Kupla ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jaha, että polkuautowikiin. Toki arvostan tätä ja yritän raportoida projektin etenemisestä ja mitoista aiempaa paremmin.
Taka-akselin prototyypin valmistuttua siirryin etuakselin kimppuun. Jotta etuakselin voisi tehdä, pitää ensin käsitykseni mukaan päättää miten pyörät kiinnittyvät akseliin. Hankin pari pystypyörnä "head-tubea", 1 1/8 tuuman paksuista johon tavallinen ohjauslaakeri käy, putkessa on alaosassa paksuuntuma jonka päälle laakeri jää. Minulla on valmiina sopivasti 38/24 mm putkea mihin ohjainlaakerin saa akselissa kiinni. Keskeinen asia ymmärtääkseni on tuo kulma niin että pyörän olkapoikkeama on sopiva, jkv negatiivisen puolella. Porasin ja viilailin sopivat kolot putkeen ja hitsasin siihen 15 mm akselin. Lisäksi edelleen kiinnike jarrusatuloille ja samaan kiinnikkeeseen ajattelin laittaa ohjausvarren jonka olen ajatellun suuntautuvan poikkeavasti eteenpäin zoxin tyyppisesti.
Ohjausvarsi vielä puuttuu mutta tästä voi edetä etuakselin tekoon ja myös rungon tekoon.

Liitteet
Oklatappi, akseli ja pyörän sivustoppari
Oklatappi, akseli ja pyörän sivustoppari
olkaaks 1.jpg (392.84 KiB) Katsottu 4948 kertaa
Kulman säätö oikeaksi
Kulman säätö oikeaksi
olkaaks2.jpg (445.84 KiB) Katsottu 4948 kertaa
Hitsaus kasaan ja jarrun kiinnike
Hitsaus kasaan ja jarrun kiinnike
olkaaks3.jpg (221.48 KiB) Katsottu 4948 kertaa
sama toisesta kulmasta
sama toisesta kulmasta
olkaaks4.jpg (227.5 KiB) Katsottu 4948 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Sitä vaan syntyy uutta osaa kun näkemystä ja taitoa 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Sitä vaan syntyy uutta osaa kun näkemystä ja taitoa 8)

Juurikin näin. Itse olisin alkanut väkertää tuohon putken ja akselin väliin jotain ylimääräistä kikkaretta... aivan turhaa, kun liitoksen pystyy hoitamaan noin kuin kuvissa esitetty. Pisteet tästä, keep it simple.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Nuo metallihommat on aika rajoitettuja minulla, ei ole sorvia etc härpäkkeitä. Miggikin meni rikki niin puikolla on pärjättävä. Tig on mietinnässä. Arvioni on että on mahdollista että tuo olka-akseli voi toimia noinkin. Pitää hitsauksia vielä vähän lisäillä. Huonon hitsarin paras kaverihan on rälläkkä ja liukkaat viilat.
Etuakselista tein proton, tilanpuute ahdistaa niin että raidevälin voisi pitää pienenä, takana se on jo päätetty ollen 73 cm. Polkusimet ja kengät vaativat noin 40 cm leveän tilan. Lisäksi jos keskiötä ei halua nostaa korkealle niin akselin vaaka-osan on oltava voimakkaasti laskettu. Tuon arvioisin olevan maksimi niin että joustoliike ja maavara on otettu huomioon.
Laitoin kaksi ohuempaa putke rinnakkain ja liimasin ne alustavasti lastulevymuottia vasten. Eli saumakohdan muotoilu ja liimaa sekä pari hiilikuitunauhaa liitoksen yli. Helppo purkaa jos ei osu kohdalleen. Täytyy testailla ja teen uuden jos ei toimi tai jokin ei sovi paikalleen.
Kuitutekniikkahan on minusta siltä osin hitsaamista helpompaa että vahvennusta/lisäkerroksia voi laittaa sinne missä tarvitaan. Etenkin noihin kulmiin tarvitaan paljon.

Liitteet
etuaks proto.png
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kammet tulee siis pyörien kohdalle? Eikö akseli voisi koukata etu- tai takakautta niin ei veisi tilaa jaloilta?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hyvä kysymys, varmaankin voisi molemmista suunnista. Edestä olisi helppo mutta miten tehdään yksinkertainen jousitus ? Takaa tulee pitkä matka kun pitää huomioida kenkien kantapäät ja istumaan meno sen suhteen että saa jalat riittävän lähelle penkkiä. Se kyllä toimisi, trikessäni on tuollainen mutta matkaa tulisi paljon lisää. Ajatus on se että akselin keskeltä tulee jousielementti suoraan ylläolevaan keskiöön tai jkv sen taakse. Onkohan tämä nyt sellainen aivopieru...

