4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllä tuolle yläputkelle on ajateltuna käyttötarkoituskin: penkin ripustusnarut/hihnat on aikomus kietaista sen ympäri. Ja tavarakoria/laatikkoa voisi ehkä myös kiinnitellä siihen.

Jos tähän joku korin tapainen tulee lopulta päälle, niin yläputkikin häviää samalla piiloon pois häiritsemästä .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 13 Huhti 2022, 08:01

Jos tähän joku korin tapainen tulee lopulta päälle, niin yläputkikin häviää samalla piiloon pois häiritsemästä Kuva.

Juu, suosittelen. Olen itse ollut erittäin tyytyväinen omaan ad hoc-tavarakoriini. Se on koottu muutamalla avainrenkaalla ja kiinnitetty irtohihnoilla paikoilleen. Erittäin toimiva. Oli hyvä valinta tehdä siitä niin iso, että kaupan hedelmälaatikko mahtuu siihen sisään. Helpottanut logistiikkaa merkittävästi. 8)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Mistä jori muuten hommasit/löysit tuon lankaverkkomatskun? Paljonko langan paksuus?

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo oli TTY romulavalta joskus aikanaan, kun tekivät sinne Konetaloon remonttia ja tuollaisesta käytävätiloihin alas lasketut välikatot. Rautasoinilla olen tuota samaa nähnyt myös. Siellä on monenlaista lanka- ja levyverkkoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Ok, kiitos vinkistä! Tarvii pitää silmät auki, tuolla ulkona...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Ai niin, viimeeksi Rautasoinilla oli ostoskärryjä melko läjä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mää oon "sillä silmällä" katsellut citymarketin pihaa. Sielläkin on tosi paljon kärryjä :mrgreen:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 04 Huhti 2022, 23:22

Hitsailut vääntelee putkia luonnollisesti hieman mutkille. Katkaistu alempi akseliputki ei ole suora, joten tein laakeripesistä hieman väljät ja käytän laakerin ja pesän välissä lukitetta lopullisessa kokoonpanossa.

Kuva
Riittääkö laakeripesien väljyys myös siihen, että vasen ja oikea akseli saadaan samalle linjalle?

Se on mietityttänyt esim. Quattrovelossakin, mitä käy, jos ajaa pahaan töyssyyn, joka vääntäisi runkoa ja yhtä laakeria edes millin osia pois linjaltaan :? Pyöriikö akseli enää?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

No ainahan linjavirhettä vetoakseleiden välille jää, riippuen siitä kuinka tarkkaan katsotaan/mitataan :-).
Eri asia sitten mikä on käytön kannalta niin iso virhe, että sillä alkaa olla merkitystä...

Mitä tuohon akselin ja laakerin väliseen suuntavirheeseen tulee, niin laakerihan siinä on pitemmän päälle se sulake, joka kärsii -> menee laakeri useammin vaihtokuntoon. Tai voi mennä akselikin, jos sattuu olemaan niin pehmeää tavaraa, että laakerin sisäkooli hieroo siihen uran. Tällöin tosin akselin ja laakerin välissä on tod.näk. ollut jo alunperinkin liikaa välystä.

Quattrovelossa luultavasti särkyisi jo muutakin ennen rungon vääntymistä. Takakiekko, tukivarret ja niiden kiinnitykset, laakeripukkien kiinnitykset jne...
Runkojen vääntymiset todennäköisempiä tällaisissa jousittamattomissa diy-tekeleissä kuten 4Fat :-).

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyllä tuollainen rakenne sietää pienen asentovirheen. Vetarit on booreilla kiinni tasauspyörästössä eli siellä on pieni elämisvara.

Lisäksi akselit taipuu ja laakerit on väljät eli teoreettinen pohdinta ideaalisesta linjasta, jota ei voi koskaan saavuttaa, on turhaa. Tuossakin riittää riittävän hyvä. Täydellisempi ei tuo siihen nähden mitään lisäarvoa kuin teoreetikoille.

Tähän yhteyteen sopiikin mainita syksyllä tapaamani teoreettinen insinööri. Tuli aivan insinöörivitsit mieleen. Montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan lamppu? Oli meinaan kaksi samanlaista erimerkkistä lamppu ja tämä ei osannut millään päättää kumpi olisi parempi :lol:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Huhtikuussa kirjoittelin:

tm kirjoitti:

...Tarvii fiksailla se ensimmäinen vetoakseli reikien osalta, jossain vaiheessa. Sitä joutuu viilailemaan huomattavasti enemmän...

Nyt tuli se "jossain vaiheessa", kun vesisade siirsi nurmikonleikkuun.

Nyt molemmat takakiekot sopivat paikoilleen vetolaippoihin (kuten niiden olisi alunperinkin pitänyt...).

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Näppärä viritys. Kiekko irtoaa yhdellä pultilla. Onko laipan reiät niin tiukat, ettei tule yhtään löysää kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Sen verran jämpti sovitus ainakin tällä hetkellä, että tuskin paljoa lonksuu. No se selviää sitten aikanaan, kunhan pääsee koeajolle...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Hiljaiseloa ollut kesällä tämän kanssa, kuten rakenteluprojekteilla yleensä tapana.
Saakohan tätä eteenpäin ja ajokuntoon ensi talven aikana...

Itsellä pahana tapana "pöytälaatikkorunoilu" eli mielessä pyörivien MUIDEN kuin kesken olevien projektien fundeeraus ja luonnostelu. Sen ajan kun käyttäisi kesken olevien prokkisten parissa, niin saisi välillä jotain konkreettista valmistakin aikaiseksi... :roll:.
Levoton mieli, tällä hetkellä mielessä päällimmäisenä pyörii 1CV:n jatkokehitelmät...

Vastaa Viestiin