Kupla ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

Joo, pakko on tehdä vaihtajaan minihäkki jossa se osoittaa vielä eteenpäin, SRAMin vaihtajassa olisi nappi lukitusasentoon jo valmiina. Tällainen viritelmä minulla on jo tuossa trikessä ja se on toiminut riittäävästi. Ketjunkiristin sitten lähelle kampikeskiötä. Nuo vetoakselit on sen takia erimittaisia että takanavassa ratas (jarrulevy) on noin 51 mm keskilinjasta sivussa ja mittailin että noin toisioketju olisi linjassa.

Kuulostaa hyvältä, ja kun on jo testattukin, niin ei siis huolta tuon suhteen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

...Voimansiirtoon olen suunnitellut istuimen alle aika lähelle taka-akselia "väliakselin" eli 142 mm takanavan. Toisioveto 6-pulttisesta levykiinnikkeestä, 27 hampainen sopiva ratas olisi valmiina. Rataspakaksi 10 -46/51 piikkisen, nyt ei vain 12-vaihteisia ole saatavilla Shimanolta. Toisioveto siis 27/22 ja eturatas 34 hampainen olisi maksimi. En tiedä riittääkö välitykset 20" pyörällä, en ole perehtynyt noihin laskureihin...

Pikainen laskuharjoitus antoi 10-46 rataspakalle välitysmatkoiksi 1,36 - 6,26 metriä per poljinkierros, jos renkaan kehämittana käyttää 1,5 metriä. 90 poljinkierroksella minuutissa nopeudet olisivat vastaavasti 7,3 - 33,8 km/h.
Pahoittelut liiallisesta desimaalien käytöstä...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Toivottavasti en jankkaamisellani hermostuttanut joria ja Vilijamia pois kommentoimasta... :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 16 Maalis 2021, 16:11
kemppes kirjoitti:

...Voimansiirtoon olen suunnitellut istuimen alle aika lähelle taka-akselia "väliakselin" eli 142 mm takanavan. Toisioveto 6-pulttisesta levykiinnikkeestä, 27 hampainen sopiva ratas olisi valmiina. Rataspakaksi 10 -46/51 piikkisen, nyt ei vain 12-vaihteisia ole saatavilla Shimanolta. Toisioveto siis 27/22 ja eturatas 34 hampainen olisi maksimi. En tiedä riittääkö välitykset 20" pyörällä, en ole perehtynyt noihin laskureihin...

Pikainen laskuharjoitus antoi 10-46 rataspakalle välitysmatkoiksi 1,36 - 6,26 metriä per poljinkierros, jos renkaan kehämittana käyttää 1,5 metriä. 90 poljinkierroksella minuutissa nopeudet olisivat vastaavasti 7,3 - 33,8 km/h.
Pahoittelut liiallisesta desimaalien käytöstä...

En nyt jaksa tarkistaa, oliko tarkoitus laittaa sähköapu. Jos ei, tuo reilu 7 km/h on kyllä painavalle katetulle liikaa. Helppohan sitä on kyllä muuttaa toisiovedon ratasta vaihtamalla. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 16 Maalis 2021, 22:26

Toivottavasti en jankkaamisellani hermostuttanut joria ja Vilijamia pois kommentoimasta... :roll:

Ai että minä kyllästyisin inttämiseen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 16 Maalis 2021, 23:31
tm kirjoitti: 16 Maalis 2021, 16:11

Pikainen laskuharjoitus antoi 10-46 rataspakalle välitysmatkoiksi 1,36 - 6,26 metriä per poljinkierros, jos renkaan kehämittana käyttää 1,5 metriä. 90 poljinkierroksella minuutissa nopeudet olisivat vastaavasti 7,3 - 33,8 km/h.
Pahoittelut liiallisesta desimaalien käytöstä...

En nyt jaksa tarkistaa, oliko tarkoitus laittaa sähköapu. Jos ei, tuo reilu 7 km/h on kyllä painavalle katetulle liikaa. Helppohan sitä on kyllä muuttaa toisiovedon ratasta vaihtamalla. :?

Sähköt tai ei, niin tällaisessa raskaassa (ja missä vaan cruisailu, työmatka, asiointi jne.) kallistelemattomassa pyörässä välitykset tulisi valita siten, että suurimmalla vaihteella ja 90 kadenssilla saavutettu nopeus on enintään 25km/h.
Siitä asti kun ensimmäisen vaihdepyörän sain, olen hämmästellyt liian raskaita välityksiä ja mielummin pienestä päästä on aina ollut puute.

Lapsena jo oli tosi pettymys, että kippurasarvisella 10-vaihteisella pyörällä ei jaksanut ajaa yhtään pidemmälle, kuin sinkulalla. Odotin kovasti että nopeus kasvaa ja/tai matka kasvaa, mutta hirveä pudotus oli pilvilinnoista, kun vaihteista ei ollutkaan mitään hyötyä.

