Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tarkastin nyt asian, ja PDF-tiedostossa mitat on oikein jos Acrobat readerin measuring toolia on uskominen, eli winkkarin PDF-printteus toimii kuten pitää. Paperiprintissä reikien keskipisteiden etäisyys heittää millin verran.

Pitää koittaa ylihuomenna töissä ihmetellä linuxin printteriasetuksia...

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Tarkastin nyt asian, ja PDF-tiedostossa mitat on oikein jos Acrobat readerin measuring toolia on uskominen, eli winkkarin PDF-printteus toimii kuten pitää. Paperiprintissä reikien keskipisteiden etäisyys heittää millin verran.

Pitää koittaa ylihuomenna töissä ihmetellä linuxin printteriasetuksia...

Eihän vain ole käytössä "Fit to page" se tekee marginaalien takia juuri tuon suuruisia virheitä. Printtiasetuksista scale 100% ei Fittopage.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kopiokoneissa ja laserprinttereissä, varsinkin vanhemmissa, ei kuva tule 1:1 joka suuntaan. Ei edes kopiossa. Koetin joskus tulostella itse piirrettyä laskutikkua ja laskukiekkoa; kauan sai pelata ennenkuin oikea skaala löytyi. Piti vielä ottaa kopio poikittain, että tuli ympyrästä pyöreä...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kuparinen kirjoitti:

Kopiokoneissa ja laserprinttereissä, varsinkin vanhemmissa, ei kuva tule 1:1 joka suuntaan. Ei edes kopiossa. Koetin joskus tulostella itse piirrettyä laskutikkua ja laskukiekkoa; kauan sai pelata ennenkuin oikea skaala löytyi. Piti vielä ottaa kopio poikittain, että tuli ympyrästä pyöreä...

Ennen vanhaan Xeroxin kopiokoneet isonsivat kopiota pikkasen, jotta originaalin reunat eivät tulisi kopioon näkyviin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jees, se oli tuosta kiinni, kun löysi mistä saa skaalaukset kaikki pois päältä niin tuli printit oikeilla mitoilla.

Sain myös hommattua 3mm alumiinilevyä n. 8-10 rattaan tarpeisiin, eiköhän niistä joku onnistu :D EI mitään hajua mitä seosta mahtavat olla :D

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tm »

Jossain vaiheessa tarvii itsekin kokeilla noiden ovaalien tekemistä, ehkä sitten fatbike-nojakin yhteydessä.
Ilmeisen tyytyväisiä kokeilijat ovat olleet tuotoksiinsa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kun on pari kymppitonnia ajoa 10% ovaaleilla ja nyt uusimmat on (kaupalliset) 12.5% ovaalit niin jotenkin tykkään tästä uusimmasta enemmän.

Mielessä on ensin kokeilla etuvetosella MP:n kampisatsia jossa 10% rattaat ja jos tuntuvat tehokkaammilta niin tehdä siihen 12.5% ovaali 39-piikkinen ja joko vastaava tai 10% 55-piikkinen. Sillä kun ei tule 34-piikkisellä ajettua kesällä käytännössä lainkaan liikkeelle lähdön jälkeen... toisaalta ei ole vielä vaihteetkaan loppuneet vauhdin pidossa mutta kuitenkin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pari kuvaa omista rattaista, kokeilin että meneevät kampiin kiinni, vähän voi vielä muotoilla jos haluaa hifistellä :) Kampina 152mm Suginot. Hampaita 50 ja 36, ovaaliudet vastaavasti 10% ja 15%. Molemmissa 5 astetta ennakkoa

Hampaat (kaikki 86) on viilattu jonkunlaiseen muotoon, olikin melkonen homma :) Nyt tarttis keksiä miten kätevimmin saan hampaat ohennettua, vinkkejä?

Käytetty alumiini on 3mm paksuista joten ketju ei mene hampaille ilman ohennusta.

