Sivu 1/2

Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 22 Heinä 2021, 14:24
Kirjoittaja panu

Tere kaikille taasen. Taas kinnerin rakentaminen alkanut kiinnostaa ja suunnitelmia päässä melkoinen läjä. :)

Olisko joku velomobiilin omistaja niin mukava, että antais tutkia omaansa? Vähän mittoja ja valokuvia voisin ottaa...

Kouvolan Utissa asun, mutta pääsen käymään missä vain.

-panu-


Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 22 Heinä 2021, 16:23
Kirjoittaja Mahe

Täältä löytyy mittoja pariin malliin (DF ja DFXL): http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=133671

Mun DFXL on Porvoossa, saa sitä tulla katsomaan ja ihmettelemään.


Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 22 Heinä 2021, 16:34
Kirjoittaja PW

Imatralla Quest ja saa toki kuvata ja tutkailla.


Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 22 Heinä 2021, 22:47
Kirjoittaja tm

Tuossa noita lähempänä olevia jo tulikin. Jos satut liikkumaan toisella puolella Suomea eli Tampereen talousalueella, niin Nokialta löytyy tutkailtavaksi Quest sekä diy-osastolta 1CV (kantti kertaa kantti -kinneri) ja Avus ("ikuinen" projekti vauhtikinneristä :) ).

Millaista kinneriä olet kaavaillut rakentavasi?
Kaupallisten kopio vai jotain muuta?


Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 09:24
Kirjoittaja panu

Kiitos vastauksista. Voisin hyvin Porvoossa ja Imatralla vierailla ainakin. 👍 Pistän yksityisviestiä.

Lähinnä pyörien ripustuksien ja ohjauksen, sekä korin jäykisteiden ynnä muiden rakenteiden tutkiskelu kiinnostaa. Päämittoja aika hyvin onkin tiedossa noista yleisimmistä.

Nyt muutaman vuoden olen pyöritellyt rimakanootin tekniikalla, ainakin osittain, rakennettua kinneriä. Apurungolla, johon veto-osat ja pyörien ripustukset kiinnittyy. Sähköavusteisena myös, ehkäpä se 1kW. Tuo paino omissa rakennelmissa hirvittää, mutta neljän lapsen kanssa n.250kg kokonaismassalla laatikkopyörällä nyt ajellut kolme kesää ja hyvin sillä pärjää. 350w yose powerin sarja siinä.

Ulkonäöllisesti kinneriin varmasti tulee paljon samaa muotoa kuin jo olemassa olevissa. Ja tuolla tekniikalla muotoilu täytyy tietysti ollakin aika yksinkertaista...


Re: Apuja mittojen ja rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 10:17
Kirjoittaja jori

En tiedä, paljonko olet jo saanut selville kinnerien pyöränripustusten tekniikasta, mutta voihan niitä kerätä tähän avuksi ja viihdykkeeksi muillekin. OIkeastaan tämä oli hyvä kysymys, sillä se sai minut muistamaan Parin viikon takaisen Lowriden pienen säätötyön Hillgon puoltavan ohjauksen korjaamiseksi. Teenpä siitä erillisen raportin ja linkkaan tähän. ...tulee vähän myöhemmin tähän.

Kinnereissä on lähes poikkeuksetta edessä ns. McPherson-tyyppiset joustintuet ja niiden sisälle piilotetetut jouset. Nykyisin on jo joissain jousen sisälle asennetut nestevaimentimet, mutta hyvin yleisesti vielä elastomeerijouset ja niiden kitkaan joustintukiputen sisällä perustuva vaimennus.

Joustintuet on yläpäästään tuettu koriin integroidun poikkipalkin päiden ja etulokasuojien liitoskohtaan (lokasuojan ylin piste) porattuun reikään.