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Jäykän etuakselin tuenta

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Etakselin U-yhdysvarsi kai alittaa jalkatilan hieman poljinkeskiötä edempänä, ja olkatapeissa on takakallistuma?

Jarrutusnyökkäys kumoutuisi, jos olisi pitkittäiset vääntövarret ohjauslaakerien putkista taaksepäin.
Varsien joustavuudesta riippuisi kallistuksenvaimennuksen jäykkyys.
Jos varret olisivat litteät jousilehdet (“sukset”), ei tarvittaisi Panhard-tankoa tai Watt-linkkiä poikittaistueksi.

Ehkä jopa neliömäinen vaneripala ("lattia") pitkittäisenä tukivartena/jousilehtenä?

Iskunvaimentimien paikkoja en keksinyt...

Kuva edellisen ajatuksen tueksi:

2b6b40bd4938ec7da1a8d9de8e81a308.jpg
2b6b40bd4938ec7da1a8d9de8e81a308.jpg (77.54 KiB) Katsottu 4745 kertaa
Viimeksi muokannut Tehdastehdas, 29 Maalis 2021, 20:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pitäisin parempana että molemmilla puolilla olisi jouset. Myös akselin nivelet lähelle reunaa. Olisiko tuossa mallia?
https://www.qbx-quadbike.com/wp-content ... adbike.jpg


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tuossa quadbikessa on paljon sellaista mitä tavoittelen etupään suhteen. Aika leveältä näyttää. Lisäksi korin rakennusmahdollisuutta varten keskipalkkirunko ei ole optimaalinen. Myös takaa tulevat pitkät tukivarret on joissain dragstereissa, varmaankin toimisivat. Ristiriipuntaa mietin, juuri noin kuin tuossa quadbikessa, kahdet jouset toiseen päähän ja yksi toiseen keskelle.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

kemppes kirjoitti: 26 Maalis 2021, 18:53

Tuossa quadbikessa on paljon sellaista mitä tavoittelen etupään suhteen. Aika leveältä näyttää. Lisäksi korin rakennusmahdollisuutta varten keskipalkkirunko ei ole optimaalinen. Myös takaa tulevat pitkät tukivarret on joissain dragstereissa, varmaankin toimisivat. Ristiriipuntaa mietin, juuri noin kuin tuossa quadbikessa, kahdet jouset toiseen päähän ja yksi toiseen keskelle.

Ymmärrän kyllä huolen että jos laittaa molempiin päihin yhdyspalkkiakselit, ristikkäinen joustoliike jää lyhyemmäksi. Sitähän voi säätää tukivarsia yhdistävän palkin joustolla eli sen ainevahvuudella. Laitan tähän vielä kuvan yhdystukiakselista, joka on pienemmissä autoissa yleisin rakenne. Sehän sopii erinoimaisesti kinneriin, koska kiinnitys on koriin reunoihin, ei keskipalkkiin.

Golfin taka-akseli
Golfin taka-akseli
golf_mk1_axle.jpg (56.28 KiB) Katsottu 4784 kertaa

Muuten Quadbikessa on päällekkäiset tukivarret, alemmat vieläpä todella isot.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Täytyy siirtyä rungon hahmotteltuun ja miettiä sitten ne akseleiden kiinnitykset. Tällä kertaa minulla ei ole oikein optimaalista putkea käytettävissä runkoon, On vain enemmälti 30 ja 28 mm putkea. Tosin tuo on kovin kevyttä. On lisäksi jkv 32 mm ja 40 mm putkea pienempiä määriä. Lisäksi rungon osalla tarkoitus on miettiä jatkoa niin että mahdollisen katteen kiinnittäminen olisi helppoa ja edelleen että olisi mahdollisuus tehdä lattia ainakin osaan pohjaa. Intuitioni on lisäksi se että jäykkä jkori mahdollistaa paremmin katteen suunnittelun jos joustoja ei tarvoitsisi huomioida. Tuon lattian merkitys taitaa olla pieni, joka tapauksessa kantapäille jäisi aukot ja peruutusmahdollisuuskin pitäisi huomioida. Toisaalta ei kai lattiasta muuta haittaa ole, varsinkin kylmillä keleillä lie hyvä ? Lisäksi minulle on tullut jkv pakkomielle rungon jäykkyyden suhteen, en siedä silmissäni joustavaa kampikeskiötä, se olisi saatava tukevaksi. Hiilikuituputki on kuitenin aika joustavaa jos sitä ei vahvenna lisäkuidutuksella.
Mitat haluan mahdollisimman pieniksi, akseliväi 135 cm, raideleveys 73 cm, kokonaispituus noin 190 cm, saa nähdä onnistuuko kuitenkaan näin. Pienestä koosta olisi paljon hyötyä (paino, jäykkyys, säilytys, kuljetus, liikkuminen pyöräteillä).
Tässä alkuhahmotelmaa jossa putket on vatsa heftattu kiinni. Tarkotus on jatkaa alkselikiinnityksillä ja kampikeskiön kiinnityksellä. Tuon takapään viritelmän ajatuksena on se että istuin ja rataspakan sisältävä väliakseli kiinnitetään samoihin putkiin kun niiden tukivoimat kumoavat pitkälle toisiaan. Istuinkorkeus olisi noin 35 cm.