Vaihteista yleensäkin, niitä ei tarvitse missään pyörässä kovin monta, mutta jos niitä on, niin skaala pitäisi olla mahdollisimman iso. Joku 27-vaihdetta on aivan järjetön määrä, kun niistä käytetään vain muutamaa. Nexus 3 on parasta mitä polkupyörän vaihteista on tarjolla. Riittävät vaihteen välit ja jalkajarru, sievässä kompaktissa ja edullisessa paketissa.
(Mutta tällaiseen raskaaseen pyörään Nexus 3:ssa ei ehkä riitä vaihdeskaala)

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

jori kirjoitti: 16 Maalis 2021, 23:31

En nyt jaksa tarkistaa, oliko tarkoitus laittaa sähköapu. Jos ei, tuo reilu 7 km/h on kyllä painavalle katetulle liikaa. Helppohan sitä on kyllä muuttaa toisiovedon ratasta vaihtamalla

Tarkoitus olisi selvitä luomuna mutta tehdä varaus keskiömoottorille ja akulle. Haaveena on hyvin kevyt rakenne hiilikuituputkesta ja osienkin suhteen laittaa kevyemmästä päästä. Laskeskelin että ilman katteita aika helposti pääsee alle 20 kg koko höskä, saa nähdä mikä on lopputulos. Katteeksi kehittelen aivan uutta kevyttä ratkaisua josta sitten myöhemmin jos kuvitelma on toteutettavissa.

Vaihteiden suhteen olen jotenkin vammainen kun minun peruskadenssini on liian matala ja mukavuusalue pieni, tykkään vaihdella paljon. Välityksiä pitää vielä miettiä kun liikkumisalueella on mäkiä. Kaksi ratasta eteen tai 10/51 väliakselille ?.

Minusta täällä on jänkkääminen moneen muuhun foorumiin verrattuna liiankin vähäistä, kunhan se liittyy asiaan kuten aina liittyykin... Tällainen härveli on täynnä kompromisseja ja käyttötarkoitus muuttaa merkittävästi ratkaisuja, eri mahdollisuuksien punnitseminen keskenään tulee eteen lähes joka paikassa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kemppes kirjoitti: 17 Maalis 2021, 10:37

Vaihteiden suhteen olen jotenkin vammainen kun minun peruskadenssini on liian matala ja mukavuusalue pieni, tykkään vaihdella paljon. Välityksiä pitää vielä miettiä kun liikkumisalueella on mäkiä. Kaksi ratasta eteen tai 10/51 väliakselille ?.

Ei tuo ole kuin totuttelukysymys. Yhden kesän ajat hyvän yleisvälityksen (90 kadenssilla 20km/h) sinkulalla, et mittaa matkaa tai aikaa mitenkään. Tulet huomaamaan miten leppoisaa ajamisesta tulee.

kemppes kirjoitti: 17 Maalis 2021, 10:37

Laskeskelin että ilman katteita aika helposti pääsee alle 20 kg koko höskä, saa nähdä mikä on lopputulos.

20kg pyörän painolle on muutenkin se nyrkkisäännön raja, että alle sen pärjää sinkulana hyvin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kovin vaikea on päästä katetun ajoneuvon omapainossa alle 30 kg. Yli 30 kg lihasvoima-ajoneuvo vaatii kyllä vaihteita, varsinkin jos on mainittavasti mäkiä reitillä. Ylämäkeen tuo 30 kg on kova raahattava, joten vauhti menee hitaaksi. Alamäkeen taas katetut tahtovat rullailla paremmin kuin avopyörä, joten kylmä tulee, jos voi polkea vain ylämäissä, kun alamäen rullausvauhtiin ei välitykset riitä. :mrgreen:

Talvella vierintävastus nousee lumen takia vielä entisestään, mutta sileällä taas rullaa hyvin. Vaihteita tarvitaan siis vähintään kolme. Aivan pieni mäennousuvaihde, tasamaavaihde huonolle kelille ja tasamaavaihde hyvälle kelille ja ajopinnalle. Lisäksi kaupunkiolosuhteisiin tarvitaan katettuun ajoneuvoon myös apumoottori, sillä ylimääräisen 30+ kg kiihdyttely jokaisen rotvallinylityksen jälkeen syö voimat. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti: 16 Maalis 2021, 22:26

Toivottavasti en jankkaamisellani hermostuttanut joria ja Vilijamia pois kommentoimasta... :roll:

Ai että minä kyllästyisin inttämiseen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

No hyvä Kuva. Kaikella rakkaudella tässä "väännetään", ei otsasuonet pullistellen ja hampaita kiristellen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Kovin vaikea on päästä katetun ajoneuvon omapainossa alle 30 kg...