PB030039_web.JPG
PB030040_web.JPG

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

Nyt tarttis keksiä miten kätevimmin saan hampaat ohennettua, vinkkejä?

Käytetty alumiini on 3mm paksuista joten ketju ei mene hampaille ilman ohennusta.

Nätin näköiset :)
Mulla on muistikuva aiemmista keskustelusta että ne voi ohentaa rälläkällä. Laittaa rattaat paikalleen keskiöön ja laikan alapinnan painaa ratasta vasten ohennettavaan kohtaan. Rattaan pitäisi ruveta pyörimään laikan voimalla, jolloin se ohenee tasaisesti. Kokemusta en omaa - vielä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mulla on muistikuva aiemmista keskustelusta että ne voi ohentaa rälläkällä. Laittaa rattaat paikalleen keskiöön ja laikan alapinnan painaa ratasta vasten ohennettavaan kohtaan. Rattaan pitäisi ruveta pyörimään laikan voimalla, jolloin se ohenee tasaisesti.

Ei varmaan toimi ovaalirattaalla kovin hyvin kun hiomakonetta pitää siirellä lähemmäs ja kauemmas rippuen missä asennossa ratas on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ei varmaan toimi ovaalirattaalla kovin hyvin kun hiomakonetta pitää siirellä lähemmäs ja kauemmas rippuen missä asennossa ratas on.

Jukka

Ei tarvi miettiä yksityis kohti, kun ei ite tee :oops:
Täällä on kuitenkin tuo Jorin pyöritys idea.
Tässä taas Helander kertoo miten on tehnyt omansa. ja kakkosversio

Viimeksi muokannut jooseha, 03 Marras 2014, 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Omat tekeleet oli mustaa 3mm peltiä. Meni ohennus yllättävän helposti ihan pöydän päällä lentävällä hiomalla. Vähän kerrallaan ja välillä sovittaen.

Alumiini on sit jo vähä hassumpaa matskuu hioa. Vaatii ihan oman laikan ko. materiaali, eikä niitä jokapojalla nurkista löydy. Normaali laikka menee heti tukkoon ja hiominen yhtä tuskaa.

Mut kun se on nii pehmosta ni eiks kannattais koittaa iha viilaa. Ite varmaan laittaisin puristimilla tms. viilaan pienet syvyys/leveysrajoittimet, niin ei tuu sit sitä perinteistä lipsahusta niin helposti.

Oliks joku valmis softa noille rattaille?

Miettiny täs itekki ovaaleiden ja lyhempien kampien kokeilua. Jostain syystä ei vaan saa itestään tehoja ulos nojakilla. Heti vetää tukkoon, kun vähänkin koettaa mennä kovempaa! Tana!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä se viilalla menee hyvin , kunhan muistaa laittaa liitua . Liitu estää lastun tartumista viilaan. :wink: Muuten se viila on tukossa aika pian . :idea:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiitos jooseha, varsinkin jälkimmäinen tapa osoittautui tehokkaaksi. Maasturiin tein 25/34-piikkiset käytännössä yhdessä illassa kun tekniikka oli harjoiteltu valmiiksi. Tuo poraviila on aivan ehdoton. Samoin se että ohentaa rattaan vain toiselta puolelta, suurempi vasemmalta "sisäpuolelta" ja pienempi sitten siltä puolelta mikä kampien ja käytetyn ketjun suhteen on järkevintä. Muistaakseni MP:n pienemmän ohensin sisäpuolelta (10-vaihteisen, kuten tehtaan rattaatkin oli ohennetty) eli isomman rattaan puolelta ja maasturin taas ulkopuolelta kun sen 3-lehtinen kampisarja oli 7-vaihteisen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Oisko jotain linkkiä siihen "poraviilaan" että millanen työkalu on kyseessä, en ihan hahmota?

Eli pora kyljelleen jotenkin kiinni pöytään ja sitten joku alusta niin että terän ja alustan väliin jää pari milliä?

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin