4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Etunavat, pinnat sekä kammet saapuivat tänään.

Etunavat ovat 15 mm läpiakselille tarkoitetut edukkaat Shimanot.
Käyvät sellaisenaan tähän, kun teen etuakselit pyöröteräksestä.

Bafang-kammissa näyttäisi olevan hieman vähemmän taivutusta ulospäin kuin keskiömoottorin alkuperäisissä, eli niillä saisi aikaiseksi pienemmän Q-factorin (polkimien etäisyys toisistaan leveyssuunnassa). Toivottu ominaisuus 4Fatissa, jotta eturenkaat mahtuvat kääntymään riittävästi, ilman että raideleveyttä (ja samalla koko vehkeen leveyttä) joutuu kasvattamaan tarpeettomasti. Ja ennen kaikkea Bafangit ovat paremmin lyhennettävissä: 140-milliset ajattelin tehdä tähän kulkineeseen, eli saman mittaiset kuin esim. luomu-Questissani. 1CV:ssä (sähkövehje napamoottorilla) on lyhyemmät eli 120-milliset, ja siihen ne hyvin sopivatkin, mutten ole vielä lyhytkampiuskossani tarpeeksi vahva 4Fatin suhteen... Toisaalta voisihan kampiin tehdä tuplarei'ityksen (140/120 mm).

01_Shimano_etunapa.jpg
01_Shimano_etunapa.jpg (158.35 KiB) Katsottu 2314 kertaa
02_Bafang-kammet_sivu.jpg
02_Bafang-kammet_sivu.jpg (116.69 KiB) Katsottu 2314 kertaa
03_Bafang-kammet_taka.jpg
03_Bafang-kammet_taka.jpg (135.84 KiB) Katsottu 2314 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Etukiekkojen kasaaminen ei sujunut aivan käsikirjoituksen mukaan: tällä kerralla olin laiska, enkä mitannut itse vanteen ERD-mittaa (pinnanpituuksien laskennassa käytettävä halkaisija), vaan luotin vannekauppiaan ilmoittamaan arvoon. VIRHE! Pieleenhän se meni, pinnat olivat n. 4 mm liian lyhyet... Myyjän ilmoittama ERD oli 383 mm, itse mittailin jälkikäteen 390 mm. Lienee mittaustavassa eroa, vaikka aika yksiselitteinen tuon pitäisi olla:

ERD.jpg
ERD.jpg (21.15 KiB) Katsottu 2189 kertaa

No siinä sitten pähkin vaihtoehtoja, lopulliseen kokoonpanoon tuli 3-ristiin -pinnauksen sijaan 2-ristiin, ja parisen milliä ylipitkät pinnat. Onneksi ontelovanteet, niin nippeleiden yli tulevat pinnanpäät eivät uhkaa sisärenkaita.

Kiekoille tuli painoa n. 1,4 kg/kpl, ja renkaineen käyttökunnossa n. 3,5 kg/kpl.
Kunnon ankkurit siis :lol: .

01_kiekon_osat.jpg
01_kiekon_osat.jpg (160.45 KiB) Katsottu 2189 kertaa
02_massa_3501g.jpg
02_massa_3501g.jpg (256.4 KiB) Katsottu 2189 kertaa
03_etukiekot_valmiina.jpg
03_etukiekot_valmiina.jpg (199.87 KiB) Katsottu 2189 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Etuakseleiksi tarvitsin 15 millin pyöröterästä, jota tuntui olevan heikommin tarjolla. 16 mm halkaisija on suositumpi ja saatavilla lähes joka kaupasta. Päädyin sitten tilaamaan puolen metrin pätkän netin kautta tällaisesta putiikista:
https://www.rautaanetista.fi/

Ostaminen oli tehty sivustolla helpoksi, ja toimituskulutkaan eivät olleet pahat, ainakaan näin pienelle määrälle.
Toimitus lähiruokakauppaan (DB Schenkerin noutopiste).

Tuo kylmävedetty S355 -tanko oli sellaisenaan halkaisijaltaan sopivan tarkka navan reikään, ei liikaa välystä.

IMG_20220215_210354_800.jpg
IMG_20220215_210354_800.jpg (170.41 KiB) Katsottu 2176 kertaa
IMG_20220215_210541_800.jpg
IMG_20220215_210541_800.jpg (201.86 KiB) Katsottu 2176 kertaa
IMG_20220215_210551_800.jpg
IMG_20220215_210551_800.jpg (130.07 KiB) Katsottu 2176 kertaa
IMG_20220215_211124_800.jpg
IMG_20220215_211124_800.jpg (111.74 KiB) Katsottu 2176 kertaa
IMG_20220215_211914_800.jpg
IMG_20220215_211914_800.jpg (194.48 KiB) Katsottu 2176 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Tongsheng TSDZ2 -keskiömoottorikin saapui, tilasin 250-wattisen 36 voltin version täältä:
https://www.pswpower.com/collections/ts ... motor-kits

Bafangin kapeiden kampien kanssa kokonaisleveyskään ei ole aivan hillitön, viivottimen mukaan Q-factor n. 190 mm. En ruuvannut kampien pultteja paikoilleen mittausta tehdessäni, joten lopullinen lukema voi pienentyä tuosta vielä jokusen millin.

Keskiörattaan (tai siis ketjupyörän) adapteri menee vielä vaihtoon: nykyisen BCD on 110 mm (5-pulttinen), korvaava tulee olemaan 104 mm (4-pulttinen). Saa vähän pienemmän rieskan kiinni.

