1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

Tuollahan oikein sanottiin, notta maali on helppo poistaa vetämällä. Eli se kuuluu irrota! :D

Niinhän tuolla ensimmäisessä viestissäni oli jo puhetta. Pointti tässä maalissa on se, että joustaa eikä halkeile taivuttelusta. Eli jos tuo ainoa miinus eli irtoamisherkkyys ei nouse ongelmaksi, niin olisi oikein hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen.

Tuo kumimaali oli ensimmäinen kokeilu värjätä solumuovia. Ehdotuksia toimiviksi todetuista pinnotteista otetaan mielihyvin vastaan...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 19 Elo 2022, 00:46
Härski kirjoitti:

Tuollahan oikein sanottiin, notta maali on helppo poistaa vetämällä. Eli se kuuluu irrota! :D

Niinhän tuolla ensimmäisessä viestissäni oli jo puhetta. Pointti tässä maalissa on se, että joustaa eikä halkeile taivuttelusta. Eli jos tuo ainoa miinus eli irtoamisherkkyys ei nouse ongelmaksi, niin olisi oikein hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen.

Tuo kumimaali oli ensimmäinen kokeilu värjätä solumuovia. Ehdotuksia toimiviksi todetuista pinnotteista otetaan mielihyvin vastaan...

Muistelen silkkipainohommista, että muoville painaessa piti käyttää asetonipitoista maalia, tai asetonia primerina.
Ei maksa paljon kokeilla tuotakin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti: 18 Elo 2022, 18:23

Kiitos PW vinkistä! Tarvii alkaa selvitellä sopivaa matskua tarjoavia putiikkeja, kunhan suunnitelmat tarkentuu. Kaikenlaisia alan kauppoja varmasti maa pullollaan, kun vaan löytäisi sitten sen sopivan...

Itse lähtisin muovien ja kumien kanssa ensin tutkimaan ja kyselemään Etralta https://www.etra.fi/fi/megacenter/ETRA+ ... er+Tampere

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti: 19 Elo 2022, 13:10

Itse lähtisin muovien ja kumien kanssa ensin tutkimaan ja kyselemään Etralta https://www.etra.fi/fi/megacenter/ETRA+ ... er+Tampere

Zotefoamiakin löytyi: https://cellfoam.fi/polyeteeni

Ja tuo firma on vielä kaiken lisäksi Tampereella...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Foorumi osoittaa jälleen voimansa: vinkkejä ja ehdotuksia satelee kiitettävää tahtia :-).
Kiitokset näistä jo esitetyistä, kuin myös tulevista.
Eihän tässä tarvitse enää kuin poimia parhaat päältä :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Sarjassa "kokeillaan nyt tuokin vaikkei voi toimia..." suihkin eilen illalla tavallista spraymaali (alkydi) yhden koepalan päälle. Katsotaan miten käyttäytyy maalin kunnolla kuivuttua, eli kuinka nopeasti halkeilee ja ropisee pois, jos koepalaa vähän taivuttelee.

Muutama kerros ohutta maalia ei peittänyt täysin retkipatjan karkeaa pintaa. Toisaalta eipä tässä mitään sileää ja tasaista pintaa olla hakemassakaan, ja samaa suurpiirteisyyttä voi noudattaa myös värisävyn tasaisuuden kanssa. Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Poikkesin tänään illalla kemppesin luona katsomassa Kuplaa:
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 82#p155782

Kupla_1.jpg
Kupla_2.jpg

Pää on vieläkin pyörällä tuosta maagisesta kulkupelistä, sen rakenteesta ja yksityiskohdista.
Meni samalla vähän uusiksi 1CV:n jatkokaavailut...

Kupla oli ihastuttavan pienen näköinen ja kokoinen.
Toki myös korin pyöreät muodot auttoivat tässä, verrattuna 1CV:n kantti kertaa kantti -tyyliin.

