SH16

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Miten muuten teit tuon takahaarukan liitoksen. Ovatko haarukan piikit molemmat poikkiputken pintaan hitsattuja, vai onko piikkiputki porattu läpi poikkiputkesta ennen hitsausta.

Tjaa, eipä tullut mieleen moinen ratkaisu. :oops:

Kyllä kaikki piikit on hitsattu poikkiputken pintaan. Olisi tosiaan tullut paljon lujempi pistää ne poikkiputken läpi, mutta kyllä näinkin tuntuu kestävän. Olen koeponnistellut hyppimällä keskirungon päällä.

Noinhan se on kaikkein helpoin. Mitäpä tuota kikkailemaan. Kysyin vaan siksi, kun silloin aikanaan laskeskelin molemmilla tavoilla kiinnitettyjä haarukoita. Sivusta ripustettuja haarukoita FEMillä
Läpi porattu oli hiukan jäykempi, mutta pintaan hitsattu päätytulpalla (kuten sinulla tuossa) oli ihan vertailukelpoinen ja paljon tasajäykempi, kuin muut vaihtoehdot. Ne muut vaihtoehdot muistuttivat enemmän sitä sh9 versiota.

Kummankos sinä nyt sitten myyt. Tämän uuden vain sen vanhemman koetellun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Miten muuten teit tuon takahaarukan liitoksen. Ovatko haarukan piikit molemmat poikkiputken pintaan hitsattuja, vai onko piikkiputki porattu läpi poikkiputkesta ennen hitsausta.

Tjaa, eipä tullut mieleen moinen ratkaisu. :oops:

Kyllä kaikki piikit on hitsattu poikkiputken pintaan. Olisi tosiaan tullut paljon lujempi pistää ne poikkiputken läpi, mutta kyllä näinkin tuntuu kestävän. Olen koeponnistellut hyppimällä keskirungon päällä.

Noinhan se on kaikkein helpoin. Mitäpä tuota kikkailemaan. Kysyin vaan siksi, kun silloin aikanaan laskeskelin molemmilla tavoilla kiinnitettyjä haarukoita. Sivusta ripustettuja haarukoita FEMillä
Läpi porattu oli hiukan jäykempi, mutta pintaan hitsattu päätytulpalla (kuten sinulla tuossa) oli ihan vertailukelpoinen ja paljon tasajäykempi, kuin muut vaihtoehdot. Ne muut vaihtoehdot muistuttivat enemmän sitä sh9 versiota.

Kummankos sinä nyt sitten myyt. Tämän uuden vain sen vanhemman koetellun.

Tätä uuttahan rupesin tekemään, kun yksi vaajakoskelainen kaveri halusi ostaa minulta käsistä sh9:n. En halunnut siitä luopua, kun se oli niin hyvä ajokki minulle talveksi, ja sovittiin, että teen hänelle uuden liki samanlaisen. Oli vähän nihkeetä ruveta tekemään melkein samanlaista, kun kaikki edelliset ovat olleet erilaisia, ja tuntui, että nyt olen käsityöläinen enkä designeri. Mutta mukavahan tätäkin on ollut tehdä. Vaikka on vain jonkin verran erilainen, ratkaistavia ongelmia on tullut kuitenkin koko ajan vastaan, ja siten pitänyt tekemisen mielekkäänä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Miten muuten teit tuon takahaarukan liitoksen. Ovatko haarukan piikit molemmat poikkiputken pintaan hitsattuja, vai onko piikkiputki porattu läpi poikkiputkesta ennen hitsausta.

Tjaa, eipä tullut mieleen moinen ratkaisu. :oops:

Kyllä kaikki piikit on hitsattu poikkiputken pintaan. Olisi tosiaan tullut paljon lujempi pistää ne poikkiputken läpi, mutta kyllä näinkin tuntuu kestävän. Olen koeponnistellut hyppimällä keskirungon päällä.

Noinhan se on kaikkein helpoin. Mitäpä tuota kikkailemaan. Kysyin vaan siksi, kun silloin aikanaan laskeskelin molemmilla tavoilla kiinnitettyjä haarukoita. Sivusta ripustettuja haarukoita FEMillä
Läpi porattu oli hiukan jäykempi, mutta pintaan hitsattu päätytulpalla (kuten sinulla tuossa) oli ihan vertailukelpoinen ja paljon tasajäykempi, kuin muut vaihtoehdot. Ne muut vaihtoehdot muistuttivat enemmän sitä sh9 versiota.

