Kupla ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hyvä tulee..

Taka-akselin nivelpisteen olis hyvä itseasiassa olla hieman ketjulinjan alapuolella. Tämä siksi koska takarenkaan maahan kohdistama työntövoima pyrkii nostamaan perää. Sentin.. pari - nivelen yli menevä ketjulinja kompensoi puolestaan tätä.

TM- räknäsi jossain projektissa oikein exelillä niitä momentteja useille ratasvaihtehdoille.. Mut en muista missä projektissa.. Olisko ollu se etäohjattu maasturi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja jori »

KuvaTämä hiilikuituputkirakennustapa on eräänlaista Hightech perinnerakentamista. Tällä hetkellä vaikutelma on, kuin tulossa olisi vesikelkka. :) Keskeneräistä ei kuitenkiaan saa näyttää hulluille, eikä herroille. :mrgreen:

Vesikelkka.jpg
Vesikelkka.jpg (232.94 KiB) Katsottu 4388 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti: 23 Huhti 2021, 09:43

Hyvä tulee..

Taka-akselin nivelpisteen olis hyvä itseasiassa olla hieman ketjulinjan alapuolella. Tämä siksi koska takarenkaan maahan kohdistama työntövoima pyrkii nostamaan perää. Sentin.. pari - nivelen yli menevä ketjulinja kompensoi puolestaan tätä.

TM- räknäsi jossain projektissa oikein exelillä niitä momentteja useille ratasvaihtehdoille.. Mut en muista missä projektissa.. Olisko ollu se etäohjattu maasturi

Joo, siellähän se oli:
viewtopic.php?f=3&t=3352&start=105
Tuolla vekottimella nivelen laskennallinen paikka oli 15-20 mm ketjulinjan alapuolella.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos kemppes hyvistä valokuvista! Nämä on aina hienoja hetkiä projektia sivusta seuraavalle, kun rakentelu etenee niin pitkälle, että ulkopuolinenkin alkaa kunnolla nähdä millainen laite tulossa.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

tm kirjoitti: 23 Huhti 2021, 11:22

Tuolla vekottimella nivelen laskennallinen paikka oli 15-20 mm ketjulinjan alapuolella.

Kiitos tm ja Härski asian kommentoinnista, tuota en todellakaan tiennyt. Toisioketjussa ei ole vaihteita joten tämän asian suhteen tilanne on vakio. Lasken nivelpisteen 15 mm ketjulinjan alapuolelle.
Tuo vesikelkkamaisuus tulee noista vinoista takasarvista mutta niitä tarvitaan penkin kiinnitykseen, taka-akselin kiinnitykseen ja edelleen katon ja takaosan rakenteiden takia.
Rakenne vaikuttaa kuvissa aika monimutkaiselta mutta luulisin että tällä pääsee eteenpäin. Putket ovat varsin halpoja ja kulut eivät tässä ole rajoittavia. Myöskin paino on rungon osalta vielä hyväksyttävissä, häkkyrä painaa tällä hetkellä aavistuksen alle 3 kg.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tuosta vesikelkka-asiasta jäin miettimään vaihtoehtoja jos tästä ei kinneriä saa. Vesikelkalle ei ole juurikaan käyttöä nykyisin. Vesiputket mökillä on varustettu lämmityskaapelilla. Tein nuo takaosan vinot runkoputket yhdistävän kahvan "taivuttamalla" hiilikuituputkea. Putki pitää vielä tasoittaa ja laittaa pintaan yksi kerros twilliä. Nykyisinhän nuo koiravaljakot ovat muotia, täsätä saisi erittäin keveän reen. Laittaisi vain vanhat laskettelusukset kiinni alaputkeen esimerkiksi hydrauliputken kiinnittimillä ! Kulkisi varmaan yhtä koiraa vähemmällä - ekologista...