Alapäät on tuettu pitkittäisellä nivelvarrella lokasuojan etummaiseen reunaan ja poikittaistukivarsi kinnerin pohjaan lähes keskilinjalle edellä mainitun integroidun poikkipalkin alle. Myös raidetanko on tuossa samassa kotelossa.
Kuva
download/file.php?id=20098&t=1
Etuohjauksen alempi nivelpiste on siis virtuaalinen ja sijaitsee poikittaisten- ja pitkittäisten nivelvarsien päiden leikkauspisteissä ja tuosta syystä hieman muuttaa sijaintiaan etupyörien kääntökulman muuttuessa.

Tällaisella virtuaalisella nivelpisteellä saadaan ohjausnivel siirrettyä etupyörien pinnatason sisäpuolelle ja mahdollistettu negatiivinen olkapoikkeama, joka helpottaa jarrutuksessa pyörän pysymistä ajolinjalla, vaikka jarrut vähän puoltaisivat, tai alusta toisen alta luistaisi.

Takripustus on toispuoleinen heilurivaarsi, joka on kiinnitetty kinnerin takalokasuojan etureunaan ja toinen nivelpiste korin kylkeen samalle korkeudelle oikealle puolen kinneriä. Heilurivarren takapäässä on ulokeakseli, johon takakiekko on ripustettu. Heiluri on tuettu takapäästään teleskooppielementillä kuskin penkin taakse kulkuaukon takareunan kohdalle laminoituun putkeen.

Tässä kolme kuvaa vanhasta, alumiinisella heilurivarrella varustetun mallista.
Kuva
Kuva
Kuva
Tähän sitten kuvat ao. kohdista kuhunkin väliin...


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 10:41
Kirjoittaja jori

Yritän hieman joukkoistaa tuota edellistä viestiä.
Voisitteko etsiä kuvia kinnerin joustintuesta ja takapään heilurin rakenteista. Laittakaa linkkejä viesteihin, tai suoraan kuviin tähän alle, niin siirrän ne sitten tuohon edellisen viestin tekstin kuvitukseksi. Myös selventäviä tekstejä saa laittaa. Tehdään tästä tällainen kinneritekniikan esittelyviesti, jota voi tarjota uusille ja innokkaille asiasta kiinnostuneille. Ja onhan siitä apua meille konkareillekin. :)


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 11:04
Kirjoittaja PW

download/file.php?id=17895&mode=view
Vanhanmallinen takatukivarsi irrallaan.
download/file.php?id=18011&mode=view
Tukivarren kiinnitys.
download/file.php?id=18012&mode=view
Tukivarren kiinnitys.


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 13:13
Kirjoittaja jori

Kiitos Petri. :)
Ei olisi tarvinnut tätä varten irrottaa kuvattavaksi. :wink:

Näitä ei siis ilmeisesti ole vielä missään ketjussa kuvina, kun tuo linkki ei viittaa viesiin. Olisin vain laittanut kuvatekstin. :?


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 13:21
Kirjoittaja Mahe

viewtopic.php?p=145716#p145716

Tuosta alkaen ketjussa on kuvia eturipustuksesta ja sen kehityksesti DF(XL)-sarjan kinnereissä


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 14:13
Kirjoittaja tm

Tuolta sivulta alkaen löytyy kuvia Questin takaripustuksesta (ja vähän muustakin):
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 9&start=60


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 14:13
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 23 Heinä 2021, 13:13

Kiitos Petri. :)
Ei olisi tarvinnut tätä varten irrottaa kuvattavaksi. :wink:

Näitä ei siis ilmeisesti ole vielä missään ketjussa kuvina, kun tuo linkki ei viittaa viesiin. Olisin vain laittanut kuvatekstin. :?

On ne miun "Quest integroituu Imatralle" ketjusta poimittu sivulta 44 tai 45 mutta ilmeisesti taas väärin linkkasin :?


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 23 Heinä 2021, 22:39
Kirjoittaja panu

Kiitoksia kuvista ja linkeistä..