Kummankos sinä nyt sitten myyt. Tämän uuden vain sen vanhemman koetellun.

Tätä uuttahan rupesin tekemään, kun yksi vaajakoskelainen kaveri halusi ostaa minulta käsistä sh9:n. En halunnut siitä luopua, kun se oli niin hyvä ajokki minulle talveksi, ja sovittiin, että teen hänelle uuden liki samanlaisen. Oli vähän nihkeetä ruveta tekemään melkein samanlaista, kun kaikki edelliset ovat olleet erilaisia, ja tuntui, että nyt olen käsityöläinen enkä designeri. Mutta mukavahan tätäkin on ollut tehdä. Vaikka on vain jonkin verran erilainen, ratkaistavia ongelmia on tullut kuitenkin koko ajan vastaan, ja siten pitänyt tekemisen mielekkäänä.

Olet etuoikeutetussa asemassa, kun saat rakentaa toisen. Toisella kerralla olet voinut tehdä paremmin ja helpommin asioita, jotka ensi kerralla aiheuttivat vaikeuksia. Samalla huomaat, että uusi näkökulma tuottaa uusia haasteita ja iloa niiden voittamisessa. Uniikki on haaste, mutta sarjatuote se vasta haaste onkin. Vain pieni osa designereista saa tehdä sellaisen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olet etuoikeutetussa asemassa, kun saat rakentaa toisen. Toisella kerralla olet voinut tehdä paremmin ja helpommin asioita, jotka ensi kerralla aiheuttivat vaikeuksia. Samalla huomaat, että uusi näkökulma tuottaa uusia haasteita ja iloa niiden voittamisessa. Uniikki on haaste, mutta sarjatuote se vasta haaste onkin. Vain pieni osa designereista saa tehdä sellaisen. :D

Kyllä on asia näin ollut! Toiseen kertaan tekemisen haastetta lisää se, että vaatimustaso on korkeampi ja hommahan nyt pitäisi osata, mutta ongelmia tulee kuitenkin kasapäin eteen.

SH16 alkaa olla nippa nappa valmis, kun vihdoin piitkän odotuksen jälkeen tulivat sähkömoottorilaitteet Motionmeeltä:

Kuva

Lisää kuvia löytyy linkistä: https://picasaweb.google.com/1176965223 ... 5Mmfz-KgLg

Akku on 16 Ah ja 24 V ja moottori 250 W ja 24V. On keskusyksikkö, johon liittyy poljintunnistin, kaasukahva, akun latausta ilmaisevat valot, vakionopeuden katkaisin, jarrukahvaan liittyvä virtakatkaisin ja äänimerkki. Virtaa tuntuu riittävän. N. 30 km:n, aika kovasti moottoria käyttävän ajelun jälkeen näyttävät varausvalot vielä täyttä virtaa. Saas nähdä kuinka pitkälle pääsee.

On meininki kyllä aivan toinen kuin omissa suorissa kytkentä-versioissani. Vääntöäkin on jonkin verran enempi kuin Spin-moottoreissa, joita minulla on ollut. Ainoa negatiivinen piirre on selvästi kovempi ääni.

Rupee ajatteluttamaan, jos saisi hankittua keskusyksikön tilipehööreineen myös muihin sähkönojakkeihini. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja psa »

Onko moottorissa vastusta kun sitä ei käytä? Mietin nimittäin SH8 eturenkaaseen tuota ja tarkotus olisi käyttää säästeliääsi vain ylämäessä siten, että ylämäessäkin nopeus pysyy noin 15km tietämissä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

psa kirjoitti:

Onko moottorissa vastusta kun sitä ei käytä? Mietin nimittäin SH8 eturenkaaseen tuota ja tarkotus olisi käyttää säästeliääsi vain ylämäessä siten, että ylämäessäkin nopeus pysyy noin 15km tietämissä.

