Sähköavun toteutus mietityttää:
nykyisessä 1CV:ssä olen kyllä tykännyt huolettomasta "pomminvarmasta" vaihteettomasta napamoottorista, jonka puhti on tähän asti riittänyt kaikkiin eteen tulleisiin mäkiin ja lumisille auraamattomille pyöräteille, kun vaan itse on avustanut riittävästi polkemalla. Välillä on toki oltu jo rajoilla, eikä mitään erittäin jyrkkiä ylämäkiä ole ajoreiteille vielä osunut.
Napamoottori ei kuitenkaan ole parhaimmillaan ylämäissä. Keskiömoottori mahdollistaisi tuolloin pienemmillä wateilla ajelun, kun pyörän vaihteet saisi avuksi. Nopeus toki samalla vähän laskisi, mutta eipä sillä nyt varsinkaan lyhyessä nurkka-ajossa ole mitään ajallista merkitystä.
Keskiömoottori kuitenkin kuormittaisi ketjuja ja rattaita. 1CV:ssä napamoottorin kanssa luomuvoimansiirto on päässyt todella helpolla, ja vaihdenapakaan (portaaton Nuvinci) ei ole kaivannut vielä mitään säätöä/huoltoa. Ketjuista liuottelin huolella uutena kaikki öljyt/rasvat pois ja keittelin sen jälkeen parafiinissa (seos 50% parafiinia + 50% parafiiniöljyä), sen jälkeen en ole tehnyt niille mitään. Nyt ajoa takana reilu vuosi ja mittarissa 1857 km. Varmasti olisi pitänyt jo uusia parafiinikäsittely, mutta kun ketjut eivät ole alkaneet ääntää (visertää) mitenkään selvästi, niin ajo on jatkunut... Ensiöketju keskiöstä (polkimilta) vaihdenavalle on kinnerin sisällä suojassa pahalta maailmalta (vedeltä ja pölyltä). Toisioketju vaihdenavalta takapyörään on taasen suojaamattomana pyöräkotelossa, ottamassa vastaan kaiken veden ja pölyn mitä takapyörästä lentää. Jälkimmäinen ketju tosin on täysin katseelta piilossa, joten sen olemassaolo ja seuraaminen tahtoo unohtua -> tarttis varmaan taas tsekata päivän kunto.
Nykyisellään 1CV on siis laiskan pyöränhuoltajan mieleen: sen kun vaan ajelee ja latailee ajoakkua. Renkaisiin lisää ilmaa harvakseltaan. Normaaleita proton kehityskohteita on toki ollut, esim. tuulilasikiekko on vaatinut kehitystä jotta toimisi siedettävästi. "Korjausvelkaa" on toki kertynyt, mm. pyöränripustuksen lukuisat nivelvarret kolisevat ja kaipaisivat vähintään voitelua (klappia niissä oli jonkun verran jo uutena, halpoja kiinalaisia...). Seuraavan kerran kun irrottelen korin pois, niin tarvii samalla lisäillä rasvaprässillä vaseliinia.
Eihän sitä 1CV:n seuraajastakaan haluaisi paljoa enempää huolenpitoa vaativaa. Ketjuvaihde houkuttaisi paremman/tehokkaamman polkemistuntuman takia, mutta se toisi yhden huoltokohteen lisää: ketjuvaihde ei toimi hyvin (ja äänettömästi), jos ketjun voitelusta ja puhtaudesta ei huolehdi, edes jollain tasolla. Napavaihde tuolta osin helpompi. Huoltotarpeeseen vaikuttaa toki se, mihin kohtaan voimansiirtoa tuon vaihteiston saa laitettua (suojaan lialta vai ei).