Olin kaavaillut tekeväni 1CV:n jatkokehitelmäänkin "täysleveän" korin eli lokasuojat täysin korin sisään.
Kuplaa katsellessa mieli alkoi kuitenkin kääntyä ulkonevien lokareiden puolelle, eli jospa korista kuitenkin tekisi kapeamman.
Olisi kevyemmän ja pienemmän näköinen. Kuplan kuitukorin tapaisia pyöreitä muotoja en saisi aikaiseksi makuualusta/retkipatjamatskusta, mutta toisaalta mikä estäisi tekemästä esim. nokkakupua laminoimalla...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Korin muotojen lisäksi myös runkorakennekaavailut menivät uusiksi: hiilikuituputket eivät välttämättä kestäisi jousina (eli taivuttamista). Jouston/jousituksen toteuttamiseen kannattaa siis miettiä jotain muuta rakennetta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti: 22 Elo 2022, 23:42

Olin kaavaillut tekeväni 1CV:n jatkokehitelmäänkin "täysleveän" korin eli lokasuojat täysin korin sisään.
Kuplaa katsellessa mieli alkoi kuitenkin kääntyä ulkonevien lokareiden puolelle, eli jospa korista kuitenkin tekisi kapeamman.

Kapeampi on vähemmän poikkipinta-alaa, ja vähemmän ilmanvastusta.

tm kirjoitti: 22 Elo 2022, 23:42

Kuplan kuitukorin tapaisia pyöreitä muotoja en saisi aikaiseksi makuualusta/retkipatjamatskusta, mutta toisaalta mikä estäisi tekemästä esim. nokkakupua laminoimalla...

No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut.

Kuva

http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... FVMp2.html

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

... No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut...

Eihän se mahdoton ole, vaatii vaan enempi puuhastelua... tuossa Amerikan tapauksessa hallittua solumuovin lämmittämistä ja muotoilua muottia/plugia vasten.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joko tässä otettas levitysoppi käyttöön, mikä mulla jäi Räntiksessä vaiheeseen?
Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 23 Elo 2022, 00:03

Korin muotojen lisäksi myös runkorakennekaavailut menivät uusiksi: hiilikuituputket eivät välttämättä kestäisi jousina (eli taivuttamista). Jouston/jousituksen toteuttamiseen kannattaa siis miettiä jotain muuta rakennetta.

Jousen materiaaliksi lasikuitu? Se kestää kai enemmän taivuttamista hajoamatta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti: 23 Elo 2022, 12:32
tavasti kirjoitti:

... No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut...

Eihän se mahdoton ole, vaatii vaan enempi puuhastelua... tuossa Amerikan tapauksessa hallittua solumuovin lämmittämistä ja muotoilua muottia/plugia vasten.

Toinen vaihtoehto olis sopivaan muotoon leikatuista suikaleista tekeminen, edellyttää toki että on menetelmä millä suikaleet saadaan liitettyä toisiinsa. Onnistuuko hitsaaminen tai liimaaminen laidoista luotettavasti? Tai sitten useampi kerros, ja saumat limittäin, niin saa niiden kerrosten väliin liimaa enemmän.

Joskus jonkun värkin nähnyt netissä missä jonkun solumuovi-virityksen päälle vedettiin ohut kangas, joka lakattiin/maalattiin tönköksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti: 23 Elo 2022, 14:05

Toinen vaihtoehto olis sopivaan muotoon leikatuista suikaleista tekeminen, edellyttää toki että on menetelmä millä suikaleet saadaan liitettyä toisiinsa. Onnistuuko hitsaaminen tai liimaaminen laidoista luotettavasti?

Tetz nimenomaan hitsasi Zotefoam -kaistaleet reunoistaan toisiinsa kiinni sähköllä lämmitetyn metalliterän avulla. Kehumansa mukaan liitoksesta tuli hyvin kestävä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Retkipatja on käsittääkseni polyeteeniä?
Se PE on oikein helposti hitsattava materiaali.

Vastaa Viestiin