kuva.

Vastaa Viestiin