Liitteet
kahva1.png
Koiravaljakon reki
Koiravaljakon reki
reki.jpg (6.79 KiB) Katsottu 4283 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Etuakselia ja etupyörän ripustusta askartelin eteenpäin. Olkatapit alkavat olla lopullisessa muodossaan. Akselin ripustus tulee siis eteenpäin ja raidetanko niinikään ettenpäin. Ackermanin kompensaation saavuttamiseksi ohjainvarret osoittavat ulospäin niin että linjat kohtaavat noin taka-akselin keskellä. Jousituselementti ja sen korvakkeet vielä puutuvat. Lisäksi puuttuu miten ohjaus tuosta taaksepäin toteututetaan. Olen suunnitellut ns. alaohjausta, ratti tai hamseriohjaus ei oikein minulle tunnu luonnistavan, ei vaikka ratti olisi "komia". Etuakselissa camber on noin 0, caster keskimäärin 13 astetta ja olkapoikkeama noin - 10mm. Ackerman on aika täysin kompensoitu. Raideleveys on 71 cm. Minulla on tällä hetkellä käsitys että tuon on mahdollista toimia mutta varmmahan se ei ole, Murphyn laki on aina voimakkain...
Kokonaisuuden hahmottaminen kuvista lie hankalaa. Pintakäsittelyä ja siistimistä "huutaa" se sitten aikanaa jos ei tarvitse muutella...

Liitteet
olkatapit joissa lisätty vinotuki ja jarrun kiinnike
olkatapit joissa lisätty vinotuki ja jarrun kiinnike
etuakseli ja raidetanko koottuna
etuakseli ja raidetanko koottuna
etuaks1.jpg (334.8 KiB) Katsottu 4223 kertaa
etuaks2.jpg
etuakseli liitettynä runkoon.
etuakseli liitettynä runkoon.
etuaks4.jpg (384.69 KiB) Katsottu 4223 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Rakentaminen on kaikesta huolimatta jkv edennyt ja olen saanut tilaamiani osia joista on myös etenemin ollut jonkin verran kiinni.
Kun halusin etupyörät keskiön kohdalle eli tavallaan härvelin etukulmiin, se pakotti suunnittelemaan voimakkaasti lasketun etuakselin. Ohessa keskiö kiinnitettynä ja koepyöritysten mukaan tilaa jää juuri sopivasti jaloille. Myös lyhyt noin 6 cm jousitusliike huomioituna.
Keskiön kiinnitin niin että siihen saa sovitettua keskiömoottorin jos se joskun on tarpeen. Akullekin löytyy paikka aivan vierestä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, pyrin kuitenkin siihen että sähköapua ei tarvittaisi. Keskiö on kiinnitetty käyttäen uutta liitostekniikkaa mikä pitkälle liittyy paksun 600 gr/m2 kolmisuuntaiseen kankaaseen. Keskiö on tuettu kolmeen suuntaan ja vielä neljäskin on mahdollinen jos härveli tulee katettavaksi.
Jousituselemetti kiinnittyy etuakseliin keskelle ja ylhäällä heti keskiön taakse. Kiinnityskorvakkeet tein hiilikuisusta ja vahvensin pulttien kohtaa metalliholkeilla. Koravkkeet tarvitsee vielä muotoilua ja pintakäsittelyä.
Mutta tässä vaiheessa vaikuttaa hyvältä. Etuosa saattaa toimia. Jaloilla on riittävä tila, ohjaus sopii toimimaan ja kääntösäde vaikuttaa jäävän riittävän pieneksi. Jousituskin vaikuttaa pelittävän kun sitä testaa.

Liitteet
jalkojen "työtila"
jalkojen "työtila"
Keskiön kiinnitys
Keskiön kiinnitys
jousielementti
jousielementti
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kesällä oli kovin huonosti aikaa rakentelulle, tässä tuoreita kuvia härvelin nykytilasta.

Liitteet
kupla5.jpg
kupla5.jpg (461.39 KiB) Katsottu 3672 kertaa
kupla4.jpg
kupla3.jpg
kupla3.jpg (496.14 KiB) Katsottu 3672 kertaa
kupla2.jpg
kupla2.jpg (454.54 KiB) Katsottu 3672 kertaa
kupla1.jpg
kupla1.jpg (478.82 KiB) Katsottu 3672 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä on mieleisen näköinen peli!
Mulle kans tämmönen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja jori »

MIstäs nuo kiekot? Takakiekkoihin olet lisännyt vielä sivutukipinnat. Oliko tähän joku syy, vaiko vain varmuuden vuoksi. Tai oikeastaan. Onhan tämä todella takapainoinen, kuten esikuvansakin, joten takapyörissä on noilla lisätuilla selvä perustelu. Kiinnostaa kuitenkin, mistä nuo kiekot on alunperin, ja mihin ne on alkujaan tarkoitettu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Hulppean näköinen ilmestys! Kiekot kruunaa kuituisen kokonaisuuden.