Moottorissa ei ole vastusta, kun sitä ei käytetä. Jos tilaat laitteiston, muista sanoa, että on kysymys 20":n kiekkoon ja 100 mm:n haarukkaan tulevasta moottorista. Vaikka asian piti olla selvä 100 mm:n leveydestä, tuli minulle 143 mm:n haarukkaan sopiva moottori. Jouduin leventämään 20":n haarukan haaravälin 100 mm:sta 143 mm:iin. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon Sakari, nyt on todella pro! Selvästi näkee, että olet ajatellut rakenteita uudesta, valmistusystävällisemmästä, näkökulmasta.
Mutta, aina on jotain: Eikös tuolle akulle löytyisi paikka tuolta ylempää penkin alta, niin jäisi tavaratila paremmin käyttöön. Perälautaa vielä, ainakin minä kaipaisin, niin kauppareissut olisi yksinkertaisempia, kun ei tarvitsisi kiinnitellä mitään, sen kun nostaisi vaan kassin kyytiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Onneksi olkoon Sakari, nyt on todella pro! Selvästi näkee, että olet ajatellut rakenteita uudesta, valmistusystävällisemmästä, näkökulmasta.
Mutta, aina on jotain: Eikös tuolle akulle löytyisi paikka tuolta ylempää penkin alta, niin jäisi tavaratila paremmin käyttöön. Perälautaa vielä, ainakin minä kaipaisin, niin kauppareissut olisi yksinkertaisempia, kun ei tarvitsisi kiinnitellä mitään, sen kun nostaisi vaan kassin kyytiin.

Kiitos! :D
Akku on sijoitettu peräkontin pohjalle painopisteen alentamiseksi ja pakkaustilan maksimoimiseksi. Perälautaa ei ole sen vuoksi, että se rajoittaisi takakontin käyttöä. Koko peräpään muotoilu lähti siitä, että matkatavarat kanoottisäkkeihin pakattuina voidaan sijoittaa kuvassa esityllä tavalla.

Sakari

Liitteet
sh9 lastattu.png
sh9 lastattu.png (1.27 MiB) Katsottu 2921 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mutta, aina on jotain: Eikös tuolle akulle löytyisi paikka tuolta ylempää penkin alta, niin jäisi tavaratila paremmin käyttöön.

Akku on sijoitettu peräkontin pohjalle painopisteen alentamiseksi ja pakkaustilan maksimoimiseksi.

Tällaisessahan väliakseli deltassahan tosiaan menee tuo penkin alustan tavaratila ketjuille ja väliakseleille, jälleen yksi etu joka on suoraan sivusta vetävällä deltalla, siellähän ei penkin alla ole yhtään mitään, eli koko tila kuin luotu sähköavun akkupaketeille.
Mut joo, kyllä Sakari on tehnyt taas hienoa työtä ja kaikki ratkaisut näyttää tosiaan tarkoituksen mukaisilta. Mikä napa tässä ketjuvaihteen puolella on? Onko siinä napavaihteet lisäksi?
Onko jarruja muita kuin tuo etupyörässä oleva?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Akku on sijoitettu peräkontin pohjalle painopisteen alentamiseksi ja pakkaustilan maksimoimiseksi. Perälautaa ei ole sen vuoksi, että se rajoittaisi takakontin käyttöä. Koko peräpään muotoilu lähti siitä, että matkatavarat kanoottisäkkeihin pakattuina voidaan sijoittaa kuvassa esityllä tavalla.

Jäähän tuohon poikkirungon ylä- tai alapuolelle akulle hyvin tilaa, kun sen asentaa poikittain.

Kuka se on, se onnekas, joka tämän saa. Onko jo foorumilla. Luulisi hymyilyttävän, kun noin hienon vehkeen saa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mutta, aina on jotain: Eikös tuolle akulle löytyisi paikka tuolta ylempää penkin alta, niin jäisi tavaratila paremmin käyttöön.

Akku on sijoitettu peräkontin pohjalle painopisteen alentamiseksi ja pakkaustilan maksimoimiseksi.

Tällaisessahan väliakseli deltassahan tosiaan menee tuo penkin alustan tavaratila ketjuille ja väliakseleille, jälleen yksi etu joka on suoraan sivusta vetävällä deltalla, siellähän ei penkin alla ole yhtään mitään, eli koko tila kuin luotu sähköavun akkupaketeille.
Mut joo, kyllä Sakari on tehnyt taas hienoa työtä ja kaikki ratkaisut näyttää tosiaan tarkoituksen mukaisilta. Mikä napa tässä ketjuvaihteen puolella on? Onko siinä napavaihteet lisäksi?
Onko jarruja muita kuin tuo etupyörässä oleva?