Tuo on valitettavan totta. Varsinkin nelipyöräisellä. Mutta olemme saaneet ihailla tämän rakentajan ennakkoluulottomia ja kevyitä rakenneratkaisuja jo aiemmissakin projekteissa, joten uskon että kohta nähdään jälleen kevytrakentamisen aatelia... Kuva.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Näin korona-aikana pitää tehdä etätöitä ja työnantajan strategiana on tänä vuonna tukea henkilöstön liikkumista. Niinpä liimailin parissa erässä kasaan taka-akselia "virman piikkiin". Jotta akseliputki tulisi suoraksi se oli aluksi yhtenäinen putki josta katkaisin pois keskiosan. Neljä laakeripesää, pesus 32 mm putken päälle pätkät 35/32 ja 38/35 putkea ja vielä ympärille hiilikuitunauhaa tukemaan. Tuo yhtenäiseksi jäänyt "yläputki" on tukevaa kamaa, siinä on 35/32 hiilkuituputki (=kaksi putkea päälekkäin) jonka arvioin kestävän tässä rakenteessa. Etu-takasuunta tarvitsee lisätukea mutta se mietintään ja vasta siinä vaiheessa kun tukivarret voi asentaa. Se taas vaatisi että runko on olemassa.
Seuraavaksi etuakselin kimppuun ja homma alkaa olka-akselin, vai tappiko sen nimi onkaan, hitsailulla.

Liitteet
takaaks2.jpg
takaaks1.jpg
laakeripesä 35/17 mm laakerille
laakeripesä 35/17 mm laakerille
takaaks3.jpg (174.83 KiB) Katsottu 4455 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

tm kirjoitti: 17 Maalis 2021, 19:06

rakentajan ennakkoluulottomia ja kevyitä rakenneratkaisuja jo aiemmissakin projekteissa, joten uskon että kohta nähdään jälleen kevytrakentamisen aatelia... Kuva.

Kiitos Tm kannustuksesta mutta yksinkertaisessa mekaniikassa kaikki on jo keksitty ja on perusteet olettaa että käyttökelpoiset asiat on jo otettu käyttöön. Mutta jonkilaisen uuden sovellutuksen voisi kuitenkin löytää.

Kasasin vielä akselin ja vaikuttaisi olevan sellainen kuin suunnittelin. Tasauspyörästössä ei ole sivuttaista klappia mikä on edellytys sille että levyjarru ei laahaa. Laakerit on kiinni laakeripesän takaseinässä ja keskimmäinen on lukittu lukkorenkaalla. Ulompi laakeri on kiinni laakerilukitteella akselissa. Teoriassa lukkorenkaan pettäessä akseli voisi valua ulospäin. Täytyy vielä estää tämä jollain stopparilla. Laakerit ovat varsin napakasti kiinni pesässään. Mutta vaikuttaisi toimivan ja apino jäi jkv alle 3 kg. Tukivarsien kanssa jäänee noin kolmeen kiloon.

Liitteet
Taka-akseli koottuna
Taka-akseli koottuna
taks4.jpg (255.14 KiB) Katsottu 4402 kertaa
Akselin kiinnittävä lukkorengas
Akselin kiinnittävä lukkorengas
taks5.jpg (150.3 KiB) Katsottu 4402 kertaa
Ulompi laakeri
Ulompi laakeri
taks6.jpg (181.07 KiB) Katsottu 4402 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

Kiitos Tm kannustuksesta mutta yksinkertaisessa mekaniikassa kaikki on jo keksitty ja on perusteet olettaa että käyttökelpoiset asiat on jo otettu käyttöön. Mutta jonkilaisen uuden sovellutuksen voisi kuitenkin löytää.

Höpö höpö :-). Vaikka mekaniikka olisi yksinkertaista, niin se ei tarkoita, etteikö asioita voi toteuttaa perinteisestä poikkeavilla tavoilla. Ja tässä tapauksessa hiilikuidun hyödyntäminen vielä lisää uudenlaisten ratkaisujen löytymistä. Ja kevyiden sellaisten.

kemppes kirjoitti:

...Kasasin vielä akselin ja vaikuttaisi olevan sellainen kuin suunnittelin. Tasauspyörästössä ei ole sivuttaista klappia mikä on edellytys sille että levyjarru ei laahaa. Laakerit on kiinni laakeripesän takaseinässä ja keskimmäinen on lukittu lukkorenkaalla. Ulompi laakeri on kiinni laakerilukitteella akselissa. Teoriassa lukkorenkaan pettäessä akseli voisi valua ulospäin. Täytyy vielä estää tämä jollain stopparilla. Laakerit ovat varsin napakasti kiinni pesässään. Mutta vaikuttaisi toimivan ja apino jäi jkv alle 3 kg. Tukivarsien kanssa jäänee noin kolmeen kiloon.

Kelpo lukema kun ottaa huomioon, kuinka painavat nuo umpiteräsakselit on. Kevyempään ei pääsisi kuin putkiakseleilla, jolloin niiden ulkohalkaisijaa pitäisi samalla kasvattaa, että taivutus- ja vääntöjäykkyys säilyy.

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Lisäsin tämän projektin Polkuautosuunnitelmaan: Polkuautomalli "kemppes: kupla-kinneri" | Polkuautosuunnitelma - wiki

Kuvakaappaus - 2021-03-22 19-43-11.png
Vastaa Viestiin