ajarmala kirjoitti:PW kirjoitti:Ohjaustangoksi ajattelin seuraavaksi kokeilla semmosta leveemmän mallista jos sillä pääsis paremmin vetämään mäet, siis sais tukea tiukkoihin paikkoihin. Tuommosella kapeella jossa kädet on sylissä ei muuta tekoa ole kuin ohjaus.
Sanoisin päinvastoin: ei sunkaan mäkiä ohjaustangosta vetämällä ylös pääse - kädet ja olkapäät sellaisessa vaan kipeytyvät. Oikeasti: kädet rentoina ja turhia puristamatta, mutta kuitenkin sen verran, että tiellä pysyy. Ja poljentaan tukivastusta otetaan tietenkin penkistä. Pyöräilyssähän ei juuri voimaa tarvita - sitä varten fillareissa on vaihteet: pientä silmään ja kadenssia ylös, niin kyllä ne mäet sillä taittuvat kunhan jalat tottuvat uusiin vaatimuksiin.
Tästä asiasta on vedetty köyttä kautta aikain. Minä en voi ymmärtää väitettä, ettei ohjaustangosta ole apua vastamäessä. Eikä olekaan yläohjauksessa, mutta alaohjauksen yksi erinomaisia etuja on, että tiukassa paikassa voi ponnistaa selkänojan lisäksi koko vartalolla ottamalla ojennetuin käsin tukea ohjaustangosta. Tasamailla ajellessa ei tällaista mahdollisuutta tarvita, mutta jyrkät mäet eivät tahdo nousta ilman tätä mahdollisuutta.
Pyöräily tahtoo olla siinä suhteessa yksipuolista liikuntaa, kun siinä käytetään pääasiassa vain jalkoja. Alaohjauksessa, kun ottaa mukaan vartalon ja kädet, vahvistuvat nekin.
Sakari