Jukka

Kyllä komppaan Jukkaa tässä asiassa. Varsinkin, kun olen tapellut kaksi päivää tuon vetävän poikkiakselin kanssa. Muuten koko härveli toimi hyvin ajetuilla koeajoilla, mutta ilmeni, että vaihteet loppuivat kesken, ja niinpä vaihdoin poikkiakselin toisinpäin. Sen päissä nimittäin on erikokoiset rattaat ja oikealla puolella oli isompi ja vasemmalla pienempi. Kun akselin vaihtoi toisin päin tuli välitystä rutkasti enemmän.

Mutta sitten ongelmat alkoivat. Takarattaalle menevä ketju ei enää ollutkaan sopivan mittainen, ja kun asensin ketjunkiristimen (=takavaihtajan), ketju rupesi hyppimään kuten aikoinaan sh9:ssä. Myös siirtäessä nojakkia taaksepäin, ketjut menivät pois päältä etc,,etc... Ketjun kiristin näkyy edellä olevissa kuvissa. Otin ketjunkiristimen pois ja asensin 3 ketjurissaa vetävän poikittaisakselin rattaiden ketjunohjaimiksi ja kiristimiksi, ja viimein juuri äsken homma rupesi taas pelittään. :mrgreen:

Kauramoottorilla toimivassa kiekossa jarrullinen Nexus 7-napa. Moottorilla varustetussa kiekossa ja etupyörässä on V-jarrut. Siis SH16:ssa on kolmet jarrut.

Jukan herättämänä rupesi mietityttämään, jos viimeinkin ryhtyisi rakentamaan tätä suunnitelmaa:

Kuva

Olisiko se SH18? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Akku on sijoitettu peräkontin pohjalle painopisteen alentamiseksi ja pakkaustilan maksimoimiseksi. Perälautaa ei ole sen vuoksi, että se rajoittaisi takakontin käyttöä. Koko peräpään muotoilu lähti siitä, että matkatavarat kanoottisäkkeihin pakattuina voidaan sijoittaa kuvassa esityllä tavalla.

Jäähän tuohon poikkirungon ylä- tai alapuolelle akulle hyvin tilaa, kun sen asentaa poikittain.

Kuka se on, se onnekas, joka tämän saa. Onko jo foorumilla. Luulisi hymyilyttävän, kun noin hienon vehkeen saa. :)

Joo, alapuolelle akun voisi sijoittaa, jos tekisisi sille kotelon.

SH16:n tilasi ja saa paikallinen liikemies, joka oli päättänyt ruveta harrastamaan liikuntaa ja pyöräilyä. Ei ole foorumilla ja lieneekö ehtineekään. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja Simon »

Terve Sakari, kysyisin minkä hintaiseksi motiommen moottori tulee, tai onko tuo Motiommen moottori yleensä järkevämpi ostos kuin Spinin moottori
ja onko niissä millä tavoin eroa tai miten ne parhaiten eroaa toisistaan, olis saatava jomman kummanlainen tai sitten
tuommoinen ketjuun tuleva kuin Harrisonissa. Sekin on käynyt mielessä että tilaisi suoraan ulkomailta. Tulisivat tandemiin ja keltaiseen trikeen
Mielessä on ollut kyllä 500w kin. ( Vaikka onkin laiton tehon suhteen ) en uko että kukaan tulee mittaileen tehoja kesken ajojen ja jos tulee niin, voi voi.

TV. Simon

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja jori »

Viisi viimeistä viestiä voisi siirtää tuonne SH18 ketjun alkuun, kel on valtaa ja voimaa. Ja tämän tietysti poistaa.:wink:
Oho, ei tietenkään tuota Simonin viestiä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH16

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Molemmat Motionin moottorit on suunilleen saman hintaiset. Tämä moottori joka toimii verossa koko ajan on siittä hauska että akusta riippuu paljonko siittä otetaan irti tehoja. 24V saa 250W ja 36V saa 500W ja näin edespäin ja max. teho saatavissa 1000W . Huonopuoli että moottori on koko ajan jarruna kun sitä ei käytä. Tämä malli mikä tuli tähän Sakarin tekemään on siittä hyvä että siinä on niin sanottu vapaa vaihde. Eikä ole kuorma kuin käytettäessä ja näin itsestä riippuu kuinka pitkälle akulla pääsee. Nuuka pääsee niin pitkälle kun jaksaa nuukailla. :)

Vastaa Viestiin