Tuollahan oikein sanottiin, notta maali on helppo poistaa vetämällä. Eli se kuuluu irrota!
Niinhän tuolla ensimmäisessä viestissäni oli jo puhetta. Pointti tässä maalissa on se, että joustaa eikä halkeile taivuttelusta. Eli jos tuo ainoa miinus eli irtoamisherkkyys ei nouse ongelmaksi, niin olisi oikein hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen.
Tuo kumimaali oli ensimmäinen kokeilu värjätä solumuovia. Ehdotuksia toimiviksi todetuista pinnotteista otetaan mielihyvin vastaan...
Tuollahan oikein sanottiin, notta maali on helppo poistaa vetämällä. Eli se kuuluu irrota!
Niinhän tuolla ensimmäisessä viestissäni oli jo puhetta. Pointti tässä maalissa on se, että joustaa eikä halkeile taivuttelusta. Eli jos tuo ainoa miinus eli irtoamisherkkyys ei nouse ongelmaksi, niin olisi oikein hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen.
Tuo kumimaali oli ensimmäinen kokeilu värjätä solumuovia. Ehdotuksia toimiviksi todetuista pinnotteista otetaan mielihyvin vastaan...
Muistelen silkkipainohommista, että muoville painaessa piti käyttää asetonipitoista maalia, tai asetonia primerina.
Ei maksa paljon kokeilla tuotakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitos PW vinkistä! Tarvii alkaa selvitellä sopivaa matskua tarjoavia putiikkeja, kunhan suunnitelmat tarkentuu. Kaikenlaisia alan kauppoja varmasti maa pullollaan, kun vaan löytäisi sitten sen sopivan...
Foorumi osoittaa jälleen voimansa: vinkkejä ja ehdotuksia satelee kiitettävää tahtia .
Kiitokset näistä jo esitetyistä, kuin myös tulevista.
Eihän tässä tarvitse enää kuin poimia parhaat päältä .
Sarjassa "kokeillaan nyt tuokin vaikkei voi toimia..." suihkin eilen illalla tavallista spraymaali (alkydi) yhden koepalan päälle. Katsotaan miten käyttäytyy maalin kunnolla kuivuttua, eli kuinka nopeasti halkeilee ja ropisee pois, jos koepalaa vähän taivuttelee.
Muutama kerros ohutta maalia ei peittänyt täysin retkipatjan karkeaa pintaa. Toisaalta eipä tässä mitään sileää ja tasaista pintaa olla hakemassakaan, ja samaa suurpiirteisyyttä voi noudattaa myös värisävyn tasaisuuden kanssa.
Pää on vieläkin pyörällä tuosta maagisesta kulkupelistä, sen rakenteesta ja yksityiskohdista.
Meni samalla vähän uusiksi 1CV:n jatkokaavailut...
Kupla oli ihastuttavan pienen näköinen ja kokoinen.
Toki myös korin pyöreät muodot auttoivat tässä, verrattuna 1CV:n kantti kertaa kantti -tyyliin.
Olin kaavaillut tekeväni 1CV:n jatkokehitelmäänkin "täysleveän" korin eli lokasuojat täysin korin sisään.
Kuplaa katsellessa mieli alkoi kuitenkin kääntyä ulkonevien lokareiden puolelle, eli jospa korista kuitenkin tekisi kapeamman.
Olisi kevyemmän ja pienemmän näköinen. Kuplan kuitukorin tapaisia pyöreitä muotoja en saisi aikaiseksi makuualusta/retkipatjamatskusta, mutta toisaalta mikä estäisi tekemästä esim. nokkakupua laminoimalla...
Korin muotojen lisäksi myös runkorakennekaavailut menivät uusiksi: hiilikuituputket eivät välttämättä kestäisi jousina (eli taivuttamista). Jouston/jousituksen toteuttamiseen kannattaa siis miettiä jotain muuta rakennetta.
Olin kaavaillut tekeväni 1CV:n jatkokehitelmäänkin "täysleveän" korin eli lokasuojat täysin korin sisään.
Kuplaa katsellessa mieli alkoi kuitenkin kääntyä ulkonevien lokareiden puolelle, eli jospa korista kuitenkin tekisi kapeamman.
Kapeampi on vähemmän poikkipinta-alaa, ja vähemmän ilmanvastusta.
Kuplan kuitukorin tapaisia pyöreitä muotoja en saisi aikaiseksi makuualusta/retkipatjamatskusta, mutta toisaalta mikä estäisi tekemästä esim. nokkakupua laminoimalla...
No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut.
... No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut...
Eihän se mahdoton ole, vaatii vaan enempi puuhastelua... tuossa Amerikan tapauksessa hallittua solumuovin lämmittämistä ja muotoilua muottia/plugia vasten.
Korin muotojen lisäksi myös runkorakennekaavailut menivät uusiksi: hiilikuituputket eivät välttämättä kestäisi jousina (eli taivuttamista). Jouston/jousituksen toteuttamiseen kannattaa siis miettiä jotain muuta rakennetta.
Jousen materiaaliksi lasikuitu? Se kestää kai enemmän taivuttamista hajoamatta.
... No ei kai se pyöreäkään mahdoton ole, tai ainakina John Tetz on siinä onnistunut...
Eihän se mahdoton ole, vaatii vaan enempi puuhastelua... tuossa Amerikan tapauksessa hallittua solumuovin lämmittämistä ja muotoilua muottia/plugia vasten.
Toinen vaihtoehto olis sopivaan muotoon leikatuista suikaleista tekeminen, edellyttää toki että on menetelmä millä suikaleet saadaan liitettyä toisiinsa. Onnistuuko hitsaaminen tai liimaaminen laidoista luotettavasti? Tai sitten useampi kerros, ja saumat limittäin, niin saa niiden kerrosten väliin liimaa enemmän.
Joskus jonkun värkin nähnyt netissä missä jonkun solumuovi-virityksen päälle vedettiin ohut kangas, joka lakattiin/maalattiin tönköksi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Toinen vaihtoehto olis sopivaan muotoon leikatuista suikaleista tekeminen, edellyttää toki että on menetelmä millä suikaleet saadaan liitettyä toisiinsa. Onnistuuko hitsaaminen tai liimaaminen laidoista luotettavasti?
Tetz nimenomaan hitsasi Zotefoam -kaistaleet reunoistaan toisiinsa kiinni sähköllä lämmitetyn metalliterän avulla. Kehumansa mukaan liitoksesta tuli hyvin kestävä.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)