Liitteet
rungon etuosa
rungon etuosa
eturungon kohotettu poikittaispalkki jokon tulee yksi kampikesiön tuki kiinni
eturungon kohotettu poikittaispalkki jokon tulee yksi kampikesiön tuki kiinni
takarunko takaapäin katsottuna, pitkittäiset putket vielä ylimittaiset
takarunko takaapäin katsottuna, pitkittäiset putket vielä ylimittaiset
runko viistosta takapää oikealla
runko viistosta takapää oikealla
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikä tässä rungossa ottaa vastaan ketjuvoimia. Ne nyt kuitenkin ovat pahimmillaan jopa puolen tonnin suuruisia. Kehärakenne on hyvä sivuketjullisessa, mutta käsitin, että tästä olisi tulossa keskiketjullinen. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jorilta oikea huomio, ei mikään. Runko ei ole valmis, keskiön paikkaa vielä mittailen. Keskiö tulee tuetuksi ainakin kolmeen suuntaan, eteen, alas ja taakse ketjuvoimien suuntaan eli keskiöstä vielä putki istuimen alle. Tai jotain mitä sitten keksinkin. Lisäksi ketjuvoimat vääntävät runkoa kun ketju ei ole aivan keskellä, tarvittaisiin vinotukeakin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti: 07 Huhti 2021, 08:46

...Mitat haluan mahdollisimman pieniksi, akseliväi 135 cm, raideleveys 73 cm, kokonaispituus noin 190 cm, saa nähdä onnistuuko kuitenkaan näin. Pienestä koosta olisi paljon hyötyä (paino, jäykkyys, säilytys, kuljetus, liikkuminen pyöräteillä)...

Akseliväli 135 cm + kiekon halkaisija n. 50 cm = n. 185 cm. Kokonaispituustavoite n. 190 cm -> ei ainakaan tule liikaa etu-ja takaylityksiä, kun kori tulee kiekkojen yli vain n. 5 cm.

Tuollaista hiilariputkirungon tekoa kiinnostaisi kyllä kokeilla jossain omassakin projektissa...

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Projektin tekemiseen ei ole oikein ollut aikaa viime aikoina. Pandemia on aika tavalla työllistänyt.
Runkoa tein eteenpäin niin että kampikeskiön tukiputket laitoin kiinni ja jatkoin takaosassa taka-akselin ripustuksen ja istuimen kiinnitysten sekä väliakselin kiinnitysten suhteen. Takaosa ei vielä valmis, tukia pystyy lisäämään vasta kun muut osat ovat kiinnitettynä. Kovin monta asiaa tässä pitää ottaa huomioon:
Ketjulinja ja sen toimivuus sekä rasitukset runkoa kohtaan. Väliakseli aiheuttaa voimakasta vääntö alueelleen.
Akseleiden kiinnityspisteet, taka-akselin kiinnitys pitää saada toisioketjun vetävän osan korkeudelle ettei tule polkiessa ylös-alas liikkuvaa perää.
Akseleiden sivutukien kiinnityspisteet.
Jousielementtien kiinnityspisteet ja niiden vaikutus jousituksen liikelaajuuteen.
Rungon jäykkyys riittävä/maksimoitu niin että poljinvoima ei mene rungon taivutteluun.
Ohjauksen vaatima tila ja rakenteet/kiinnityspisteet.
Korin rakenteet, vapausasteet ja kiinnityspisteet.

Putkien pätkiminen ja päiden sovittaminen sinänsä olisi ollut aika nopeaa. Varmaan jotain tärkeää unohtui mutta paljastunee jatkossa. Putket on kiinnitetty vielä kevyesti ja helposti irroitettavissa jos jotain paikkaa pitää korjata.

Liitteet
runko8.jpg
runko7.jpg
runko5.jpg
runko6.jpg
runko9.jpg
Vastaa Viestiin