Jahka kerkiät, niin laita vähän kommenttia koeajosta, eli miltä tuo tuntui ajaa ja muita huomioita...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti: 31 Elo 2021, 10:54

Kyllä on mieleisen näköinen peli!
Mulle kans tämmönen.

Ite varmaan joudut tekemään.

Ja onpa kiinnostava laite tämä, täydet tekniset ja tyylipisteet - tosin vaan itäsuomalaiset (ne ei vastaa muun maan vastaavia).

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

jori kirjoitti: 31 Elo 2021, 11:02

MIstäs nuo kiekot?

Tuo kiekkojen tarina alkoi siitä kun olin Samagagalle Jerryyn yhteydessä tasauspyörästön vetovarsista ja kyselin samalla kiekkoja. Samagagalla aiemmin oli myynnissä kolme- ja viisipuolaisia pyöriä. Jerry kertoi että ovat joutuneet niiden tekemisen lopettamaan kestävyysongelmien takia. Myynnissä heillä oli vain alumiinivalettuja kiekkoja. Valitettavasti kiekko painoi 1,8 kg kpl joten kun tavoitteena oli kevyt rakenne niin en niitä katsonut voivani käyttää. Tarvitsin kuitenkin kiekot joissa on 15 mm akseli ja 6-pulttinen jarrulevykiinnitys. En sellaista meinannut löytää. Toki navoista lähtien kasaamalla olisi saanut sellaiset haalittua kasaan mutta niinkin olisi kustannuksia syntynyt. Itse en osaa pinnata kiekkoja. Aikani nettiä selatessani löysin Aliexpressistä nuo kiekot, taisi olla Carbon-Bike Store kyseessä. Mainostivat kevyiksi ja tubeless valmiiksi, sattumalla jonkinlainen halpuutusmyyntikin oli päällä. Toimitus oli asiallinen ja nopea. Kun kiekkoja katselin niin jäin miettimään Jerryn kommentteja, kiekot on tehty BMX-käyttöön eikä ilmeisesti kestämään sivuttaisvoimia. Tästä hermostuneena laitoin lisäpinnat hiilikuitunyöristä. Ne oli aika helpot tehdä mutta esijännityksen saaminen vaati jkv virittelyä. Eihän nuo silmiä hivele... Tarkoitus olisi laittaa peitinlevyt jos projekti siirtyy kattamisvaiheeseen. Muotti siihen onkin jo valmiina.

tm kirjoitti: 31 Elo 2021, 12:13

laita vähän kommenttia koeajosta

Laitan mutta pitää ensin ajaa esiin vikoja ja korjata niitä. Ohjaus vaatii vielä herkistelyä ja virittelyä. Kevyt etupää, ohjaus ei oikein palauta. Periaatteessa ajotuntuma on aika erilainen kuin tadpolessa. Takapainoinen ja tuntuma vähän kuin LWB:ssä. Mutta kulkee suoraan ja ei vispaa tai resonoi kovemmassakaan vauhdissa.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kupla ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tämänhetkiset tekniset tiedot:

Raideleveys (pyörän keskeltä keskelle) 71 cm
Akseliväli 135 cm
Pituus 192 cm
Kokonaispaino 19,6 kg
Kääntösäde n. 4 metriä
Vaihteet 1 x 12 (pakka 10 - 46T) väliakselilla, toisioveto
Tasauspyörästo Samagaga
Langaton vaihteensiirto (XShifter)
Jarrut 3 x hydrauliset levyjarrut (2 x 160 mm ja 1 x 203 mm)
Jousitus, joustomatka edessä 55 mm, takana 95 mm. Ilmajouset DNM x 3.

Vastaa Viestiin