01_keskiömoottorisetti.jpg
01_keskiömoottorisetti.jpg (184.81 KiB) Katsottu 2162 kertaa
02_TSDZ2.jpg
02_TSDZ2.jpg (166.71 KiB) Katsottu 2162 kertaa
03_ketjupyörän_puoli.jpg
03_ketjupyörän_puoli.jpg (153.86 KiB) Katsottu 2162 kertaa
04_Q-factor_noin_190mm.jpg
04_Q-factor_noin_190mm.jpg (182.67 KiB) Katsottu 2162 kertaa
05_Bafang-kampi_vastaan_TSDZ2.jpg
05_Bafang-kampi_vastaan_TSDZ2.jpg (239.29 KiB) Katsottu 2162 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

15 millistä saa hydrauliputkena ihan varastotavarana.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

15 millistä saa hydrauliputkena ihan varastotavarana.

Kuinka mittatarkkaa tavaraa tuo hydrauliputki on ulkohalkaisijaltaan? Sillä kysyn, kun tuon kankitavaran (pyöröteräs) toleranssiksi mainostettiin h9, ja sopi jämptisti sellaisenaan etunavan läpi.

Aivan varmasti tässä mun vehkeessä putkitavarakin kestäisi, varsinkin kun etuakselille ei ole tulossa paljoa kuormaa...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Näyttäis olevan +/-0,08mm.
http://www.lufa.ir/din_2391.htm

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Joku kuitenkin ihmettelee, mistä puhutaan. Tässä hieman selvennystä.

15 h9 vastaa 15 mm mitalle vaihtelualuetta, jossa todellinen mitta on enintään tuon 15 mm ja enintään 0,04 mm alle tuon 15 mm. 15(+0/-0.04)

+-0,08 mm vastaa 15 mm mittaluokassa toleranssialuetta js. Tämä tarkoittaa tuohon "h"-kirjaimeen verrattavaa symmetristä toleranssialuetta (js). Tuo +-0,08 mm toleranssialue vastaa toleranssiastetta 11(+-0,06) tai 12(+-0,09).
15mm +-0,08 olisi siis lyhyesti merkittynä "15 js12".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Off topic: Katsastusmies sanoi, että pakoputkessa on reikä. Vastasin: Hieno havainto, sillä muuten se ois pakotanko.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Joku kuitenkin ihmettelee, mistä puhutaan. Tässä hieman selvennystä.

15 h9 vastaa 15 mm mitalle vaihtelualuetta, jossa todellinen mitta on enintään tuon 15 mm ja enintään 0,04 mm alle tuon 15 mm. 15(+0/-0.04)

+-0,08 mm vastaa 15 mm mittaluokassa toleranssialuetta js. Tämä tarkoittaa tuohon "h"-kirjaimeen verrattavaa symmetristä toleranssialuetta (js). Tuo +-0,08 mm toleranssialue vastaa toleranssiastetta 11(+-0,06) tai 12(+-0,09).
15mm +-0,08 olisi siis lyhyesti merkittynä "15 js12".

Kiitos jori tarkennuksesta! Pahoittelut kun tuli pidettyä tuota "insinöörislangia/lyhennettä" ihan normaalina puhekielenä, ilman selvennystä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Ensimmäiset hitsailut suoritettu, taka-akseliston putkia. Kuvan pitkistä putkista toisesta pätkäistään keskeltä vielä pala pois, niin mahtuvat tasauspyörästö, rataspakka ja jarrulevy paikoilleen.
Kuva

Viimeksi muokannut tm, 01 Helmi 2024, 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Taka-akseliston tyyli kopioitu siis täältä:
viewtopic.php?p=146128#p146128

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Penkkikin saapui, Puolasta tilasin:
http://www.thorseat.eu/en/store/Seat-Tr ... p139003859

Triken lasikuituiseen peruspenkkiin siis päädyin, koko L.
Vaaka kertoi massaksi 1380 grammaa.

Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon :lol: .
Tiedä sitten kenen käsialaa muoto alunperin on...

01_paketti.jpg
01_paketti.jpg (137.79 KiB) Katsottu 1822 kertaa
02_penkki.jpg
02_penkki.jpg (97.13 KiB) Katsottu 1822 kertaa
03_penkki_taka.jpg
03_penkki_taka.jpg (81.92 KiB) Katsottu 1822 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 23 Helmi 2022, 23:43

Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon

Onhan tuota penkin kopioimista harrastettu Suomessakin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti: 24 Helmi 2022, 09:31
tm kirjoitti: 23 Helmi 2022, 23:43

Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon

Onhan tuota penkin kopioimista harrastettu Suomessakin...

Oletteko koskaan miettineet, miten taide ja tekniikka eroavat toisistaan. Taiteellisen työn kopiointi on joskus jopa yleisen syyttäjän alainen rikos. Saman suuruisen henkisen ponnistelun tuloksen kopioiminen tekniikan alalla on sallittua aina omaan käyttöön ja myös kaupalliseen käyttöön, mikäli kyseistä ominaisuutta ei ole patenteilla ja mallisuojilla suojattu ja niiden maksuja maksettu valtiolle.

Kaikkein jännintä tämä on musiikin puolella, jossa jopa esittäjä saa automaattisen suojan esitykselleen, vaikkei kyseinen sävellys olisikaan hänen käsialaansa. En sano, että tässä olisi jotain vikaa, vain sen, että luovan työn tuloksia käsitellään eri tavalla riippuen siitä, minkä lajin luovuus on kyseessä.

Taiteen tekeminen on valintojen tekemistä, toisaalta intuitiivisen vision, toisaalta käytännöllisten taitojen ja tietojen pohjalta. Miten tässä mielessä taide poikkeaa tekniikasta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin