1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Kuinka isoa eroa raideväliin suunnittelet 406:n ja 507:n välillä?

Mitään lukkoon lyötyähän ei vielä tässä vaiheessa ole, mutta kokonaisleveydestä jos saisi niistettyä vähintään 50 mm pois, niin hyvä. Eli 1CV:n n. 850 millistä uutukaisen n. 800 milliin. Raideleveys kapenisi jotakuinkin saman verran, tai hieman enemmän. Enemmänkin joutaisi ottaa, mutta jossain vaiheessa alkaa kääntyvyys kärsiä liikaa, koska akseliväliä (1CV 1300 mm) en ajatellut lyhentää, ehkä jopa päinvastoin. "Automaisella" korilla jatkaisin, aiheuttaa kompromisseja mitoitukseen...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Bongasin netistä hiilikuitulattaa:
https://www.wendashop.fi/product/500/hi ... m-pit129cm

wendashop.jpg
wendashop.jpg (51.62 KiB) Katsottu 2964 kertaa

Siispä tilausta sisään ja parin päivän päästä lähetys olikin jo noudettavissa Matkahuollosta.

38x5_hiilikuitulatta.jpg
38x5_hiilikuitulatta.jpg (137.37 KiB) Katsottu 2964 kertaa

Tein vähän kuormitus/taivutustestiä.

taivutuskoe.jpg

Kuvassa n. 30 kilon "pyörä"kuorma kaavaillun taka-akselin kohdalla. Latta/lehtijousi tulisi pitkittäin, osaksi tukivartta.
Latta tuollaisenaan on liian löysä kaavailemaani jousitukseen, mutta laminoimalla kaksi lattakerrosta päällekkäin taivutusvastuksen saisi nelinkertaistettua. Taipuman ja kuorman perusteella se voisi olla sopiva lähtökohta ensimmäiseen kokeiluun.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Koska hiilikuituputket ovat liian kallista tavaraa hankittavaksi ensikokeiluihin, hommasin alumiinisia JAPP-putkia.

putket.jpg
putket.jpg (154.62 KiB) Katsottu 2951 kertaa

Noilla voi hyvin harjoitella putkien liittämistä toisiinsa laminoimalla, ja mahdollisesti saada aikaiseksi jopa ajokelpoisen hahmotelman rungosta. Siis sellaisen jolla pääsisi vähän kokeilemaan muun muassa jousituksen toimintaa ja tuntumaa. Mitään kovempaa ja pitempiaikaista käyttöä tuskin kestäisi, eikä tarvisikaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oliko tulevasta protosta vielä piiroksia olemassa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 10 Syys 2022, 08:04

Oliko tulevasta protosta vielä piiroksia olemassa?

Ei vielä mitään tarkempaa. Oli ajatus värkätä ensin jonkinlainen simppeli mock-up tilankäytön ja ketjun linjauksen selvittämiseksi. Tämän jälkeen voi sitten tarkennella suunnitelmia.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

No tuossa yksi alustava runkohahmotelma, jota voisi alkaa jatkojalostaa:

runkohahmotelma.jpg
runkohahmotelma.jpg (60.09 KiB) Katsottu 2833 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Juu, onhan noita värillisiäkin toki olemassa. Osalla saatavuus voi yksityishenkilölle ilman Y-tunnusta olla rajallista.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Pitäisköhän tuossa seuraavassa 1CV:n versiossa yrittää panostaa enempi helpompaan ja edullisempaan valmistettavuuteen kuin hifistelyyn kuten hiilikuiturunko? Jokusia kiloja toki tulisi takkiin metallirungosta, mutta kun sähköavun kanssa aikomus jatkaa, niin ehkä sen sietäisi.
Olisi sitten helpompi rakennella tarvittaessa toinenkin yksilö...

Ei, en ole saanut ostotarjouksia tai tilauksia 1CV:stä :D.
Mutta olisihan se hienoa, jos liikenteessä liikkuisi enempikin "omatekeleitä".

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Valintoja seuraavan version suhteen: pitkän pohdiskelun jälkeen päädyin kiekko/rengaskokovalinnassa pikkuläskiin, eli kokoluokkaan 20x4.0. Vannehalkaisija siis 406 mm ja renkaan leveys 100 millin haminoilla. Tilasin mitoitusta varten pari valkokylkirengasta, mallia Vee Tire Speedster (102-406): https://classic-cycle.com/all/2963/204- ... 0-x-4-inch
Kuvissa 4Fat:n etukiekolle asennettuna.

Kaikilla valinnoilla on seurauksensa.
Tässä tapauksessa negatiivisia sellaisia ovat "perinteisempiin" rengaskokoihin verrattuna:

  • isompi massa (vaakan mukaan ulkorenkaat 1636 g ja 1671 g, sisärenkaat 343 g ja 363 g)
  • isompi vierintävastus
  • vaatii enemmän tilaa leveyssuunnassa -> ajokin kokonaisleveys ei tule ainakaan pienenemään nykyiseen 1CV:hen verrattuna.

Mutta plussat koen kuitenkin isommiksi:

  • paksut matalapainerenkaat nielaisevat paremmin tien epätasaisuudet
  • renkaat kestävämmät ja huolettomammat, eivät hätkähdä huonokuntoistakaan ajoalustaa
  • tukevampi ulkonäkö, sopii polkuautomaiseen kinneriin

Rengasvalinta korostaa siis 1CV:n seuraavan version painotusta enemmänkin lyhyen kantaman sähköavusteisena kaupunkipelinä kuin energiatehokkaana pitkän matkan kulkineena. Lyö siis samalla korville luomuajossa tarvittavia ominaisuuksia. Oman arkiajon vaatimuslistalla korkealla kuitenkin mukava, huoleton ja luotettava ajokki, joka hoitaa tehtävänsä päivästä toiseen mukisematta minimaalisella huolenpidolla.
Ja pitäähän sitä aina kokeilla jotain uutta, ennen kokematonta :D .

01.jpg
01.jpg (177.05 KiB) Katsottu 673 kertaa
02.jpg
02.jpg (166.29 KiB) Katsottu 673 kertaa
03.jpg
03.jpg (150.78 KiB) Katsottu 673 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 10 Joulu 2022, 17:58

Oman arkiajon vaatimuslistalla korkealla kuitenkin mukava, huoleton ja luotettava ajokki, joka hoitaa tehtävänsä päivästä toiseen mukisematta minimaalisella huolenpidolla.

Aamen! Hienosti kiteytetty.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tällainen rengas on silmään sopiva. Itsekin olen salaa haaveillut nelipyörää tällä rengaskoolla. Pienillä paineilla rengasrikkojen vaara tosiaan vähenee ja koko laite yksinkertaistuu joustojen jäädessä pois.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Rengasrikkojen riski pienenee tosiaan matalan paineen ansiosta, mutta myös siksi että noiden renkaiden kuminvahvuudet ovat perus "Big Apple" -tasoa isommat. Pienen poikkileikkauksen renkaassa paksut kyljet/kulutuspinta olisi paha asia, mutta tuollaisessa massiivisessa renkaassa eivät heti tee renkaasta huonosti joustavaa/epämukavaa.

Vaikka renkaat muhkeat ovatkin, niin jousitusta en kuitenkaan ole jättämässä pois.
Ei mitään MacPhersoneita, vaan yksinkertainen "heiluriakseli" tms. Toteutustapaa en ole vielä lyönyt lukkoon, siihen kun vaikuttaa mm. voimansiirron toteutus.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Sähköavun toteutus mietityttää:
nykyisessä 1CV:ssä olen kyllä tykännyt huolettomasta "pomminvarmasta" vaihteettomasta napamoottorista, jonka puhti on tähän asti riittänyt kaikkiin eteen tulleisiin mäkiin ja lumisille auraamattomille pyöräteille, kun vaan itse on avustanut riittävästi polkemalla. Välillä on toki oltu jo rajoilla, eikä mitään erittäin jyrkkiä ylämäkiä ole ajoreiteille vielä osunut.

Napamoottori ei kuitenkaan ole parhaimmillaan ylämäissä. Keskiömoottori mahdollistaisi tuolloin pienemmillä wateilla ajelun, kun pyörän vaihteet saisi avuksi. Nopeus toki samalla vähän laskisi, mutta eipä sillä nyt varsinkaan lyhyessä nurkka-ajossa ole mitään ajallista merkitystä.

Keskiömoottori kuitenkin kuormittaisi ketjuja ja rattaita. 1CV:ssä napamoottorin kanssa luomuvoimansiirto on päässyt todella helpolla, ja vaihdenapakaan (portaaton Nuvinci) ei ole kaivannut vielä mitään säätöä/huoltoa. Ketjuista liuottelin huolella uutena kaikki öljyt/rasvat pois ja keittelin sen jälkeen parafiinissa (seos 50% parafiinia + 50% parafiiniöljyä), sen jälkeen en ole tehnyt niille mitään. Nyt ajoa takana reilu vuosi ja mittarissa 1857 km. Varmasti olisi pitänyt jo uusia parafiinikäsittely, mutta kun ketjut eivät ole alkaneet ääntää (visertää) mitenkään selvästi, niin ajo on jatkunut... Ensiöketju keskiöstä (polkimilta) vaihdenavalle on kinnerin sisällä suojassa pahalta maailmalta (vedeltä ja pölyltä). Toisioketju vaihdenavalta takapyörään on taasen suojaamattomana pyöräkotelossa, ottamassa vastaan kaiken veden ja pölyn mitä takapyörästä lentää. Jälkimmäinen ketju tosin on täysin katseelta piilossa, joten sen olemassaolo ja seuraaminen tahtoo unohtua -> tarttis varmaan taas tsekata päivän kunto.

Nykyisellään 1CV on siis laiskan pyöränhuoltajan mieleen: sen kun vaan ajelee ja latailee ajoakkua. Renkaisiin lisää ilmaa harvakseltaan. Normaaleita proton kehityskohteita on toki ollut, esim. tuulilasikiekko on vaatinut kehitystä jotta toimisi siedettävästi. "Korjausvelkaa" on toki kertynyt, mm. pyöränripustuksen lukuisat nivelvarret kolisevat ja kaipaisivat vähintään voitelua (klappia niissä oli jonkun verran jo uutena, halpoja kiinalaisia...). Seuraavan kerran kun irrottelen korin pois, niin tarvii samalla lisäillä rasvaprässillä vaseliinia.

Eihän sitä 1CV:n seuraajastakaan haluaisi paljoa enempää huolenpitoa vaativaa. Ketjuvaihde houkuttaisi paremman/tehokkaamman polkemistuntuman takia, mutta se toisi yhden huoltokohteen lisää: ketjuvaihde ei toimi hyvin (ja äänettömästi), jos ketjun voitelusta ja puhtaudesta ei huolehdi, edes jollain tasolla. Napavaihde tuolta osin helpompi. Huoltotarpeeseen vaikuttaa toki se, mihin kohtaan voimansiirtoa tuon vaihteiston saa laitettua (suojaan lialta vai ei).

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ketjuvaihteet poljinkeskiöön ja väliakselille (normaalin pyörän voimansiirron tapaan), väliakselille napamoottori ja siitä toisioketju vetävälle akselille? Jotain tuollaista olen itse miettinyt. Ketjuvaihteiden rattaat eivät altistu kuin luomuteholle, ne saa säältä suojaan ja napamoottori ei ole kuitenkaan kiinteästi renkaassa, eli välitystä voi vaihtaa rataskokoa vaihtamalla.

väliakselilla moottori.jpg

Siinä moottori punaisella

Vastaa Viestiin