Oon aika paljon tutustunu eri velomobiilien pyöränripustuksiin ja muihin ratkaisuihin. Kyllä tuohon etupäähän valkkautuu tuommonen virtuaalinivelellä toteutettu macperson tyylinen ratkaisu. Tekisi mieli tilata vaikka tuolta velomobiel.nl:stä nuo etutolpat valmiina (125€/puoli), ettei aikaa menis kaiken väsäämiseen niin paljoa. Aika paljon meinasin muutenkin valmista kamaa käyttää, esim idlerit, bottom bracket holderi, ehkä penkki... 150mm pitkillä kammilla ehkäpä, jotta keulan saa mahdollisimman matalaksi.

Ajattelin lähteä nyt niin liikenteeseen, että otan mahdollisimman paljon mallia valmiista vehkeistä. Turha kai ruutia uudestaan keksiä..? Ainahan voi rakentaa uusia ja parantaa sitten omat ja muiden virheet pois... ;) Ja omissa projekteissa olen huomannut, että jos jää jotakin miettimään liian pitkäksi aikaa, niin tahtoo jäädä tekemättä.


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 24 Heinä 2021, 00:19
Kirjoittaja tm
panu kirjoitti: 23 Heinä 2021, 22:39

Kiitoksia kuvista ja linkeistä..

Oon aika paljon tutustunu eri velomobiilien pyöränripustuksiin ja muihin ratkaisuihin. Kyllä tuohon etupäähän valkkautuu tuommonen virtuaalinivelellä toteutettu macperson tyylinen ratkaisu. Tekisi mieli tilata vaikka tuolta velomobiel.nl:stä nuo etutolpat valmiina (125€/puoli), ettei aikaa menis kaiken väsäämiseen niin paljoa. Aika paljon meinasin muutenkin valmista kamaa käyttää, esim idlerit, bottom bracket holderi, ehkä penkki... 150mm pitkillä kammilla ehkäpä, jotta keulan saa mahdollisimman matalaksi.

Ajattelin lähteä nyt niin liikenteeseen, että otan mahdollisimman paljon mallia valmiista vehkeistä. Turha kai ruutia uudestaan keksiä..? Ainahan voi rakentaa uusia ja parantaa sitten omat ja muiden virheet pois... ;) Ja omissa projekteissa olen huomannut, että jos jää jotakin miettimään liian pitkäksi aikaa, niin tahtoo jäädä tekemättä.

Hyvä ja ymmärrettävä lähestymistapa. Kyllä kinnerissä riittää tekemistä, vaikka "perusosat" hankkisi valmiina, ja hyödyntäisi toimivaksi todettuja valmiita ratkaisuja. Aikaa ja hermoja säästyy, kun joka mutteria ei ala itse väkertää. Kuten sanoit, parantaa ja kehittää voi myöhemminkin. Tärkeintä että saa sen ensimmäisen kulkupelin ajoon eikä vain ikuiseksi haaveeksi :D .


Re: Apuja ja mittoja kinnerin rakenteiden kanssa...?

Lähetetty: 24 Heinä 2021, 09:50
Kirjoittaja Härski

jos teet itte kaks puoleisen takahaarukan, säästyt erikoisen toispuoleisen takarenkaan hommaamiselta.

Tietysti.. Takakumin irrottaminen vaatii sitten koko renkaan irrottamista. Köytännössä kuitrnkin äärimmäsen harvoin vastaan tuleva tilanne..

Mulla on tosiaan kotikutoinen hiilikuitukinneri ja siinä on päädytty mäcperrssoniin edessä ja kuidusta foamin ympärille leivottuuun kaksipuoleiseen haarukkaan. Se puolestaan on saranoitu korin pohjalla poikittain olevaan jäykiste palkkiin. Toinen toimiva vaihtoehto olisi tehdä haarukan etupäästä niin leveä että saranapisteet tulisi suoraan korin kylkiin.

Alun perin mun kinnerin haarukka oli kiinni latiassa keskellä menevässä noin 50mm hiilikuituputkessa, mutta se rakenne oli liian vetelä ja rengas hälppi kaarteissa sisälokariin.